minullekko malinois?
Moi! :)
Olen haaveillut malinois rotuisesta koirasta todella monta vuotta. Mutta jokin siinä rodussa vähän pelottaa että pärjäisikö sen kanssa. Eli kaikki malinoisin omistajat, olisin kiitollinen jos kertoisitte omia kokemuksia ja miten päädyitte kyseiseen rotuun.
Ja sopisiko malinois teidän mielestä minulle?
Liikuntaa koira saisi 2-3 tuntia/päivä. Sekä harrastusten treenaus. Koiran kanssa haluaisin harrastaa tottista ja sen ohella tokoa, hakua, jälkeä, esineruutua, esine-etsintää, agilityä ja mahdollisesti viestiä. Sekä mahdollisesti tutustua suojeluun ja mondioringiin. Mutta harrastuksissa edettäisiin koiran mukaan. Lajeja treenattaisiin monta kertaa viikossa.
Asun maalla, vielä ainakin 3-4 vuotta ja sen jälkeen näkee minne mennään. Ajatuksena olisi saada jokin kiva asunto läheltä keskustaa, mutta ei kerrostaloon.
Lapsia ei ole, eikä tule seuraavan koiran aikana.
Koiria on kotona ollut niin kauan kuin olen elänyt. Rodultaan kotoa on löytynyt schipperkeä, kääpiö villaa sekä sekarotuisia. Kaikki ovat kooltaan olleet pieniä tai keskikokoisia.
Miksi malinois?
En halua mitään lössykkä koiraa, vaan mahtavan harrastus/kisa kaverin ja ystävän, jonka kanssa voi kävellä missä tahansa pelkäämättä että kukaan kävisi päälle.
Malinois miellyttää ulkonäöltä ja luonteelta. Haluan että koiralta löytyy omaa tahtoa, sekä saalisviettiä. Haluan koiran olevan helposti motivoitava ja älykäs. Koiralta täytyy löytyä myös kokoa.
Muina rotuina olen pohtinut mm. kl saksanpaimenkoiraa, lk holskua sekä gronttua ja tervua.
Mikään nuista ei ole viehättänyt niin paljon kuin malinois. Sekä sakut tahtovat olla sairaita, myöskin tervut malikkaan verraten. En myöskään pidä kauhean karvaisista koirista, jonka vuoksi mali nousee helposti grontun ja tervun ylitse. Tosin holsku tulee heti malin jälkeen, mutta ei se silti iske niinkuin tämä.
Sopiiko minulle mali sinun mielestäsi?