Vauva herää joka yö pari kertaa itkemään, ei meinaa jaksaa...
Hänellä on ilmavaivoja ja varmasti myös puhkeavat hampaat itkettävät. Nytkin mun pitäisi tyhjätä tiskikonetta, mutta kun ei jaksa.
Kommentit (52)
Meillä on molempien lasten kohdalla auttanut, kun siirrettiin lapset omiin huoneisiin nukkumaan. Esikoinen alkoi oikeasti samantien nukkumaan täysiä 12h yöunia heräilemättä ja toinen heräili muutaman viikon ajan pari kertaa yössä, mutta siihen auttoi kun antoi tutin suuhun ja vähän silitteli. Ei muuta. Joskus alkoi itku heti uudelleen, mutta taas vaan tutti suuhun ja pieni rauhoittelu niin oppi sitten, että yöllä nukutaan. :) Kannattaa kokeilla jos siitä olisi teillekin apua.
Näitä omaan huoneisiin siirtämisiä edelsi tosiaan vaihe, jolloin heräiltiin kymmenenkin kertaa yössä eikä mikään meinannut auttaa. Ehkä kun näki äidin siinä vieressä, niin koitettiin jos alkaisi seurustelemaan tms, mutta kun nukkuivat omassa huoneessa niin herättyään jatkoivat vain uniaan (oletan, että lapset kuitenkin heräilee yön aikana, vaikka olisivatkin hiljaa).
Mulla on leikattu 1kk sitten rintasyöpä, saan ahdistuksesta ja stressistä huimausta, puutumista, unettomuutta, ruokahaluttomuutta... ja minulla on 5kk ja 2v 3kk pikkuiset. Kohta alkavat sytostaattihoidot, koko kesän kestää. Mutta nyt juuri olen onnellinen, minulla on ihanat lapset ja ihana mies, ja sain keskiviikkona kuulla ettei etäpesäkkeitä ole löydetty. Pään sisäinen maailma on tässäkin se vaikein kestää, ja olin aikanaan hajalla myös väsymyksestä esikoisen kanssa. Tsemppiä. <3
Raskastahan se on. Me ollaan tuossa vaiheessa hoidettu lasta miehen kanssa vuoroöin (kun yöimetykset ovat loppuneet). Eli mene korvatulppien kanssa toiseen huoneeseen kun mies hoitaa. Silloin kun mä hoidin yöt imetysten takia niin mies otti vauvan usein kuudelta (jos vauva halusi nousta silloin) ja mä nukuin pari tuntia lisää.
Nuku eri huoneessa pari yötä? Itselläni oli vuoden valvomisen jälkeen todella korkea kynnys olla yö erossa eri huoneessa, mutta pian totuin ja helpotti kummasti kaikkia paitsi ehkä lapsen isää :D
.
Nykyään en myöskään samalla tavalla häiriinny yökitinöistä, saatan vain kääntää kylkeä, enkä muista aamulla, kun isä manaa yöhyssyttelyjen määrää. Imetän yhä päivisin (lapsi 14 kk) ja vaikka yövierotusta on pariin kertaan tehty, niin flunssassa ja hammassäryissä olen saattanut nostaa vauvan viereen tissille.
.
Sen kyllä tosiaan huomaa, että onko nukuttu vai ei. Myös mies antaa näiden kokeilujen jälkeen helposti minulle aamulla tunnin lisääntynyt, kun on huomannut kuinka radikaali vaikutus sillä on koko perheen hyvinvointiin.
.
Tsemppiä ap!
Joo, tsemppiä sinulle. Täällä väsynyt äiti ja 7kk poika. Parempia aikoja odotellessa, ainakin kesä tulee!
Tsemppiä! Nuo yöheräilyt ja väsymys on niin lamaannuttavaa...meillä lapsi 1v3kk ja yöt ovat repaleisia. On allergiaa, lapsi juo vain äidinmaitoa ja edelleen imetän öisinkin, vaikka välillä saatiin yöimetykset jo loppumaan. Sitten oli flunssaa, ja tuli taas imetettyä yölläkin, ja minulla ei ole voimaa pitää taas unikoulua. Mies voisi pitää, jos olisi lomaa, mutta ei oikein voi työssäkäyvää velvoittaa valvomaan lapsen kanssa monta yötä putkeen. Itse alan olla totaalisesti loppu. Olin hetken kuin eri ihminen, kun saatiin unikoulu onnistumaan hetkeksi, mutta nyt kun sama kaava palannut yöhulinoineen niin ei enää jaksa mitään. Olisi ihanaa nauttia tästä taaperoajasta, mutta päivät ovat lähinnä selviämistä. Joskus olen ottanut korvatulpat ja nukkunut eri huoneessa kun mies hoitanut lasta, silti herään huutoihin mutta ihanaa kun ei ole tarvinnut nousta sängystä.
Meillä lapsi heräsi 1v 1kk ikäiseksi joka yö 1-3 kertaa. En tiedä mistä johtuu, mutta yöheräämiset loppuivat kuin seinään kun lapsi oli yön mummolassa ilman meitä. Sen jälkeen on nukkunut hyvin, joinain öinä toki kitisee ja ähisee, mutta ei varsinaisesti herää. Nyt ikää 1,5v.
Tsemppiä ap, ihan varmasti helpottaa, vaikka nyt ei siltä tunnu.
Monenko aikaan vauvasi syö iltapuuron tai muun vastaavan? Muutamalla tutulla ollut samaa ongelmaa mahavaivojen kanssa ja siihen on auttanut, kun iltapuuron on syönyt vähintään tuntia aikaisemmin ennen nukkumaan menoa. Kuulemma suolisto ei joudu enää sitten työskentelemään niin paljoa. Hampaisiin en osaa neuvoa muuta kuin sen särkylääkkeen. Meilläkin 7kk vauvalla puhkesi nyt kolmas hammas eli samassa veneessä ollaan... Siihen vielä lisättynä juuri opittu ryömiminen, jota tietenkin harjoitellaan öisinkin... Huoh... Mutta tsemppiä sullekin! Mä yritän kaikesta ajatella, että "Tää on vaan vaihe, joka menee joskus ohi".
Ai että ihan pari kertaa :D Voi kyynel.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:22"]
Ai että ihan pari kertaa :D Voi kyynel.
[/quote]
Niin että jos sinun vauvasi on herännyt enemmän, niin se jotenkin mystisesti auttaa mua jaksamaan? No, ei auta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:23"]
Minkä ikäinen vauva?
[/quote]
10 kk.
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:22"]Ai että ihan pari kertaa :D Voi kyynel.
[/quote]
Empatia huipussaan. Niin tyypillistä naisille.
Tuskin tulet suurta sympatiaa saamaan av:lta. Mitä odotit vauvoista? Että nukkuvat läpi yön? Minun ensimmäinen vauvani heräili pahimmillaan tunnin välein, toinen taas nukkui mielestäni todella hyvin, eli heräsi sen kerran tai kaksi yössä.
Jos et meinaa jaksaa, menet aikaisemmin nukkumaan illalla!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:23"]
Minkä ikäinen vauva?
[/quote]
10 kk.
Ap
[/quote] Tiedän tunteen, meillä sama juttu 9kuisen kanssa, mutta tsempataan, kyllä se vielä helpottaa <3
Itse nukuin klo 22-06 heräämättä kertaakaan, ihana herätä pirteänä :) ainiin, minullahan ei ole lapsia!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:25"]
Tuskin tulet suurta sympatiaa saamaan av:lta. Mitä odotit vauvoista? Että nukkuvat läpi yön? Minun ensimmäinen vauvani heräili pahimmillaan tunnin välein, toinen taas nukkui mielestäni todella hyvin, eli heräsi sen kerran tai kaksi yössä.
Jos et meinaa jaksaa, menet aikaisemmin nukkumaan illalla!
[/quote]
Mitä sä haluat, että mä vastaan sulle? Kerro, niin vastaan. Ei nyt pää ole terävimmillään.
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:23"] Minkä ikäinen vauva? [/quote] 10 kk. Ap [/quote] Tiedän tunteen, meillä sama juttu 9kuisen kanssa, mutta tsempataan, kyllä se vielä helpottaa <3
[/quote]
Toivotaan! Tämä vauva nukkui pienempänä hyvin, mutta tätä heräilyä on jatkunut jo varmaan pari kuukautta. Normaali yöheräily ei mua erityisemmin haittaa, mutta kun pitää tehdä kaikkia manöövereja yöllä, on aamulla aika turpea olo.
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 12:15"]Tein itse aloituksen kun toinen lapsi oli 9kkn ikäinen että hän pilaa koko perheen elämän kun kukaan ei saa nukkua hänen rääkymisten takia... Olin vain ihan puhki loppu tööt, töihin oli pakko palata, sain onneksi hyvän työpaikan ja työkavereita jotka ymmärsivät että pieni lapsi ja 3-vuorotyö ei ole paras mahdollinen kombo, mutta aina niitä vaihtoehtoja ei ole... Tuo lapsi täyttää kohta 2v, on vasta kuukauden nukkunut yön läpi.
Hiukan on ollut huumori vähissä kun mitään syytä valvomiselle ei ole, ei refluksi eikä allergioita jne.
Toivottavasti teillä helpottaa pian!
[/quote] Ei oo totta!!! Luin just eilen tekemäsi aloitteen :) terveisin 9kk vanhan vauvan äiti. P.s. Kiva kuulla että nyt kaikki hyvin