Millainen on kaunis koti?
Aiheen pohdinta lähti siitä että suunnittelemme mieheni kanssa omakotitalon rakentamista ja aloimme keskustella unelmakodeistamme. Mieheni pitää nykyaikaisista moderneista taloista, joissa on paljon lasia. Hän haluaisi sellaisen suuren valkoisen kivilasitalon mitä on viime aikoina putkahdellut paljon.
Minä taas pidän sellaisista vanhaa aikaa henkivistä vähän kartanomaisista suht pienista taloista. Haluaisin korkeat huoneet, puulattian ja sellaiset entisaikojen isot ikkunalaudat. Pidän silti kauniina yksinkertaista ja selkeää kotia enkä halua liikaa yksityiskohtia. Itse olen aina tykännyt enemmän vaaleasta värimaailmasta.
Nyt haluaisin mielenkiinnosta tietää minkälaisia koteja tai taloja te pidätte kauniina? Mitkä asiat tekevät kodista kauniin (arkkitehtuurilliset ja sisustukselliset seikat)? Moderni vai klassinen? Onko teillä ehkä omassa kodissanne joku erityisen kaunis tai kätevä asia, jota voisitte suositella talonrakentajille?
Kommentit (8)
modernin ja klassisen yhdistelmä on paras :) mutta noista jos ois pakko valita niin moderni
Me olemme suunnitelleet ja rakentaneet itsellemme jo 2 taloa ja 3. odottaa paperilla:) Lisäksi olen suunnitellut taloja ja mm keittiöitä muillekin vuosien mittaan ihan harrastuspohjalta.
Mulle kaunis talo (ulkoa) on sopusuhtainen eli mittasuhteet on oikein, symmetrinen, tonttiin ja ympäristöön sulautuva (siis talo tontin mukaan eikä väkisin tökätty "kun mä tahdon"), ilmansuunnat ja kulkureitit huomioonottava ja oikean kokoinen perheen tarpeisiin.
1. talomme oli mansikkajäätelön välinen "puuhuvila" joka oli tehty ison perheen tarpeisiin, rinteen mukaan polveileva talo. Ja iso "englantilaistyylinen" puutarha ympärillä. Normaalia korkeammat huoneet mutta vain "keskilaiva" talossa lähes 2 krs korkuinen. Edelleenkin maailman kaunein talo mun mielestä!
Nykyinen talomme on ulkoapäin maltillinen aikansa edustaja: valkoinen rapattu kivitalo ruskeaksi petsatuin puuosin. 2 krs ja 2 tasoa sisällä. Tavallaan moderni mutta silti kodikas, meillä on paljon vanhaa talonpoikaiskalustetta uuden seassa. Tässäkin talossa tavallista korkeammat huoneet.
Sisältä molemmat fiksusti suunniteltuja -ei hukkatilaa, ei turhia käytäviä, ei pimeitä pieniä kopperoita ja sokkeloita, tarpeeksi ikkunoita oikein sijoiteltuna, tärkeimmät tilat kuten keittiö tilaa ja valoa tulvillaan, hyvät yhteydet isoille terasseille, tarpeeksi säilytystilaa ja tarpeeksi vessoja/pesuhuoneita. Ja keittiö missä mahtuu hyvin vaikka 10 kokkia touhuamaan yhtäaikaa:)
Miksi ette yhdistäisi toiveitanne? Tehkää talosta ulkoa moderni ja sisustuksesta kevyesti "kartanomainen" ?
Itselläni on kodin sisustaminen vielä kesken. Mutta sen verran homma on edennyt, että huomaan, että mun mielestä tärkeä osa kauneutta on se, että alunperin on valittu tietty linja ja siitä pidetään kiinni kaikissa valinnoissa. Olkoon se linja sitten kartanoa tai modernia lasipintaa, niin sen mukaan valitaan talon tyyli, materiaalit, huonekalut ja tekstiilit. Se luo harmoniaa ja on kaunista.
No mielestäni sekä vanhat että modernit talot voivat olla kauniita. Mutta jos uutta rakentaisin, niin valitsisin modernin. En pidä nykyaikaisista vanhan näköiseksi tehdyistä feikeistä.
Kiitos vastauksista! :) enemmän ihan mielenkiinnosta kyselen mitä ja minkälaista taloa ihmiset pitävät kauniina. Nelonen teidän kodit kuulostavat ihanilta ja kiitos vinkeistä. Hyvä suunnittelu ja järjestelmällisyys on todellakin kaiken a ja o. Jep minuakin epäilyttäisi rakentaa uutta "vanhaa" taloa, vaikka se toisaalta olisi unelmataloni. -ap
Kiitos:)
Loppujen lopuksi mihin ikinä päädyttekään siitä tulee teille kaunein ja ihanin!
4
Kaunis koti on sellainen, missä asukkaat viihtyvät.
Rivivälit olivat mutta ne katosivat mobiilissa, joten pahoittelut tekstimöykystä. Kiitos jo valmiiksi vastauksista :) -ap