Miten ikinä opin historiaa?
Vinkkejä hissan opiskeluun kehiin kiitos! Mulla on kurssi menossa, olen enemmän pihalla kun ruotsin tunnelilla (ja siellä olen tosi pihalla) ja tiedän jo nyt että tämä kurssi tulee olemaan minulle helvetin vaikea. Kauhean paljon en jaksaisi panostaa kun minulla on kolme matikan kurssia ja fysiikka tässä jaksossa ja ne on prioriteetti. Haluan vaan päästä läpi. HI1 kyseessä. Vinkit opiskelutekniikoista tervetulleita.
Kommentit (23)
Jos olet visuaalinen ihminen, katso kuvia ja piirrä itse. Kopioi vaikka joku kuva muinaisesta Egyptistä ja lisää siihen sitten tärkeitä asioita teksteinä. Tee vaikka powerpointti tai prezi. Siitä on helppo yhdellä silmäyksellä kerrattakin.
Muinainen Egypti on sinulle mielenkiintoinen, kun ajattelet vaan arkkitehtuuria ja kuinka piti käyttää matikkaa että pyramidit voitiin rakentaa. Niiden laskelmienhan uskotaan liittyvän suoraan tähtitieteeseen.
Historiallisesti luulen että kolme, neljä aikakauttaa ovat ne, joista eniten kysytään: 1) Ylä- ja Ala-Egyptin yhdistyminen ja kuningas Menes 2) Akhenaten (eli Ekhnaton) ja monoteismi 3) Ramses II, voitot sodissa ja rakennusprojektit sekä 4) Rooman vallan aika ja Ptolemaiokset.
Listaa aina eri alojen tärkeimmät kehitysvaiheet. Muinaisessa Egyptissä tietysti hieroglyfit, arkkitehtuuri, ja uskonnossa monijumalaisuuden ja monoteismin kehitys, politiikassa taas kaupunkien kehitys, itsevaltaisuus, byrokratia, kaupankäynti, sodankäynti. Ja tietysti taiteet.
Käy samalla tavalla läpi Kaksoisvirtainmaa ja Antiikin Kreikka.
Ja muuten se on Foinikia.
HIt om todella laaja kurssi ihmiskunnan alkuajoista nykyaikaan. Että millään voi oppia kaikkea ulkoa. Kokeile käsitekarttoja eri aihepiireistä, esim kauppareitit eri aikoina, ihmisen ja luonnon vuorovaikutus, kaupungistumisen seuraukset. Älä missään nimessä takerru yksityiskohtiin vaan pyri näkemään kokonaisuudet. Lähde siitä, mikä tänäpäivänä on relevanttia ja etsi nykyilmiöille syitä menneisyydestä. Myös historiantutkimuksen metodit voivat tulla kokeeseen.
T. Hissanope