Liian kiltti töissä
Miten pääsen eroon liiasta kiltteydestä töissä.
Teen työkseni asioita, joihin kaikkin kysymyksiin minulla ei ole valt vastata työni puolesta ja silti ihmiset yrittävät, että miten nyt kuitenkin. Teen hirveän työmäärän kun etsin ohjeita noihinkin kysymyksiin , jotka eivät kuulu työnkuvaani tai miten ihmiset pääsevät asiassa eteenpäin.
Miten pystyisin sanomaan, että hei, tähän en saa vastata, sinun pitää itse etsiä tieto jostain. Voi kuulostaa tylyltä, mutta joudunhan minäkin sen yhtälailla etsimään.
Samoin en pääse eroon asiosta , kun olen nähnyt vaivan että olen laatinut selvät ohjeet asiakkaalle, ja sitten tulee uusi kysymys jossa asiakas toistaa samat kysymykset. Minun työaikaani menee muista asioista , kun lähetän taas saman viestin toiseen ja kolmanteen kertaan , jonka olen jo lähettänyt.
Miten pystyysin olemaan jämtimpi, että jos kerran on vastaus lähtenyt, ei se lähde enää uudelleen. vaikka kysymys tulisi 100 kertaa uudelleen.
Ei minullekaan harvassa paikassa vasta kysymyksiin moneen kertaan.
Harjoittele vaikka peilin edessä sanomaan ei. Ja ilman mitään keksittyjä tekosyitä!
Jos lähetät vastaukset sähköpostiin, laita siihen lukukuittauspyyntö. Siihen menee vähemmän aikaa kuin useampaan kertaan vastaamiseen. Jos suullisesti kysytään, niin viittaat aiemmin antamaasi vastaukseen.