Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
5641/10671 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies alkaa jo ekalla tai tokalla tapaamiskerralla valittamaan elämästään. Lapsuudestaan tai myöhemmästä elämästään kuinka on kohdeltu väärin eikä se tule esille vain sivulauseessa niin kiertäkää kaukaa. On narsisti suurella todennäköisyydellä.

Vierailija
5642/10671 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa ihmisissä on narsistisia piirteitä, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Yleensä narskut vähättelee toisia, ihan niinkuin tässä ketjussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5643/10671 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yrittää puhua tunteista, narsku jäätyy, sellaisia ei hänellä ole. Puheenaihe voi vaihtua lennosta/sua ruetaan haukkumaan suoraan. Ja sit kun yrität oikoa jtk mikä pidä paikkaansa tulee raivarit ja puolustat itseäsi. Tämä ei johda mihinkään, etkä jaksa enää puhua. Draamaa pitää saada. Narsku loukkaa ja sekuntien päästä on kyin mitään ei olisi tapahtunut. Uhrin päähän jää kytemään nämä, sitten alkaa miettiä mikä on tämä tyyppi, jonka kanssa mikään asia ei ole keskustelun arvoinen. Kaikki asiat jää puolitiehen. Vastuu kaikesta uhrilla, ettei vaan narskua pystyttäisi syyttämään. N ottaa kaikki huomautukset syyttelynä. Niinpä paras pysyä vain hiljaa.

Jokaisella ihmisellä on tunteet!!! Te sairaat paskiaiset ette vaan kykene hahmottamaan kokonaisuutta. Kivampi keksiä syitä toisen käytökselle kuin miettiä omaansa.

Heippa narsku. Taitaa ottaa pattiin kun muilla on tunteet ja sulla ei , oot vaan kateellinen ja yliherkkä : D D

Miten voin olla kateellinen ja yliherkkä, kun minulla ei ole tunteita? En tosin ole narsistikaan mutta ihan miten haluat tuota paskaa kierrätää niin osoitat ainoastaan oman tyhmyytesi.

Kukahan tässä on tyhmä? Olen hyvin huolissani sinusta : D D

Narsisti ei ymmärrä sarkasmia.

Vierailija
5644/10671 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa ihmisissä on narsistisia piirteitä, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Yleensä narskut vähättelee toisia, ihan niinkuin tässä ketjussa.

Tämä on hyvä ja silmiä avaava ketju. Me jotka olemme päässeet pois narsistien läheltä kyllä tunnistamme tuon paholaisen. Me toivomme että myös muut pääsevät osaksi tätä autuutta!

Vierailija
5645/10671 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos mies alkaa jo ekalla tai tokalla tapaamiskerralla valittamaan elämästään. Lapsuudestaan tai myöhemmästä elämästään kuinka on kohdeltu väärin eikä se tule esille vain sivulauseessa niin kiertäkää kaukaa. On narsisti suurella todennäköisyydellä."

VÄÄRIN 

ei aina mene noin. voi olla myös ihminen joka on esim. kokenut väkivaltaa ja on kohteltu väärin. ei sitä tarvitse lyödä. jos niin tekee on   lainattu osion kirjoittaja itse narsisti. 

Vierailija
5646/10671 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muut huomanneet, että tämä vaikea ihmisenne tekee rahalleen asioita, mitkä saavat teillä ärsytyksen pintaan? Alkaa hienovaraisella "ongelman" puheeksiotolla jossa tietysti toinen on syyllistynyt milloin mihinkin. Tämä puheeksiotto sitten jatkuu niin kauan, kunnes menetätte hermonne. Tämän jälkeen päästään siihen lopputulokseen, miten olet jälleen kerran pilannut tapaamisen ja toisen päivän.

N esim. vaatii lainaamaan rahaa. Aluksi sanon ystävällisesti, miten ei onnistu. Vaatiminen, inttäminen ja syyllistäminen jatkuu. Aikansa jaksaa vastata asiallisesti, kunnes korotan ääntä ja huudan. Tämän jälkeen alkaa voivottelu siitä, miten ei tarvii olla näin ärtynyt ja hermostua. Taas hänen päivänsä on mennyt pilalle ja on se kumma että aina viitsin hermostua ja jankuttaa asiasta (Huom, hän itse hermostuu kun en lainaa ja alkaa inttämään). Seuraavalla tapaamisella kierros alkaa alusta samalla aiheella. Eli tämmöistä väsytystaistelua. Kuvaan kuuluu myös puhelimen lyöminen korvaan kun sanon ei, sitten non-stop soittelua, vastaaja viestejä jne.

Ap

Vierailija
5647/10671 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista on myös toisen painoon puuttuminen ja syömisen ohjailu. N itse on reilusti ylipainoinen ja monesti kehuskelee, miten viihtyy hyvin sellaisena kuin on ja jos ei kelpaa semmoisena jollekin, ei ole hänen ongelmansa. Minulle lievemmin ylipainoiselle voikin sitten antaa ohjetta oikeanlaisesta syömisestä, koska eihän se ole kiva kun alkaa lihoamaan.

Tavallista on myös se, miten n sanoo tehneensä jonkin homman, mitä ei ole tehnyt tai on tehnyt sen hutaisemalla. Saattaa silmät kirkkaana väittää pesseensä vaikka eteisen ikkunan ja kun menee katsomaan, ikkuna näyttää samalta kuin ennen pesemistä, eli täynnä likaa. Sitten vielä huokailee, miten ison työn on tehnyt. Suuttuu, kun asiasta ilmaisee. Pesen ikkunan puhtaaksi ja kerron miten se on nyt tehty KUNNOLLA. Tämän jälkeen syyttää miten hänellä ei ollut kunnollista pesuainetta. Mihinkään puheeseen ei voi luottaa.

Vierailija
5648/10671 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten muut ihmiset elämässänne suhtautuvat tähän vaikeaan persoonaan? Uskovatko hänen hyvyyteen vai onko pinta alkanut rakoilla?

Kiitos muuten jokaiselle vastanneelle, tämä on ollut todella opettavaista, terapeuttista ja avartavaa. Vertaistuessa on voimaa!

Ap

Vierailija
5649/10671 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten muut ihmiset elämässänne suhtautuvat tähän vaikeaan persoonaan? Uskovatko hänen hyvyyteen vai onko pinta alkanut rakoilla?

Kiitos muuten jokaiselle vastanneelle, tämä on ollut todella opettavaista, terapeuttista ja avartavaa. Vertaistuessa on voimaa!

Ap

Hovilampaat uskoo vaikka on poliisiraporttia narsistin touhuista . " NO poliisit nyt kirjoittaa kaikenlaista , ei niitä pidä uskoa". Oma kummitäti oli dg narsisti ja teki kauheita asioita ,mutta hovinsa uskoi hänet syyttömäksi (vaikka oli lusinut Niuvanniemessä , väärinkäsitys). Onneksi pääsin lääkärin ja poliisin avulla lopullisesti eroon noista. On yritetty luikerrella takaisin minun elämään "joko olet parantunut ja rauhoittunut : D". Ei onnistu , se röyhkeys jaksaa aina ihmetyttää , eivät häpeä mitään temppujaan. Tosi pahoja ihmisiä!

Vierailija
5650/10671 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva listata suoria lauseita, joita n käyttää.

”Haastat taas riitaa” (kun sanoo asiasta)

”nyt kuule muistat ihan väärin” (kun hän jäänyt kiinni paikkaansapitämättömistä lauseista)

”Ei pidä paikkansa” (kun kertoo mitä tapahtui esim eilisen riidassa)

”En mä kuule tee jos sanot noin vihaisesti. Rauhoitu ensin” (äänensävy tai ilme on aina väärä)

”Ota vastuuta” (tilanne, jossa hänen pitäisi ottaa vastuuta)

”Häpeän käytöstäsi” (omien häpäisyjen jälkeen)

”Niin kauan kuin sinä xxxx, me ei voida xxxx”

Kaikkiaan toistelee kunniallisia lauseita, mutta peilaten. Kyseiset lauseet olisi tarve sanoa juuri hänelle! Kääntää salamana häpeän.

Vierailija
5651/10671 |
19.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvassa tyttö nimeltä Varpu, on pieni hetki joka kuvaa narsismia loistavasti.

Elokuvassa narsisti on tavallinen, uskottava, Marimekko-koti. Mutta lauseet vaimolle edell mainittua peilausta.

Vierailija
5652/10671 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva listata suoria lauseita, joita n käyttää.

”Haastat taas riitaa” (kun sanoo asiasta)

”nyt kuule muistat ihan väärin” (kun hän jäänyt kiinni paikkaansapitämättömistä lauseista)

”Ei pidä paikkansa” (kun kertoo mitä tapahtui esim eilisen riidassa)

”En mä kuule tee jos sanot noin vihaisesti. Rauhoitu ensin” (äänensävy tai ilme on aina väärä)

”Ota vastuuta” (tilanne, jossa hänen pitäisi ottaa vastuuta)

”Häpeän käytöstäsi” (omien häpäisyjen jälkeen)

”Niin kauan kuin sinä xxxx, me ei voida xxxx”

Kaikkiaan toistelee kunniallisia lauseita, mutta peilaten. Kyseiset lauseet olisi tarve sanoa juuri hänelle! Kääntää salamana häpeän.

*Olet tyhmä/hassu/ilkeä/ylpeä/laiska/tuhma/liian vakava jne. Näet ja kuvittelet taas omiasi"

*Ystäväsi ovat friikkejä

*Muistat tapahtuneen väärin tai valehtelet. Uskon sinua vasta, kun sinulla on tapahtuneesta todisteet. Ilman todisteitahan saatat valehdella ihan mitä tahansa.

*Enhän minä koskaan ole sinua haukkunut, minähän puhun ja tarkoitan sinulle aina vain hyvää.

*Minäkö muka painostan sinua toimimaan tietyllä tavalla? Minähän vain kehoitan toimimaan sinua miten olisi parasta, kun et itse sitä ymmärrä.

Muita tyypillisiä tapoja toimia:

-Jättää velat maksamatta, ostattaa omia ostoksiaan toisella. Ei vastaa viesteihin, missä pyydetään maksamaan velka takaisin.

-Saattaa kuvata jonkin tapahtuman muuten oikein, paitsi että vaihtaa siinä ihmisten paikkoja keskenään. N on tämän jälkeen se järkevästi ja oikein toiminut osapuoli, kun taas hänen tekoset on jonkun muun tekemiä.

-Lapsellinen kuvitelma omasta oikeassa olemisesta ihan älyttömissä asioissa. Tyyliin että yrittää työntää kamelia neulan silmästä ja kun se ei onnistu, vika on neulassa tai kamelissa eikä hänessä.

-Muiden tehtävä palvella häntä. Hän on ohjaaja, joka määrää esineiden (=ihmisten) paikan. Käskyttää, komentaa, määrää. Jos ei tottele, raportoi eteenpäin.

Ap

Vierailija
5653/10671 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen havainnut sellaisen mielenkiintoisen ilmiön, kun olen kohdannut narsismiin liittyvää käytöstä erilaisissa tilanteissa, esim parisuhde, työpaikka, yhdistystoiminta. Niin todella paljon vaihtelee ihan samojen henkilöiden kohdalla se suhtautuminen. Eron jälkeisissä vaikeuksissa oli todella vaikea saada tukea, kun toista osapuoltakin ymmärrettiin niin kovin (se, mitä ymmärrettiin, oli valheet ja sumutus, ei todellisuus). No, mutta kun kohtasin näissä muissa yhteyksissä samaa, samat ihmiset, jotka eivät suoneet minulle tukeaan minulle paljon vaativammassa tilanteessa, olivat voimakkaasti puolellani ja aivan pöyristyneitä toisen ihmisen käytöksestä, kun kohtasin sitä täysin samaa muissa yhteyksissä.

Täytyy sanoa, että suututtaa.

Vierailija
5654/10671 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista on myös toisen painoon puuttuminen ja syömisen ohjailu. N itse on reilusti ylipainoinen ja monesti kehuskelee, miten viihtyy hyvin sellaisena kuin on ja jos ei kelpaa semmoisena jollekin, ei ole hänen ongelmansa. Minulle lievemmin ylipainoiselle voikin sitten antaa ohjetta oikeanlaisesta syömisestä, koska eihän se ole kiva kun alkaa lihoamaan.

Tavallista on myös se, miten n sanoo tehneensä jonkin homman, mitä ei ole tehnyt tai on tehnyt sen hutaisemalla. Saattaa silmät kirkkaana väittää pesseensä vaikka eteisen ikkunan ja kun menee katsomaan, ikkuna näyttää samalta kuin ennen pesemistä, eli täynnä likaa. Sitten vielä huokailee, miten ison työn on tehnyt. Suuttuu, kun asiasta ilmaisee. Pesen ikkunan puhtaaksi ja kerron miten se on nyt tehty KUNNOLLA. Tämän jälkeen syyttää miten hänellä ei ollut kunnollista pesuainetta. Mihinkään puheeseen ei voi luottaa.

Narsistiäidilläni oli tapana vetää vaatekaapeistani vaatteet lattialle, jos hän tiesi tai luuli että minulla olisi kokeet seuraavana päivänä. Näin olisin joutunut ensin järjestämään kolme isoa kaapillista vaatteita, ennen kuin pystyisin lukemaan kokeisiin ja saisin huonompia numeroita. Luonnollisestikaan hänen saamansa tiedot koepäivistä eivät koskaan olleet oikeita, koska ihan noin tyhmä en sentään ollut.

Mutta tähän liittyi myös väite siitä että hän itse oli muka pessyt suurella työllä näiden kaappien kaikki hyllyt ja korit. Tuohon aikaan myytiin halpaa läpinäkyvää teippiä, joka käpristyi irti kastuessaan. Asettelin näitä teippejä sinne tänne pitkin hyllyjä, jolloin oli helppo osoittaa myöhemmin että ne olivat edelleen paikoillaan ja väitteet hyllyjen pesusta valheita.

Vierailija
5655/10671 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä narsistin heittoja?

”Kukaan ei välitä susta oikeasti. Miks roikut ystävissäsi, kun kukaan niistä ei selkeästi halua olla sun kanssa. Oot aina se kakkosvaihtoehto. ”

”Sää oot niin tyhmä. En tiedä ketään yhtä tyhmää. Mutta älä huoli mää arvostan naisessa enemmän kiltteyttä kuin älyä.”

”Sää et saa ikinä hoidettua mitään asiaa. Oot laiska kuin koira.” <— Hoidan oikeasti suurimman osan kotitöistä jne.

”Meetkö tänään dieetille, kun sulla on alkanut taas paino nousemaan. Ei sulle enää herkkuja, ettei susta tuu iso tyttö.”

”Et voi mennä kampaajalle/ostaa vaatteita, kun se maksaa liikaa.” <— Itse käy parturissa ja ostelee kalliita vaatteita. Minulla taas reikäiset ja epäsiistit vaatteet. Sit ulkona toruu kuinka ei kehtaa kävellä kanssani, kun olen niin epäsiisti.

Vierailija
5656/10671 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemusta narsistin käytöksestä oikeudessa? Näyttää siltä, että joudun haastamaan hänet. Kyseessä on isompi rahasumma, ei mikään parisuhdeongelma.

Vierailija
5657/10671 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemusta narsistin käytöksestä oikeudessa? Näyttää siltä, että joudun haastamaan hänet. Kyseessä on isompi rahasumma, ei mikään parisuhdeongelma.

https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/julkaisuja/markku…

"Näytön hankkiminen ja esittäminen persoonallisuushäiriöisjutuissa

Vaikka monen oikeudenkäynnin todellinen syy on toisen osapuolen persoonallisuushäiriö ja siitä aiheutuvat kummallisuudet, ei persoonallisuushäiriöön voi oikeudenkäynnissä vedota kuin poikkeuksellisesti. Ensisijaisesti tämä johtuu siitä, että oikeudenkäynnissä ei ole erillistä merkitystä sillä, millainen ihminen on henkisiltä ominaisuuksiltaan. Ratkaisevaa on se, mitä on tapahtunut ja mitä pystytään näyttämään todeksi. Toinen hyvä syy pidättäytyä termin käytöstä oikeudenkäynnissä on se, että siitä voi helposti seurata kunnianloukkaussyyte. Olen uskaltanut vain kahdessa jutussa ottaa asian esiin suorasanaisesti. Toisessa vastapuolen ominaisuus tuli esiin hänen itsensä toimittamassa lääkärintodistuksessa ja toisessa käyttäytyminen oli niin häiriöistä, että riski kunnianloukkaussyytteen saamiseen oli pieni.

Persoonallisuushäiriöjutuissa on mielestäni keskeistä pyrkiä osoittamaan, että vastapuolen tarina ei ole tosi. Joskus se on vaikeaa. Onneksi usein käy kuitenkin niin, että kun valehtelee valehtelemisen perään (mikä on usein häiriöisen tapa, jopa siten ettei hän itse havaitse edes tekevänsä niin), tarina alkaa ontua ja tulee epäloogiseksi. Kun pystyy osoittamaan riittävästi tällaisia epäloogisuuksia, voi saada tuomioistuimen heräämään ja ihmettelemään, voiko toisen osapuolen sanomisiin ollenkaan luottaa."

Tuo Markku Salon kirja aiheesta on todennäköisesti aika hyödyllinen.

Vierailija
5658/10671 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudessa ei riitä pelkät valheet, kuten muille ihmisille ne menevät läpi.

Vierailija
5659/10671 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas yksi narsisti täydessä touhussa. Toimintatavat ja luonteenkuvaukset osuu hyvin ex-mieheeni ja lasteni isään. Ja voin vannoa, että naimisiin mentäessä näitä piirteitä ei vielä näkynyt.

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000008767394.html

Vierailija
5660/10671 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä narsistin heittoja?

”Kukaan ei välitä susta oikeasti. Miks roikut ystävissäsi, kun kukaan niistä ei selkeästi halua olla sun kanssa. Oot aina se kakkosvaihtoehto. ”

”Sää oot niin tyhmä. En tiedä ketään yhtä tyhmää. Mutta älä huoli mää arvostan naisessa enemmän kiltteyttä kuin älyä.”

”Sää et saa ikinä hoidettua mitään asiaa. Oot laiska kuin koira.” <— Hoidan oikeasti suurimman osan kotitöistä jne.

”Meetkö tänään dieetille, kun sulla on alkanut taas paino nousemaan. Ei sulle enää herkkuja, ettei susta tuu iso tyttö.”

”Et voi mennä kampaajalle/ostaa vaatteita, kun se maksaa liikaa.” <— Itse käy parturissa ja ostelee kalliita vaatteita. Minulla taas reikäiset ja epäsiistit vaatteet. Sit ulkona toruu kuinka ei kehtaa kävellä kanssani, kun olen niin epäsiisti.

Ei välttämättä narsistin heittoja, mutta narsistista käytöstä kuitenkin.

"sä oot niin tyhmä.. " eikö olekin tyhmää väkisin olla ihmisen kanssa jota pitää tyhmänä? Voit samalla miettiä itsekin omia motiivejasi olla ihmisen kanssa joka kohtelee sinua huonosti.

Älylläkään tuota sanojaa ole pilattu. Toki hän arvostaa kiltteyttäsi enemmän, koska jää yksin kun älyät sanoa hyvästit tälle.

"sä et saa ikinä hoidettua mitään asiaa.."

Olisitko pulassa jos kukaan ei olisi kertomassa sinulle kuinka “kelvoton" olet?

Saat myös syödä mitä haluat. Vaikka olisit sairaalloisen ylipainoinen, niin henkinen väkivalta on henkistä väkivaltaa.

Lopuksi: kun jätät tuon narsistin elämästäsi pois ja keskityt elämään omaa elämääsi niin huomaat ettei sinun tarvitse pukeutua pelkkiin rääsyihin ja kampaajalla käyntikään romahduta taloutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän