Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
10261/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin puhetyyli: "Panu Rajala" plus kirjoitustyyli. Sais ukkorähjä painua niin pitkälle, jossa ...

Vierailija
10262/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuuluin narsistin hoviin kerran ja aika moneksi vuodeksi peräti. Sitten tajusin mies on narsisti ja aloin sanomaan sille asioita joista se ei tykännytkään, kun aina aiemmin olin vain myötäillyt häntä tyhmyydessäni, ja minut poistettiin hänen hovista nopeammin kuin sanoin kaalikääryle. Siinä ei jahkailtu. Myös ne muut hänen hovin ihmiset lopetti minulle puhumisen. Että kyllä, hovi on juurikin se juttu. Muut vielä kuuluu hänen hoviinsa kun ne on aivopesty. Karua hommaa.

Juu, karseaa hommaa tuo on.

Ja se ulostempaamimen tapahtuu todella silmänräpäyksessä ja mitään selityksiä ei saa. Se on narskun "päätös".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10263/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti laskee, onko ihmisistä hänen ympärillään hyötyä hänelle. Jos ei ole , niin ignoraa, mitätöi "hyödyttömäksi katsomat" hovistaan.

Sairaat, heikot pudotetaan jossain vaiheessa hovista ulos.

Elämän loppuvaiheessa pudotetaan pois hovista. Kun hyötyä ei enää ole.

Vierailija
10264/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti, jonka tunnen uhkaili koko ajan, että hän soittaa poliisille musta (syytä en kyllä tiedä. Varmaankin koska kerroin mitä ajattelin hänen kohtelusta mua kohtaan, kun en enää jaksanut sen gaslighting ja manipulointia). Sitten sen jotkut kaverit tai siis sen hovin apurit alkoi laittamaan mulle viestejä, että he myös aikovat ilmoittaa musta poliisille. Viestejä tuli koko aika ja koko aika vastasin, että ok siitä vaan, antaa palaa ja sitten mä myös kerron poliisille väkivallasta, alistamisesta, ja kaikesta muusta mitä koin narsistin käsissä. Eipä ole tullut poliisit koputtamaan mun ovelle ikinä. Narsistit uhkailee koska luulevat uhrit on heikkoja ihmisiä. Ja narsistit saa heidän hovinsa myös peliin mukaan koska tottahan toki he uskovat narsistia ihan vaan sen takia kun itse joko ovat narsistin pauloissa tai sitten muuten vaan heissä on jotain vikaa.

Vierailija
10265/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti laskee, onko ihmisistä hänen ympärillään hyötyä hänelle. Jos ei ole , niin ignoraa, mitätöi "hyödyttömäksi katsomat" hovistaan.

Kuolinvuoteellaan hovilaisen silmät voivat avautua. -narsku ei ole läsnä -

Vierailija
10266/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti voi suuttua asioista, joita useimmat ihmiset pitäisivät vähäpätöisinä.

Juu. Herneen nenään vetäjä tyyppejä....

Vierailija
10267/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä narsisti jää kyttäämään perintöä, paitsi jos uhri oli köyhä.

Vierailija
10268/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt olenko narsisti. Ainakin olen tehnyt eri testejä ja saanut niissä korkeita pisteitä. Olen kyllä hyvin itsekeskeinen ihminen koska olen lapsesta asti oppinut tulemaan toimeen yksin koska perheessä oli alkoholismia ja väkivaltaa. Alkoholisoiduin itsekin mutta nykyään raittiina.

Olen ollut parisuhteissa mutta elin ihan yksinkin 8 vuotta ja totuin siihenkin. Nykyään parisuhteessa ollut 5 vuotta. Pidän usein monologeja enkä kuuntele tarpeeksi. Tätä kuuntelemista olen harjoitellut. Minulle tulee kyllä paha mieli jos toiselle tulee paha mieli. Aina en tajua mitä teen. Touhuan vain asioita. Meillä ainakin puhutaan aina vaimon kanssa asioista avoimesti. Huomaan heti jos joku asia vaivaa. Olen kyllä yliherkkä kritiikille mutta toivon silti että kerrotaan suoraan jos joku asia vaivaa. Ja hän huomaa jos minua vaivaa joku asia. Emme mene vihaisena nukkumaan tai lähde ikinä asunnosta ovet paukkuen.

Minusta suora keskustelu on parasta kumppanin kanssa. Ja se että voi puhua avoimesti ja kritisoidakin ilman pelkoa. Ei tarvitse juoruta ystäville tai arvella ja epäillä nettifoorumeilla vaan voi kysyä ihan puolisolta suoraan mitä hän tuntee tai ajattelee.

Vierailija
10269/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin kahdet kasvot -toiset voivat olla plastikkakirurgin käsittelemät-

Huomiohakuiselle narsismin alatyypille ulkonäkö voisi ehkä olla tärkeä. Menestyjälle. Menestymisen merkki. He ehkä käyttävät plastikkakirurgin palveluja? Rikkaat?

Vierailija
10270/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuuluin narsistin hoviin kerran ja aika moneksi vuodeksi peräti. Sitten tajusin mies on narsisti ja aloin sanomaan sille asioita joista se ei tykännytkään, kun aina aiemmin olin vain myötäillyt häntä tyhmyydessäni, ja minut poistettiin hänen hovista nopeammin kuin sanoin kaalikääryle. Siinä ei jahkailtu. Myös ne muut hänen hovin ihmiset lopetti minulle puhumisen. Että kyllä, hovi on juurikin se juttu. Muut vielä kuuluu hänen hoviinsa kun ne on aivopesty. Karua hommaa.

Pitkällä tähtäimellä narsisti tekee palveluksen tietämättään niille henkilöille jotka lemppaa ulos hovistaan.

He ovat sitten vapaita ja saavat elää rauhassa.

Toki alussa se sattuu kovasti.

Vierailija
10271/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nämä taas kun näköjään innokkaasti nämäkin aina poistetaan.

Piittaamaton narsisti

Piittaamaton narsisti on mahtaileva, huomionhakuinen, ylemmyydentuntoinen ja röyhkeä. Hän osaa olla erittäin hurmaava ja ihmeellisen valloittava, vaikka ohittaakin sulavasti muiden tarpeet ja toiveet.

Impulsiivisuus ja räjähdysherkkyys näkyvät selkeästi erityisesti kaikista läheisimmissä ihmissuhteissa.

Korostuneesti itsekeskeisenä piittaamaton narsisti välittää todellisuudesta vain itsestä ja omista tarpeista. Itsensä ensisijalle asettaminen näkyy niin työyhteisöissä, ystävyyssuhteissa, kuin myös parisuhteessa ja vanhemmuudessa. Toisten ajatuksille ja tunteille ei ole sijaa ja niiden olemassaolo voi olla kuin uhka, joka pitää hiljentää mahdollisimman nopeasti.

Empatia ja kyky asettua toisten ihmisten asemaan loistavat räikeästi poissaolollaan. Valitettavasti läheisimmätkin ihmiset ja perheenjäsenet, saavat usein tuntea julmaa halveksuntaa, nöyryytystä ja ohittamista.

Piittaamattomalla narsistilla on usein ongelmia päihteiden kanssa ja hän voi olla hyvin epäluuloinen kuvitellen muiden punovan jatkuvia juonia hänen selkänsä takana. Todellisuudessa hän kuitenkin todennäköisesti itse pyrkii jatkuvasti manipuloimaan toisia ja valehtelee patologisesti.

Haavoittuva narsisti

Haavoittuva narsisti on äärimmäisen herkkä muiden arvosteluille ja voi loukkaantua täysin olemattomista syistä.

Hän on levoton ja tuntee jatkuvaa kateutta toisille, syyttäen kuitenkin samalla muita kateudesta häntä kohtaan. Niin kuin piittaamatonkin narsisti välittää haavoittuvakin narsisti pohjimmiltaan vain itsestään. Itsekeskeisyys on hyvin korostunutta ja minä tulee aina ennen muita.

Haavoittuvan narsistin omanarvontunne perustuu vertailuun. Hän onkin usein ujo ja pinnallisesti katsottuna vaatimaton. Alttius masennukseen ja ahdistuneisuuteen on koholla.

Narsismin ytimessä oleva peruspiirre huono itsetunto tarvitsee lohdukseen salaisen ajatuksen itsen ylivertaisuudesta. Tätä ajatusta haavoittuva narsisti ei tuo esiin, niin kuin taas piittaamaton narsisti röyhkeästi tekee.

Vierailija
10272/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi kerran outo juttu.

Törmäsin narskun hoviin kuuluvaan sattumalta kadulla lapsuuspaikkakunnallani. En ollut nähnyt häntä useaan vuoteen.

Hovinarrit melkein säikähti minut nähdessään ja kysyi, etkö sä ole kuollut? Luuli kai haamuksi.

Narsku oli levitellyt juttua että olin fyysisesti kuollut. Tuntui karsealta.

Vierailija
10273/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin kahdet kasvot -toiset voivat olla plastikkakirurgin käsittelemät-

Huomiohakuiselle narsismin alatyypille ulkonäkö voisi ehkä olla tärkeä. Menestyjälle. Menestymisen merkki. He ehkä käyttävät plastikkakirurgin palveluja? Rikkaat?

Täällä oli se kuvaus huomiohakuisesta narsismi tyypistä, mutta sen joku poistatutti. Siitä tuli mieleen.

Huomionhakuinen narsisti

Huomionhakuinen narsisti on itsenäinen ja mahtaileva. Hän on seksuaalisesti provokatiivinen (yllyttävä) ja kilpailuhenkinen ja käyttää narsistisia piirteitä menestymiseen.

Ensivaikutelma ei huomionhakuisella narsistilla yleensä ole narsistinen, vaan hän voi vaikuttaa esimerkiksi rohkealta ja päämäärätietoiselta oman tiensä kulkijalta, jonka toiminta saa usein muiden korostunutta huomiota.

Huomionhakuinen narsisti pärjää usein hyvin elämässä ja hänen toimintakykynsä on hyvä. Tämän vuoksi huomionhakuista narsisti-tyyppiä tunnistetaan harvemmin.

Kaikkien näiden kolmen eri narsisti tyypin keskeisimmät luonteenpiirteet ovat mahtailevuus ja ylenpalttiset suuruuskuvitelmat itsestä, liiallinen huomionhakuisuus, sekä empatian puute.

Kiitos. Tämä kuvaus sopii sukulaiseen. Hänellä on myös hovi ja oma seurapiiri.

Vierailija
10274/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo munankuorijuttu iski. Niin tosi.

Onneksi ei enää tarvitse kestää häntä.

Mut lempattiin ulos hovista.

Kesti yli 10 vuotta, ennenkuin pystyn nauramaan hänelle ja olemaan kiitollinen että tulin ulosajetuksi seurapiiristä.

Hakekaa apua, muut uhrit, että selviydytte nopeammin, toivutte nopeammin.

Elämä on ihanaa, vapaana!

Vierailija
10275/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo munankuorijuttu iski. Niin tosi.

Onneksi ei enää tarvitse kestää häntä.

Mut lempattiin ulos hovista.

Kesti yli 10 vuotta, ennenkuin pystyn nauramaan hänelle ja olemaan kiitollinen että tulin ulosajetuksi seurapiiristä.

Hakekaa apua, muut uhrit, että selviydytte nopeammin, toivutte nopeammin.

Elämä on ihanaa, vapaana!

Samoin minulle, tuo munankuorella kävely. En ole minäkään enää narsistin kanssa, mutta siltikin pahasti vielä oireilen ajasta jonka olin hänen kanssaan.

Vierailija
10276/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein juuri tämän vuosia:

8| Suojelet narsistia eli pahoinpitelijääsi

Narsistinen pahoinpitely saa aikaiseksi traumasiteen uhrin ja narsistin välille, koska uhri on koulutettu luottamaan pahoinpitelijäänsä selviytyäkseen. Narsistin uhri voikin suojella narsistia (eli pahoinpitelijää) postaamalla iloisia kuvia sosiaaliseen mediaan tai ottamalla syyt pahoinpitelystä osiltaan omille niskoilleen.

Juu, hyssyttelyä ja salailua vuosikausia jatkui meilläkin.

Vierailija
10277/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jälkikäteen ymmärtänyt, että olin osa narsistin hovia. Minut lempattiin siitä ulos, kun kaveerasin harrastuksessa "väärän" ihmisen kanssa sen lisäksi, että kuuluin hoviin. Minun on annettu ymmärtää, että olen tervetullut hoviin jos en enää puhu tuolle ihmiselle. Narsisti on hoveineen lajissa erittäin vaikutusvaltaisessa asemassa, joten lemppaaminen ja mustamaalaaminen on aiheuttanut minulle paitsi epäsuosiota lajissa, myös todella isoja taloudellisia menetyksiä.

Aina välillä narsisti kokeilee kepillä jäätä olisinko jo valmis tottelemaan ja ohjailtavaksi. Mikään ei ole pyhää, yrittää vaikuttaa minuun esim. lasteni kautta.

Huomaan voivani parhaiten kun en joudu olemaan hänen kanssaan missään tekemisissä.

Nyt kun en ole enää hovia, moni muukin siitä potkaistu on tullut puhumaan kanssani. On ollut järkyttävää kuulla asioista, joita narsisti on muille tehnyt, ulkokuori on säilynyt säröttömänä koko ajan, vaikka moni asia ylittäisi jo rikoksen kynnyksen.

En ymmärrä, että olin niin sokea ja kuvittelin ystävyyden olevan aitoa, niin yksipuolista kuin kaikki olikin.

Vierailija
10278/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta, että narsisti syyttää muita niistä asioista mistä ei pidä itsessään. Oma narsku on pää punaisena huutanut minulle kuinka laiska olen ja istun vain sohvalla päivät pitkät katsomassa sarjoja ja syön roskaruokaa. Herään usein jo aamuviideltä, hoidan eläimet ja lapset, lähden palkkatöihin, töiden jälkeen hoidan kaiken, urheilen jne. Usein klo 22 aikaan istahdan hetkeksi sohvalle, sitähän narsisti ei kestä nähdä -että levädän hetkenkään. Hän saa juuri ja juuri pakolliset hommat useimmiten tehtyä. Eli laiska löytyy kyllä sieltä peilistä. En saisi levätä edes sairaana. Ei narsisti välitä aidosti, vaikka muuta väittääkin. Olen hänelle pelkkä hyödyke, onneksi olen viimein herännyt tilanteeseen. Pistän vastaan ja teen mitä haluan eli varmaan kohta jo vaihtaakin minut johonkuhun, jota voi ohjailla, mutta siten pääsen tietysti hänestä myös helpoiten eroon. Vaikuttaa varmaan kylmän laskelmoivalta, mutta suojelen itseäni kaiken tapahtuneen jälkeen.

kuulostaa ihan hirveältä. Et kai tarkoita eläimillä, että teet navettahommia ennen töihin lähtöä? Mieti, jaksatko tuota oikeasti eläkeikään asti ja haluatko sittenkään viettää aikaasi tuollaisen ihmisen kanssa. Pidä puolisiasi ja ala samalla valmistella tulevaa lähtöäsi. 

Ei nyt ihan navettahommia, mutta sinne päin -en viitsi kertoa tarkemmin ettei tunnisteta. Ja kyllä, minulla on exit-suunnitelma, mutta narsistista eroaminen voi olla jopa vaarallista jos eroa ei suunnittele huolella. Vähimmällä tietysti pääsee jos narsisti löytää uuden täydellisen puolison (pettämisestä hänellä onkin jo vankka kokemus). Mutta olen tässä jo valmistellut asiat aika hyvin olemassaolevien mahdollisuuksien rajoissa, tiedän, että paska voi osua tuulettimeen milloin vain.

Nyt kun olet vielä narskun kanssa samassa taloudessa, yritä selvittää myös todellinen taloudellinen tilanne niin hyvin kuin suinkin pystyt. Onneksi sulla on tuo palkkatyö ulkopuolella. Vaikka lähtisit tyhjin käsin ja menettäisit narskulle kaiken, putoat kuitenkin jaloillesi. Kannattaa myös taloudellinen yhteinen historia selvittää erittäin pitkältä ajalta (tyyliin, mitä olet tienannut ja mitä missäkin vaiheessa olet maksanut). Tietenkin narsku yrittää pitää kaiken ja vielä esittää, että olisi elättänyt sinua ja olet hänelle jopa velkaa. Yksi narsku vei kaverini oikeuteen ja narskun äiti vielä yllytti. Yrittivät esittää, että asuntolainaa olisi maksettu puoliksi ja narskun pitäisi saada omansa pois eron yhteydessä. Onneksi oli vain avoliitto ja kaverillani kaikki kuitit vuotosien varrelta, että kuka oli lyhentänyt lainaa. Narsku hävisi sekä käräjillä että hovissa. Ei antanut periksi edes käräjäoikeuden tuomion jälkeen vaan valitti. Edelleen hovioikeuden tappion jälkeenkin selittää kaikille, että kuinka häntä käytettiin hyväksi ja maksoi kaiken ja teki kaiken kotona...Tietenkin raskasta olla haukuttavana, mutta siinä tapauksessa narsku ei kuitenkaan vienyt rahoja.

Tsemppiä sulle! Pidä puolesi! 

Vierailija
10279/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jälkikäteen ymmärtänyt, että olin osa narsistin hovia. Minut lempattiin siitä ulos, kun kaveerasin harrastuksessa "väärän" ihmisen kanssa sen lisäksi, että kuuluin hoviin. Minun on annettu ymmärtää, että olen tervetullut hoviin jos en enää puhu tuolle ihmiselle. Narsisti on hoveineen lajissa erittäin vaikutusvaltaisessa asemassa, joten lemppaaminen ja mustamaalaaminen on aiheuttanut minulle paitsi epäsuosiota lajissa, myös todella isoja taloudellisia menetyksiä.

Aina välillä narsisti kokeilee kepillä jäätä olisinko jo valmis tottelemaan ja ohjailtavaksi. Mikään ei ole pyhää, yrittää vaikuttaa minuun esim. lasteni kautta.

Huomaan voivani parhaiten kun en joudu olemaan hänen kanssaan missään tekemisissä.

Nyt kun en ole enää hovia, moni muukin siitä potkaistu on tullut puhumaan kanssani. On ollut järkyttävää kuulla asioista, joita narsisti on muille tehnyt, ulkokuori on säilynyt säröttömänä koko ajan, vaikka moni asia ylittäisi jo rikoksen kynnyksen.

En ymmärrä, että olin niin sokea ja kuvittelin ystävyyden olevan aitoa, niin yksipuolista kuin kaikki olikin.

Melkein samanlainen tilanne minulla. Minäkään en ymmärrä miten olin niin sokea vuosia, vaikka muut ihmiset kyllä sanoi minulle ihan suoraan, että tyyppi on narsisti mutta minä se vaan puolustin ihmistä koko ajan. Sitten aloin kuulla, että se olikin kertonut minusta ihan hirveitä valheita ja juttuja muille. Oli myös kertonut muille minun henk kohtaisia asioita, joita olin kertonut sille. Narsistit ovat niin hyviä manipuloimaan muita, että kun minun silmät vihdoin avautui ja tajusin hän on narsisti ja yritin kertoa muille (ei siis minun kavereille kun ne jo tiesi), kukaan ei uskonut minua ja minun kimppuun hyökättiin ja sanottiin, että minä olenkin se narsisti ja yritän mustamaalata ihmistä. Hah! Antaa heidän olla niin tyhmiä sitten ja antaa heidän juosta narsistin perässä. Narsisti ei tee muuta kuin käyttää heitä hyödykseen ja jos ne ei tajua sitä tai peräti ovat ihan ok sen kanssa, niin ääliöitä ei voi auttaa.

Vierailija
10280/10671 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Joskus hävettää mitä on hoviaikoina jättänyt sanomatta narsistille, kun hän on kohdellut muita huonosti, törkeästi jne. Silloin pelkäsi mitä sanomista seuraisi, hylkäämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi