Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis eikö työtön lapsiperhe vois asua siistissä asunnossa?

Vierailija
15.04.2015 |

Minä olen työtön ansiosidonnaisella ja mieheni on opiskelija ansiosidonnaisella. Nettotulomme ovat noin 1800 euroa, lisäksi yksi lapsilisä ja asumintuki 190 euroa. Muutettiin juuri uuteen kotiin, vastarakennettuun kerrostaloon, hyväkuntoiseen kolmioon. Olen saanut nyt kuittailuja muuttomme jälkeen että miten meillä on varaa asua 800 euron vuokra-asunnossa (vedet päälle), vihjailtu sosiaalitoimiston asiakkuudella jne jne. En ymmärrä että miksi emme saisi asua siistissä asunnossa kun sen kuitenkin pääsääntöisesti itse maksamme? 

Kun kerron että ihan itse maksamme vuokran asumistuen jälkeen, minua katsotaan kieroon. Meille on mieheni kanssa asunnon sijainnilla iso merkitys, hyvä ja uusi kunto tuli ns. kaupan päälle kun muutimme kaupungin mörskästä tähän. Me emme juo alkoholia tai polta tupakkaa, syömme terveellisesti ja säästeliäästi, harvoin ulkona. Käytämme ne rahat mielummin tähän asumiseen mutta sekin tuntuu olevan väärin. 

Ja nyt siis toivon että työllistyn seuraavan vuoden aikana ennenkuin ansiosidonnainen loppuu :)

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, harva sitä kai kuitenkaan muitten asioita ajattelee niin paljon kuin tässäkin ap olettaa. Ja kun haluaa olettaa näin niin "näkee" niitä kieroonkatsomisiakin herkemmin, ts. näkee mitä haluaa nähdä.

Terv. evvvk miten ja millä rahoilla kaverit asuu

Vierailija
22/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap saa saa as. tukea 190, ei puolta vuokrasta!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ap saa saa as. tukea 190, ei puolta vuokrasta!!!!!!"

Voit tätä matematiikkaa.... ap:n tulot muodostuvat kokonaisuudessaan tuista eli veronmaksajien rahoista - ansosidonnainen päiväraha, opiskelijan tuet, asumistuki, lapsilisä jne.

Ansiosidonnainen maksetaan työttömyysrahastosta ja varat sinne tulevat veronmaksajilta ja vain pieni osa liitoilta.

En yhtään ihmettele, jos ap:n ystävät katsovat kieroon, kun ap laukoo mielipiteitään " maksamme kaiken itse", kun tosiassa he elävät veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
24/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 07:22"]

Se kateus se kateus...tosilla varsinkin itseä köyhemmällä ei saisi olla mitää. Asukaa ja nuttikaa asunnosta pää pystyyn kateelisten kohdalla. Itse olen työtön, köyhä, mutta nöyrää musta ei saa vastoinkäymisilläkään...

[/quote]

Jos minä vien sinulta polkupyörän ja sinua harmittaa, niin onko se harmistus kateutta? Lopettakaa jo tuo typerä "kateuskortin" viljeleminen. Liian isoja sosiaalitukia voi kritisoida kuule ihan siksi että harmittaa kun ne vie rahaa omasta pussista, ei kateudesta. Jos minulta viedään jotain niin se harmitus ei ole kateutta. Niinkuin ei sullakaan olisi sitä kohtaan joka pöllii pyöräsi. Totta helvetissä se vituttaa jos jotain omaa viedään, ja sitten pahimmat vielä leuhkii kuinka asuu uudessa kalliissa asunnossa MUN ja muiden veronmaksajien siivellä :#.

Vierailija
25/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tarttua tähän, koska meillä on sama tilanne. Muutimme mukavaan asuntoon kun olimme vielä molemmat töissä, nyt toinen on ansiosidonnasella ja toinen tekee opintoja loppuun opintotuella. Yhteensä rahaa tulee noin 1800- nettona, josta asumiskulut on 900. Elämme muuten todellä säästeliäästi, emme juo tai polta.  Auto on otettu pois rekisteristä ja hoidetaan kauppareissut yms. pyörällä. Melkein kaikki huonekalut ja kodinkoneet on kirpparilta. Ruuat on halpoja eikä mitään mene roskiin. Lopulta rahaa jää käteen niin että on varaa viettää mukavaa elämää, matkustaa ja välillä hemmotella itseään ravintolassa tai uudella merkkivaatteella. Ja sitten vieraat ja puolitutut kommentoi, että varmaan on rahaa suvussa tai pimeitä töitä. Onko ne kateellisia vaikka ovat selvästi suurituloisempia??

Ongelma tässä on se että nälkä kasvaa syödessä ja "sitten ekasta palkasta"- lista kasvaa koko ajan. Harmittaa kun kaikki kuitenkin tietää että haen työtä ja että sitä on koulutuksellani hankala saada edes matala-palkka alalta. Miehellä sama homma. Pitääkö tässä nyt sitten kärsiä sekä työttömyyden aiheuttamasta häpestä, että mukavan elämän aiheuttamasta häpeästä? Onneks enää ei tarvii käydä työkkärissä, pitäis varmaan hankkia sinnekin eri vaatteet etteivät virkailijat saa vääriä mielikuvia...

Vierailija
26/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Loppupeleissä kukaan ei omista sitä rahaa, joten sinänsä myyttisistä veronmaksajista meuhkaaminen on hieman väsynyttä. Toivottavasti ap sisustaa kotinsa oikein mukavasti."

Miten niin kukaan ei omista sitä rahaa?

Jos kaikki työttömät ja opiskelijat haluaisivat panostaa asumiseensa ja asua vain uusissa asunnoissa, ehkä parhailla paikoilla, niin miten kävisi yhteiskunnan tai työssäkäyvien verotuksen, väistämättä verot nousivat, koska yhteiskunnan varat loppuisi, sillä tukien määrä kasvaisi entisestään, eikä pelkästään asumistuen, vaan toimeentulotuen jne. ja uusien asuntojen hinnat nousivat pilviin.

Vierailija
27/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa tää jatkuva työttömien dissaaminen. Vaikka työtön kuinka eläis säästeliäästi varojensa mukaan niin se on väärin. Kirpparilta voi saada myös hyväkuntosta kamaa johon työttömällä on varaa. Ei työtön oo sama asia ku varaton köyhä. Eiks nää dissaajat oo koskaan ollu työttömiä itse? Joskus niin vaan käy ja sille ei aina itse mitään voi.

Miten jotku jaksaa tehä noin ison numeron veroistaan ja syyllistää kaikki työttömät laiskoiks pummeiks! Jäisivätpä ite joskus tukien varaan.

Vierailija
28/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:20"]

"Loppupeleissä kukaan ei omista sitä rahaa, joten sinänsä myyttisistä veronmaksajista meuhkaaminen on hieman väsynyttä. Toivottavasti ap sisustaa kotinsa oikein mukavasti."

Miten niin kukaan ei omista sitä rahaa?

Jos kaikki työttömät ja opiskelijat haluaisivat panostaa asumiseensa ja asua vain uusissa asunnoissa, ehkä parhailla paikoilla, niin miten kävisi yhteiskunnan tai työssäkäyvien verotuksen, väistämättä verot nousivat, koska yhteiskunnan varat loppuisi, sillä tukien määrä kasvaisi entisestään, eikä pelkästään asumistuen, vaan toimeentulotuen jne. ja uusien asuntojen hinnat nousivat pilviin.

[/quote]

Kuvitteletko oikeasti, että työttömille syydetään rahaa ihan niin paljon kuin sielu sietää? Asumistukeenkin on rajansa, joita ei ole aikoihin taidettu korottaa. Jos joku työtön sitten päättää kuluttaa vaikka 80 % käytettävissään olevista varoista asumiseen ja ottaa sen rahan sitten pois muusta, esim. syömisestä, miksei hän saisi sitä tehdä? Jos siinä siis onnistuu, työtön ei todellakaan ole vuokranantajien ykkösvaihtoehto.

Toisekseen, ap:n 800 euroa puoliksi ei kuulosta kovin kalliilta. Asun suurehkossa kaupungissa pk-seudun ulkopuolella, eikä täällä saa yksiötä 400 eurolla. Eli yksinasuvana tuo kuulostaisi mahtavalta vaihtoehdolta.

Vierailija
29/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voi ja kannattaa, kunhan ei huijaa vaan menee lakien mukaan.

Vierailija
30/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan naurettavaa tää jatkuva työttömien dissaaminen. Vaikka työtön kuinka eläis säästeliäästi varojensa mukaan niin se on väärin. Kirpparilta voi saada myös hyväkuntosta kamaa johon työttömällä on varaa. Ei työtön oo sama asia ku varaton köyhä. Eiks nää dissaajat oo koskaan ollu työttömiä itse? Joskus niin vaan käy ja sille ei aina itse mitään voi. Miten jotku jaksaa tehä noin ison numeron veroistaan ja syyllistää kaikki työttömät laiskoiks pummeiks! Jäisivätpä ite joskus tukien varaan."

Eiköhän tässä ole kysymys enemmän asenteesta ja minusta se on ihan ymmärrettävää, jos kaverit katsovat kieroon, jos ap. kertoo muuttaneen kaupungin "mörskästä" (joita ne harvoin ovat) ja haluaa asua vain uutuudelle hohtavissa asunnoissa, vaikka molemmat elävät yheiskunnan varoin ja kehuskelee vielä "maksavansa kaiken itse". Eikös tuossa ole vähän liian korkeat asuntovaatimukset, asuuhan moni hyvätuloinen ja työssäkäyväkin aika vaatimattomasti ja uudet rakannuskohteet ovat vain haaveena, ihan samalla tavalla on suurimmalla osalla työttömillä tai opiskelijoilla.

Vierailija
31/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 08:56"]Pakko tarttua tähän, koska meillä on sama tilanne. Muutimme mukavaan asuntoon kun olimme vielä molemmat töissä, nyt toinen on ansiosidonnasella ja toinen tekee opintoja loppuun opintotuella. Yhteensä rahaa tulee noin 1800- nettona, josta asumiskulut on 900. Elämme muuten todellä säästeliäästi, emme juo tai polta.  Auto on otettu pois rekisteristä ja hoidetaan kauppareissut yms. pyörällä. Melkein kaikki huonekalut ja kodinkoneet on kirpparilta. Ruuat on halpoja eikä mitään mene roskiin. Lopulta rahaa jää käteen niin että on varaa viettää mukavaa elämää, matkustaa ja välillä hemmotella itseään ravintolassa tai uudella merkkivaatteella. Ja sitten vieraat ja puolitutut kommentoi, että varmaan on rahaa suvussa tai pimeitä töitä. Onko ne kateellisia vaikka ovat selvästi suurituloisempia??

Ongelma tässä on se että nälkä kasvaa syödessä ja "sitten ekasta palkasta"- lista kasvaa koko ajan. Harmittaa kun kaikki kuitenkin tietää että haen työtä ja että sitä on koulutuksellani hankala saada edes matala-palkka alalta. Miehellä sama homma. Pitääkö tässä nyt sitten kärsiä sekä työttömyyden aiheuttamasta häpestä, että mukavan elämän aiheuttamasta häpeästä? Onneks enää ei tarvii käydä työkkärissä, pitäis varmaan hankkia sinnekin eri vaatteet etteivät virkailijat saa vääriä mielikuvia...
[/quote]

Miksi olet kouluttautunut alalle, jossa töitä on hankala saada? En tiedä, onko tässä kyse siitä, mutta ärsyttää suunnattomasti, kun ihmiset kouluttautuvat sarjakuvapiirtäksi, naistutkijoiksi jne, ja sitten ihmetellään kun töitä. Ei tarvitse nero olla, että sen tajuaa.

Vierailija
32/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli, että alkuperäisen viestin rivien välistä voi tulkita sen kuinka itsestäänselvyytenä saatua tukea pidetään. Nämä ihmiset eivät todellakaan ole köyhiä. 

Vierailija
33/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you ap. Sitten jos vielä olet yh, niin sulla ei saa olla mitään. Sun pitää asua pikku vuokraluukussa ja kituutella, ettei ihmiset tule kateellisiksi. Mikä ihme siinä on? Naimisissa olevat ystävät on naama pitkällä siitä, että mulla on esim auto. EI yh:lla voi olla.

Vierailija
34/34 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nyt opiskella ansiosidonnaisella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme