Sektioäidit
Täällä on nyt ollut paljon näitä sektio-juttuja, mutta kysyisin vielä. Mulle tehtiin nyt ensimmäinen sektio, jota todella pelkäsin..kaikki menny ok, mutta siis kysyisin. Kuinka kauan olette olleet kipeitä kotona ja kuinka kauan olette syöneet särkylääkkeitä? ja miten äkkiä olette voineet olla yhdynnässä? entäs sitte toi jälkivuoto..kestääkö lyhemmän ku alatiesynnytyksessä?
Kommentit (8)
Kipeenä kotona olin noin viikon synnytyksestä ja sen ajan söin kipulääkkeitä. Mies ei pitänyt isyyslomaa...! (Sairaalasta tultiin kotiin jo kahden yön jälkeen, ei varmaan olisi päästy kotiin jos olisivat tienneet että mies ei ole kotona.) Pärjäsin kyllä ihan hyvin, ainoastaan sängystä nouseminen otti tiukille. Kivut loppuivat täysin sen viikon jälkeen ja kun tikitkin sai silloin pois niin kaikki ok.
Yhdyntää en uskaltanut ennen jälkitarkastusta. Etsin kuumeisesti tietoa että voiko sektion jälkeen " toimia" nopeastikin kun ei ole alapäässä tikkejä, mutten mistään löytänyt ja siksi odotin jälkitarkastukseen saakka. Pelkäsin siis että kohdussa olevat tikit hajoavat. Mutta voihan sitä muutenkin kuin yhdynnällä :-)
Pauliina
Kipua ei ollut pitkään. Reilun viikon söin särkylääkettä pari kertaa päivässä kotona. 6 päivää sektion jälkeen käytiin kävelylenkille, ja hieman otti koville (lähinnä heikotti) mutta hyvää se silti teki.
Jälkivuoto kesti viitisen viikkoa.
Itse odotin jälkitarkastukseen ennenkuin seksi palasi kuvioon.
Haava parani paljon nopeammin kuin osasin kuvitellakaan! Jo toisena päivänä leikkauksesta kävelin jä kävin suihkussa.
Kotiin tultuani, en syönyt ainuttakaan särkylääkettä, kun ei ollut minkäänlaisia kipuja. Moni lekattu ystäväni kyllä on ollut kipeä useita viikkoja. Ja se kipu on kamalaa, kun ei voi edes pieraista! (mulla ainakin kerääntyi maha leikkauksen jälkeen ihan täyteen kaasua ja se oli kuin rumpu!)
Hei, ja varokaa nostelemasta mitään raskaampaa, itse tein sen pöljyyden ja arpi ns. levahti! Oikein ihanaa vauva aikaa kaikille tuoreille ja vähemmän tuoreille äideille!
Jälkivuotoa minulla tuli kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen ja kysyimme lääkäriltä seksin harrastamisesta, niin sanoi, että heti kun jälkivuoto loppuu niin voi kokeilla, miltä tuntuu. Itse kerkesin avautua 7cm, ennen leikkaukseen mentyä, niin olis saattanut olla kohdunkaula hellänä, Muttei tuntunut mitenkään epämiellyttävältä. Ja itse kokeilemalla sen varmaan parhaiten tietää! Jos tuntuu pahalle, niin yrittää myöhemmin uudelleen :)
Heinäkuu 2004
Ekan jälkeen olin mielestäni kipeämpi. Sairalassa olin kolme yötä ja kotona särkylääkkeitä söin noin viikon tai puolitoista muistaakseni. Mutta jo toisena päivänä kotona kävelin siskolleni naapuriin ja olin hetken vauvan kanssa. Viikko sektiosta muutettiin, en toisin tietenkään mitään kannellut tai osallistunut muuttoon sen kummemmin muuten kuin että hieman illalla pyyhin pölyjä hyllystä ja laitoin tavaroita paikalleen + sijasin vauvan vuoteen ja omamme. Se kyllä vei mehut kokonaan, muistan vieläkin elävästi kuinka väsynyt olin sen päivän jälkeen henkisesti ja fyysisesti. Sängystä ylösnousu tuntui pahalta ehkä noin 2,5viikkoa (haavaan sattui). Yhdynnässä oltiin sitten 3viikkoa sektion jälkeen.
Helmikuu 2006
Toisen jälkeen toivuin nopeammin. Sairaalassa taas 3 yötä ja sitten kotiin. Särkylääkkeitä taas viikko ja kävelyllä kävin esikoisen kanssa jo 5 päivän jälkeen sektiosta. Oli ihanaa kun takki mahtui kiinni kun oli niin kylmä. Esikoista rupesin nostelemaan 2 viikkoa sektiosta käytännön pakosta (miehen isyyloma loppui). Varovasti tietenkin. Yhdynnässä kahden viikon päästä leikkauksesta.
Edellisestä sektiosta nyt 7kk ja mihinkään ei ole sattunut enää yli puoleenvuoteen. Kummassakin sektiossa olen noussut seuraavana aamuna ylös.
jälkivuodot kesti molemmista n. 5vk, verinen varsinainen vuoto n. 2vk.
Eli toi sektio tehtiin kolme viikkoa sitten. Veristä ja niukkaa vuotoa oli viikko sektion jälkeen. Nyt viimeset pari viikkoa vuoto on ollu rusehtavaa ja loppumaan päin. Särkylääkkeitä olen syönyt kolme viikkoa, vielä en pysty olemaan ilman. Tosin olen vähentänyt särkylääkkeiden käyttöä, otan aamulla ja illalla särkylääkkeen.
Mulla on kokemusta sekä alatiesynnytyksestä että tästä sektiosta. Mielestäni olen toipunut sektiosta paremmin kuin alatiesynnytyksestä. Alatiesynnytyksen jälkeen en pystynyt kuukauteen käymään edes lyhyellä kävelylenkillä, teki niin kipeetä.
Sänkyhommat olen suosiolla jättänyt tuonnemmaksi. Haluan ajan kulua ja sektiohaavan parantua rauhassa.
ruut80:
Kyllä siinä muistaakseni pari viikkoa meni ennenkuin kuvittelinkaan lähteväni kävelylle kahden lapsen kanssa... Piti nostaa esikoinen sisaristuimeen...
Eka viikon mies oli isyyslomalla ja sain hieman levätä,mutta toinen viikko leikkauksen jälkeen oli rankkaa kun ei ollut vielä kunnossa.
Olisinkohan syönyt särkylääkkeitä sen pari viikkoa. Jälkivuoto kesti minulla lähes saman ajan kuin alatiesynnytyksessä.
Loppujen lopuksi toipuminen oli hankalampaa kuin alatiesynnytyksessä.Silloin oli vain vaikea istua seuraavat 2 viikkoa. leikkaus on aina leikkaus.