Vinkkejä ostelun vähentämiseen?
Ihailen minimalisteja ja olen kuvitellut ostavani vain vähän ja laatua. Tein yhteenvedon tämän vuoden ostoksista ja huomasin olleeni aivan väärässä. Laatua tulee kyllä ostettua enkä varsinaisesti ostele turhaa krääsää, mutta määrällisesti kuitenkin liian paljon. Ekologinen omatuntokin kolkuttaa.
Millaisia vinkkejä teillä on ostelun vähentämiseen? Ostaminen ja juuri sopivien tavaroiden metsästäminen on minusta hauskaa, joten tilalle pitäisi varmaan keksiä jotain yhtä kivaa?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä harrastan hevosia. Niihin ja ratsastusseuran toimintaan voi käyttää ihan kaiken ajan, mitä elämässä on. Suosittelen aloittajallekin jotain mielekästä harrastusta.
Kivoja ja mielekkäitä harrastuksia löytyy, mutta suurin osa niistä on tauolla koronan takia. Puuhailen ihan mielelläni kotonakin, mutta ainaisiin etätöihin ja kotonaoloon kaipaa välillä vaihtelua. Ehkä siinä on yksi syy osteluun.
Ap
Keksit tekosyyn.
Etkö ennen koronaa muka ostellut?
Pistät sen rahan jonnekin muualle, minkä olisit pistänyt kauppareissulla joutavan osteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vinkit että muuta kauas kaupoista.
Jos et voi muuttaa niin mene kauppaan vaan ostoslistan kanssa eläkä selaile nettikauppoja.
Sit yks hyvä on että listaa ne sun tarpeesi ja ostohalusi. Tee lappu vaikka jääkaapin oveen, sit mietit aina viikon ennen kuin hankit.
Mulle käy niin että lopulta ne halut ja tarpeet on ihan höpöjä,ei oikeasti ole mitään tarvetta,vain haluja.Ostan melkein pelkästään nettikaupoista, kivijalkaliikkeissä jaksan kierrellä lähinnä matkoilla. Yritän vältellä nettikauppojakin, mutta aika huonolla menestyksellä.
Käytössä on ostoslista, jolla saattaa pyöriä asioita pitkään, osa vuoden-pari. Lista ei vain aina toimi, koska ostan myös sen ohi. Ehkä siinä pitää ryhdistäytyä.
Ap
Nettikaupasta laitat ostoskoriin ja menet kassalle ja PERUT ostoksen. Enter.
Vuosi sitten täällä alkoi ketju ”Älä osta mitään -haaste vuodelle 2021”. Ketju taisi olla aika pitkäkin. Aloita vastaava ensi vuodelle, saat vinkkejä ja vertaistukea.
Älä vietä aikaa kulutuksen parissa. On paljon mielenkiintoisempaa viettää aikaa muuten, kuin kauppoissa tai nettikaupoissa. Koko elämä menee ohi, jos vapaa-ajan käyttää siihen, että haalii tavaraa. Se on lopulta aika sisällötöntä. Et oikeasti tee sillä tavaralla yhtään mitään.
Mitä oikeasti olet vailla? Jotain tarvettahan ostelulla täytetään.
Suuntaa se ostovimma pörssiosakkeisiin. Niidenkin shoppailusta voi saada kivan fiiliksen, varsinkin jos sattuu jotkut hyvät alennusmyynnit kohdalle. Ja esteetikot pyrkii kauniisiin tasalukuihin, että salkku näyttää kauniilta. Siis tyyliin Sampo 100, Orion 200, ei mitään Sampo 97 ja Orion 136.
Ja nää ei siis vie kotona ja kaapeissa tilaa, siinä mielessä ihan parhaita! Välillä voi joutua siivoamaan, mut jos ei mitään jännä-osakkeita ostele, niin melkein riittää kun kerran vuodessa vähän katsoo, et onko tääl jotain roskia mitä pitää siivota pois. Kierrätys on helppoo, ei oo mitään et av ja yv ja paljonko on mitat kainalosta kainaloon ja onko kissatalous?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä harrastan hevosia. Niihin ja ratsastusseuran toimintaan voi käyttää ihan kaiken ajan, mitä elämässä on. Suosittelen aloittajallekin jotain mielekästä harrastusta.
Kivoja ja mielekkäitä harrastuksia löytyy, mutta suurin osa niistä on tauolla koronan takia. Puuhailen ihan mielelläni kotonakin, mutta ainaisiin etätöihin ja kotonaoloon kaipaa välillä vaihtelua. Ehkä siinä on yksi syy osteluun.
Ap
Keksit tekosyyn.
Etkö ennen koronaa muka ostellut?Pistät sen rahan jonnekin muualle, minkä olisit pistänyt kauppareissulla joutavan osteluun.
On varmasti ainakin osittain tekosyy, mutta vähän enemmän on tullut osteltua ihan puhtaasti tylsyyteen. Tai ainakin nyt on enemmän aikaa etsiä ja vertailla, ja sitä kautta löytää ostettavaa.
Ap
Kuulostat kuitenkin ihan järkevältä ihmiseltä joka miettii tekemisiään. Ja pyrkii parempaan. Ehkä sun kannattaa miettiä, mihin tuo ostaminen liittyy. Onko se jotain tunnepohjaista, itsensä lohduttelua, tyhjyyden tunteen täyttämistä vai ajankulua.
Sulla varmaan menee paljon aikaakin nettikaupoissa. Onko se rentoutumiskeino.
Ei siinä auta kuin muuta tilalle…
Itse pääsin eroon ostelemisesta jäätyäni pois töistä ennen eläkeikää. Ei ollut enää varaa ja jossain vaiheessa huomasin, että ei ollut enää hinkua lähteä esim alennusmyynteihin. Ostelemisesta oli muodostunut tapa kuluttaa aikaa (ja rahaa). Nyt päin vastoin kannan ylimääräystä tavaraa ulos kotoa, myyntiin ja hyvääntekeväisyyteen. Olo on paljon kevyempi. Tsemppiä kulutuksen karsimiseen itse kullekin.
Vierailija kirjoitti:
Hienohelma,
Haha, myönnän :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten täällä alkoi ketju ”Älä osta mitään -haaste vuodelle 2021”. Ketju taisi olla aika pitkäkin. Aloita vastaava ensi vuodelle, saat vinkkejä ja vertaistukea.
Hyvä ajatus, ehkä ryhmäpaine estäisi ainakin pahimmat ylilyönnit. Taisin itsekin kirjoittaa pari kommenttia tuohon ketjuun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aina tuntuu löytyvän jotain tarpeellista. Nyt viime aikoina olen ostanut esimerkiksi muutaman siistin työvaatteen ja pari oloasua etätöihin, uudet kengät (edelliset vastaavat olivat vähän liian isot), ilmankostuttimen pakkasen kuivattamaa sisäilmaa varten, kuntopyörän, joulukoristeita, keittiösakset pilalle ruostuneiden tilalle jne. Ihan tarpeellista ja käyttöön tulevaa tavaraa kyllä (paitsi ehkä joulukoristeet), mitta ihan varmasti tulisin vähemmälläkin toimeen.
Ap
Mitä ihmettä!? No ite en osta ikinä muita kun Fiskarsin saksia, niin ei ole tuota ongelmaa. Tunnustan kyl ostaneeni parit ylimääräiset kivan värin tai kuvion takia. Mun rakkaimmat sakset on Klaus Haapaniemen kuviolla ja niitä käytän vain harkiten enkä luovu niistä ennen kuin kuolen. Mutta ei tulisi mitenkään kyseeseen, että sakset ruostuu! Silloin ne on väärät sakset ja toivottavasti ostit nyt tällä kertaa kunnolliset. Saksienterotuslaite on myös hyvä olla, että pääsee välillä terottamaan. Ettei tapahdu sellaista typeryyttä, että ostaa uudet sakset, kun vanhat on tylsyneet o_O
Joulukoristeita en tuomitse. Jos sulla ei niitä ollut, niin nyt on, eikä seuraavaan 10 vuoteen uusia tarvitse, jos senkään jälkeen.
Vaatteet on sellainen, mikä lähdee monella laukalle. Niitä ei hyödytä olla määränsä enempää. Työvaatteiksi riittää että on esim. kuusi paitaa ja kahdet housut. Samaa paitaa voi pitää kaksi päivää ja housuja viikon. Siinä on kahden viikon vaatteet ja sitten se kierros lähtee taas alusta. Eikä tarvitse arpoa, mitä laittaa päälle. Kenkiä pitää olla käyttötarkoituksen mukaan, ei vaelluskenkiä voi häihin laittaa. Ja erilaisiin keleihin pitää olla omanlaisensa kengät. Mutta vaikkapa juhlakenkiä ei tarvitse olla määräänsä enempää. Riittää kun on sellaiset, mitä voi pitää kesähäissä ja lakkiaisissa ja sitten toiset, jotka on hautajaisia varten tai talvijuhliin, kun puetaan tummempaa päälle.
Siitä uudesta tavarasta tai vaatteesta on iloa vain, jos se tulee ihan todelliseen tarpeeseen. Jos se on jotain sellaista, mitä ilman on tähänkin mennessä pärjännyt (niin kuin nuo kaksi uutta työasua, jos niitä työasuja oli ennestäänkin jo viisi), niin se lämmittää vaan ostohetkellä ja aika pian se ilo hiipuu. Vielä jos niitä ostaa enemmän kuin kotiin ja kaappeihin mahtuu, ne alkavat hankaloittaa elämää.
Yksi tapa rajoittaa ostamista tai ainakin lisätä harkintaa on se, että jos esim. haluat uuden työasun, niin katso kaapista, mikä nykyisistä työasuista on sitten sellainen, joka lähtee pois. Näin se vaatekaappi ei ainakaan tule liian täyteen. Ja muutenkin sieltä voisi katsoa, onko siellä jotain mitä ei enää käytä, ja pistää se kiertoon. Löydät helpommin ne käyttämäsi vaatteet, kun ne turhat vaatteet eivät ole siellä tukkimassa paikkoja.
Joskus voi käydä niinkin, että kun ennen vaateostoksille lähtöä tekee inventaarion, niin huomaakin, että enhän minä tarvitse housuja lisää niin kuin luulin, vaan täällähän on kahdet housut jotka olin jo unohtanut, kun ei ole niille sopivia yläosia. Eli ostankin yläosia, niin saan nuo käyttöön.
AP ja pari muuta keskusteluun osallistujaa. Olette kuin minä.
Mulla on sellainen tilanne, että vaatteita, meikkejä ja ihan vaan kauniita asioita ja esineitä on todella vaikea vastustaa. Joskus koen ostoskelun jälkeen pahoja omantunnontuskia. Ne liittyvät usein siihen, että olen ostanut taas jotain jota en todellakaan tarvitse ja joka ei todellakaan mahdu mihinkään. Joskus myös taloudellinen puoli pohdittava, mutta se ei ole ollut siis varsinainen ongelma. Epä-ekologisuus on kanssa se, mikä vaivaa jonkin verran.
Yritin myös suunnata ostoshimoani osakkeisiin kuten täällä joku ehdotti, mutta en ihan vielä ole saanut sitä jotenkin lähtemään.. en ole löytänyt niitä kicksejä siitä vielä. Olen pohtinut, että siitä saa hitaammin tyydytyksen, sen vuoksi se ei ole koukuttanut minua vielä.
Ostoskelusta saan mielettömiä endorfiini ja dopamiini latauksia, eli ne kicksit. Samaa olen onnistunut joskus löytämään esim sienestäessä. Eli kyse on kohdallani varmasti jonkin verran ihan riippuvuudesta.
Mä oon ollut viimeiset 10+ vuotta ihan hirveä tuhlari. Kaikki mikä on tullut (ja vähän sen ylikin) on mennyt. Koskaan ei senttiäkään jäänyt säästöön kunnes tuli korona ja ei tullut osteltua mitään, käytyä missään eikä matkustettua. Säästötilillä nyt kymppitonnin säästöt kahdessa vuodessa ja olen aivan koukussa säästämiseen. Joka tilipäivä siirrän muutamasta satasesta viiteen sataan säästötilille ja saan siitä todella hyvän mielen kun näkee miten potti kasvaa. En olisi ikinä uskonut että musta tulee säästeliäs saati että näkisin tuollaisia summia tililläni. Tavoitteena olisi ainakin 20 000 e säästöt ja tiedän että saan sen toteutettua. Kiitos korona!
Jatkan vielä tuosta äsköisestä avautumisesta...
Ja siis piti vinkkejä antaa. Niin täällä juuri on ehdotettu sen mukavan tekemisen löytäminen toisaalta. Itse olen yrittänyt suunnata tällaisen oman hemmotteluni niin, että menen kauniiseen Kahvilaan ja tilaan jonkin ihanan kahvin. Oikein tietoisesti nautin siitä. No ei aina toimi kuten olen huomannut.
Olen pyrkinyt huomioimaan sen että voin ihailla asioita ja esineitä mutta mun ei tarvitse omistaa niistä jokaista.. no ei aina toimi
Jossain vaiheessa ostin vain todella laadukkaita asioita, että en sitten ostaisi niin paljon.. joo ei aina ole toiminut
Ne osakkeet, nojoo kuten kerroin liian pitkä odotus hyvänolon tunteen saamiseen.
Sienestys, tosiaan mieletön tunne kun löydät vaikka kantarelleja :D toimii siis kausiluontoisesti
Urheilu auttaa mua.. tosin nyt mulla on vaatekaappi täynnä iciw treenikamoja koska hurahdin niihin
Sitten ihan vaan ystävien kanssa enemmän tapaaminen ja kommunikointi. Se tuo mielihyvää.
Minuakin on kasvatettu siihen ettei köyhällä ole varaan halpaan, mutta pikkaisen pitää kyllä soveltaa. Kun tarvitsin uuden kahvinkeittimen niin en ostanut Moccamasteria vaan Clas Ohlssonin halpiskeittimen, erotus 200e osakesäästötilille. Sen 5-10 vuotta minkä halpiskone kestää on toivon mukaan tullut jotain voittoa. Vaatteet on poikkeus, halpa ei kestä, kengätkin mielellään sellaiset että suutarilla kannataa korjata. Kosmetiikassa satsaan ihonhoitoon, en niinkään meikkeihin.
Ruuan lisäksi ei muuta juuri tarvitse ostaa.
Mihin sinä sitä.tavaraa tarvitset? Jos ostat vain käyttötavaraa, tulee minusta aika nopeasti raja vastaan montako vaikkapa kauhaa tai kenkärenkiä tai mitä vain ihminen tarvitsee. Ostatko vain aina uuden, vaikka olemassaoleva on aivan käyttökelpoinen?
Tee nyt ensihätään päätös, että ostat uuden asian x vasta, kun olemassaoleva vastaava on oikeasti rikki. Ei siis mennyt muodista, vaan oikeasti mennyt käyttökelvottomaksi. Käytännössä lähes kaiken, paitsi vaatteiden ostaminen loppuu siihen, varsinkin, jos tavaraa on kertynyt paljon kaappeihin.
Kierrätätkö, eli myytkö vanhaa pois päivityskappaleiden tieltä? Jos koko ajan ostat uutta, sinulla on luultavasti kaapit väärällään vähänkäytettyä/käyttämätöntä tavaraa, josta luopumalla saisit tilaa jatkaa osteluharrastusta, ellet pysty sitä lopettamaan. Päätä, että saat ostaa uuden asian x vasta, kun olet myynyt pois z määrän vanhoja tarpeettomia tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin on kasvatettu siihen ettei köyhällä ole varaan halpaan, mutta pikkaisen pitää kyllä soveltaa. Kun tarvitsin uuden kahvinkeittimen niin en ostanut Moccamasteria vaan Clas Ohlssonin halpiskeittimen, erotus 200e osakesäästötilille. Sen 5-10 vuotta minkä halpiskone kestää on toivon mukaan tullut jotain voittoa. Vaatteet on poikkeus, halpa ei kestä, kengätkin mielellään sellaiset että suutarilla kannataa korjata. Kosmetiikassa satsaan ihonhoitoon, en niinkään meikkeihin.
Olisi kyllä kannattanut harkita laittaa se 200 MoccaMasteriin. Se kun tuntuu kestävän ikuisesti. Meillä on käytettynä saatu MM ollut käytössä vuosikausia ja edelleen pelittää kuin uusi. Vaatteissa ei nykyään saa laatua edes rahalla, mutta kodinkoneissa vielä hinta ja laatu jossainmäärin korreloivat.
Voi ei, olisin voinut itse kirjoittaa tämän! Mutta lohduttavaa tietää, etten ole ainoa. Onkohan meille wannabe-minimalisteille olemassa jonkinlaista tukiryhmää :D Minulla ei kosmetiikkaa pahemmin varastossa, mutta muuten sitä kuluu paljon. Laskin juuri vähän aikaa sitten, että käytän päivittäin ainakin pariakymmentä eri tuotetta…
Luulen, että itselläkin toimii juuri kappalemäärien listaus paremmin kuin eurojen seuranta. Ja ostosten analysointi on varmasti hyödyllinen lisä seurantaan, täytyy itsekin kokeilla sitä. Tsemppiä tosiaan meille molemmille! Eiköhän tässä edistytä, kunhan ajatustyötä on tehty tarpeeksi :)
Ap