Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
10321/10671 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse terapia sivuilta löytyy terapeuttista palvelua narsisteille. Onkohan terapialla parannettavissa tuo sairaus?

Narsisti ei mene terapiaan koska ei ikinä usko hänessä on mitään vikaa.

Eikö hänelle voi läheinen ehdottaa narsismiterapiaa? Tai vaikka rehellinen toimittaja?

Vierailija
10322/10671 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

winnerin kommentteja lukiessa näkee narsismia.

Kuka on Winner?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10323/10671 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitse terapia sivuilta löytyy terapeuttista palvelua narsisteille. Onkohan terapialla parannettavissa tuo sairaus?

Narsistien mukaan kaikki muut ovat aina sairaita, ei ikinä tämä itse, vika on aina muissa tapahtui mitä tapahtui. Tämä on sen häiriön ydintä.

Vierailija
10324/10671 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistien mukaan kaikki muut ovat aina sairaita, ei ikinä tämä itse, vika on aina muissa tapahtui mitä tapahtui. Tämä on sen häiriön ydintä.

Mutta terapeutteja kuitenkin löytyy tuohonkin vaivaan.

Vierailija
10325/10671 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta terapeutteja kuitenkin löytyy tuohonkin vaivaan.

Uhrit menee niille terapeuteille. Ei narsistit. Lue enemmän tietoa netiltä.

Aha, kiitos. Ei siis toivoa hänelle?

Ei koska narsistit ei tiedosta että heissä on ongelma.

Vierailija
10326/10671 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoviväkeen kuulumattomilla ei ole edes ihmisarvoa narskun mielestä.

Vierailija
10327/10671 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei mene terapiaan koska ei ikinä usko hänessä on mitään vikaa.

Eikö hänelle voi läheinen ehdottaa narsismiterapiaa? Tai vaikka rehellinen toimittaja?

terapiaan ei noin vaan mennä yhtäkkiä, ja narsismiterapiaa ei ole olemassakaan.

Vierailija
10328/10671 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpäs huviksenne lukemaan sellaista ketjua kuin 'Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa.'

Ihan kuin osa olisi itse ihan narsisteja. No sekaisin enivei. Ihme soopaa.

Vierailija
10329/10671 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, tämä oli hyvä keskustelu pitkän aikaa. Sitten joku alkoi poistattaa viestejä työkseen. Mutta itse sain apua, löysin vertaistukea ja selvyyttä elämäni suuren rakkauden erikoisuuksiin. Olen löytänyt tämän avulla lähteitä mm. YouTube kanavia. Minua siis auttoi kovastikin tämä keskustelu.

Vierailija
10330/10671 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkääpäs huviksenne lukemaan sellaista ketjua kuin 'Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa.'

Ihan kuin osa olisi itse ihan narsisteja. No sekaisin enivei. Ihme soopaa.

En jaksaisi koko ketjua selata, mutta tuliko tuo ap yllätys, yllätys, narsistimiehen pettämäksi?

Vaikea sanoa; on niin hämäriä kommentteja. Että onko ite pihalla. Sanoo tänään olevansa n:n uhri. Mutta siellä on ihan järkyn sairasta keskustelua. Ihan kuin joku uskonnollinen kultti.

Vierailija
10331/10671 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhe liikkuu paljon rahassa ja suorituksissa, kertoo arvoista. Kaikki on aina "suurta". Ja kaikessa on kyse narsistista ja hänen suurista tunteistaan, suorituksistaan ja mahtavuudesta.

Tökeröt toimittajat, kokeneetkin, saattavat suoraan siteerata noita narskun arvoja, se on karseaa. Narskun ajatukset ja mielipiteet kumpuavat hänen vääristyneestä arvomaailmasta.

Näin toimittajana: juttujen tekohan on yhteistyötä ja moni narsistinen ihminen vaatii jutun ennakkolukuun ennen julkaisemista, viilaa sitä sitten vaikka loputtomiin itselleen edulliseksi. Itse yritän elättää itseni ja saada jutut aikataulussa julkaistavaksi. Saatan hyvinkin tunnistaa monista jutun kohteista narsistisia piirteitä, mutta juttujen tarkoitus ei ole paljastaa kenenkään narsismia, vaan tehdä kiinnostavia juttuja näistä ihmisistä kiinnostuneille ihmisille. Mitä julkisempi henkilö, sitä enemmän on halukkaita julkaisuja näiden ajatusten julkituomiseen.

Eli me toimittajatkin teemme vaan työtämme. Varmaan moni valovoimainen narsisti huijaa toimittajaa siinä kuin suurta yleisöä tai terapeuttia. Itse entisenä narsistin uhrina olen jopa yliherkkä huomaamaan narsistiset piirteet. Suhtaudun asiaan työnä ja haastateltaviin yhteistyökumppaneina, joita en voi aina valita.

Vierailija
10332/10671 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, tämä oli hyvä keskustelu pitkän aikaa. Sitten joku alkoi poistattaa viestejä työkseen. Mutta itse sain apua, löysin vertaistukea ja selvyyttä elämäni suuren rakkauden erikoisuuksiin. Olen löytänyt tämän avulla lähteitä mm. YouTube kanavia. Minua siis auttoi kovastikin tämä keskustelu.

Hienoa , että sait apua. Kaikkea hyvää elämääsi!

Vierailija
10333/10671 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhe liikkuu paljon rahassa ja suorituksissa, kertoo arvoista. Kaikki on aina "suurta". Ja kaikessa on kyse narsistista ja hänen suurista tunteistaan, suorituksistaan ja mahtavuudesta.

Tökeröt toimittajat, kokeneetkin, saattavat suoraan siteerata noita narskun arvoja, se on karseaa. Narskun ajatukset ja mielipiteet kumpuavat hänen vääristyneestä arvomaailmasta.

Näin toimittajana: juttujen tekohan on yhteistyötä ja moni narsistinen ihminen vaatii jutun ennakkolukuun ennen julkaisemista, viilaa sitä sitten vaikka loputtomiin itselleen edulliseksi. Itse yritän elättää itseni ja saada jutut aikataulussa julkaistavaksi. Saatan hyvinkin tunnistaa monista jutun kohteista narsistisia piirteitä, mutta juttujen tarkoitus ei ole paljastaa kenenkään narsismia, vaan tehdä kiinnostavia juttuja näistä ihmisistä kiinnostuneille ihmisille. Mitä julkisempi henkilö, sitä enemmän on halukkaita julkaisuja näiden ajatusten julkituomiseen.

Eli me toimittajatkin teemme vaan työtämme. Varmaan moni valovoimainen narsisti huijaa toimittajaa siinä kuin suurta yleisöä tai terapeuttia. Itse entisenä narsistin uhrina olen jopa yliherkkä huomaamaan narsistiset piirteet. Suhtaudun asiaan työnä ja haastateltaviin yhteistyökumppaneina, joita en voi aina valita.

Kannattaisi vähän varmistaa riippumattomista lähteistä Narsistin juttuja, mitkä on valheellista totuutta.

Usein ne jutut mediassa kyllä särähtävät uhrien korviin.

Vierailija
10334/10671 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narskut saattavat esim. wikipediaan tehdä itsestään sivut. Näitä sivuja sitten päivitetään tuiki tiheään, eri nimimerkeillä tai omaisten toimesta. Viilataan "edustavaksi". En tiedä käyttävätkö toimittajat wikipediaa tietolähteenä?

Vierailija
10335/10671 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. naistenlehteen tehdään juttu julkkiksesta, kuvitteleeko joku oikeasti, että juttuun kaivettaisiin katkerien exien mielipiteitä tms henkilön narsismista.

Vierailija
10336/10671 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esim. naistenlehteen tehdään juttu julkkiksesta, kuvitteleeko joku oikeasti, että juttuun kaivettaisiin katkerien exien mielipiteitä tms henkilön narsismista.

Ei mutta selkeiden narsisti tapausten kohdalla toimittajat voisivat kartoittaa pikkuisen. Entiset työpaikat, sukulaiset jne. Joillain on laajenpikin "musta historia" , joka ei siis käy ilmi henkilön omasta kerronnasta.

Vierailija
10337/10671 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta selkeiden narsisti tapausten kohdalla toimittajat voisivat kartoittaa pikkuisen. Entiset työpaikat, sukulaiset jne. Joillain on laajenpikin "musta historia" , joka ei siis käy ilmi henkilön omasta kerronnasta.

No kyllä ne yhden tapauksen osalta kaivelivatkin. Siitäkös narsku suuttui ja uhriutui somessa.

Vierailija
10338/10671 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu narsisti uhkasi ja riiteli hoviväkeen kuuluvan kanssa. Uhkasi lempata ulos hoviväestä hänet. Hoviväkeen kuuluvan ei kestänyt ajatusta, että joutuisi uloslempatuksi.

Vierailija
10339/10671 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gaslighting.

Narsistilla on käsittämätön kyky kiistää sellanen, joka on silminnähden täysin ilmiselvää. Exäni käytti ja "lainasi" minun ihonhoitotuotteitani, meikkejäni ja tavaroitani. Kun sitten kysyin, tietääkö hän missä mun sävyttävä päivävoiteeni on kun en löydä sitä, niin narsku veti kilarit. Ei kuulemma ollut ikinä sellaista voidetta nähnytkään, eikä häntä vähempää voisi minun meikkipurnukkani kiinnostaa. Tällä kyseiselläkin hetkellä, kun hän huusi, hänellä oli silminnähden sitä kyseistä voidetta naamassaan. Purnukka löytyi hänen työpöydältään.

Samalla tavalla lainaili minun pipojani ja hanskojani. Näin ne hänen päällään, kun hän lähti ovesta ulos, ja myöhemmin hän väitti, ettei ole koskaan niitä käyttänyt. Lopulta alkoi varastaa minulta myös käteistä rahaa. Taloudessa olimme me kaksi ja rahaa katosi säännöllisesti, mutta ex ei koskaan myöntänyt vieneensä minulta mitään. Olin kuulemma itse laskenut rahani toistuvasti väärin.

Ei ihme, että moni narsistin kanssa elävä alkaa epäillä näkemäänsä ja omaa muistiaan. Minäkin joskus mietin, olenko tulossa hulluksi.

Vierailija
10340/10671 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gaslighting.

Narsistilla on käsittämätön kyky kiistää sellanen, joka on silminnähden täysin ilmiselvää. Exäni käytti ja "lainasi" minun ihonhoitotuotteitani, meikkejäni ja tavaroitani. Kun sitten kysyin, tietääkö hän missä mun sävyttävä päivävoiteeni on kun en löydä sitä, niin narsku veti kilarit. Ei kuulemma ollut ikinä sellaista voidetta nähnytkään, eikä häntä vähempää voisi minun meikkipurnukkani kiinnostaa. Tällä kyseiselläkin hetkellä, kun hän huusi, hänellä oli silminnähden sitä kyseistä voidetta naamassaan. Purnukka löytyi hänen työpöydältään.

Samalla tavalla lainaili minun pipojani ja hanskojani. Näin ne hänen päällään, kun hän lähti ovesta ulos, ja myöhemmin hän väitti, ettei ole koskaan niitä käyttänyt. Lopulta alkoi varastaa minulta myös käteistä rahaa. Taloudessa olimme me kaksi ja rahaa katosi säännöllisesti, mutta ex ei koskaan myöntänyt vieneensä minulta mitään. Olin kuulemma itse laskenut rahani toistuvasti väärin.

Ei ihme, että moni narsistin kanssa elävä alkaa epäillä näkemäänsä ja omaa muistiaan. Minäkin joskus mietin, olenko tulossa hulluksi.

Jos epäilee, että kaikki ei ole ihan ok, niin on hyvä kirjoittaa päiväkirjaa ja kirjata ylös faktat. Niitä minäkin olen silmäillyt, kun mielessä on käynyt, että olenko tosiaan kuvitellut kaikenlaista ja ihan raiteiltani. Joskus myös löytyy syy outoon käytökseen myöhemmin, kuitteja tai muuta.