Noloa mutta totta - en uskalla mennä äänestämään
Pelkään etten selviä siitä tilanteesta, jännitän kaikkea sosiaalista. Eilen kävin lukemassa ennakkoäänestyspaikan ohjeet ja ne ainakin olivat niin monimutkaiset, että jätin ennakkoäänestämisen väliin. Varsinainen äänestys on kai vähän yksinkertaisempi, mutta en taida uskaltaa sinnekään.
Kommentit (42)
Ei siellä tarvitse osata mitään. Menee paikalle ja sanoo "mitä tässä pitää tehdä". Siellä on ihmisiä neuvomassa.
Ei siinä tarvitse sinun sanoa sanaakaan. Näytät henkkarin, otat lapun, pistät lappuun numeron, viet lapun tiskille, näytät henkkareita uudelleen, suljet sen kirjekuoreen ja annat virkailijalle.
Siinä se kokonaisuudessaan, vie noin 5minuuttia aikaasi eikä tarvitse sanoa sanaakaan.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:45"]
Vaalihuoneistoissa on aina joku rahakeräys meneillään ja keräyskirstun vieressä on lohikäärmeen näköinen, keski-ikäinen naisihminen. Voi lähestyä jos uskaltaa. Minä en ole ikinä uskaltanut :)
[/quote]
Ai kamala, tää on niin totta! Kävin eilen ja luikin seinänvieriä pitkin pois.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:41"]
Ei siinä tarvitse sinun sanoa sanaakaan. Näytät henkkarin, otat lapun, pistät lappuun numeron, viet lapun tiskille, näytät henkkareita uudelleen, suljet sen kirjekuoreen ja annat virkailijalle.
Siinä se kokonaisuudessaan, vie noin 5minuuttia aikaasi eikä tarvitse sanoa sanaakaan.
[/quote]
Täh? Kerran vaan on ikinä tarvinnut henkkarit näyttää. Ei enää numeron kirjoituksen jälkeen tarvi muuta kuin ottaa leima lappuun ja tiputtaa lappu uurnaan.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:49"]
[/quote]
Täh? Kerran vaan on ikinä tarvinnut henkkarit näyttää. Ei enää numeron kirjoituksen jälkeen tarvi muuta kuin ottaa leima lappuun ja tiputtaa lappu uurnaan.
[/quote]
Tarkoitin, siis että joka äänenestyskerralla näytetään henkkarit kerran, ei useammin. (ettei nyt tulisi sitä mielikuvaa, etten henkkareita näyttele koska joskus vuonna 1994 tms olen ne kerran näyttänyt)
sano sille virkailijalle, että olet ihan uuvatti etkä tajua mistään mitään. pyydä, että hän vääntää rautalangasta mitä sinun pitää tehdä. Eiköhän hän neuvo niin että ymmärrät. Hyvin se sujuu. Minä olen ollut isovanhempani kanssa äänestämässä, ja vaikka hänellä ei pää enää pelittänyt niinkuin nuorena, niin kyllä he siellä neuvoivat ja äänestys sujui.
Tämä aloittajan esittämä ongelma on klassinen esimerkki kroonisesta matala-asteisesta elohopeamyrkytyksestä. Lieneekö elohopeapaikat suussa?
Varsinaisena äänestyspäivänä asetut vain jonon hännille ja katsot kuinka muut menettelevät.
Usein jonot on jaettu aakkosten mukaan esim. A-H jne. Muistelet millä kirjaimella oma sukunimesi alkaa ja valitset jonon. Henkilötodistus vapisevassa kourassa näytät sen vaalivirkailijalle ja hän antaa äänestyslipukkeen. Marssit koppiin, jukerrat lapussa olevan ympyrän keskelle ehdokkaasi numeron selkeästi, tai sitten piirrät siihen kirkkoveneen. Taitat lapun, viet sen suljettuna toiselle virkailijalle joka nasauttaa lappuusi leiman ja sujautat sen sitten vaneriseen lootaan. Se siinä.
Vaalihuoneistoissa on aina joku rahakeräys meneillään ja keräyskirstun vieressä on lohikäärmeen näköinen, keski-ikäinen naisihminen. Voi lähestyä jos uskaltaa. Minä en ole ikinä uskaltanut :)
[/quote]
Tismalleen noin! Siinä ovella kyllä seisoo ihminen, jolta voi ensimmäiseksi kysyä, mitä nyt pitää tehdä, joten ei tarvitse edes valita sitä jonoa itse.
Minä olen äänestänyt 80-luvulta lähtien ja aina olen ihan yhtä hölmönä toimenpiteen alusta loppuun asti. Onneksi virkailijat osaavat hommansa, äänestäjä voi istua siihen vapaana olevan virkailijan eteen tuolille ja odottaa ohjeita. Virkailija kertoo jopa sen, että "tuolla kostutuskynällä voitte kostuttaa tuon kirjekuoren liimapinnan". Nuollakin saa, jos ehtii.
Viime vuonna minä aloin kysellä ohjeita heti siltä kirjaston aulassa istuvalta lohikäärmeeltä. Hän nosti katseensa kutimesta, osoitti puikolla takahuoneen ovella odottelevaa vaalivirkailijaa ja sanoi, että minä tässä vain tätä rahalipasta vahdin, tuo rouva auttaa teitä mielellään. Se, mitä itse piti koko reissulla osata, oli kirjaston ulko-oven avaaminen.
Olen ollut useissa vaaleIssa vaalivirkailijana. Me virkailijat olemme paikalla sekä hoitamassa äänestyksen että neuvomassa miten toimia.
Kyllä äänestäjät ovat joskus ihmeissään mitä lappua kellekin antaa tai minne mennä...usko pois, siinä ei ole mitään kummallista, ja jokainen äänestäjä ohjeistetaan aivan mielellään.
Kyllähän sen huomaa, että toisia äänestäminen jännittää, mutta ei se haittaa. Kysyvä ei tieltä eksy. Vaaleja on kuitenkin niin harvoin, että ei kaikkea voi eikäy tarvitse muistaa. Sitä varten meidät vaalivirkailijat on koulutettu hommaan.
Muista vain ottaa mukaan henkkarit, muuta et tarvitse. Sinne vaan rohkeasti :-)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:52"]
[/quote]
[/quote]
Tarkoitin, siis että joka äänenestyskerralla näytetään henkkarit kerran, ei useammin. (ettei nyt tulisi sitä mielikuvaa, etten henkkareita näyttele koska joskus vuonna 1994 tms olen ne kerran näyttänyt)
[/quote]
Kyllä vaan mun piti näyttää kaks kertaa. Onkohan se sit joku ennakkoäänestysjuttu? Kirjotteli jotain tietoja (henkilötunnuksen?) mun passista koneelle
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:40"]
En itsekään enään muistanut kuinka toimitaan, mutta selvisin. Ensin annat äänestyslappusi(ei pakollinen) ja henkkarit virkailijalle. Saat äänestyslapun, menet koppiin ja rustaat selvästi ehdokkaasi numeron siihen. Menet seuraavalle virkailijalle ja hän kertoo koko ajan mitä tehdään. Laitat siis lappusi kuoreen ja liimaat sen kiinni, allekirjoitat paperin ja siinä se.
[/quote]
Ja mitään ei edes tarvitse sanoa kenellekään jos ei halua.
[/quote]
Tätä olin juuri tulossa kirjoittamaan. Koko hommasta selviää sanomatta sanaakaan.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä vaan mun piti näyttää kaks kertaa. Onkohan se sit joku ennakkoäänestysjuttu? Kirjotteli jotain tietoja (henkilötunnuksen?) mun passista koneelle
[/quote]
Ennakkoäänestys on vähän monimutkaisempi kun äänestyslippu pitää itse sulkea kirjekuoreen.
Itsellä hermostuttaa se numeron laitto. Automaattisesti laitan aina numeron perään piste palleron ja pitää olla siinä tarkkana etten sitä laita. Lappuun ei saa laittaa mitään muuta kuin numeron muuten menee hylkyyn.
Ja numerotkin pitää olla juuri niinkuin on tuolla ohjeistettu, että on siinä hiukka taiteilemista :)
Mutta tilanteet aina jännittää ekalla kerralla, mutta kun kerran käy kokeilemassa (vaikka kaverinkin kanssa) niin seuraava kerta menee jo vähemmällä jännityksellä...
En minä ainakaan mitään ohjeita lue. Sinne vain postiin tai markettiin kävelen ja katson miten homma sujuu. Äänestä ihmeessä, siellä on ihan ihmisiä laidasta laitaan hölmöilemässä! Sinua ei varmasti huomaa kukaan. Jälkeenpäin sulla on varmasti mahtava olo kun kävit vaikuttamassa.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:16"]
Itsellä hermostuttaa se numeron laitto. Automaattisesti laitan aina numeron perään piste palleron ja pitää olla siinä tarkkana etten sitä laita. Lappuun ei saa laittaa mitään muuta kuin numeron muuten menee hylkyyn.
Ja numerotkin pitää olla juuri niinkuin on tuolla ohjeistettu, että on siinä hiukka taiteilemista :)
Mutta tilanteet aina jännittää ekalla kerralla, mutta kun kerran käy kokeilemassa (vaikka kaverinkin kanssa) niin seuraava kerta menee jo vähemmällä jännityksellä...
[/quote]
Minä kävin äänestämässä ennakkoon. Kaikki meni muuten hyvin, mutta jälkimmäisestä numerosta tuli siinä jännityksessä vähän omituisen näköinen. Siinä minä sitten seisoin ihmettelemässä, saako numeroa ollenkaan korjata tai vahventaa, ymmärtääkö tuota vinoa kukaan edes numeroksi ja saako uuden lapun, jos oikein nätisti pyytää. Päätin kuitenkin luottaa ääntenlaskijoiden taitoihin.
Minusta on vain parempi, että tuollaiset mielenterveysongelmaiset kuten aloittaja eivät ole päättämässä yhteisistä asioista.
Miten tuollainen surkimus koskaan missään työssä voi olla. Pysy kotona vain!
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jaa niin mä äänestän yleensä varsinaisena vaalipäivänä. Ja siihenhän AP kyseli neuvoja.
Mene jonkun tutun kanssa. Mä oisin voinut lähteä mutta käytiin jo äänestämässä. Ei jännitä niin paljon kun on kaveri mukana vinkkaamassa mihin mennä.
Voi luoja miten toivottomia luusereita maailmaan mahtuu
Varsinaisena äänestyspäivänä asetut vain jonon hännille ja katsot kuinka muut menettelevät.
Usein jonot on jaettu aakkosten mukaan esim. A-H jne. Muistelet millä kirjaimella oma sukunimesi alkaa ja valitset jonon. Henkilötodistus vapisevassa kourassa näytät sen vaalivirkailijalle ja hän antaa äänestyslipukkeen. Marssit koppiin, jukerrat lapussa olevan ympyrän keskelle ehdokkaasi numeron selkeästi, tai sitten piirrät siihen kirkkoveneen. Taitat lapun, viet sen suljettuna toiselle virkailijalle joka nasauttaa lappuusi leiman ja sujautat sen sitten vaneriseen lootaan. Se siinä.
[/quote]
Äänestysohjeet jännittäjälle! :-D