Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänpä muistikin aivan tarkkaan paljon aiemmin urkkimansa. Kiusanteko oli laajamittaista ja suunniteltua.
Narsistin temput on huonoja, ettei normaali voisi edes keksiä.
Maagiselta se tuntuu juuri siksi, kun on niin outoa, että kukaan kyyläisi toisen menoja tarkkaan, samalla kun näennäisesti on täysin piittaamaton.Niinpä. Narsisti ei anna ilmeelläkään tietää että on laittanut jonkun asian muistiinsa. Jälkeenpäin ajateltuina niissä kohdissa n jotenkin tuijotti hiljaa siinä mutta ei käynyt mielessäkään että nyt tuo "luottoläheiseni" tuossa punoo juoniaan minua vastaan! Narsisti teeskentelee devaluaatiossa että uhri on täysin merkityksetön mutta samalla kyttää ja kyylää naurettavuuteen asti... Ihmetyttää miksi joku käyttää niin paljon aikaa muiden elämän kyttäämiseen, eikö sitten ole omaa elämää tarpeeksi vai onko patologinen stalkkerihullu.. Hmm..
Onko tämä kyttäys/kyyläys joku narsisteille tyypillinen juttu?
Kyllä on. Narsisti voi vainota uhriaan vuosikausia. Vaikkapa eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti osaa aina yhtä taidokkaasti tiputtaa kovaa ja korkealta juuri silloin, kun itse luulet, että kaikki on hyvin. Huomaatkin, että et ole yhtään minkään arvoinen ja sinulla ei ole mitään merkitystä. Huolimatta siitä, että olet tehnyt kaikkesi ja enemmänkin tämän henkilön hyväksi. Narsisti mitätöi sinut ja kaiken tekemäsi. Ja mietit hämmentyneenä, että mitä muka teit väärin, että sait näin p-kaa päin naamaa, kun teit parhaasi. Vastaus on varmasti, että et tehnyt mitään väärin vaan narsisti ainoastaan halusi olla ilkeä ja kiusata saaden mielihyvää arvatessaan aiheuttamansa pahan mielen ja pettymyksen. Ja joka kerta tällaisen shokkipudotuksen aiheuttama pettymys on pahempi, kun (valheellinen) hyvä jakso on kestänyt kauan ja luulit jo kaiken muuttuneen. Karmeaa, että aina palataan samaan nollaan huolimatta, kuinka hyvää on välillä ollut.
Tämähän on aivan kuin anoppini. Useampi vuosi saattaa kestää hyvää jaksoa, jolloin hän oikein yrittää kaikkensa mielistellessään ja tehdessään palveluksia (huom, jota kukaan ei ole edes pyytänyt!). Vastavuoroisesti silti häntä on myös autettu vaikka kuinka paljon, ihan vaan velvollisuudentunteesta ja koska ollaan voitu. Ja sitten aina jossain vaiheessa tulee joku draama eteen. Ollaan eri mieltä jostain mitättömästä asiasta, ja sitten alkaa vihanpito. Koko perheemme haukutaan kaikille sisaruksille, suvulle, ja käännetään asiat ihan päälaelleen, vääristellään juttuja, keksitään syitä sille miksi me ansaitaan kaikki tuo viha.
Mutta nyt riitti meidän perheelle. En itse enää ikinä astu lähellekään tuota ihmistä, ellei ole ihan pakko. Mitään tärkeää en hänelle tule koskaan enää
jakamaan. Saa nähdä mitä seuraavaksi tapahtuu, kun hän tajuaa ettei aiota missään vaiheessa sovitella.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että narsistiset ihmiset päivittelevät someen kuvia hienoista illallisista ja luksuslifesta? Tuntemillani narsisteilla on joku ihmeellinen tarve esittää rikkaampaa ja sivistyneempää ihmistä kuin oikeasti on. Johtuu varmaan narsistin sisäisestä huonosta itsetunnosta, joka vaatii pönkitystä ja itsensä esiin tuomista. Myös tietynlainen kontrolloiva käytös somessa tyypillistä. Kaikki tarkkaa harkittua ja mietittyä.
Minulla narsistituttu joka päivittelee mitä kaikkeaa upeaa HÄN on tehnyt ja saanut aikaiseksi. Miten hän on auttanut hädässä olevia, miten hän älykkäänä ihmisenä on jälleen opiskellut jotain ja itseoppineena taiteilijanakin vielä luonut jotain ainutlaatuista.
Todellisuudessa on välit poikki vaikka kuinka monen ihmisen kanssa, puoliso kärsii mielenterveysongelmista ja samoin lähes kaikki jotka jaksaa pysyä lähellä. Tuntuu siltä että tärkeintä hyväntekeväisyystyössäkin on päästä kertomaan kaikille että hän tekee sitä. Opiskelu on joku kallis kurssi, johon kaikki halukkaat pääsee rahalla ja taide jotain hyvin keskinkertaista jos edes sitäkään, kun ei ne taidot oikeasti vaan riitä..
Joku puhui siitä, että narsisti tuntuu kuin joku "alien" olisi tullut. Se on totuus. Narsisti ei ole mielenvikainen, hän on paholaisen vaikutuksen alla. Siksi muille tulee kylmät väreet, paha olo, energian menetys, pelko, kylmyys, ym., koska olette läheisessä tekemisessä paholaisen kanssa, joka käyttää narsistia ja hänen kehoaan omaksi edukseen. Nämä on ihan perusasioita, jotka tulee osata ja tietää ja ymmärtää. Siksi narsisti ei myöskään tunne olevansa vastuussa, koska ei oikeasti ole, S-aatana on. Se on totta. Keho voidaan kaapata (vrt. esim. hypnoosi). Jumala on lähettänyt Jeesuksen, jotta näitä paholaisen vaikutuksen alla olevia ihmisiä ei joutuisi ikuiseen kadotukseen. He ei voi itse itseään pelastaa, siihen tarvitaan Jeesus ja Hänen voimansa välittämiseen Jeesukseen uskova. Opetelkaa Raamatusta mitä demonit tekee ihmiselle ja miten ne ilmenee ja miten ne häädetään. Narsisti, kuten te itsekin, olette vain astioita. Pitäkää huolta millä astianne oikein täytätte ja miten ja mihin sitä käytätte. Muiden haukkuminen ja muista juoruaminen avaa ovet pahalle tulla itsenne tykö. Haluatteko sitä? Olette jo sillä tiellä. Kaikista eniten, pitäkää huolta sydämestänne, sillä sieltä elämä lähtee. Ja siellä myös paha asuu, jos ei ole Jeesusta ottanut sydämeensä.
Kyseessä voi olla myös adhd oire.
Itse en kuulemma ole narsisti, tät asiaa psykologin kanssa läpikäytiin ja kuulemma äidiltäni olen saanut käytösmallit mutta koska tiedostan ne niin en ole naristi ja voin jopa tehdä asialle jotain. Päälle tämä iki ihana adhd niin omaan napaan tuijjottaminen on taattu. Enkä mä sitä pahalla tee, en vain tajua aina ettei kaikkia kiinnosta hiphopin historia african bambaatasta pete rockkii, valo- ja videokuvaus tai musiikin tekeminen Siksi pyrinkin nykyään olemaan hiljaa, toki tästäkin loukkaannutaan mutta empähän vie muilta puheenvuoroa tai puhu turhista ja lapsellisista asioista.
T. M29
Hyvä kuvaus ap:ltä. Minulla tulee mieleen teini-ikäinen ihminen. On siis kypsymätön. Ajatus on jotenkin jumiutunut vain omaan itseensä. Onko narsismi siis jonkinlaista sosio-emotionaalista kehityshäiriötä? Kehitys vain pysähtyy siihen teini-ikään eikä ihminen kasva itseä laajempaan ajatteluun vaikka mikä olisi.. Narsisti ei ikäänkuin anna arvoa muille ihmisille kuin vain siinä tapauksessa, että heistä on jonkinlaista hyötyä itselleen.
Jotkut sekottaa nyt narsismin nuoren tai negatiivisen sagen sielutyyppiin. Ei kaikki ole narsismia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua. [/quote
Työpaikalla koska en saa muuta työpaikkaa kun kunnan työ on pakko olla eläkkeeseen asti, harmi että en voi lähteä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että narsistiset ihmiset päivittelevät someen kuvia hienoista illallisista ja luksuslifesta? Tuntemillani narsisteilla on joku ihmeellinen tarve esittää rikkaampaa ja sivistyneempää ihmistä kuin oikeasti on. Johtuu varmaan narsistin sisäisestä huonosta itsetunnosta, joka vaatii pönkitystä ja itsensä esiin tuomista. Myös tietynlainen kontrolloiva käytös somessa tyypillistä. Kaikki tarkkaa harkittua ja mietittyä.
Minulla narsistituttu joka päivittelee mitä kaikkeaa upeaa HÄN on tehnyt ja saanut aikaiseksi. Miten hän on auttanut hädässä olevia, miten hän älykkäänä ihmisenä on jälleen opiskellut jotain ja itseoppineena taiteilijanakin vielä luonut jotain ainutlaatuista.
Todellisuudessa on välit poikki vaikka kuinka monen ihmisen kanssa, puoliso kärsii mielenterveysongelmista ja samoin lähes kaikki jotka jaksaa pysyä lähellä. Tuntuu siltä että tärkeintä hyväntekeväisyystyössäkin on päästä kertomaan kaikille että hän tekee sitä. Opiskelu on joku kallis kurssi, johon kaikki halukkaat pääsee rahalla ja taide jotain hyvin keskinkertaista jos edes sitäkään, kun ei ne taidot oikeasti vaan riitä..
Ihka oikea hyväntekijänarsisti.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sekottaa nyt narsismin nuoren tai negatiivisen sagen sielutyyppiin. Ei kaikki ole narsismia.
Eikö narsistin ongelmat vuorovaikutuksessa muistuta aika paljon murrosikäisen tapoja ignoorata tai halveksua muita? Vaikka yhtäläisyys tunnistetaan, ei se silti tarkoita, että kaikkia, joilla näitä piirteitä on, pidettäisiin narsisteina. Ei minusta tässä ketjussa näin ole väitettykään.
Mitä narsisti tekee, kun huomaa ettei toinen halua enää olla tekemisissä hänen kanssaan? Sukulaisesta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Mitä narsisti tekee, kun huomaa ettei toinen halua enää olla tekemisissä hänen kanssaan? Sukulaisesta kysymys.
Ainakin mun tapauksessa alkoi vainoomaan. Kannattaa varautua varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se anna periksi. Aluksi vain kiihdyttää yhteydenottoja. Jos koskaan itse erehtyy vastaamaan, sieltä tulee kauheat haukut niskaan, mistä on paha olla monta päivää.
Sitten hän alkaa puhua kierolla tavalla pahaa kaikille yhteisille tutuille tai sukulaisille. Miten olet niin hankala ja itsekäs ja sitäkin teit ja tätä. Kaikki vääristellään tai valehdellaan näyttämään siltä, että olet hankala ja petollinen ja ilkeä ihminen.
Ne ketkä tuntevat teidät, alkavat sulkea häntä pois. Ne jotka eivät niin tunne, voivat alkaa uskoa häntä, ja sinä huomaat tulevasi suljetuksi pois. Siihen kannattaa varautua, ja sitten tehdä surutyö ja luopua heistä. Itse en ole halunnut alkaa mihinkään taisteluun ystävistä, koska siten hän vain pystyy pitämään minuun jotain myrkyllistä kontrollia ja vaikutusta tunteisiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se anna periksi. Aluksi vain kiihdyttää yhteydenottoja. Jos koskaan itse erehtyy vastaamaan, sieltä tulee kauheat haukut niskaan, mistä on paha olla monta päivää.
Sitten hän alkaa puhua kierolla tavalla pahaa kaikille yhteisille tutuille tai sukulaisille. Miten olet niin hankala ja itsekäs ja sitäkin teit ja tätä. Kaikki vääristellään tai valehdellaan näyttämään siltä, että olet hankala ja petollinen ja ilkeä ihminen.
Ne ketkä tuntevat teidät, alkavat sulkea häntä pois. Ne jotka eivät niin tunne, voivat alkaa uskoa häntä, ja sinä huomaat tulevasi suljetuksi pois. Siihen kannattaa varautua, ja sitten tehdä surutyö ja luopua heistä. Itse en ole halunnut alkaa mihinkään taisteluun ystävistä, koska siten hän vain pystyy pitämään minuun jotain myrkyllistä kontrollia ja vaikutusta tunteisiini.
Tämä kuvaa täydellisesti narsistin toimintatapaa. Erosin 20 vuoden liitosta 100% narsistimieheen ja meillä pari teiniä ja yhteishuoltajuus heihin. Mainittakoon, että mies oli myös fyysisesti väkivaltainen ja pahimman luokan sadisti. Siitä päivästä lähtien, kun muutimme erilleen 2 vuotta sitten olen noudattanut grey rock ja no contact periaatetta mieheen. En vastaa puheluihin, olen asentanut valvontakamerat taloni jokaiselle kulmalle ja kieltänyt exää kirjallisesti astumasta tontilleni. Hoidan 99% lapsia koskevista asioista suoraan lasten kanssa. Se pakollinen mikä pitää hoitaa exän kanssa lasten asioita hoidan sähköpostilla, ja tiukka asialinja ja mahdollisimman lyhyet viestit.
Ensimmäiset 6kk eron jälkeen narsisti oli täysin sekaisin. Ajeli taloni ohi ja seurasi liikkeitäni (olenko kotona vai en, onko pihallani vieraita autoja jne). Saattoi lähettää viestin "Jani-Johanna ei ole vielä nukkumassa koska hänen huoneensa verhot on vielä auki". Ensimmäisen vuoden eron jälkeen hän lähetti minulle joka päivä jotain täysin turhia viestejä, joihin en tietenkään vastannut. Se kiihdytti hänen raivoaan ja sen jälkeen hän lähetteli viestejä kuinka olen huono äiti kun en aktiivisesti yhteishuolla lapsia hänen kanssaan. Hän ei siis kestänyt että hän muuttui minulle yhdentekeväksi ja nollaksi.
Nyt on tapahtunut jotain "outoa". Exä ei ole lähettänyt minulle yhtään viestiä viimeisen 6kk aikana. Täysi radiohiljaisuus.
Mikä on muiden narsistin uhrien kokemus tällaisesta? Jättikö narsisti minut nyt rauhaan? Vai tuleeko jonkun ajan päästä puskan takaa paskamyrsky?
Kaffebulla kirjoitti:
Keskusteleeko narsisti ylipäänsä? Itse koen keskustelun vastavuoroisena toimintana. Narsisti vain puhuu, muut kuuntelee ja ihailee.
20 vuoden kokemuksella narsistimiehen kanssa voin sanoa, että ei hän keskustellut koskaan mitään vastavuoroisesti. Sanoin hänelle monesti ystävällisellä äänellä, että olisi kiva jos välillä yhdessä mietittäisiin asioita. Hän vastasi minulle, että asioista ei tarvitse keskustella, asiat päätetään ja hoidetaan pois alta. Ts. hän päätti miten asia hoidetaan ja hän hoiti sen pois alta omalla tavallaan.
Hän ei koskaan keskustellut kanssani vastavuoroisesti, koska hän ei ollut yksinkertaisesti kiinnostunut mielipiteistäni. Jos ilmaisin oman mielipiteeni jostain asiasta, hän sai huutoraivokohtauksen ja luuli että vastustan häntä ja yritän häntä estää tekemästä milloin mitäkin. Käytännön esimerkkinä, jos ex halusi syödä lounaaksi tuoretta lohisalaattia ja minä ehdotin että syödään huomenna lohisalaattia ja tänään eilistä makaroonilaaytikkoa ettei makarroonilaatikko ehdi pilaantua poisheittokuntoon. Hän sai järjettömän huutoraivon, että yritän estää häntä syömästä lohisalaattia. No en estänyt vaan ehdoin ystävällisesti että syödään se lohisalaatti huomenna. Ei siis mitään mahdollisutta keskusteluun ja pohdintaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Tykkää selittää kaiken omasta mielestään kiinnostavasta asiasta, muttei anna tilaa toiselle esittää asiasta kysymyksiä tahi muuten pysty vuorovaikutteiseen keskusteluun.
Höpöttää vain, eikä näe, kiinnostaako kyseinen asia millään tavoin ketään muuta kuin itse tätä narskua.
Menikö diagnoosit sekaisin? Tällainen on asperger.
Tuttu ei meinannut päästä irti millään ns. poikaystävästä. Onko narsistista jos koittaa vaatia vaan taukoa ja ei menaa suostua erota sitten millään? Sitten sanoo että kukaan ei tuu sua kohteleen ikinä niin hyvin kuin hän. Vaikka on kohdellut paskasti itse. Sitten vakuuttaa rakkauttaan ja itkua tihruttaa. Hyi hitto. Kaikkee lyttäystä oli ulkonäöstä. Perusteetonta mustamaalausta ja jokaisessa ystävässä oli jotain vikaa muka ja väitti että olisi hänelle muka jotain velkaa vaikka oli ihan pummi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkää selittää kaiken omasta mielestään kiinnostavasta asiasta, muttei anna tilaa toiselle esittää asiasta kysymyksiä tahi muuten pysty vuorovaikutteiseen keskusteluun.
Höpöttää vain, eikä näe, kiinnostaako kyseinen asia millään tavoin ketään muuta kuin itse tätä narskua.
Menikö diagnoosit sekaisin? Tällainen on asperger.
Voi hyvin olla, mutta myös hyvin narsistinen ihminen on samanlainen.
Minä tiedän kirjoitti:
Joku puhui siitä, että narsisti tuntuu kuin joku "alien" olisi tullut. Se on totuus. Narsisti ei ole mielenvikainen, hän on paholaisen vaikutuksen alla. Siksi muille tulee kylmät väreet, paha olo, energian menetys, pelko, kylmyys, ym., koska olette läheisessä tekemisessä paholaisen kanssa, joka käyttää narsistia ja hänen kehoaan omaksi edukseen. Nämä on ihan perusasioita, jotka tulee osata ja tietää ja ymmärtää. Siksi narsisti ei myöskään tunne olevansa vastuussa, koska ei oikeasti ole, S-aatana on. Se on totta. Keho voidaan kaapata (vrt. esim. hypnoosi). Jumala on lähettänyt Jeesuksen, jotta näitä paholaisen vaikutuksen alla olevia ihmisiä ei joutuisi ikuiseen kadotukseen. He ei voi itse itseään pelastaa, siihen tarvitaan Jeesus ja Hänen voimansa välittämiseen Jeesukseen uskova. Opetelkaa Raamatusta mitä demonit tekee ihmiselle ja miten ne ilmenee ja miten ne häädetään. Narsisti, kuten te itsekin, olette vain astioita. Pitäkää huolta millä astianne oikein täytätte ja miten ja mihin sitä käytätte. Muiden haukkuminen ja muista juoruaminen avaa ovet pahalle tulla itsenne tykö. Haluatteko sitä? Olette jo sillä tiellä. Kaikista eniten, pitäkää huolta sydämestänne, sillä sieltä elämä lähtee. Ja siellä myös paha asuu, jos ei ole Jeesusta ottanut sydämeensä.
narsisti saattoi huokaista muka dramaattisesti: ei ole minun vallassani.
Eli ei pitäisi ulkoistaa aikuisen vastuuta. Narsisti itse päättää toimia saatanallisella tavalla. Narsisti on itse se saatana.
Mikä olisi pahempaa kuin ihminen joka tekee tahallaan pahaa? Narsisti on saatana.