Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä ostelun vähentämiseen?

Vierailija
30.12.2021 |

Ihailen minimalisteja ja olen kuvitellut ostavani vain vähän ja laatua. Tein yhteenvedon tämän vuoden ostoksista ja huomasin olleeni aivan väärässä. Laatua tulee kyllä ostettua enkä varsinaisesti ostele turhaa krääsää, mutta määrällisesti kuitenkin liian paljon. Ekologinen omatuntokin kolkuttaa.

Millaisia vinkkejä teillä on ostelun vähentämiseen? Ostaminen ja juuri sopivien tavaroiden metsästäminen on minusta hauskaa, joten tilalle pitäisi varmaan keksiä jotain yhtä kivaa?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sen sanoit, jotain yhtä kivaa tai kivempaa tilalle. Oma tilanteeni on oikeastaan päinvastainen, harvoin löydän mitään kivaa ja ei huvita ostaa mitään. Sijoitusharrastus ja vaihtoehtoiskustannuksiin tutustuminen ei ole ainakaan lisännyt ostamishaluja. Mihin tunteeseen ostat tai mihin tunteeseen pyrit, kun ostat jotain? Se on yleensä lyhytaikainen ilo. Löytyisikö jotain muuta tilalle? Ihmisessä on metsästäjä-keräilijän geenit, eivät kaikki halua istua valkoisessa kuutiossa vain aineettomien asioiden parissa.

Jos haluat ostaa harkitummin ja tykkäät puljata tavaroiden kanssa, listaa, laske ja järjestele jo olemassaolevia. Jos tosiaan löytyy jotain oikeita puutteita, kirjaa ne listaan. Merkitse ylös myös, että t-paitoja on 15, lisää ei tarvitse ostaa yhtään, ennen kuin määrä on vaikka 5. Jos vaatteita on paljon, suunnittele asuja niistä ja käytä kaikkia. Jos astioita tai sisustuskamaa, mieti niille joku käyttötapa ja toteuta se. Pelillistä tavaranhallintaa.

Vierailija
2/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Älä mene kauppoihin.

2. Jos menet, älä ota maksuvälineitä mukaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harrastan hevosia. Niihin ja ratsastusseuran toimintaan voi käyttää ihan kaiken ajan, mitä elämässä on. Suosittelen aloittajallekin jotain mielekästä harrastusta.

Vierailija
4/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vttu et vain osta. Helpompaa kuin heinän teko. Mä tiedän että jotkut saa ostamisesta kiksit. En tajua miten siitä saa oloja? Yhdellä oli ihan julmettu määrä kenkiä. Pyysin valitsemaan yhdet eikä sitten mitään muuta päälle. Vähän änkyröi mutta suostui kuitenkin. Ilkeä kun olen niin "käskin" senkin aikana että sano rakastavasi kenkiä. 

Murjotti siitä jonkin aikaa. Ihme ja kumma ei käskenyt mun häipyä. Meillä oli koko suhteen ajan noin 9 vuotta kummallakin omat asunnot. Ei hän parantunut. Ostelee vieläkin milloin mitäkin. Enimmäkseen kenkiä joita ei edes käytä. Silloin aikoinaan se oli mun murhe vain siksi kun pyysi voinko tehdä asialle mitään.

Vierailija
5/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä harrastan hevosia. Niihin ja ratsastusseuran toimintaan voi käyttää ihan kaiken ajan, mitä elämässä on. Suosittelen aloittajallekin jotain mielekästä harrastusta.

Ripuli-Ruut

Vierailija
6/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vinkit että muuta kauas kaupoista.

Jos et voi muuttaa niin mene kauppaan vaan ostoslistan kanssa eläkä selaile nettikauppoja.

Sit yks hyvä on että listaa ne sun tarpeesi ja ostohalusi. Tee lappu vaikka jääkaapin oveen, sit mietit aina viikon ennen kuin hankit.

Mulle käy niin että lopulta ne halut ja tarpeet on ihan höpöjä,ei oikeasti ole mitään tarvetta,vain haluja.

Vierailija
7/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet budjetin? Päätät pitää no-buy/ low-buy vuoden, tavoitteena pysyä suunnitelmassa?Katsoit jo läpi 2021 kulutusta, muodosta houkutteleva toteutettavissa oleva tavoite esim. kolmasosa pois kulutuksesta, jaa summa 12 kuukaudella, siinä kuukauden budjetti shoppailuille?

Vierailija
9/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta.

Vierailija
10/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin sen sanoit, jotain yhtä kivaa tai kivempaa tilalle. Oma tilanteeni on oikeastaan päinvastainen, harvoin löydän mitään kivaa ja ei huvita ostaa mitään. Sijoitusharrastus ja vaihtoehtoiskustannuksiin tutustuminen ei ole ainakaan lisännyt ostamishaluja. Mihin tunteeseen ostat tai mihin tunteeseen pyrit, kun ostat jotain? Se on yleensä lyhytaikainen ilo. Löytyisikö jotain muuta tilalle? Ihmisessä on metsästäjä-keräilijän geenit, eivät kaikki halua istua valkoisessa kuutiossa vain aineettomien asioiden parissa.

Jos haluat ostaa harkitummin ja tykkäät puljata tavaroiden kanssa, listaa, laske ja järjestele jo olemassaolevia. Jos tosiaan löytyy jotain oikeita puutteita, kirjaa ne listaan. Merkitse ylös myös, että t-paitoja on 15, lisää ei tarvitse ostaa yhtään, ennen kuin määrä on vaikka 5. Jos vaatteita on paljon, suunnittele asuja niistä ja käytä kaikkia. Jos astioita tai sisustuskamaa, mieti niille joku käyttötapa ja toteuta se. Pelillistä tavaranhallintaa.

Nautin yhtä lailla juuri oikeanlaisten tavaroiden etsimisestä kuin niiden käyttämisestä, eli pelkästä ostamisesta en saa kiksejä. Tämä taas on ristiriidassa sen kanssa, että tykkään pelkistetystä kodista ja sujuvasta arjesta. Joskus aiemmin ostin suunnilleen kaiken kivan vastaantulevan, nykyään onneksi enää vaatteita ja kodin tavaroita. Jälkimmäisistäkin ennen kaikkea käyttöesineitä, en välitä mistään sisustuskrääsästä tai vastaavista.

Ehkä tavaroiden listaaminen ja seuraaminen vaikka excelillä voisi olla sellainen, jota voisi kokeilla, samoin eri asukokonaisuuksien suunnittelu. Kiitos hyvästä ajatuksesta!

Ap

Vierailija
11/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiat rahat vaikka metsään tai tuulivoimaan, joka kuukausi palkasta.

Vierailija
12/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivoja ja mielekkäitä harrastuksia löytyy, mutta suurin osa niistä on tauolla koronan takia. Puuhailen ihan mielelläni kotonakin, mutta ainaisiin etätöihin ja kotonaoloon kaipaa välillä vaihtelua. Ehkä siinä on yksi syy osteluun.

Ap

Vierailija
13/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta mitään - haasteet on hauskoja. Älä osta mitään kuukausi, tai yritä joka kuukausi saada mahdollisimman monta päivää jolloin et käytä rahaa.

Yksi tapa on kirjata ylös kaikki mitä ostaa, tekee ostamisesta ikävää.

Minä ostan vain asioita jotka ovat olleet ostoslistalla vähintään viikon, silloinkin vertailen kauppoja ja pyrin ostamaan haluamani tuotteen alennuksesta.

Vierailija
14/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele Ylen Areenasta Julia Thurénin Kaikki rahasta-podcastista juuri ongelmaasi käsittelevän pätkän.

Vierailija
15/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vinkit että muuta kauas kaupoista.

Jos et voi muuttaa niin mene kauppaan vaan ostoslistan kanssa eläkä selaile nettikauppoja.

Sit yks hyvä on että listaa ne sun tarpeesi ja ostohalusi. Tee lappu vaikka jääkaapin oveen, sit mietit aina viikon ennen kuin hankit.

Mulle käy niin että lopulta ne halut ja tarpeet on ihan höpöjä,ei oikeasti ole mitään tarvetta,vain haluja.

Ostan melkein pelkästään nettikaupoista, kivijalkaliikkeissä jaksan kierrellä lähinnä matkoilla. Yritän vältellä nettikauppojakin, mutta aika huonolla menestyksellä.

Käytössä on ostoslista, jolla saattaa pyöriä asioita pitkään, osa vuoden-pari. Lista ei vain aina toimi, koska ostan myös sen ohi. Ehkä siinä pitää ryhdistäytyä.

Ap

Vierailija
16/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet budjetin? Päätät pitää no-buy/ low-buy vuoden, tavoitteena pysyä suunnitelmassa?Katsoit jo läpi 2021 kulutusta, muodosta houkutteleva toteutettavissa oleva tavoite esim. kolmasosa pois kulutuksesta, jaa summa 12 kuukaudella, siinä kuukauden budjetti shoppailuille?

Budjetti on ollut käytössä muutaman vuoden, mutta ei ole toiminut kovin hyvin kun raha ei oikeastaan ole tässä ongelma. Ehkä tavaramäärälle voisi miettiä vastaavan budjetin, eli korkeintaan tietty kappalemäärä kuukaudessa..?

Ap

Vierailija
17/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta.

Tämä olisi tavoite, mutta selvästi heikko luonteeni haittaa sen toteutumista.

Ap

Vierailija
18/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sellainen yksinkertainen, että et vaan osta mitään.

Mihin sinä jatkuvasti uutta tavaraa tarvitset?

Vierailija
19/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sellainen yksinkertainen, että et vaan osta mitään.

Mihin sinä jatkuvasti uutta tavaraa tarvitset?

Aina tuntuu löytyvän jotain tarpeellista. Nyt viime aikoina olen ostanut esimerkiksi muutaman siistin työvaatteen ja pari oloasua etätöihin, uudet kengät (edelliset vastaavat olivat vähän liian isot), ilmankostuttimen pakkasen kuivattamaa sisäilmaa varten, kuntopyörän, joulukoristeita, keittiösakset pilalle ruostuneiden tilalle jne. Ihan tarpeellista ja käyttöön tulevaa tavaraa kyllä (paitsi ehkä joulukoristeet), mitta ihan varmasti tulisin vähemmälläkin toimeen.

Ap

Vierailija
20/49 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet kuin minä. Haluaisin olla minimalisti. Harkitsen pitkään, vertailen, mutta,saatan ostaa jotain ohi listan jos tulee kaunista/edullista tai erilaista eteen. Tavarat kiinnostavat minua tosi paljon. Kunpa olisin kaupassa töissä..se voisi hillitä tätä piirrettä. Ostan paljon myös kosmetiikkaa kun ajattelen että kuluuhan se pois...Joo kuluu, mutta ostan kaiken aikaa varastoihin lisää!

Kirjaan ylös vaateistoni. Tässä sukkapari=1 vaate. Kirjaan myös miksi ostin. Esim "tarve", "hyvä tarjous" tai "vikaostos". Vuonna 2020 ostin 33 vaatekappaletta. Ja 2021...44 !!! Siis pieleen meni. Mutta tuossa määrässä paljon alusasuja, se puolustuksena. Minua auttaa kappalemäärän listaus, ei eurot.

Tänä vuonna uusi lista ja matka kohti minimalismia jatkuu. Tsemppiä meille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi