Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta, että aikuinen voi kehittää itselleen persoonallisuushäiriön trauman jälkeen?

Vierailija
30.12.2021 |

Aikuinen vai 15- 20-vuotias, jolla on vielä jokseenkin puolikehittyneet aivot.

Tiedän, että häiriö kehittyy yleensä aivan pienenä, mutta näin nyt kuulin.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotaveteraaneista monilla oli tällaista käyttäytymistä.

Vierailija
2/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei. Ihan järjellä ajatellen jos tulee trauma ja se alkaa liikaa määrittää elämää niin oman itsen suhde ympäristöön saattaa alkaa vääristyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut niin isoa traumaa kuin sota. Voiko esim. Vammautuminen olla sellainen trauma. Tai sellainen psyykkinen sairautuminen, josta ei usko paranevansa?

Vierailija
4/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että sitä siinä tapauksessa kutsutaan persoonallisuushäiriöksi. Ne kun tosiaan kehittyvät hitaasti lapsuudesta/nuoruudesta lähtien.

Vierailija
5/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin läpi muutama vuosi sitten ison trauman joka muutti elämäni monelta osa-alueelta. Olen vasta nyt alkanut saamaan itseäni ja elämääni takaisin mutta huomaan itsessäni persoonan muutoksia. Sekä olen epäillyt onko minulla nykyään epävakaa persoonallisuus... Ennen tätä traumaa olin tasapainoinen ja rauhallinen vaikka aikasempiakin traumoja ja ongelmia oli jo.

Vierailija
6/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin läpi muutama vuosi sitten ison trauman joka muutti elämäni monelta osa-alueelta. Olen vasta nyt alkanut saamaan itseäni ja elämääni takaisin mutta huomaan itsessäni persoonan muutoksia. Sekä olen epäillyt onko minulla nykyään epävakaa persoonallisuus... Ennen tätä traumaa olin tasapainoinen ja rauhallinen vaikka aikasempiakin traumoja ja ongelmia oli jo.

Halaisitko kertoa, mikä trauma oli? Jos et, niin ok, mutta yritän selvittää trauman ”suurutta”, jolla on tuollaisia vaikutuksia.

Vierailija
7/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin minä. Olin alkoholistin otteessa lähemmäs 3 vuotta, jonka aikana traumatisoiduin niin pahasti etten vielä kaiken jälkeenkään ymmärrä miksi minusta ei tule enää normaalia ihmistä.

Pelkään ihmisiä, koska en osaa enää keskustella, muisti pätkii, ahdistus ja masennus ovat nyt kroonistuneet. Jälkimmäiset vaikeuttavat joka päiväistä elämää ja arkea niin paljon, että hyvin usein itsetuho hiipii mieleen. Läheisriippuvaisuus vielä päälle, niin en ikinä löydä enää uutta kumppania.

Ei monikaan ymmärrä, että miten ennen niin iloinen, sosiaalinen ja toimelias ihminen on nykyään täysi sohvaperuna.

Vierailija
8/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PTSD.

Vierailija
9/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PTSD.

Ptsd ole persoonallisuushäiriö.

Vierailija
10/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PTSD.

Siis ei ole.

Vierailija
11/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen voi kehittää persoonallisuushäiriön ilman traumaakin. Uhriutumalla milloin mistäkin.

Vierailija
12/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PTSD aiheuttaa samanlaista käytöstä ja ajatusmalleja kuin pershäiriöt, monesti se voidaan virheellisesti diagnosoida.

Vierailija
13/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PTSD.

Oireet, eli muutokset persoonallisuudessa, voivat vaikuttaa siltä. Siksi aika usein virheellisesti tulkitaan mm. epävakaaksi persoonallisuudeksi.

Vierailija
14/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen voi kehittää persoonallisuushäiriön ilman traumaakin. Uhriutumalla milloin mistäkin.

Varsinkin vihervasemmistolainen kiljusilakka.

Vierailija
15/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi syvässä kriisissä käyttäytyä häiriöisesti. Jos tilanne ylittää henkisen sietokyvyn, voi iskeä päälle vaikka mitkä patologiset defenssit ja selviytymiskeinot. Se ei tee ihmisestä persoonallisuushäiriöistä.

Vierailija
16/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on postarumaattinen stressireaktio, ei persoonallisuushäiriö!

Nämä ei todellakaan mene niin syvälle että liittyisivät persoonaan.

Vierailija
17/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuus muuttuu läpi elämän, miksei siis myös "vinoon" suuntaan.

Vierailija
18/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PTSD ei ole persoonallisuushäiriö.

Vierailija
19/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
20/40 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Persoonallisuushäiriö on lapsuudessa alkanut lähes tulkoon pysyvä patologinen käyttäytymiskaava. Traumasta johtuva persoonallisuuden muutos ja "epävakaus" lähtee kun trauma käsitellään. Persoonallisuushäiriöitä on vaikea hoitaa edes terapialla. Epävakaapersoonallisuushäiriö voi lievittyä kognitiivisilla käyttäytymisterapialla ja yleensä se lievittyy ihan iän mukanakin, mutta harvoin, jos koskaan, lakkaa kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi