Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
narsistin keskustelutyylit ovat myös ei-narsistien käytössä. Kuvitteleeko joku oikeasti tunnistavan narsistin keskusteutyylin perusteella? Minä esimerkiksi puhun töykeästi yhdelle naapurille, joka savuttaa parvekkeellaan eikä lopeta, vaikka kaikki ovat pyytäneet sitä. Hänen takiaan taloyhtiömme maksaa sitten satoja euroja siitä, että lähdetään hakemaan parveketupakointikieltoa oikeudesta. En jaksa kunnioittaa sellaista ihmistä.
Oletko lukennut ketjun? Täällä on jaettuna paljon esimerkkejä siitä, millainen narsisti esimerkiksi lähisuhteessa on. Kukaan ei kuvittele, että tunnistaa narsistin yhdestä asiasta. Jos tämä aihe ei sinua kiinnosta, etkä allekirjoita sitä, niin mene etsimään joku sinua enemmän inspiroiva ketju.
En ole lukenut koko ketjua, tässä ketjussa on 72 sivua... otsikossa kerrotaan aihe: narsistin keskustelutyyli. Sitä aihetta oma kommenttini koski. Ainakin meillä koulussa opetettiin, että otsikot kertovat siitä mitä sen alla oleva teksti sisältää...
Aloituksessa sanotaan myös seuraavasti:
"Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä."
Ja ihan vuorovaikutuksesta tässä ketjussa juuri keskustellaan.
ja minä vain kysyin, että kuvitteleeko joku, että narsistin voi tunnistaa keskustelutyylistään. Jos koitte, että kysymykseni ei koske teitä, niin miksi ihmeessä älähditte: olisitte voineet vain skrollata yli takertumisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen ihmisen, joka ei ole kokenut narsistia omakohtaisesti, on suurin piirtein mahdotonta tajuta miltä narsistin kanssa oleminen tuntuu. Sitä ei vaan meinaa tajuta se kohde itsekään.
Hyvän ystäväni anoppi on narsisti. En osannut tukea häntä tarpeeksi, kun hänellä oli vaikeimmat ajat anoppinsa kanssa, koska on niin helppoa vain ajatella henkilön olevan ikävä ihminen ja käyttäytyvän kurjasti. Kun sitä narsismia ei näe päälle päin mitenkään! Ja on todellakin ihan eri sarjan juttu joutua ikävästi kohdelluksi tai narsistin kohteeksi.
Ihan samoin ystäväni sanovat omasta isästäni: Hänhän on ihan normaalin näköinen. Pukeutuu siististi. Ei näytä hullulta tai mielisairaalta. Eivät he voi kuvitella hänestä sitä millainen hän oikeasti on. Kukaan normaali ihminen ei halua ajatella tai käsittää sellaista kieroutuneisuutta, häiriintyneisyyttä ja suoranaista pahantahtoisuutta.
Sehän tuosta tekeekin niin vaikeaa, kun ei nämä ihmiset ole mitään hulluja. Ne on karismaattisia, hauskoja, menestyneitä… sellaisia että alunperin halusit heidän seuraansa ja vaikka siitä loppujen lopuksi tulee huono olo, silti edelleen se narsisti tuntuu kuin tuikkivalta tähdeltä, jonka huomion haluaisi saada. Kun se on niin mieletön ihminen. Sille on tapahtunut kaikkea, se on mielenkiintoisempi kuin kukaan muu. Siinä on vain sellainen pieni ongelma että se saa sut tuntemaan itsesi ihan arvottomaksi ja se hänen antamansa huomio on kuin almu. Ja silti sitä huomiota janoaa!
Vai onko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
narsistin keskustelutyylit ovat myös ei-narsistien käytössä. Kuvitteleeko joku oikeasti tunnistavan narsistin keskusteutyylin perusteella? Minä esimerkiksi puhun töykeästi yhdelle naapurille, joka savuttaa parvekkeellaan eikä lopeta, vaikka kaikki ovat pyytäneet sitä. Hänen takiaan taloyhtiömme maksaa sitten satoja euroja siitä, että lähdetään hakemaan parveketupakointikieltoa oikeudesta. En jaksa kunnioittaa sellaista ihmistä.
Oletko lukennut ketjun? Täällä on jaettuna paljon esimerkkejä siitä, millainen narsisti esimerkiksi lähisuhteessa on. Kukaan ei kuvittele, että tunnistaa narsistin yhdestä asiasta. Jos tämä aihe ei sinua kiinnosta, etkä allekirjoita sitä, niin mene etsimään joku sinua enemmän inspiroiva ketju.
En ole lukenut koko ketjua, tässä ketjussa on 72 sivua... otsikossa kerrotaan aihe: narsistin keskustelutyyli. Sitä aihetta oma kommenttini koski. Ainakin meillä koulussa opetettiin, että otsikot kertovat siitä mitä sen alla oleva teksti sisältää...
"Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä."
ja minä vain kysyin, että kuvitteleeko joku, että narsistin voi tunnistaa keskustelutyylistään. Jos koitte, että kysymykseni ei koske teitä, niin miksi ihmeessä älähditte: olisitte voineet vain skrollata yli takertumisen sijaan.
Olet aivan oikeassa, pahoittelut.
Tietenkin, sinulla on täysi oikeus tulla vänkäämään keskusteluun ja meillä muilla velvollisuus hoitaa asia omalta osaltamme niin, että juuri sinä olet mahdollisimman tyytyväinen. Anteeksi.
Odottakaas kun etsin sen harmaan kiven, jonka juuri kadotin...
Juuri nyt asiat näyttää menevän hienosti.
Miksi koen pahaa oloa n seurassa?
Koska olen jo tunnistanut hänet ja nyt tiedän että edessä on järkyttävän vaikea prosessi. Tilanteen hyväksyminen. Valtaisa pettymys. Vaikeita muutoksia.
Meillä menee siis hyvin ja olen rakastunut.
Silti. Olen saanut tietää kuka hän on.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt asiat näyttää menevän hienosti.
Miksi koen pahaa oloa n seurassa?Koska olen jo tunnistanut hänet ja nyt tiedän että edessä on järkyttävän vaikea prosessi. Tilanteen hyväksyminen. Valtaisa pettymys. Vaikeita muutoksia.
Meillä menee siis hyvin ja olen rakastunut.
Silti. Olen saanut tietää kuka hän on.
Voi ei. Mistä tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Viiri kirjoitti:
Narsismi on sairaus, eikä henkilö itse ole tätä ominaisuutta itselleen valinnut. Itse olen kohta kymmenen vuotta elänyt ja asunut käytöksen perusteella narsistin kanssa. Hankala ja vaikea luonne saa minut jotenkin säälimään puolisoani, joskus näen pilkahduksen oman käytöksen katumisesta, vain pilkahduksen. Päättelen itse olevani läheisriippuvainen, en saa itseäni irroitettua tästä suhteesta. Harmi, koska olen täysin vapaa lähtemään suhteesta, mutta....ei irroittautuminen ole loppupelissä helppoa. Kaikille meille toivon voimia ja tahdon lujuutta irrottautua suhteesta, silloin kun voimat uupuu, pidetään itsestämme hyvää huolta.
Ala kaivamaan tietoa youtubesta ja ota vaikka yhteyttä johonkin vertaistukijuttuun. Sun loppuelämän kannnalta olisi oleellisen tärkeää päästä ulos suhteesta. Tsemppiä matkaan, tulee olemaan vaikeaa aluksi, mutta kuten narsistin uhreja auttava itse narsisti tubettaja Lee Hammock sanoo: "You have to choose your hard." Kun on lyöttäytynyt narsistin kanssa yhteen, ei ole helppoa vaihtoehtoa. On vain vaihtoehto jatkaa vaikeassa suhteessa tai kärsiä se tie, mikä vie ulos suhteesta. Sen jälkeen kuitenkin yleensä helpottaa, toisin kuin suhteessa, joka vain pahenee vuosi vuodelta.
Yksi vaikeimmista asioista, mitä olen ikinä tehnyt, on ollut se, että en reagoinut millään tapaa naisistisen ex-kumppanin paluuyritykseen. Kärvistelin kotona varmaan lähemmäs kaksi viikkoa tehden kaikkeni, etten vastaisi viestiin, jolla yritti päästä takaisin elämääni. Mutta kun fiilis vaihteli paniikkikohtauksen, vihan ja kuolemanpelon välillä, jopa minä onnistuin olemaan päästämättä sitä piip takaisin elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt voidaankin sitten joukolla miettiä, että millainen ihminen tulee vänkäämään narsismia käsittelevään ketjuun, että keskustelemme väärin asiasta. :')
PS. minulla on viestinnästä yliopistokoulutus, ja menee ainakin sen koulutuksen puitteissa otsikko ja keskustelu seulani läpi sellaisenaan. Tämä on keskustelufoorumi ja ketju elää kommenttien mukaan. Esimerkiksi lehtiartikelit on aivan toinen asia. Aiheessa voi aina tietenkin pysyä, ja niin tässä on tehtykin.
Paitsi, että tuo ihminen ei vängännyt, joka vain kysyi, että ei kai kukaan ajattele, että... vänkääjät tuli häntä sitten "palauttamaan ruotuun", mikä oikeastaan on aika mielenkiintoinen ilmiö.
Niinkutsuttu isäni on (diagnosoimaton) narsisti, joten esimerkkejä olisi tuhansia. Kerrotaan tässä nyt vaikka liikennekäyttäytymisestä, tyypillä on voimakasta rattiraivoa tilanteen tullen. On uhkaillut muita tielläliikkujia lukuisia kertoja.
Kyydissä ollessani ja kritisoidessani ajotapaa ja ylinopeutta, minut vaiennetaan vähättelemällä ja mm uhkaamalla jättää siihen paikkaan tienposkeen. Sitten on tapaus, jossa poliisi (auktoriteetti, johon sitten otetaan alistuva rooli) saa kiinni ylinopeudesta. Ollaan niin kunnollisia tielläliikkujia ja tämä oli vahinko ja sattui juuri sille kohtaa kun kamera räpsähti. Antakaa armoa, kun hän on muulloin liikenteessä niin säntillinen ja lainkuuliainen.
Olen katkaissut kaikki välit tuohon ihmissaastaan, minä en elämääni enää pilaa leikkimällä hänen näytelmässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt voidaankin sitten joukolla miettiä, että millainen ihminen tulee vänkäämään narsismia käsittelevään ketjuun, että keskustelemme väärin asiasta. :')
PS. minulla on viestinnästä yliopistokoulutus, ja menee ainakin sen koulutuksen puitteissa otsikko ja keskustelu seulani läpi sellaisenaan. Tämä on keskustelufoorumi ja ketju elää kommenttien mukaan. Esimerkiksi lehtiartikelit on aivan toinen asia. Aiheessa voi aina tietenkin pysyä, ja niin tässä on tehtykin.
Paitsi, että tuo ihminen ei vängännyt, joka vain kysyi, että ei kai kukaan ajattele, että... vänkääjät tuli häntä sitten "palauttamaan ruotuun", mikä oikeastaan on aika mielenkiintoinen ilmiö.
Pahoittelut, olet aivan oikeassa. Skrollaamme jatkossa ohi, kuten pyydettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa, pahoittelut.
Eli olisi pitänyt ymmärtää, että kyseessä retorinen kysemys. Tai vastata ei kuvittele. Amen.
Vierailija kirjoitti:
Niinkutsuttu isäni on (diagnosoimaton) narsisti, joten esimerkkejä olisi tuhansia. Kerrotaan tässä nyt vaikka liikennekäyttäytymisestä, tyypillä on voimakasta rattiraivoa tilanteen tullen. On uhkaillut muita tielläliikkujia lukuisia kertoja.
Kyydissä ollessani ja kritisoidessani ajotapaa ja ylinopeutta, minut vaiennetaan vähättelemällä ja mm uhkaamalla jättää siihen paikkaan tienposkeen. Sitten on tapaus, jossa poliisi (auktoriteetti, johon sitten otetaan alistuva rooli) saa kiinni ylinopeudesta. Ollaan niin kunnollisia tielläliikkujia ja tämä oli vahinko ja sattui juuri sille kohtaa kun kamera räpsähti. Antakaa armoa, kun hän on muulloin liikenteessä niin säntillinen ja lainkuuliainen.
Olen katkaissut kaikki välit tuohon ihmissaastaan, minä en elämääni enää pilaa leikkimällä hänen näytelmässään.
Minun narsisti exällä oli hanskalokero täynnä ylinopeussakkoja. Aina ajotyyli hyvin agressiivinen ja muita tiellä liikkujia kohtaan vähättelevä. Hän ei käyttänyt edes turvavyötä, koska kyllä hän osaa ajaa. Jos ilmoitin 80 alueella että tässä ei saa ajaa 110, hän vaan tuijotti tietä eikä ottanut kuuleviin korviinsa. Kun sanoin toisen kerran hän sanoi, että ei aja hitaammin, koska nalkutan hänelle. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan näissä kyökkipsykologeissa paljonkin narsisteja jotka vain leimaavat muita narsisteiksi? Veikkaisin että on.
Mustakin tuntuu tältä.
Esim. tuo puhumattomuus ja moni muubap:n mainitsema asia liittyvät varsinkin miehillä paljon siihen että ovat kasvaneet narsistiäidin kanssa. Omia tunteita ei näytetä ja konflikteja vältetään.
Sitren tuo leimataan narsismiksi.Kyllähän narsistivanhempien lapsilla on todella usein narsistisia piirteitä - paljon. Mitä äiti, sitä poika perässä. Ja noiden piirteiden myöntämättömyys on juurikin sitä narsismia itseään.
Heh, jos ei myönnä olevansa n, niin on n. Jos myöntää olevansa n, niin tietysti on n.
Muistuttaa sitä Inkvisitioajan noitatestiä, googlatkaa, jos ette muista. Ja kuten Ap sanoisi: jos ette guuglaa niin olette NARSKUJA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan näissä kyökkipsykologeissa paljonkin narsisteja jotka vain leimaavat muita narsisteiksi? Veikkaisin että on.
Mustakin tuntuu tältä.
Esim. tuo puhumattomuus ja moni muubap:n mainitsema asia liittyvät varsinkin miehillä paljon siihen että ovat kasvaneet narsistiäidin kanssa. Omia tunteita ei näytetä ja konflikteja vältetään.
Sitren tuo leimataan narsismiksi.Kyllähän narsistivanhempien lapsilla on todella usein narsistisia piirteitä - paljon. Mitä äiti, sitä poika perässä. Ja noiden piirteiden myöntämättömyys on juurikin sitä narsismia itseään.
Heh, jos ei myönnä olevansa n, niin on n. Jos myöntää olevansa n, niin tietysti on n.
Muistuttaa sitä Inkvisitioajan noitatestiä, googlatkaa, jos ette muista. Ja kuten Ap sanoisi: jos ette guuglaa niin olette NARSKUJA!
Täytyisi saada Shirly ja Eve tekemään tuo testi
Naistenlehdet ovat kyllä hyvin myyneet tämän narsisti-sanan. Sanoisin että kannattaa tutkailla vähän omaa syvintään, jos kaikki toisen henkilön omat puolensa pitämiset ovat narsismin merkkejä.
Huh kirjoitti:
Naistenlehdet ovat kyllä hyvin myyneet tämän narsisti-sanan. Sanoisin että kannattaa tutkailla vähän omaa syvintään, jos kaikki toisen henkilön omat puolensa pitämiset ovat narsismin merkkejä.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että narsisteja on noin yksi prosentti väestöstä, eli kyseessä on yksi yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun narsisti exällä oli hanskalokero täynnä ylinopeussakkoja. Aina ajotyyli hyvin agressiivinen ja muita tiellä liikkujia kohtaan vähättelevä. Hän ei käyttänyt edes turvavyötä, koska kyllä hän osaa ajaa. Jos ilmoitin 80 alueella että tässä ei saa ajaa 110, hän vaan tuijotti tietä eikä ottanut kuuleviin korviinsa. Kun sanoin toisen kerran hän sanoi, että ei aja hitaammin, koska nalkutan hänelle. Jep.
Samantyylistä menoa. Ei hiljennä jos pyydän (huono keli yleensä syynä). Lisäksi säätää koko ajan puhelimensa kanssa. Milloin pitää kuunnella jotain podcastiä, milloin mitäkin. Ei voi vain ajaa ja vaikka jutella. Pahin oli, kun laittoi puhelimesta uutiset pyörimään ja katsoi (tai kuunteli) niitä ajon aikana. Puhelin oli kuitenkin kojelaudalla niin, että ohjelma myös näkyi. Matkaa kotiin oli tuossa vaiheessa n. 20 minuuttia ja piti vain säheltää ja laittaa lähetys pyörimään ajaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on tavallista, että narsisti on useissa parisuhteissa elämänsä aikana.
-Ystäväni ex-aviopuolisolla oli useita sivusuhteita samaan aikaan ja tällä hetkellä menossa 3 avioliitto (sivusuhteineen), joista kaikista on lapsia.
- Yhdellä tapailumiehellä oli myös 3 avioliittoa takana ja liuta lapsia + paljon lyhyitä suhteita. Hän vainosi ja kiusasi eksiään ja minun osalta suhde hänen kanssaan jäi siihen tietoon.
- Eksällä oli Tinderi täynnä mätsejä silloinkin, kun tavattiin. Yhden eroyritykseni jälkeen hän näytti minulle kuinka siellä oli taas paljon mätsejä, mutta ei ollut tavannut ketään, kun odotti meidän yhteenpaluuta. Eiköhän joku ole löytynyt heti eron jälkeen, ehkä löytyi jo ennen eroa. Myös lastensa äidistä erottuaan oli heti uudessa suhteessa.
Tämän tyypin ihmisiä ei kiinnosta tehdä itsetutkiskelua ja miettiä, mikä meni pieleen. Narsistille tyypillistä on toistaa samoja virheitä loputtomiin, kun kykyä itsereflektioon ei ole. He ovat aina levottomia ja tyytymättömiä ainakin joltakin osin nykyhetkeen. Levollisuus, kiitollisuus ja elämästä rauhallisesti nauttiminen ei kuulu narsistin profiiliin.
En tiedä liityykö narsismiin perinnöllistä komponenttia, mutta pelottavan hyvin nuo pääsevät lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Se on kanssa satuttavaa huomata, että kun normaalissa suhteessa puoliso tai lapsi on erityinen niin narsistille hän on vain yksi ihminen, yksi hänen lähteensä muiden joukossa. Sillä ihmisellä persoonana ei ole mitään erityismerkitystä eikä narsisti ole mitenkään sitoutunut omiin läheisiinsä yhtään enempää kuin naapuriin, jos naapuri sattuu tarjoamaan parempiarvoista polttoainetta narsistille, narsisti valitsee naapurin seuran. Narsisti valitsee myös uuden kumppanin tai minkä tahansa lasten seuran ja ihailun ohitse omiensa.
Tavallinen ihminen, joka on kiintynyt ja lojaali perheelleen, ei voi vaan ymmärtää tätä mitenkään.
Juuri näin. Oma väki ei ole tärkeä. Ja niitä omia ihmisiä veratillaan herkeämättä muihin, tietysti muiden voitoksi. Juhlapäivät eivät ole erityisiä, ihmiset eivät ole erityisiä, vain hän on erityinen. On sitä kyllä ollut vaikea ymmärtää.