Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Käskytys ja mäkätys. Erityisesti inhokkityypeille puhutaan kuin teinille - ei tasa-arvoiselle kollegalle. Jos narsku ei saa mitä haluaa reaktio on kuin kolmevuotiaalla joka ei saa tikkaria. Aina naamanilmeitä myöten.
Narsistin lapsi kirjoitti:
Aito narsisti on viehättävä ja mukava. Hänelle on tärkeää olla pidetty ja arvostettu. Narsisti auttaa, tekee itsestään tärkeän. Narsistilla on naamio päällä työelämässä. Kun, hän menee kotiinsa pahoinpitelemään lapsensa niin työpaikalla ollaan palkitsemassa valkoisen ruusun mitallilla. Sellainen on narsisti...yleensä perheenjäsenet vain tietävät kuinka paha narsisti on...vaikeita ihmisiä ei kannate leimata narsistiksi. Narsisti on vaarallinen pelottava manipuloitsija...hän osaa kyllä peittää todellisen pedon itsessään. Useimmiten ei edes tajuta sitä, kun joutunut narsistin lonkeroihin...vaivaa vain epämääräinen ja kummallinen tunne ettei kaikki ole ihan oikein.
Isä kävi ruokatunnilla hyväksikäyttämässä. Olin aivan pieni ja hän vei takapihalle. Auto oli käynnissä. Kohta hän vei minut sisälle hoitajalle ja koskaan, ikinä nähnyt sitä yhtä kukoistavana ja onnellisena, kuin käyttäessään valtaa pieneen lapseen.
Kun kasvoin, vihansekainen mulkoileva kyylä väijyi ja vainosi minkä ehti. Hän sai varmasti jotain serotoniinia tai oksitosiinia tehdessään.
Sanoin äidille mutta äidin mielestä vain minä olen hullu. Niille vain kulissit merkitsi.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä muilla narsistin uhreilla ollut tunne, että narsisti vie teistä kaikki voimat? On kuin vampyyri tai jokin loinen, joka on teissä kiinni ja imee, pumppaa teistä elinvoimaa ja ikäänkuin hengittää kauttanne, kuin olisi koko ajan sisällänne. Minulla on tunne, kuin minun ja narsistin välillä olisi koko ajan jokin henkitason intuitiivinen kanava auki, jota kautta narsisti imee minusta energiaa. Tuntuu, kuin itse olisin vain tyhjä kuori, josta narsisti on kaivertanut minuuden pois ja vallannut minut itsensä käyttöön ja siirtänyt itsensä minun sisälle ja ajattelisi minun aivoilla ja hengittäisi minun kautta (vrt. jokin Alien-elokuva) Tiedän, että voi kuulostaa hullulta ja vainoharhaiselta, mutta siltä minusta todellakin tuntuu ja tämä narsisti myös pystyy lukemaan ajatuksiani eli on jollakin lailla yliaistillinen mikä on todistettu jo kymmeniä kertoja. En itsekään uskoisi jos en olisi kokenut, että narsisti pystyy näin toimimaan ihan intuitiivisella tasolla ja ajatuksen voimalla myös tekemään tihutöitään. Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Hullultahan tuo kuulostaa koska hulluahan tuo on.
Kannattaa aina muistaa että oikeasti kukaan ei lue ajatuksiasi, eikä tunne tunteitasi. Sama pätee ihan jokaiseen ihmiseen oli narsisti tai ei.
Tajusin hiljattain olevani narsistin tms kanssa tekemisissä, mutta "liian myöhään" .
Tottakai hän ajaa minut ahtaalle, koska tietää kuinka voi sen tehdä ilman ettei hänelle tule seuraamuksia. Toivottavasti erehtyy sen "ovelimman" tavan tekemään vielä kerran julkisesti niin jää kiinni siitä että kiusaa tahallaan. Ei voi enää vedota siihen ettei tiennyt tai että vika on minussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko teistä muista narsistin kanssa parisuhteessa olleista ihan kamalalta se, että ihminen, joka sanoin rakastaneensa sinua kaikista eniten, halusi samalla myös satuttaa sinua aivan järkyttävällä tavoilla?
Tiedän, että siitä tulee paha kognitiivinen dissonanssi, mutta haluaisin tietää, kamppaileeko muut ihmiset saman asian kanssa.
Omasta suhteesta narsistin kanssa on 1,5 v, ja koska jouduin juuri näkemään narsistini, niin tämä on pyörinyt väsyttävyyteen asti mielessä.
Minua auttoi kun ymmärsin sen, että suhde narsistiin oli riippuvuussuhde ja verrattavissa symbioottiseen äiti-vauva -suhteeseen, jossa roolini oli olla hänen minänsä jatke ns. "apuminä". Narsistin tavoite oli rikkoa minun erillisyys, oma tahto ja mieli mm. kaksoissidosviestinnällä, jotta hän saisi kokea tuon symbioottisen vaiheen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko teistä muista narsistin kanssa parisuhteessa olleista ihan kamalalta se, että ihminen, joka sanoin rakastaneensa sinua kaikista eniten, halusi samalla myös satuttaa sinua aivan järkyttävällä tavoilla?
Tiedän, että siitä tulee paha kognitiivinen dissonanssi, mutta haluaisin tietää, kamppaileeko muut ihmiset saman asian kanssa.
Omasta suhteesta narsistin kanssa on 1,5 v, ja koska jouduin juuri näkemään narsistini, niin tämä on pyörinyt väsyttävyyteen asti mielessä.
Tämä on se kaikista vaikein. Hän ei koskaan sanonut sanonut rakastavansa kaikista eniten, mutta oli lämmin, välittävä ja huolehtiva. Kunnes hän alkoi vetämään maton jalkojen alta aina kun vähiten odotin. En ollut todellakaan edes vaistonnut, kuinka paha ihminen voi olla. Vaikka luulisin tunnistavani tästä eteenpäin tyypin, niin se pidättelee minua etsimästä parisuhdetta. Pelkään liikaa, että jotakin sairasta paljastuu enkä jaksaisi enää ikinä läpikäydä vastaavaa. Samalla näen narsistisia piirteitä sielläkin missä niitä ei välttämättä ole. Suhde vahingoitti pahasti perusturvallisuuden tunnetta kaikissa ihmissuhteissani.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä muilla narsistin uhreilla ollut tunne, että narsisti vie teistä kaikki voimat? On kuin vampyyri tai jokin loinen, joka on teissä kiinni ja imee, pumppaa teistä elinvoimaa ja ikäänkuin hengittää kauttanne, kuin olisi koko ajan sisällänne. Minulla on tunne, kuin minun ja narsistin välillä olisi koko ajan jokin henkitason intuitiivinen kanava auki, jota kautta narsisti imee minusta energiaa. Tuntuu, kuin itse olisin vain tyhjä kuori, josta narsisti on kaivertanut minuuden pois ja vallannut minut itsensä käyttöön ja siirtänyt itsensä minun sisälle ja ajattelisi minun aivoilla ja hengittäisi minun kautta (vrt. jokin Alien-elokuva) Tiedän, että voi kuulostaa hullulta ja vainoharhaiselta, mutta siltä minusta todellakin tuntuu ja tämä narsisti myös pystyy lukemaan ajatuksiani eli on jollakin lailla yliaistillinen mikä on todistettu jo kymmeniä kertoja. En itsekään uskoisi jos en olisi kokenut, että narsisti pystyy näin toimimaan ihan intuitiivisella tasolla ja ajatuksen voimalla myös tekemään tihutöitään. Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Narsistit ovat harjoitelleet "temppujaan" lapsuudesta asti, testailleet eri ihmisillä. Siksi voi tuntua siltä, että asiassa olisi jotain "ajatustenlukua" yms. Tuntemani narsisti väitti tuntevansa ihmisten "energiakenttiä" ja kokonaisten kaupunkien "energioita". Tämä on narsistin silmänlumetta ja maagista ajattelua, johon narsisti saattaa itse ehkä osittain uskoa. Onko n siis hullu vai vaan valehtelija vai molempia? Itselle kävi niin, että luulin että n tosiaan tuntee minut hyvin, pystyy "lukemaan ajatuksiani" mutta kyse olikin siitä, että esim. kun sanoin että olipa se matka mökille rentouttava niin narsisti hetken ajan kuluttua toteaa ikäänkuin omana huomionaan, että "susta välittyy energia, että olet todella rentoutunut" mutta sanoo sen vain siksi, että minä olin ENSIN sanonut niin, ei siksi että olisi havainnut tällaista. Koska siinä on välissä viive niin sitä ei huomaa, mutta tulee tunne että kylläpä tuo minut huomioi ja tuntee hyvin, tämä lisää luottamusta jota narsisti aluksi rakentaa salakavalasti. Samoin jos n on huomannut että joku asia minua jossain tilanteessa loukkaa niin tekee vaan sen ihan saman vuoden päästä viiveellä, ja osaa siis jo odottaa reaktiota että loukkaa. Ei siinä ole mitään yliluonnollista, se on vaan ahkeran "treenauksen" tulosta. Moraalisestihan se on väärin, vain häiriintynyt ja epäaito ihminen toimii noin. Mutta se ei ole mitään rakettitiedettä tai taikaa, n toistaa samat vanhat temput joka ihmiselle.
Minulle äitini sanoi, et on uskomatonta että HÄN saa olla erityisen hienon miehen äidin kanssa ystävä.
Hirveä alemmuuskompleksi kuulemma sellaisesta asetelmasta.
T. Ilmeisesti ei-hieno mies, poikansa.
Vierailija kirjoitti:
On ollut just tuo olo! Uskoisin et tosi yleinen kokemus.
N on vaan niin kuluttava että on tärkeä lähteä pois vaikutuspiiristä tai yrittää vähintään rajata sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle äitini sanoi, et on uskomatonta että HÄN saa olla erityisen hienon miehen äidin kanssa ystävä.
Hirveä alemmuuskompleksi kuulemma sellaisesta asetelmasta.T. Ilmeisesti ei-hieno mies, poikansa.
Ps en ole uskaltanut ajatella aiemmin äitini olevan n, mutta eikös tällainen ole sitä?
Ei ole eka eikä varmaan sadas kerta kun jotenkin tuntuu näin vihjailevasti alaspainetulta
Onko narsistille tyypillistä, että ei ikinä itse ehdota tapaamista vaikka olisi jo pitkä tapailusuhde eli vuosia vaan odottaa aina toisen ehdottavan joka kerta? Korkeintaan vihjailee tapaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko narsistille tyypillistä, että ei ikinä itse ehdota tapaamista vaikka olisi jo pitkä tapailusuhde eli vuosia vaan odottaa aina toisen ehdottavan joka kerta? Korkeintaan vihjailee tapaamisesta.
Ei. Narsisti päättää itse koska mihinkin menee halusi toinen sitä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tuo kertoo vain, ettei tyyppi ole oikeasti kiinnostunut tapaamaan.
Luulin että se jollain yliluonnollisella tavalla tiesi menoni, iski ja hankaloitti juuri silloin kun minulla ei olisi ollut aikaa. Esim aamulla uuteen työpaikkaan, tilaisuuteen tai matkoille.
Tajusin että olin itse saattanut mainita asiasta jo ajat sitten. Hän siis ei muka koskaan muistanut mitään (lupaamaansa tai sovittua) joten en tajunnut että sekin oli hämäystä. Hänpä muistikin aivan tarkkaan paljon aiemmin urkkimansa. Kiusanteko oli laajamittaista ja suunniteltua.
Narsistin temput on huonoja, ettei normaali voisi edes keksiä.
Maagiselta se tuntuu juuri siksi, kun on niin outoa, että kukaan kyyläisi toisen menoja tarkkaan, samalla kun näennäisesti on täysin piittaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin kirjoitettiin et narsistin kanssa seksi on aina jotenkin kylmää. Samaa mieltä. Vaikka narsisti olisi hurmaava, ei se riitä hyvään seksiin, mikäli seksiltä haluaa kohtaamista ja lämpöä, eli rakastelua.
Kyllä mun kokemuksella sanoisin, että seksi narsistinkin kanssa voi olla rakastelua. Narsistejakin on niin monenlaisia.
Seksiä narsistin kanssa voi kutsua rakasteluksi, kun narsisti rakastelee rakastamaansa ihmistä. Joidenkin mielestä tosin tällöin kyse on masturbaatiosta.
Narsisti ei rakasta kuin itseään, rakkaus, empatia on sille täysin outoja.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ei ryhdy suhteeseen narsistin kanssa!
Tuhahdus. Kuka vaan voi joutua narsistin uhriksi, mutta yleensä kai juurikin fiksuja ihmisiä metsästävät.
Näin on. Narsisti hakee usein itseään parempaa seuraa, jotta voisi pölliä näiltä näiden persoonan, ajatukset, ideoita, jne. Ja yrittää tuoda tällaisen ihmisen "alas". Narsistia kiehtoo kun joku on älykkäämpi, rikkaampi, parempi sosiaalinen status, jne. Jolta voi siis saada jotain materiaalista tai henkistä. Ja jos on paljon ystäviä, hauska tyyppi, elämäniloinen. Nämä narsisti nappaa ansaansa ja haluaa romuttaa, koska ei kestä muiden onnea.
Narsistia kiehtoo vastustamattomasti myös jos joku laittaa nimimerkikseen winner, koska tämä kaikki edellä sanottu on niin totta :DDDD
Tämä nimim. winner, pikimminkin loser, on itse selkeä luonnehäiriöinen kiusaaja.
Kieltämättä on pistänyt silmään jo tuo nimimerkki mutta myös jotkut kommentit.
Oli niin tai näin, n:llä on pakkomielle olla muiden yläpuolella, siihen koko hänen harhamaailmansa oikeutuksineen perustuu. Häneen eivät mielestään päde kuolevaisten lait ja rajoitukset.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ei ryhdy suhteeseen narsistin kanssa!
Tuhahdus. Kuka vaan voi joutua narsistin uhriksi, mutta yleensä kai juurikin fiksuja ihmisiä metsästävät.
Näin on. Narsisti hakee usein itseään parempaa seuraa, jotta voisi pölliä näiltä näiden persoonan, ajatukset, ideoita, jne. Ja yrittää tuoda tällaisen ihmisen "alas". Narsistia kiehtoo kun joku on älykkäämpi, rikkaampi, parempi sosiaalinen status, jne. Jolta voi siis saada jotain materiaalista tai henkistä. Ja jos on paljon ystäviä, hauska tyyppi, elämäniloinen. Nämä narsisti nappaa ansaansa ja haluaa romuttaa, koska ei kestä muiden onnea.
Narsistia kiehtoo vastustamattomasti myös jos joku laittaa nimimerkikseen winner, koska tämä kaikki edellä sanottu on niin totta :DDDD
Tämä nimim. winner, pikimminkin loser, on itse selkeä luonnehäiriöinen kiusaaja.
Niin no, määrätietoinen narsistinkiusaaja on narsistillekin kauhistus, onhan sellainen röyhkeämpi ja vahvempi ja kaikki narskun temput tietävä winner ihan liian ylipääsemätön este voitettavaksi.
Winner pistää narskun niin ahtaalle, ettei narsku-parka enää selviä normaalien pompotettaviensa kanssa hiekkalaatikolla vaan jää alisteiseen symbioosiuhriutumissuhteeseen vahvempansa kanssa, koska narsku-paran harmiksi narsku-aiheella paikalla houkutellut pahaa-aavistamattomat tavikset, joita narsku normaalisti saalistaa, eivät enää tunnu miltään kunnon winner-nöyryytyksen jälkeen.
Itäinen tiedotus on oivaa opintomateriaalia. Samaa löytyy myös palepuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Itäinen tiedotus on oivaa opintomateriaalia. Samaa löytyy myös palepuolelta.
Trumpia unohtamatta.
Seksiä narsistin kanssa voi kutsua rakasteluksi, kun narsisti rakastelee rakastamaansa ihmistä. Joidenkin mielestä tosin tällöin kyse on masturbaatiosta.