Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hevareita ei näy enää katukuvassa?

Vierailija
28.12.2021 |

Hevareita ei enää juurikaan kävele kadulla vastaan.

Mistä johtuu?

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punkkaritkin ovat harvassa.

Mä näin muutama vuosi sitten punkkarityttöjä bussissa. Oli kiva nähdä erilaista tyyliä, mutta tuli vähän surullinen olo yhden tytön puolestä, koska hänellä oli tosi pahat viiltelyarvet käsivarsissa. Onko punkkarit aina jotenkin ongelmaisia vai onko olemassa jotain onnellisia ja tasapainoisia punkkareita, jotka vaan pitävät siitä estetiikasta ja musiikista?

Ikävä kyllä aika ongelmaisia yleensä ovat.

Vierailija
102/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on muodissa normcore. Alakulttuurit tuntuu kyllä suurilta osin kadonneet katukuvasta. Kaikki nuoret näyttää samalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä siellä! Tunnusta heti, jos olit punkkari tai hevari. Ovatko nuoruuden valokuvat tallella.

Olin

Olen edelleen

On kuvat tallella

Tunnistaa edelleen hevariksi

Joo, tuijotetaan

Ketä kiinnostaa? Minä en miettinyt mitä muut minusta ajattelee kun olin 15, ei kun olin 30, eikä nyt kun olen 42.

Vierailija
104/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat nykyään pitkäpartaisia kaljupäitä.

Näinhän se. Äijät meni töihin, tukka alkoi harveta ja ajoivat kaljuksi. Monella kasvaa onneksi parta.

Nuoret some-sukupolvet taas ovat pitkälti samasta muotista. Siinä missä kasarilla ja vielä ysärillä oli selkeästi erottuvia tyylejä juppi-hippi-punkkari-jne, ja jotka kertoivat yleensä jotain myös kantajansa musiikkimausta, on tämän päivän teinejä vaikea erottaa toisistaan. Merkkivaatteet ja sopulimaisuus tuntuu olevan se juttu. Harmillista tasapäisyyttä. Musiikin sijaan käyttävät aikansa tubettajien höpinöitä kuunnellen.

No enpä tiedä - kyllä meille hevareillekin pari-kolmekymmentä vuotta sitten naurettiin, että "teitä ei erota toisistaan kun kaikilla samanlaiset mustat vaatteet ja pitkät tukat, olette pelkkiä klooneja toisistanne, niin miehet kuin naisetkin".

Eivätköhän täällä meidän vanhempien sukupolvien kauhistelemat "someteinit" erota toisensa ja alakulttuuriensa pukeutumisen pienet erot ihan samalla tavalla kuin mekin erotimme, kuka kuunteli kasariheviä, kuka industrialia ja kuka rässiä.

Vierailija
105/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina naurattanut farkkutakit, joissa on Iron Maiden -selkämerkkejä.  Yleensä mahdollisimman juntinnäköistä jengiä.

No todellakin.

Yksi merkki bändiltä. Ei enempää.

Vierailija
106/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi pukeutua sen mukaan mitä musiikkia kuuntelee?

Aivan jäätävän spedeä hölmöilyä ja oman identiteettinsä hukkaamista. Kuljetaan jonkun alakulttuurin 'sääntöjen' mukaan kun ei ole omaa identiteettiä.

t. insinööri, vaalean sininen kauluspaita ja beiget chinot

Vierailija
107/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen on hemmetin ärsyttävää että jollei ole ajatuksellisesti hevari tai edes kuuntele hevimusiikkia niin pukeutuu jotenkin "hevarimaisesti". Naisilla on tätä ongelmaa.

"Tää paita vaan näyttää siistiltä", tulee vastaus jos menee kysymään mikä on lempibiisi bändiltä jonka paitaa käyttää :D

Ja mitäs pahaa siinä sitten on? Portinvartiointi alias gatekeeping on NIIN 2010-lukulaista. (Ja tuskin bändejä häiritsee se, että heidän tuotteitaan ostavat muutkin kuin True Äävil Fanit.)

Hm. Itsekin voisin hommata ihan porttivahtiukkeleiden kiusaksi pitkästä aikaa muutaman kivannäköisen bändipaidan, ja jos joku tulee pätemään kun käytän sellaista, sanoa ihan viattomasti, että "ai, onks tää jokin bändi?" :D 

Vierailija
108/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä on tukka lähteny iän myötä eikä pillifarkut mahdu enää jalkaan.

Lihaville ei tehdä edes hevihuppareita.

Kyllä meitä on, mutta ei meitä tunnista äkkiseltään. Mustia on kyllä kaikki rääsyni, mutta näytän kaljuuntuneelta mummolta.

Vierailija
109/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on muodissa normcore. Alakulttuurit tuntuu kyllä suurilta osin kadonneet katukuvasta. Kaikki nuoret näyttää samalta.

Tämä. Hesari haukkui Maustetyttöjä normcoreksi.

Minusta vähän eri asia. Normcore on sellaista pikkuporvarillista keskiluokkaisuutta.

Kaikki haluavat nykyään näyttää koulutetuilta. Persoonallinen tyyli on nykyään amista.

Vierailija
110/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen on hemmetin ärsyttävää että jollei ole ajatuksellisesti hevari tai edes kuuntele hevimusiikkia niin pukeutuu jotenkin "hevarimaisesti". Naisilla on tätä ongelmaa.

"Tää paita vaan näyttää siistiltä", tulee vastaus jos menee kysymään mikä on lempibiisi bändiltä jonka paitaa käyttää :D

Ja mitäs pahaa siinä sitten on? Portinvartiointi alias gatekeeping on NIIN 2010-lukulaista. (Ja tuskin bändejä häiritsee se, että heidän tuotteitaan ostavat muutkin kuin True Äävil Fanit.)

Hm. Itsekin voisin hommata ihan porttivahtiukkeleiden kiusaksi pitkästä aikaa muutaman kivannäköisen bändipaidan, ja jos joku tulee pätemään kun käytän sellaista, sanoa ihan viattomasti, että "ai, onks tää jokin bändi?" :D 

Mene mielummin Prideen Colin Ireland -paidan kanssa

Vierailija
111/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyy niitä instassa

😂 😂 😂 Mitähän "hevareita" siellä näkyy. Jotain bimbosutturoita en kutsuis hevareiksi.

Vierailija
112/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat nykyään pitkäpartaisia kaljupäitä.

Näinhän se. Äijät meni töihin, tukka alkoi harveta ja ajoivat kaljuksi. Monella kasvaa onneksi parta.

Nuoret some-sukupolvet taas ovat pitkälti samasta muotista. Siinä missä kasarilla ja vielä ysärillä oli selkeästi erottuvia tyylejä juppi-hippi-punkkari-jne, ja jotka kertoivat yleensä jotain myös kantajansa musiikkimausta, on tämän päivän teinejä vaikea erottaa toisistaan. Merkkivaatteet ja sopulimaisuus tuntuu olevan se juttu. Harmillista tasapäisyyttä. Musiikin sijaan käyttävät aikansa tubettajien höpinöitä kuunnellen.

No enpä tiedä - kyllä meille hevareillekin pari-kolmekymmentä vuotta sitten naurettiin, että "teitä ei erota toisistaan kun kaikilla samanlaiset mustat vaatteet ja pitkät tukat, olette pelkkiä klooneja toisistanne, niin miehet kuin naisetkin".

Eivätköhän täällä meidän vanhempien sukupolvien kauhistelemat "someteinit" erota toisensa ja alakulttuuriensa pukeutumisen pienet erot ihan samalla tavalla kuin mekin erotimme, kuka kuunteli kasariheviä, kuka industrialia ja kuka rässiä.

Niinpä. On olemassa kaikenlaista cottagecorea, dark ja light academiaa. Nuorisotyylit muuttuu aikojen saatossa. Kuten joku sanoi tässä ketjussa, ei ole katukuvassa näkynyt enää viime vuosina hirveästi teddy-tyyliin pukeutuneita poikiakaan.

Vierailija
113/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään taitaa Canadian Goose olla se juttu, niin kuin Lacoste kasarilla kokoomuspojilla.

Nykyään raggaritkin pukeutuvat merkkivaatteisiin. Kasarilla ei olisi tullut kuulonkaan.

Kaikki ihailevat nykyään keskiluokkaisuutta sarjamurhaajista ministereihin.

Tämä aika on tavallaan ahdasmielisempää, kekkosmaisempaa, konservatiivisempaa kuin Kekkosen aikaan koskaan. Silloin oli työväenluokkaisuus ja taiteellisuus kunniassa.

Vierailija
114/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa voisin jopa tehdäkin tuon, koska olen ollut Priden vakiokävijöitä/marssijoita jo... aika pitkään, ja kaikki kaverit sekä kaverinkaverit tajuaisivat vitsin. :D 

Sääli, että olen nainen, koska jos olisin mies, yhdistäisin ehdottomasti tuohon paitaan pyllynposket paljastavat vinyylichapsit ja koppalakin. Voisi muutamakin sivustaseuraaja tukehtua raivoonsa... :D  

Vierailija
115/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Tampereella näkyy kaikenlaista rokkiporukkaa :D

Vierailija
116/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevarit, fruittarit, pissikset, gootit, ernut, scenet, hipit ja emot on vaihtuneet erilaisiin sukupuoli-identiteetteihin

Vierailija
117/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa voisin jopa tehdäkin tuon, koska olen ollut Priden vakiokävijöitä/marssijoita jo... aika pitkään, ja kaikki kaverit sekä kaverinkaverit tajuaisivat vitsin. :D 

Sääli, että olen nainen, koska jos olisin mies, yhdistäisin ehdottomasti tuohon paitaan pyllynposket paljastavat vinyylichapsit ja koppalakin. Voisi muutamakin sivustaseuraaja tukehtua raivoonsa... :D  

Eikö naiset voi käyttää vinyylichapseja ja koppalakkia? Miten rajoittunutta menoa Pridessa oikein on?

Vierailija
118/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nykyään kaljuja ja pitkäpartaisia sekä pukeudutaan mustiin edelleen. Ei hevi ole kuollut. Saa meitä tulla imemään myös toki nuoremmatkin. ;)

M40

Vierailija
119/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artisti joutuu nyt maksaa. Siksi hanttihommissa.

Vierailija
120/135 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan olevani hevari. Ja työtoverin innostamana (luki tätä äsken kahvilla) päätin vastata.

Itse hiippailen tuolla ympäriinsä aivan kuten aiemminkin. 

Toki ihmisten liikkuminen ylipäätään on vähentynyt, eikä monellakaan hevarilla ole enää pitkään aikaan ollut tapana kokoontua erikseen muuten kuin keikoille tai festareille. 

Ennen oli jopa baareja jossa soitettiin heviä, edes jukeboksista (ei niinkään äärimetallia).

Hevin tummempia sävyjä sisältä UG-skene on erittäin vahvoilla nykyäänkin, siitä ERINOMAISENA esimerkkinä Youtubekanava Blackmetal Promotion. Suosittelen kaikkia kynnelle kykeneviä tutkimaan mitä sieltä löytyy.

Mutta ulkonäöllisiin seikkoihin....

Hevarit sulautuivat katukuvaan aika tiukasti, kun manbun-tyyppinen pidempihiuksinen muoti ilmaantui miehille, joka lähes samaan aikaan levisi myös parrakkuuteen.

Enää pitkät hiukset, parta, tai edes tietynlainen vaatetus (niitä bändipaitoja lukuunottamatta, vaikka sekin on kokenut inflaation kiitos somen), tai pohjoismaissa suositut pakanalliset symbolit erottaneet hevieläjää muodin ja tyylin perässä pukeutuvista.

Tuli new age pakanoita, eräjormia, tasaisia ja toistaan kloonattuja alalajeja, joista loppujen lopuksi heviotukset eivät koskaan hirvittävän voimakkaasti erottuneet alunperinkään.

Toki ns. hevin myöhemmän kulta-ajan kasvatit ovat jo vanhempaa sukupolvea, 40-55 vuotiaita, kuten itsekin, ja se pukeutumistyyli on vain arkipäiväistynyt ja mennään mukavuuden ehdoilla (monella se tukkakin ujosti ohentunut).

Nykyinen massanautittu metalli on erinäisiä Core-alakategorioita, joissa monessa bändit pukeutuvat farkku-pipo-tennari-linjalla, eikä perinteisesti metallista tuttuun nahkaan, farkkurotseihin (käyttääkö muuten kukaan enää farkkurotsia arjessa??) jne.

Itse olen ollut jo pikkumukelosta hevari, siitä lähtien kun porttina toimi Sepulturan Chaos AD kasetti.

Nykyään kuuntelen aika laajasti metallia genrerajoista välittämättä, mutta BM, tietyt Core-tyyppiset ja Doom metal ovat lähinnä sydäntä.

En kyllä koskaan ole pukeutunut erikseen heavyotukseksi, ihan mennyt oman mielen mukaan. Bändipaitoja minulla ei ole tainnut olla kuin Sentencedin viimeiseltä keikalta ostettu, ja joskus pikkunillinä joku isosiskolta peritty Juice-paita :D

Tukka ei ole koskaan ollut kovin pitkä, ja viimeiset parikymmentä vuotta kaljuksi ajeltu. 

Partaa on ollut niin kauan kun sitä on voinut parraksi (eikä haituviksi) kutsua.

Olen siis sulautunut todella sujuvasti valtaväestöön musamausta huolimatta.

-Ehkä jopa hippaillut AP:tä vastaan, kenties!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän