Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko työkavereihin ja -yhteisöön tutustuminen työajalle vai työajan ulkopuolelle?

Vierailija
30.12.2021 |

Yritin tutustua uusiin työkavereihin ja uuteen työyhteisöön kun olen uutena siellä työpaikalla. Mutta sitten työnantaja tuli vihaisena antamaan noottia, ja sanoi että turha jutustelu vie tehokasta työaikaa ja käski jättää seurustelun työajan ulkopuolelle. Kuulema arvostaa enemmän hiljaisuutta kun se antaa kuvan että työntekijät ovat erittäin ahkeria ja tehokkaita kun kaikki tarmo keskittyy työ tekemiseen eikä puhumiseen. Minä en kuitenkaan tunne tällä ketään eikä kukaan ole perehdyttänyt tähän työhön niin olo on ulkopuolinen ja hommat hukassa kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu koko konkkaronkka työpäivän jälkeen baariin ja tarjoa heille niin ei tarvitse miettiä ja murehtia moisia asioita.

Vierailija
2/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounas- ja kahvitauolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työajan ulkopuolelle. Kahvitauolla voit aloitella, mutta työajalla tehdään töitä.

Vierailija
4/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä tehdään töitä ja kaverit on muualla.

Mikään ei ole niin rasittavaa, kun työkaveri, joka pälättää turhia ja häiritsee työntekoa.

Vierailija
5/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti työajan ulkopuolella. Puhua saa vain jos työnantaja maksaa siitä. Muussa tapauksessa suu pidetään kiinni. Ei puhuta eikä kysellä sillä siitä ei makseta. Kutsu baariin ja tarjoa kuten täällä ehdotettiin jos haluat tutustua. Mutta työajalle se ei todellakaan kuulu.

Vierailija
6/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu työajan ulkopuolelle, mutta terve työympäristö sallii myös muuten vaan rupattelun myös työaikana kunhan siitä ei ole häiriötä.

Vierailija
7/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaika on arvokasta, tarkemmin erittäin kallista, sitä ei kannata tuhlata ja haaskata puhumiseen vaan käyttää se mahdollisimman tehokkaasti ahkeraan työntekoon ja siihen keskittymiseen. Puhuminen ja keskustelu vain häiritsee muiden työntekoa. Jos on jotain asiaa niin kannattaa se jättää vaika lounastauolle.

Vierailija
8/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdyttäminen työhön on eri asia kuin muu jutustelu. Työpaikassa vikaa, jos et saa mitään perehdytystä. 

Vierailija
9/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työajan ulkopuolelle. Kahvitauolla voit aloitella, mutta työajalla tehdään töitä.

Ei se noin mene.  Kyllä minulle ainakin sanottiin, että tutustele nyt tämä loppupäivä uusin työkaverihisi ja taloon ja muuhun sellainen.  Aamupäivä meni keskustellessa esimiehen ja vähän häntä korkeamman päällikön kanssa, jossa tarkasteltiin vielä työtehtävien yksityiskohtia ja laajuttaa sun muuta vastavaa.

Ja kyllä, kyllä minua perehdytettiin työtehtäviin, kuten ohjelmistoihin, joista osa oli itselleni uusia ja muihin käytäntöihin.

Ei uusi työntekijä ole koskaan alussa täysin tuottava työnantajalle, ennenkuin kunnolla pääsee sisään tehtäviinsä ja vauhtiin hommissaan. 

Vierailija
10/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työaika on arvokasta, tarkemmin erittäin kallista, sitä ei kannata tuhlata ja haaskata puhumiseen vaan käyttää se mahdollisimman tehokkaasti ahkeraan työntekoon ja siihen keskittymiseen. Puhuminen ja keskustelu vain häiritsee muiden työntekoa. Jos on jotain asiaa niin kannattaa se jättää vaika lounastauolle.

Miten uusi työntekijä pääsee sisään yhteisöön, jos hän vaan menee työhuoneeseensa ja sulkee oven, ja ypöyksin yrittää aloittaa hommia.  Sehän on jo kaamea vastaantottokin uudessa työpaikassa.

Tottahan joka työpaikalla pitää uudelle työntekijä  "tukihenkilö", joka neuvoo ja opastaa alkuun monissa jutuissa.

Ja tottahan uusi työntekijä esittäytyy kaikille itse kun tulee uuteen työpaikkaan, että kasvot tulevat kaikille tutuiksi.

Missä puljuissa tee duunianne oikein teette, jossa niissä ei ole tälläisiä tapoja?

Vierailija
11/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä tehdään töitä ja kaverit on muualla.

Mikään ei ole niin rasittavaa, kun työkaveri, joka pälättää turhia ja häiritsee työntekoa.

Tässähän on kyseessä aivan uusi työntekijä, joka yrittää päästä sisään firmaan.

Tottakai hänen pitää esittäytyä niille osaston työntekijöille, joiden kanssa hän työtään.

Muutenhan moni saattas katsoa, että hei, mikä tuo tyyppi on joka täällä kulkee ja kävelee.

Vierailija
12/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten uusi työntekijä pääsee sisään yhteisöön, jos hän vaan menee työhuoneeseensa ja sulkee oven, ja ypöyksin yrittää aloittaa hommia.  Sehän on jo kaamea vastaantottokin uudessa työpaikassa.

Tottahan joka työpaikalla pitää uudelle työntekijä  "tukihenkilö", joka neuvoo ja opastaa alkuun monissa jutuissa.

Ja tottahan uusi työntekijä esittäytyy kaikille itse kun tulee uuteen työpaikkaan, että kasvot tulevat kaikille tutuiksi.

Missä puljuissa tee duunianne oikein teette, jossa niissä ei ole tälläisiä tapoja?

En ole tuo, jolle vastasit, mtta meillä on ainakin ihan normaalia, että rupattelutuokiot työkavereiden kanssa tapahtumat lounastauolla tai kahvitauolla. Työtehtäviin perehdyttäminen on toki eri asia ja uudelle työntekijälle määrätään joku pidempään olleista perehdyttäjäksi. Eikä ole kiellettyä kysymästä jotain työhön liittyvää asiaa muiltakin, jos perehdyttäjä ei ole käytettävissä, mutta tutustumistarkoituksessa tapahtuvalla jutustelulla ei häiritä työkavereiden työntekoa. 

Vierailija
13/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmisllä ole muka työkaverit esim. Facebook kavereina? Sillä tavallahan se yhteishenki parhaiten rakentuu, kun kaikki tuntee toisensa.

Vierailija
14/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmisllä ole muka työkaverit esim. Facebook kavereina? Sillä tavallahan se yhteishenki parhaiten rakentuu, kun kaikki tuntee toisensa.

Mulla ei ole työkaverit FB-kavereina. Tai on yksi, mutta hän on ollut ystäväni jo ennenkuin meistä tuli myös työkavereita. 

Vierailija
15/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolle vastasit, mtta meillä on ainakin ihan normaalia, että rupattelutuokiot työkavereiden kanssa tapahtumat lounastauolla tai kahvitauolla. Työtehtäviin perehdyttäminen on toki eri asia ja uudelle työntekijälle määrätään joku pidempään olleista perehdyttäjäksi. Eikä ole kiellettyä kysymästä jotain työhön liittyvää asiaa muiltakin, jos perehdyttäjä ei ole käytettävissä, mutta tutustumistarkoituksessa tapahtuvalla jutustelulla ei häiritä työkavereiden työntekoa. 

Onkos jutustelua, jos käy esittäytymässä ja vaihtaa muutaman sanan sellaista small talkia?

Onko?

Ei kai uusi työntekijä mitään lörpöttelyjä edes aloita, kun ollenkaan tunne teitä ihmisinä eikä työkavereinakaan.   Sitä se on  tarkoitettu kun ap:llekin on noin sanottu,.

Että kiertelee ja katselee ja kertoo olevansa uusi työntekijä ja mihin hommiin on tullut, läheisimmille työtovereille.

Vierailija
16/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole työkaverit FB-kavereina. Tai on yksi, mutta hän on ollut ystäväni jo ennenkuin meistä tuli myös työkavereita. 

Ja mikähän mahtaa olla syynä, jos saan kysyä?

Vierailija
17/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syynä se sama, miksei mulla  ole kaikki naapurit, työterveyslääkäri, lähikaupan kassa yms ihmiset FB-kavereina. Mulla on FB-kavereina vain sellaiset ihmiset, joiden kanssa haluan olla vapaa-ajallani tekemisissä. Siis ystävät, kaverit ja lähisukulaiset. 

Vierailija
18/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syynä se sama, miksei mulla  ole kaikki naapurit, työterveyslääkäri, lähikaupan kassa yms ihmiset FB-kavereina. Mulla on FB-kavereina vain sellaiset ihmiset, joiden kanssa haluan olla vapaa-ajallani tekemisissä. Siis ystävät, kaverit ja lähisukulaiset. 

Jahas. No toivottavasti et sentään pomolle kerro olevasi tiimipelaaja, jos menee noin vaikeaksi.

Vierailija
19/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos jutustelua, jos käy esittäytymässä ja vaihtaa muutaman sanan sellaista small talkia?

Onko?

Ei kai uusi työntekijä mitään lörpöttelyjä edes aloita, kun ollenkaan tunne teitä ihmisinä eikä työkavereinakaan.   Sitä se on  tarkoitettu kun ap:llekin on noin sanottu,.

Että kiertelee ja katselee ja kertoo olevansa uusi työntekijä ja mihin hommiin on tullut, läheisimmille työtovereille.

Mä sain aloituksesta käsityksen, että kyse oli jostain pidemmästä rupattelusta kuin vain ensimmäisenä työpäivänä tehdystä esittelykierroksesta. Toki on ihan ok käydä ekana työpäivänä kertomassa, kuka on ja mihin hommiin on firmaan tullut. Mutta sellaiset rupattelut kuin esim onko perheellinen, missä on ollut aiemmin töissä, mitä harrastaa vapaa-ajallaan, omistaako kissan, koiran vai ei kenties mitään lemmikkiä jne jne jne eli missä varsinaisesti alkaa tutustua työkaveriinsa, kuuluu sitten kahvihuoneeseen ja lounasruokalaan. 

Vierailija
20/29 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. Normaali tervehtiminen ja puhe, joka ei häiritse työtä, sekä palaverissa esittelyt ja pieni tutustuminen ovat työaikaa. Ja sitten illanvietot, missä oikeasti tutustutaan, ovat vapaa-aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän