Kiertäjäkalvosinoireyhtymä ja hiihtäminen, onko tuhoon tuomittu ajatus?
Ostin pari vuotta sitten sukset ja aloitin hiihtämisen 20 vuoden tauon jälkeen. Rauhallisesti ja pääosin tasaisella olen hiihtänyt. Ei tasapaino ole niin hyvä, että mitään isompia mäkiä pääsisin laskemaan kaatumatta. Ranne murtui yhden kaatumisen takia, että parempi jättää mäet väliin.
Mulla on kesällä todettu toisessa olkapäässä kiertäjäkalvosinoireyhtymä ja nyt mietin, että onkohan huono ajatus lähteä hiihtämään. No kokeilemalla sen tietää ja varovaisesti aloitella, että ei heti tee jotakin pitkää lenkkiä.
Kommentit (9)
Ei ole kokemusta hiihtämisestä, mutta fysioterapeutin antamilla ohjeilla käsipainoilla olen saanut melkein oireettomaksi. Jo ensimmäisten toistojen jälkeen tuntui paremmalta. Aika kohtalaista treeniä sai ja pitikin tehdä, ei vaan ollut ilman neuvoja uskaltanut kun ei tiennyt jos rikkoo jotain ja menee pahemmaksi. Kokeile kerran ja katso tuleeko paremmaksi vai pahemmaksi tai ehkä vielä mieluummin kysy fysioterapeutilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta hiihtämisestä, mutta fysioterapeutin antamilla ohjeilla käsipainoilla olen saanut melkein oireettomaksi. Jo ensimmäisten toistojen jälkeen tuntui paremmalta. Aika kohtalaista treeniä sai ja pitikin tehdä, ei vaan ollut ilman neuvoja uskaltanut kun ei tiennyt jos rikkoo jotain ja menee pahemmaksi. Kokeile kerran ja katso tuleeko paremmaksi vai pahemmaksi tai ehkä vielä mieluummin kysy fysioterapeutilta.
Mulla ei ole nyt lähiaikoina fyssarille aikaa, mutta toki voisin hänelle soittaa, että mitä mieltä on. Kotona jumppailen niinä päivinä kun en ole töissä. Työ fyysisesti raskasta ja fyssari ei suositellut jumppaamaan työpäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia liikkeitä sait ohjeeksi tehdä? Kiinnostaisi kovasti, kun itsekin kärsin vaivasta.
Fyssarilta saa tosiaan hyviä treenivinkkejä joilla saadaan olkapään lihakset siihen kuntoon että tuo ei haittaa. Itselläni sama ongelma ja hyvien harjoitteiden jälkeen hiihtäminen onnistui ihan hyvin.
Tuntuu kyllä oudolta ihan minipainoilla (1-2,5 kg) tehdä liikkeitä aluksi, mutta tarkoitus onkin treenata niitä pikkulihaksia.
Hiihdossa vuorohiihto pertsassa ja kuokka luistelussa ovat kevyellä sauvalla hiihdettäviä tekniikoita eli hiihtelisin niitä ja alussa suht lyhyttä lenkkiä.
Mulla kiertäjäkalvosinvaivat eivät vaikuta hiihtoon, kunhan en ala roikkua käsien varassa. Eikä siitä roikkumisesta vaaraa ole, kädet vain väsyvät.
Vierailija kirjoitti:
Hiihdossa vuorohiihto pertsassa ja kuokka luistelussa ovat kevyellä sauvalla hiihdettäviä tekniikoita eli hiihtelisin niitä ja alussa suht lyhyttä lenkkiä.
Mulla kiertäjäkalvosinvaivat eivät vaikuta hiihtoon, kunhan en ala roikkua käsien varassa. Eikä siitä roikkumisesta vaaraa ole, kädet vain väsyvät.
Kuokkaluistelu?
Ihan perinteisellä tyylillä hiihdän.
Kuokka on yksi luistelutekniikoista.
Vierailija kirjoitti:
Kuokka on yksi luistelutekniikoista.
En ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta. No mä en luistelemalla hiihdä joten ei väliä.
Onko kokemuksia?