Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheisriippuvainen saattaa ihannoida voimakkaanoloista ja vahvaa narsistia ja luonnostaan mutta usein tietämättäänkin hakeutua tällaisen ihmisen seuraan. Siitä voi seurata pitkä suhde. Molemmat saavat siitä jotain omasta mielestään tärkeää. Narsisti saa mm. Jatkuvaa ihailua ja pääsee rooliin missä pättää asioista. Läheisriippuvainen saa jonkun jota hoivata ja hännystellä jotta narsisti pysyisi tyytyväisenä, vaikka eihän se koskaan pysy tyytyväisenä kuin lyhyitä hetkiä korkeintaan. kaivo on pohjaton. Suhde on sairaalla pohjalla mutta voi kestää pitkään, tai niinpitkään kun läheisriippuvainen myöntyy narsistin tahtoon.
Olin tämä "läheisriippuvainen", mutta vuosien myllytystä nyt muistellen, minä en soitellut hänelle, vaan hän soitti aina minulle. Minä en kutsunut häntä, vaan hän tuli kutsumatta. En siis tehnyt mitään, joten ajattelin että mitään ei tapahdu.
Olin aina tosi vähäenerginen enkä vaan jaksanut välittää. Syynä oli krooninen anemia. Nyt säännöllisessä rautalääkityksessäkin hemoglobiini on alarajoilla.
Kyllä se hukkaan mennyt aika harmittaa ja traumoja jäi.
Se oli todella omituista.
Oli moneen kertaan ilmoittanut ettei enää seurustella, kunnes taas aikojenkin päästä oli ovesta tunkemassa ja onnistui vain koska oli fyysisesti vahvempi.
Mutta silloin en vielä käsittänyt "hooverointia" tai koko narsismin käsitettä ja se on vain annettava itselle anteeksi.
Narsisti on loinen ja kyylä. Hän muka salaa kyylää kaiken mitä ja miten voi muita hyväksikäyttää. Rahan ja materian pummauksen jotenkin käsittää, mutta se ettei niillä jotenkin ole mitään omaa, ei ajatuksia, ei tunteita, ei mitään. Kuin tyhjä laatikko jonka täytyy täyttää itsensä muiden asioilla.
He eivät kykene muuttumaan. Me muut voimme muuttua ja myös iloita ettemme muuttuneet niiden hirviöiden kaltaisiksi.
Loinen ja kyylä, juuri niin.
Ja henkisesti jäänyt 11-vuotiaan tasolle. Allekirjoitan.
Kun tällaiseen jokin aika sitten törmäsin, ensimmäinen ajatus oli "lapsi." Toinen "itsekäs lapsi. " Ja kolmas sekä viimeinen: loinen.
Ja oikeassa olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjua kun lukee, niin tulee mieleen että useimmat ovat täysimääräisesti ansainneet osansa narsistien uhreina.
Millähän tavalla ansaitsin osani pikkulapsena narsistin perheväkivallan uhrina?
Vanhempasi varmaan tajusivat, että olet persoonaltasi todella rasittava, marttyyrimäinen uhriutuja?
Sivusta. Ja tuossa puhuu Narsisti. Huomatkaa narsistin manipulaatiotyyli ja kikka nro 1: asioiden kääntäminen päinvastoin. Uhrista tehdään syyllinen. Uhri häpäistään. Uhria haukutaan. Se että uhria on satutettu, se mitätöidään ja lyödään taas uudestaan uhria hiljaisuuteen KÄRSIMÄÄN, siis tässä nimenomaan uhriutetaan oikeaa uhria olemaan puhumatta itsensä puolesta - häneltä viedään ääni ja totuus.
Tässä meillä on narsistin keskustelytyylin lyhyt oppimäärä.
TÄMÄ!
Jos ei pysty kääntämään selkäänsä, estää toisen puheen vaikka sönkkäämällä puheen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni varmaan tunnistaa sen pahan olon, mikä jää narsistista itsen sisälle. Joskus vaikka eksänarsistiin törmättyä päiväksi, viikoksi, kuukaudeksi tai vuodeksi. Siis sen jälkitunteen, mikä jää, kun narsisti ei ole enää jokapäiväisessä elämässäsi, mutta se kaikki kuvotus, raivo, pelko, ahdistus, solmu vatsassa jne mikä ilmestyy sinne aina uudelleen, kun asia yhtään nousee pinnalle tai mikä jää, kun narsisti itse lähtee elämästäsi ennen kuin "puhdistut" hänestä.
En jaksa tätä tunnetta enää. Se pilaa elämääni, mutten tiedä mikä manaaja pitäisi kutsua paikalle, että saisin tunteen pois.
Ainut mikä auttaa on aika, mikäli itse altistun narsistille niin se vähän riippuu altistumisen kestosta kauanko on toipumisaika. Mutta noin kaksi viikkoa niin ettei ole edes puhelinsoittoa tai mitään niin rupeaa jo helpottamaan. Mutta voi olla että vaatii paljon kauemmin varsinkin jos olet juuri eronnut hovista. Voi mennä kuukausia jopa vuosi. Mutta parissa viikossa pitäisi tuntua jo paremmalta, narsistin puheluihin ei saa vastata tuona aikana, eikä viesteihin, ne ovat kontrollipuheluita joilla narsisti pyrkii varmistamaan että pysyt hovissa. Kummallinen olo helpottaa kun olet narsistin ulottumattomissa, siihen kannattaa pyrkiä
Tiedän, mutta en pääse vielä täysin eristyksiin. Voin törmätä häneen koska vaan.
Siinämielessä asiasi ovat hyvin, että luultavasti olet tunnistanut ongelman. Narsisti todella aiheuttaa läsnäolollaan ihmeellisen olotilan uhrille,(palautumisaika vaihtelee tilanteen mukaan) eli jollakin keinolla on päästävä narsistin vaikutuspiiristä pois, siihen sisältyy kaikki viestintä narsistin kanssa, ei kontrollipuheluita, sähköposteja tai viestejä. Osoitetiedot kannattaa pistää jo etukäteen salaisiksi ja hankkia toinen puhelin salaisella numerolla jos myöhemmin joutuu muuttamaan narsistin takia. Joskus se voi olla viimeinen keino.
Narsisti saa toisessa todella kummallisen olon,tunnet itsesi mitättömäksi,hän on imenyt kaikki voimat. Ja miten monella tapaa se tapahtuu,olemalla kuuntelematta asiaasi,jättämällä kahvin tarjoileilematta sinulle.Yleensä lähden pois tilanteesta ja pyyhin olotilan pois,teen sen myös kädellä huitaisten. Auttaa! Olen opetellut myös näyttelemään käyttäytymistäni,nappaan kiinni miten narsisti toimii. Tein viimeksi leikkiraivarin ja hups,pasmat meni sekaisin,kun potkaisin tyhjät vesipullot nurkkaan muutaman kirosanan kanssa.Eipä ole tapaistani toimintaa,yllätyin itsekin. Pää tuli hetkeksi kipeäksi,mutta kasasin itseni kymmenessä minuutissa,josta olen aika ylpeä. Sitten lähdettiin kauppaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. En oikein pysty lähtemään pois tästä tilanteesta muutaaan vuoteen,joten on käytettävä siihen saakka keinoja,jolla selviän! Nauran välillä tälle kaikelle,tämähän on näytelmä parhaasta päästä,mitään aitoa ei ole. Paitsi oma elämäni ystävien,puutarhanhoidon ja kivojen harrastusten parissa.
Sitten on se vaikea asia, että miten narsistista pääsee eroon pysyvästi? Oman käsitykseni mukaan siten, että narsistin pitää hylätä sinut jostakin syystä. Narsisti luulee, että se omistaa hovissaan olevan ihmisen niinkuin jonkun auton tallissa, jotenkin se pitää saada tajuamaan, että pitääpä myydä tuo romu pois ja sitäkautta päästä eroon. Onhan tietysti keino esim. Muuttaa eri kaupunkiin jne. Mutta pitää muistaa että vaikka olet kateissa niin narsisti silti omistaa sinut, siis omassa mielessään.
Tuo autovertaus on hyvä. Miten ihminen kohtelee autoaan,samoin läheisiään. Auto on esine,mutta se hylätään heti kun siihen tulee kolhu. Narsisti itse on sen tehnyt,mutta se on auton vika-vaihtoon!
Mua oksettaa ajatuskin exästä ja sen narsismista. Puistattaa miettiä häntä ja hänen uutta daamiaan. Voi likka-parka kun tajuaa mihin pas kaan on törmännyt. Saapa nähdä tuleeko sitten yhteydenottoja sieltä suunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Moni varmaan tunnistaa sen pahan olon, mikä jää narsistista itsen sisälle. Joskus vaikka eksänarsistiin törmättyä päiväksi, viikoksi, kuukaudeksi tai vuodeksi. Siis sen jälkitunteen, mikä jää, kun narsisti ei ole enää jokapäiväisessä elämässäsi, mutta se kaikki kuvotus, raivo, pelko, ahdistus, solmu vatsassa jne mikä ilmestyy sinne aina uudelleen, kun asia yhtään nousee pinnalle tai mikä jää, kun narsisti itse lähtee elämästäsi ennen kuin "puhdistut" hänestä.
En jaksa tätä tunnetta enää. Se pilaa elämääni, mutten tiedä mikä manaaja pitäisi kutsua paikalle, että saisin tunteen pois.
Kirjaimellisesti:
https://www.goodreads.com/book/show/30972366-exorcism
https://www.amazon.com/Exorcism-Purging-Narcissist-Heart-Soul-ebook/dp/…
Vierailija kirjoitti:
Narsisti saa toisessa todella kummallisen olon,tunnet itsesi mitättömäksi,hän on imenyt kaikki voimat. Ja miten monella tapaa se tapahtuu,olemalla kuuntelematta asiaasi,jättämällä kahvin tarjoileilematta sinulle.Yleensä lähden pois tilanteesta ja pyyhin olotilan pois,teen sen myös kädellä huitaisten. Auttaa! Olen opetellut myös näyttelemään käyttäytymistäni,nappaan kiinni miten narsisti toimii. Tein viimeksi leikkiraivarin ja hups,pasmat meni sekaisin,kun potkaisin tyhjät vesipullot nurkkaan muutaman kirosanan kanssa.Eipä ole tapaistani toimintaa,yllätyin itsekin. Pää tuli hetkeksi kipeäksi,mutta kasasin itseni kymmenessä minuutissa,josta olen aika ylpeä. Sitten lähdettiin kauppaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. En oikein pysty lähtemään pois tästä tilanteesta muutaaan vuoteen,joten on käytettävä siihen saakka keinoja,jolla selviän! Nauran välillä tälle kaikelle,tämähän on näytelmä parhaasta päästä,mitään aitoa ei ole. Paitsi oma elämäni ystävien,puutarhanhoidon ja kivojen harrastusten parissa.
Hän taltioi mieleensä kohtauksesi esimerkkinä siitä miten väkivaltainen ja uhitteleva olet. Hän on saanut sinut käyttäytymään juuri niin kuin haluaa. Hän on uhri, sinä olet pahantekijä. Hänellä ei mennyt pasmat sekaisin vaan hän yllättyi miten hyvin kaikki toimii sinuun. Lisäksi riemu siitä miten käyttökelpoista materiaalia annoit. Narsisti saa uhrinsa käyttäytymään normaalin persoonansa vastaisesti niin että lopulta et edes tunnista itse itseäsi.
narsismia vai vaativa persoonallisuus?Miten nuo erotetaan?
Vierailija kirjoitti:
narsismia vai vaativa persoonallisuus?Miten nuo erotetaan?
Vaativalla persoonalla ei ole mitään tekemistä narsismin kanssa. Vaativa persoona vaatii itseltää liikoja ja kontrolloi itseään, ei muita.
Kerro miten olet päässyt eroon narsistista? Jos et ole, niin mitä keinoja olet kokeillut, toimiiko mikään?
Vierailija kirjoitti:
Kerro miten olet päässyt eroon narsistista? Jos et ole, niin mitä keinoja olet kokeillut, toimiiko mikään?
Kun on huono lähde eli on kuin narsistia ei olisi olemassakaan. Ei anna hyvää eikä pahaa, ilmeetön katse läpi.
Vierailija kirjoitti:
30 vuoden liiton jälkeen sanoin vain lähteväni, ei mitään keskusteluja tai ennakkovaroituksia. Vielä yli 10 v tuosta saan kuulla solvauksia, haukkuu minua ainakin lapsille.
Sitten on suvun musta lammas, vanha kurppa, joka piikitteli vuosikausia, mitään isompaa ei mulle alkanut, muita kiusannut senkin edestä. Kerran kun taas piikitteli ja kehui itseään niin jauhotin sen laakista, ei ole sen jälkeen piikitellyt, vaikka sanotaan että narsisti kostaa aina, ei unohda ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 vuoden liiton jälkeen sanoin vain lähteväni, ei mitään keskusteluja tai ennakkovaroituksia. Vielä yli 10 v tuosta saan kuulla solvauksia, haukkuu minua ainakin lapsille.
Sitten on suvun musta lammas, vanha kurppa, joka piikitteli vuosikausia, mitään isompaa ei mulle alkanut, muita kiusannut senkin edestä. Kerran kun taas piikitteli ja kehui itseään niin jauhotin sen laakista, ei ole sen jälkeen piikitellyt, vaikka sanotaan että narsisti kostaa aina, ei unohda ikinä.
Siihen voi mennä kauankin, mutta kyllä narsisti takuuvarmasti kostaa, ennemmin tai myöhemmin.
Usein tekee kostoaan myös uhrin selän takana tästä pahaa puhumalla valeita keksien.
Näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus tuo narsistin salapoliisina toimiminen, urkkii asioita ja etsii heikkoa kohtaa, sitten kun se on löytynyt niin kostaa sitäkautta. Ihmisistä saa tietoja eri rekistereistä ym. Saattaa kaivaa niistä tietoja ja käyttää niitä hyväkseen, usein myös erilaiset riidat narsistin kanssa puidaan oikeusasteissa. Tämä on hyvin tyypillistä. Hovistalähtiä tekee lähdöllään narsistille niin suuren loukkauksen lähtemällä, että kosto on väistämätön. Kosto voi olla täysin tunteeton, julma, yllätyksellinen ja katala. Saattaa sisältää naurettavia ja hyvin lapsellisia piirteitä vaikka onkin vakava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen voi mennä kauankin, mutta kyllä narsisti takuuvarmasti kostaa, ennemmin tai myöhemmin.
Usein tekee kostoaan myös uhrin selän takana tästä pahaa puhumalla valeita keksien.
Tämä musta lammas puhui jo vuosikausia musta pahaa selän takana, valheet upposi "yleisöön" ja mun on ollut vaikea niitä oikaista. Sen elämä on yhtä valhetta. Siksi niillä on vähän kavereitakin kun ei muista mitä kellekin on valehdellut (erään psykologin mukaan). Uuteen iskuun, kostoon, olen varautunut, ei pelota. Ja vaikka sanotaan että pitää olla kuin narsisti olisi kuin ilmaa niin mulla on hihassa vielä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus tuo narsistin salapoliisina toimiminen, urkkii asioita ja etsii heikkoa kohtaa, sitten kun se on löytynyt niin kostaa sitäkautta. Ihmisistä saa tietoja eri rekistereistä ym. Saattaa kaivaa niistä tietoja ja käyttää niitä hyväkseen, usein myös erilaiset riidat narsistin kanssa puidaan oikeusasteissa. Tämä on hyvin tyypillistä. Hovistalähtiä tekee lähdöllään narsistille niin suuren loukkauksen lähtemällä, että kosto on väistämätön. Kosto voi olla täysin tunteeton, julma, yllätyksellinen ja katala. Saattaa sisältää naurettavia ja hyvin lapsellisia piirteitä vaikka onkin vakava asia.
Se on kyllä todella omituista mistä asioista narsisti loukkaantuu ja päättää kostaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Narsisti urkkii tietoa uhrista, käyttää niitä hyväkseen. Ja narsisti on usein asianajajien vakioasiakas koska n haastaa pienestä oikeuteen. Asianajajat osaavat melko hyvin erottaa narsistit mutta joskus menee nekin halpaan. Myös uhrit osaavat etsiä tietoja narsistista, esim sen rikoksista ja valheista, olla salapoliiseja, vaikeampi asia on sitten nakata ne pöytään kun narsisti on aina pari askelta edellä puolustuksineen. Ne ovat niin saa ta nan vakuuttavia ja umpikieroja.
Tiedän, mutta en pääse vielä täysin eristyksiin. Voin törmätä häneen koska vaan.