Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä teillä on pestyt pyykit? Miten pyykkihuolto ylipäänsä pelaa?

Vierailija
13.04.2015 |

Kysyn siksi, kun jotenkin järkyttyneenä mulle paljastui kahden kaverini perheissä uskomaton tapa hoitaa pyykkihuoltoa. Nämä kaverit eivät toisiaan tunne, mutta kyläilin molemmilla viimeisen kuukauden aikana ja satuin näkemään kaaottisen pyykkipinon, jossa kaikki puhtaat vaatteet röykkiöinä. Molemmilla tuo vuori oli kylppärin nurkassa. Vaatekaapeissa ei ole juuri mitään perusvaatetta, kaikki vaatteet etsitään röykkiöstä, jossa on siis aivan valtavasti vaatetta, pino yli metrin korkuinen molemmilla. Toisen perheessä on 3 lasta ja toisella 2. Luulisi vaatteiden jo siellä pinon alimmaisena alkavan haista. Tai en tiedä, mutta kun ovat kosteassa kylpyhuoneessa. Onko tämä tavallistakin? Meillä pyykit kuivatetaan telineessä sisällä tai sään salliessa ulkona. Saman tien ne viikataan siitä kaappiin tai silityskaappiin odottamaan silitystä, jota teen noin kerran viikossa. Mutta läheskään kaikkea en silitä, joten ei siellä montaa vaatetta kerrallaan odota.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikataan kaappiin heti kun kuivat. Likapyykki siististi omassa korissaan (ja se kori ei koskaan täyty kokonaan).

Vierailija
62/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman tekopyhä aloitus, anteeksi vaan. Eiköhän 98,4% kotitalouksista siirrä puhtaat, kuivat pyykkinsä niille kuuluviin kaappeihin ja likapyykit pesukoriin. 

Meillä käytössä taloyhtion pesula, kuvausrumpu ja kuivaushuone, oma kone, kylppäri- tai parvekekuivaus, taloyhtiön mankeli ja oma silityslauta ja -rauta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan puhtaat pyykkikoriin (eteiseen) ja siitä sitten ripustelen narulle. Narulta viikkailen suoraan kaappiin ne mitkä eivät ole menneet suoraan käyttöön narulta. Jos käytän pyykit kuivausrummussa niin pyykit eksyy puhtaiden pyykkikorissa tai ikeakassissa olkkariin/makkariin ja ne on niin ylivoimaisen vaikea viikata kaappeihin että ehkä pari viikkoakin menee ennen kun kyllästyn siihen penkomiseen. Silloin urakoin kaikki kaappeihin. Lakanat ja pyyhkeet kyllä viikkailen heti rummustakin kun niissä ei ole iso homma. Meitä asuu vanhemmat ja lapset 1v ja 2v ja kolmiossa, ei ole mitään kodinhoitohuoneita sun muita. Kylppäriin en jättäis vaatteita kostumaan.

Vierailija
64/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:32"]Mä laitan puhtaat pyykkikoriin (eteiseen) ja siitä sitten ripustelen narulle. Narulta viikkailen suoraan kaappiin ne mitkä eivät ole menneet suoraan käyttöön narulta. Jos käytän pyykit kuivausrummussa niin pyykit eksyy puhtaiden pyykkikorissa tai ikeakassissa olkkariin/makkariin ja ne on niin ylivoimaisen vaikea viikata kaappeihin että ehkä pari viikkoakin menee ennen kun kyllästyn siihen penkomiseen. Silloin urakoin kaikki kaappeihin. Lakanat ja pyyhkeet kyllä viikkailen heti rummustakin kun niissä ei ole iso homma. Meitä asuu vanhemmat ja lapset 1v ja 2v ja kolmiossa, ei ole mitään kodinhoitohuoneita sun muita. Kylppäriin en jättäis vaatteita kostumaan.
[/quote]

Ja likapyykille on kaksi koria, vaatteet toiseen, lakanat/pyyhkeet/rätit toiseen. Pyykkiä pesen paljon viikon aikana mutta on välipäiviäkin.

Vierailija
65/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 aikuista ja 2 lasta. Kodinhoitohuone on suhteellisen tilava, n. 20 neliötä ja siellä on jokaisen arkivaatteille kaapit. Lisäksi on 2 vaatehuonetta,joissa säilytetään henkarissa pidettäviä, sekä kausivaatteita.

Pyykkiä pestään päivittäin tarpeen mukaan. Minä hoidan pyykit yksin,koska haluan sen tehdä. Muut perheenjäsenet tekevät sitten enemmän muita hommia.

Yleensä pesen pyykkiä illalla ja kerään kuivat pyykit pois seuraavana aamuna tai sitten iltapäivällä. Silitän kaiken minkä voi silittää,mutta vaatteet silitetään vasta silloin kun ovat menossa päälle, eli kaappiin laitan suoraan telineeltä tai rummusta. Mielestäni vaate on paljon siistimpi kun se ei ole silityksen jälkeen ollut kaapissa,vaan laitetaan suoraan päälle. Aamulla yleensä silitän kaikkien päälle laitettavat vaatteet.

Lakanat ja keittiöpyyhkeet saattavat odotella korissa mankelointia muutaman päivän. Lakanat vaihdetaan kerran viikossa. Kylpypyyhkeet ja käsipyyhkeet parin päivän välein.

Meillä ei kyllä koskaan ole mitään kauheita pyykkivuoria, eikä pyykkihuolto vie paljoa aikaa. Meillä on ainakin minun mielestäni tehty asia helpoksi toimivilla tiloilla.

Vierailija
66/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona oli puhtaat vaatteet aina isoissa pyykkikoreissa, joista jokainen sai käydä onkimassa omansa, halutessaan silittää ja viikata kaappiin. Käytännössä vaatteet eivät juurikaan kaapissa käyneet.

Äitini oli boheemi uranainen, jonka pyykinkäsittelytavat olen tuonut myös omaan kotiini. Mieheni viikkaa ja silittää omat romppeensa, minä en silitä mitään ja viikkaan vähän miten sattuu. Jos meillä olisi lapsia, en varmasti viikkaisi heidänkään vaatteitaan. En pidä sitä millään tavalla tarpeellisena ja mielestäni jokainen voi huoltaa omat vaatteensa mielensä mukaan, myös lapset.

Vierailija
67/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likaiset pyykkikoreihin (2kpl: värilliset/mustat ja valkoiset)

Pestyt heti kuivumaan telineeseen.

Kuivuneet silitetään heti ja viikataan kaappiin.

Vierailija
68/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen, laitan kuivuriin, yleensä ne unohtuvat sinne kunnes pesen uudet pyykit ja tarvitsen kuivuria. Sitten viikkaan ne kaappiin.

Vierailija
69/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juuri tämä pyykkivuorikaaos. :-)

kaksi aikuista, koululainen ja leikki-ikäinen.

Likaiset vaatteet heitetään kellarin rappuun, josta ne seuraavan kerran alas menevä nostaa ne pyykkikoriin kellarin aulassa.

Pyykkiä pestään värin ja pesulämpötilan mukaan täysiä koneellisia. Kone on 9 kg kone, joten koneellinen pyykkiä kestää ainakin viikon verran kertyä. Pyykkiä pestään viikolla vaihtelevasti se koneellinen illassa ja viikonloppuna sitten jopa 2-3 koneellista putkeen. Kone on kellarissa sijaitsevassa kylppärissä.

Koneesta kuivausrumpuun ne mitä sinne voi laittaa eli melkein kaiken. Kuivausrumpu on ns. pyykinhuoltotilassa kellarissa, erillään kylppäristä. tilassa paljon pöytätasoa ja korit sukille, alusvaatteille, rönttävaatteille ja yöpuvuille.
Pyyhkeet viikkaan ehkä joka toinen viikko kasasta kellarin aulassa olevaan hyllyyn.

Vaatteet viikataan Ikean kasseihin kerran viikossa tai kahdessa ja ne löytävät siitä itsensä kaksi kerosta ylemmäs vaatekaappeihin samassa aikataulussa.

Em. prosessi johtaa siihen että suuren osan ajasta on olemassa vuori puhdasta pyykkiä, josta sitten haetaan osin sitä puhdasta päälle pantavaa.  Silitetään käytön mukaan, ei mitään valmiiksi.

Suunnitelmissa on tehdä yläkertaan kylpyhuone, jonne myös sitten sijoitettaisiin pesukone ja kuivuri. Ei olisi tätä ramppaamista kerrosten välillä.

Vierailija
70/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 aikuista, 5 lasta. Ensinnäkin jokaisessa huoneessa on oma pyykkikori. Minä EN tyhjennä niitä vaan ne pitää itse viedä kodinhoitohuoneeseen, mielellään laittaa suoraan koneeseenkin. Pesen koneellisen tai kaksi vaatteita joka päivä. Tyhjennän (ok, tai mies tai joku isoista lapsista) kuivat, puhtaat pyykit kuivaustelineistä puhtaan pyykin koriin (mahtuu 2 telineellistä). Korin vien olkkariin ja jos juuri sillä hetkellä joku lapsista lorvii tylsistyneenä näköetäisyydellä, homma nakitetaan hälle, hähää! Eli lapsi viikkaa pyykit ja tekee niistä kauniit pinot sohvalle, jokainen perheenjäsen hakee siitä omansa ja laittaa omaan vaatekaappiinsa siihen järjestykseen josta itse kokee ne löytävänsä. Näin helppoa se on. En koe rasittuvani pyykkihuollosta :)

Vierailija
71/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:09"]

Meillä 2 aikuista, 5 lasta. Ensinnäkin jokaisessa huoneessa on oma pyykkikori. Minä EN tyhjennä niitä vaan ne pitää itse viedä kodinhoitohuoneeseen, mielellään laittaa suoraan koneeseenkin. Pesen koneellisen tai kaksi vaatteita joka päivä. Tyhjennän (ok, tai mies tai joku isoista lapsista) kuivat, puhtaat pyykit kuivaustelineistä puhtaan pyykin koriin (mahtuu 2 telineellistä). Korin vien olkkariin ja jos juuri sillä hetkellä joku lapsista lorvii tylsistyneenä näköetäisyydellä, homma nakitetaan hälle, hähää! Eli lapsi viikkaa pyykit ja tekee niistä kauniit pinot sohvalle, jokainen perheenjäsen hakee siitä omansa ja laittaa omaan vaatekaappiinsa siihen järjestykseen josta itse kokee ne löytävänsä. Näin helppoa se on. En koe rasittuvani pyykkihuollosta :)

[/quote]

Ainiin joo, se lapsi joka viikkaa pyykit ansaitsee siitä peliaikaa. Kerran viikossa jokainen lapsi tuo omat lakanansa pesuun ja vie päiväksi ulos tyynyn ja peiton tuulettumaan :) tästäkin saa peliaikaa, samoin tiskien laitto, imurointi jne. Meillä on aina ihanan siistiä :)

Vierailija
72/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen pyykit omassa koneessa ja kuivaan kuivausrummussa. Sitä mukaa kun otan vaatteet kuivausrummusta silitän ja korjattavat korjaan loppupäivästä. Sen jälkeen ne menee silitettynä kaappiin. Pesen pyykin kaksi kertaa viikossa ja siihen menee se yksi ilta niiden huoltoon.

Vierailija
73/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan pyykkinarulta omat pyykkini ja vien makkariin keinutuoliin, josta joko heti tai illalla ennen nukkumaanmenoa laitan ne kaappiin. Pojan vaatteet kannan pyykkinarulta pojan syliin ja hän laittaa ne kaappiinsa. Pesen ainoastaan omat vaatteeni, poika on 14-vuotiaasta lähtien huolehtinut omat pyykkinsä (sis. liinavaatteet ja pyyhkeet)

Vierailija
74/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykit pyöritetään kun on tarpeeksi vaatetta kasassa (mun ja miehen vaatteet 40 astetta, vauvan vaatteet, pyyhkeet, alkkarit ja sukat 60 astetta), koneesta kuivuun ja pyykit telineeltä kaappiin viimestään kun uus satsi tulee.

Vierailija
75/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaat pyykit silitän heti ja teline kasaan.  Paidat annan hiukan kuivahtaa ja sitten vasta kaappiin.

Kylpyhuoneessa hylly pyyhkeille ja alusvaatteille, ei muita tulisi mieleenkään siellä säilyttää.

Joskus kun pesin tuttavani pyykkiä, viikkasin ne muovipusseihin ennen kuin vein hänelle.

Vierailija
76/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaat pyykit narulta viikkaan lasten vanhaan pesuammeeseen ja sillä kannan ne kaappeihin. Saattaa toki joskus mennä että astiaan kerkeää kasautumaan pari kolme koneellista pyykkiä. Pikkulapsiperheessä kun yleenaä on monta rautaa tulessa ja pyykit käydään aina vähän niinku ohimennen laittamassa. :)

Vierailija
77/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 20:47"]

Ostan aina uudet vaattet kun nykyset likaantuu. Likaiset heitän roskiin. Ei tarvii pestä ikinä. Kätevää eikös? Sitä en tiiä miten köyhät tekee, eikä ees kiinosta.

[/quote]En laittaisi koskaan uusia vaatteita päälle pesemättä niitä ensin. Nehän ovat täynnä kaikkia myrkkyjä joita bangladesilaiset tehtaissa työskentelevät lapset levittävät niihin paljain käsin ja ilman hengitys tai muitakaan suojia.

Vierailija
78/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 19:15"]

Mulla on pesukone, kuivausteline ja vaatekaappi 5 metrin sisällä toisistaan. Siirsin vaatekaapin kodinhoitohuoneeseen, ja ihan vieressä on myös kylppäri. Käytännössä siis pesen, kuivaan, säilytän, puen ja riisuun vaatteet samassa tilassa. Kätevää.

[/quote]

Mulla on koko kämppä 5 metrin sisällä toisistaan.

Vierailija
79/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen vaatteita tarpeen mukaan, mutta n. 2-3 koneellista viikossa keskimäärin. Kol,men hengen perhe ollaan. Olen ihan suht aktiivinen laittamaan pyykkejä koneeseen ja vielä narullekin ne jaksan ripustaa, mutta jostain kumman syystä puhtaan pyykin huolto on mulle kauheen vaikeeta.

Joten myönnän, että vaatteet roikkuu kuivaustelineessä siihen saakka, kun uusi koneellinen odottaa pääsyä narulle, ja siitä sitten nostan ne kodinhoitohuoneen tasolle. Siinä ne lojuvat taas määrittelemättömän ajan, kunnes siirrän ne makkarin kaappiin tietylle hyllylle odottamaan edelleen viikkaamista. Sitten kun kaappi täyttyy/ kaipaan jotain vaatetta/ saan itsestäni irti, heitän kaiken sängylle ja alan viikkaamaan. Tähän kuluu sitten helposti aikaa, koska vuorta on kertynyt. Arvatenkin en silitä yhtään vaatetta, hyvä jos ne saan kaappiin asti, joskus tietty heti siitä kasasta päälle, kun en jaksa viikata.

Kuka motivois mua viikkaamaan?

Vierailija
80/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:33"]Meillä on maailman paras pyykkisysteemi, suunniteltiin se itse, kun taloa rakennettiin ja toimii kuin unelma <3 Meillä on siis kodinhoitohuone, jossa on omat laatikot vaalealle, tummalle, punaiselle ja sekaväriselle pyykille. Pesukoneita on kaksi. Kodinhoitohuone on yhdessä talomme kulmista ja meillä on vaatehuone viereisellä kulmalla. Näiden kahden huoneen välissä on melko pitkä pari metriä leveä kuivaushuone vaatteille. Kuivaushuoneen katossa kiemurtelee kisko, johon on ripustettu pyykkinaru. Kisko tulee myös kodinhoitohuoneen puolelle, josta on helppo nostella pyykit koneesta, ripustaa narulle ja vetää tavallaan lisää narua esiin, jolloin jo ripustetut vaatteet jatkavat matkaansa kuivaushuoneeseen. Kuivaushuoneen toisessa päässä on ovi vaatehuoneeseen, jossa höyrysilityksen kautta vaatteet päätyvät kunkin omistajan vaatekaappiin. Kuulostaa sekavalta ja tarvisi melkein kuvan havainnoillistamaan, mutta kutakuinkin meidän pyykkihuolto toimii näin :D
[/quote]

Vaadin kuvaa, kuulostaa hyvältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän