Günter Grass kuollut!
Nobel-palkittu saksalaiskirjailija on menehtynyt. Hänen kuuluisin kirjansa oli Peltirumpu. Kirjat käsittelivät natsi-Saksaa ja puna-armeijan rikoksia sodan lopussa. Rauha Grassin sielulle.
Kommentit (24)
Lukekaas Peltirumpu! Vallan ratkiriemukas, mustaa huumoria.
Eipä taida tämän palstan jengiä paljon liikuttaa...
Outoa. Kaikki ovat palstalla sivistyneitä korkeakulttuurin harrastajia, mutta yksi kuuluisimmista sodanjälkeisen ajan eurooppalaiskirjailijoista on täysin tuntematon.
Lepää rauhassa. Luen juuri "Minun vuosisatani" kirjaa. Lyhyitä juttuja Saksan historiasta vuosi vuodelta. Ensin pidin hankalalukuisena koska kertoja ja paikka vaihtuu koko ajan, mutta kiinnostava kirja silti. Sellaista vähän irvokasta komiikkaa löytyy tuostakin.
Av-mammalle Agatha Christiekin on liian vaikeaa tekstiä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:53"]
Outoa. Kaikki ovat palstalla sivistyneitä korkeakulttuurin harrastajia, mutta yksi kuuluisimmista sodanjälkeisen ajan eurooppalaiskirjailijoista on täysin tuntematon.
[/quote]
Mistä päättelit, että on tuntematon. Luin Peltirummun jo 70-luvun alussa, 12-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:53"]
[/quote]
Mistä päättelit, että on tuntematon. Luin Peltirummun jo 70-luvun alussa, 12-vuotiaana.
[/quote]
Itsekin jäin ihmettelmään tuota kommenttia - tulla nyt anonyymille palstalle pätemään omalla sivistyneisyydellään. Mitenkähän tämä superlukenut henkilö päättelee muiden sivistystason yhden ketjun perustellaa - tuosta metodista olisi kiva tietää enemmänkin.
Av-mamma googletti kenestä kyse ja tuli kertomaan lukeneensa teoksia jo ala-asteella. :D
Minä luin Danzig-trilogian neljännen osan jo 90-luvulla!
Suurin osa av-mammoista ei ole koskaan kuullutkaan Grassista. Aika heikkoa on myös ilmoittaa olevansa Grassinsa lukenut ja luulla sen kumoavan tosiasiat palstan yleistason suhteen.
Peltirumpu on tylsin kirja, jonka olen kahlannut läpi. Ensin jaaritellaan pitästyttävää tarinaa noin 400 sivua ja viimeisessä 100 sivussa kaikki vielä kerrataan, että varmasti tuli selväksi.
Minä inhosin Peltirummun typerää Oscar-kääpiötä. Hyi saatana. Se häiriköi myös Kissassa ja hiiressä rummutuksellaan.
Olen filosofian maisteri ja töissä kulttuurialalla, olen ollut myös kolme vuotta kirjastossa töissä. Olen syntynyt 1980-luvulla ja kaikki läheisimmät ystäväni ovat vähintään maistereita, osa jo tohtoreita.
Asun Helsingissä ja olen aktiivinen ihminen, seuraan aikaani, luen lehtiä ja kirjoja, kuuntelen radiota ja katson televisiota.
En ole koskaan kuullutkaan Günter Grassista.
Yleissivistystä ei ole enää olemassa, ap. On eriytyvää ja eriytettyä sivistystä, globaalia yleissivistystä on viimeksi havaittu joskus 90-luvulla. Internet mullisti kaiken. Kaikki tieto on saatavilla, mutta sitä on niin paljon, että sitä on pakko pilkkoa pieniin osiin, eikä kaikelle ole aikaa ja mielenkiintoa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:13"]
Olen filosofian maisteri ja töissä kulttuurialalla, olen ollut myös kolme vuotta kirjastossa töissä. Olen syntynyt 1980-luvulla ja kaikki läheisimmät ystäväni ovat vähintään maistereita, osa jo tohtoreita.
Asun Helsingissä ja olen aktiivinen ihminen, seuraan aikaani, luen lehtiä ja kirjoja, kuuntelen radiota ja katson televisiota.
Yleissivistystä ei ole enää olemassa, ap. On eriytyvää ja eriytettyä sivistystä, globaalia yleissivistystä on viimeksi havaittu joskus 90-luvulla. Internet mullisti kaiken. Kaikki tieto on saatavilla, mutta sitä on niin paljon, että sitä on pakko pilkkoa pieniin osiin, eikä kaikelle ole aikaa ja mielenkiintoa.
[/quote]
Aamen. Nevöhööd jostain Güntteristä.
Mä olen ajatellut lukea tuon Peltirumpu kirjan kun av:lla sitä on monesti hehkutettu, tosiaan en olisi kuullut koko Gunter Grassista ilman av:ta.
Tällähetkellä luen Saatana saapuu Moskovaan kirjaan niin ikään av:n innoittamana. Hemmetin tylsä kirja. Monet av:lla mainostetut kirjat ovat olleet ihan luettavia.
Huutonaurua sohvalla makaaville av-mammoille, jotka kuvittelee nyt olevansa suurempia kirjahiiriä :D
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:13"]
[/quote]
Hirveän pitkä vuodatus ja puolustuspuhe. Mitä minä tein? Laitoin tänne tiedon Grassin kuolemasta ja kerroin lyhyesti, kuka hän oli. Taisi kalikka kalahtaa, tosin mistä se lensi ja miltä se näytti - sitä en tiedä. :D -ap
Aika sivistymätön täytyy olla, jos ei ole koskaan kuullutkaan Grassista. Se on eri asia, onko kirjoja tullut luettua.
Ja oli kuollessaan 87-vuotias jo. Ei ehkä ihan perus av-mammaa hetkauta tämä uutinen...