Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
5421/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei narsisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kysyt narsistista mikä lempivärisi on? Hän vastaa, en oikein tiedä mikä sinun?

Kerrot sen olevan keltainen.

Narsisti vastaa: juu keltainen kyllä on ihana väri, se on kyllä minunkin lempiväri.

Tämä siis karkea esimerkki, narsisti tekee alussa tätä juuri siksi että tuntisit olevasi hänen sielunkumppani.

Wtf,tuollaiko sinä taviskin teet päätelmän kuka on narsisti. Mitäs jos nyt kumppaneilla vaan on samat lempivärit?

No tuskin kukaan tuon perusteella tekee päätelmää siitä, kuka on narsisti, mutta ainakin omalla kohdallani on selvästi jälkikäteen todennettavissa, että asioista x, y ja z olisi asian huomannut jo varhaisessa vaiheessa, jos olisi pystynyt huomaamaan. 

Jep sama homma, nämä on niitä merkkejä mistä sitten jos merkeistä on useampi olemassa samassa henkilössä niin voi kyllä useamman tapaamisen perusteella päätellä että on narsisti. Lisäksi katseesta jos puuttuu aito empatia, nämä asiat kun on läsnä niin voi todennnäköisesti olla n. Sen takia on hyvä jakaa näitä yksittäisiä merkkejä, mitkä tunnistaa jälkeenpäin suhteesta. Minulle kävi tätä samaa että esim. kun sanoin että vaikka se ja se bändi on hyvä niin n sano heti oi se on niin hyvä! Vaikka ei ollut sitä kuunnellut. Myöhemmin n "salaa" tutustui tähän bändiin mutta kävi ilmi että kuitenkin lopulta halveksui bändiä, mikä yllätti minua koska eikös se juuri ollut niin hyvä. Ei näillä asioilla ole n:lle kuin välinearvoa, voiko käyttää manipulointiin. Tällaista omituista valehtelua ja sahaamista se on koko ajan että luodaan yhteenkuuluvuuden ja luottamuksen tunnetta ja sitten päästään lyttäämään. Ilkeää.

Katseesta tosiaan näkee paljon. Tunteettomalla ihmisellä puuttu sellainen ilon pilkahdus silmistä. Sen sijaan heillä on tyhjä katse, läpitunkevan pistävä ja ikäänkuin kuolleet silmät. Tämä sama katse on sodassa olleilla ihmisillä.

Vierailija
5422/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on myös sellainen kuollut tyhjä katse ihan tilanteessa kuin tilanteessa. Yhtä puistattavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5423/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Epäilen mieheni olevan narsisti. Voi olla muutakin, mutta mietin tätä.

Mahtailevuus näkyy siten, että esittää olevansa suurikin hahmo alallaan, vaikka todellisuudessa on vain vähän koulutettu, ei ”piireissä” ja tekee lähinnä omaksi ilokseen tutkimuksia, joita ei julkaise missään. Eikä ole kunnon koulutustakaan, vaikka väittää niin.

Huomionhakuisuus näkyy myös yllä annetulla esimerkillä. Toisaalta haluaa vihaisenakin kaiken huomion itseensä paiskomalla, tiuskimalla tai mitä tahansa, myös julkisesti tai kyläillessämme.

Väkivaltainen ei ole, mutta kaikki kritiikki kauniistikin annettuna on syyllistämistä tai merkki siitä etten kestä hänen saamiaan etujaan tai hyvinvointia. Näin keskustelua ei vaikeista aiheista synny lainkaan.

Empatian puute, ei osaa asettua minun asemaani vaan määrätietoisesti tekee kuten haluaa. Äitienpäivänä keittää minulle kahvit kyllä, mutta jättää minut yksin kotiin kun vie lapset juhlimaan hänen äitiään. Sekin vain siksi, etten minä halua äitienpäivänä lähteä anopin luo, joka vihaa minua. Kun estän lasten viemisen, hän aikoo mennä yksin. Koska en ole hänen äitinsä.

Lapsellisuus ja suuruuskuvitelmat liittyy ensimmäiseen kohtaan. Kuvittelee olevansa korkeastikoulutettu käytyään toisen asteen tutkinnon ja kuvittelee olevansa suuri tekijä alalla. Tai vähintään pian olevansa.

Manipuloi uskomaan, että olen väärässä. Esimerkiksi äitienpäivänä olen maailman itsekkäin ihminen, kun haluaisin pitää mieheni kotona juhlimassa minun äitienpäivää, vaikka en ole hänen äitinsä, enkä anna lasten lähteä hänen kanssaan äidilleen. Haluan siis pilata anopin äitienpäivän. Olen jopa pyytänyt tätä anteeksi. Olen viettänyt äitienpäiviä yksin kun mies on äidillään. Lapsia en sinne antanut sentään.

Epärehellisyys on asioiden piilottelua. Mistään suhteen ongelmista ei päästä eteenpäin kun niistä ei kerrota edes kysyttäessä. Jos mitä kaikkea valehtelee, en tiedä muusta vielä.

Pukeutuu kuin kroisos, mutta on köyhä kuin kirkonrotta. Uusi villakangastakki on jokaiselle talvelle ja hyvät kengät myös. Käytetty on liian ala-arvoista hänen korkeudelleen.

Impulsiivinen vihanpuuska tai myös ihastumisen puuska voi iskeä milloin vain. Ja myös peräkkäisinä hetkinä.

Mustasukkainen, niin etten enää uskalla tervehtiä lasten kavereiden isiä, ettei aleta analysoimaan millainen ilme kaverin isällä oli ja kuinka kauan katsoin häntä. Missä olen ja kenen kanssa. Olenko liian tuttavallinen vai riittävän kylmä. Mille hymyilen kun olen somessa tai luen uutisia.

Harha-ajatuksia jos hänen mielestään käännän lapset häntä vastaan, kun pitäisi myöntää loukanneensa lasten mieliä ja pitäisi tehdä sopu heidän kanssa. Se on minun syytä, että annan ymmärtää hänen olevan viallinen.

Harha-ajatukset kaupan kassalla, että kassaneiti nauraa ivallisesti tai pilkallisesti. Tai viereisen auton väki olisi nauranut hänelle. Tai ohikulkeva nuorisoporukka olisi puhunut hänestä. Työpaikan kahvilassa häntä pälyillään.

Viimeinen saattaakin kyllä pitää paikkaansa, en epäile.

Vierailija
5424/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistimiehillä on usein narsismin aiheuttajana narsistiäiti eikä miehen napanuora ole katkennut. Ihan vaan tuli mieleen tuosta ylläolevasta. Oma isäni meni jopa takaisin äitinsä luokse majailemaan eron jälkeen. 

Vierailija
5425/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Epäilen mieheni olevan narsisti. Voi olla muutakin, mutta mietin tätä.

Mahtailevuus näkyy siten, että esittää olevansa suurikin hahmo alallaan, vaikka todellisuudessa on vain vähän koulutettu, ei ”piireissä” ja tekee lähinnä omaksi ilokseen tutkimuksia, joita ei julkaise missään. Eikä ole kunnon koulutustakaan, vaikka väittää niin.

Huomionhakuisuus näkyy myös yllä annetulla esimerkillä. Toisaalta haluaa vihaisenakin kaiken huomion itseensä paiskomalla, tiuskimalla tai mitä tahansa, myös julkisesti tai kyläillessämme.

Väkivaltainen ei ole, mutta kaikki kritiikki kauniistikin annettuna on syyllistämistä tai merkki siitä etten kestä hänen saamiaan etujaan tai hyvinvointia. Näin keskustelua ei vaikeista aiheista synny lainkaan.

Empatian puute, ei osaa asettua minun asemaani vaan määrätietoisesti tekee kuten haluaa. Äitienpäivänä keittää minulle kahvit kyllä, mutta jättää minut yksin kotiin kun vie lapset juhlimaan hänen äitiään. Sekin vain siksi, etten minä halua äitienpäivänä lähteä anopin luo, joka vihaa minua. Kun estän lasten viemisen, hän aikoo mennä yksin. Koska en ole hänen äitinsä.

Lapsellisuus ja suuruuskuvitelmat liittyy ensimmäiseen kohtaan. Kuvittelee olevansa korkeastikoulutettu käytyään toisen asteen tutkinnon ja kuvittelee olevansa suuri tekijä alalla. Tai vähintään pian olevansa.

Manipuloi uskomaan, että olen väärässä. Esimerkiksi äitienpäivänä olen maailman itsekkäin ihminen, kun haluaisin pitää mieheni kotona juhlimassa minun äitienpäivää, vaikka en ole hänen äitinsä, enkä anna lasten lähteä hänen kanssaan äidilleen. Haluan siis pilata anopin äitienpäivän. Olen jopa pyytänyt tätä anteeksi. Olen viettänyt äitienpäiviä yksin kun mies on äidillään. Lapsia en sinne antanut sentään.

Epärehellisyys on asioiden piilottelua. Mistään suhteen ongelmista ei päästä eteenpäin kun niistä ei kerrota edes kysyttäessä. Jos mitä kaikkea valehtelee, en tiedä muusta vielä.

Pukeutuu kuin kroisos, mutta on köyhä kuin kirkonrotta. Uusi villakangastakki on jokaiselle talvelle ja hyvät kengät myös. Käytetty on liian ala-arvoista hänen korkeudelleen.

Impulsiivinen vihanpuuska tai myös ihastumisen puuska voi iskeä milloin vain. Ja myös peräkkäisinä hetkinä.

Mustasukkainen, niin etten enää uskalla tervehtiä lasten kavereiden isiä, ettei aleta analysoimaan millainen ilme kaverin isällä oli ja kuinka kauan katsoin häntä. Missä olen ja kenen kanssa. Olenko liian tuttavallinen vai riittävän kylmä. Mille hymyilen kun olen somessa tai luen uutisia.

Harha-ajatuksia jos hänen mielestään käännän lapset häntä vastaan, kun pitäisi myöntää loukanneensa lasten mieliä ja pitäisi tehdä sopu heidän kanssa. Se on minun syytä, että annan ymmärtää hänen olevan viallinen.

Harha-ajatukset kaupan kassalla, että kassaneiti nauraa ivallisesti tai pilkallisesti. Tai viereisen auton väki olisi nauranut hänelle. Tai ohikulkeva nuorisoporukka olisi puhunut hänestä. Työpaikan kahvilassa häntä pälyillään.

Viimeinen saattaakin kyllä pitää paikkaansa, en epäile.

Kuulostat vähän kuunarsistilta. Onko sinulle tärkeää, että mies on teistä se kyseenalainen ja puhuu suuria? Jos oikeasti olisit vaikka asioihin perehtyvä tai kouluttautunut, kai voisit vaihtaa puolison sellaiseksi? Tarkoitan että mies esiintyy mahtavampana kuin on ja sinä olet hänet valinnut.

Äitienpäivästä olen miehesi kanssa samaa mieltä siinä, että hänellä on oikeus käydä äidillään. Missä oma äitisi on? Soitatko hänelle edes?

Vierailija
5426/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että keskustelijat ovat itse narsisteja ja ylemmyydentunnoissaan toisia analysoivat.

Vierailija
5427/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kauhistuin, kun luin tuon viimeisen kappaleen. Oletko koskaan miettinyt, jos hänellä olisikin jokin sairaus, joka voi tehdä hänestä vaarallisen sopivassa tilanteessa?

Uskon, että kerroit rehellisesti, noita äitinsä helmoihin jääneitä miehiä on pilvin pimein Suomessakin. Selvitä tunteesi ja se, mitä elämältä haluat oikeasti.

Toivon Sinulle kaikkea hyvää!

TSS

Vierailija
5428/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin narskun miehen aikoinaan, jonka jätin. Hänen tyylinsä keskustella oli se, että häntä pitää kehua, että miten hienon ammatin olet valinnut ym. Tämä narsisti ei hyväksynyt minulle miesystäviä, mutta hänellä saa olla naisystäviä? Tämä mies alkoi haukkumaan minua alusta lähtien, että olen kaunis, mutta ei kehu enempää, etten vain tule liian itserakkaaksi. Hän alkaa pikkuhiljaa haukkumaan pukeutumista, titteliä, ettei osaa puhua oikein, siis alkaa mitätöimään kaikkea sinussa ja haluaa alistaa sinut, joten pikkuhiljaa huomasi, että oma itsetunto on täysin nollilla. Eikä enää osaa puhua, koska kaikki sinussa on väärin ja teet kaiken väärin. Aikaisemmin kehui, että olen itsenäinen, ja huumorintajuinen ym. Mutta pikkuhiljaa alkaa nakertamaan koko olemassa olosi. Ei edes huomaa, että on vain paha olla, eikä edes tunnista itseään, ei tiedä kuka on? Narsku tuhoaa sinut vähitellen, eikä sitä edes huomaa. Kunnes jossain vaiheessa tulee mittari täyteen pahasta olosta ja jättää koko suhteen. Onneksi jätin, ja sen jälkeen oma tahto, ja arvostus itseäni kohtaan on lisääntynyt. 

Vierailija
5429/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma narsistiexä meni myös äitinsä helmoihin eron jälkeen. Jotain kaavaa näissä on

Vierailija
5430/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo jäi leskeksi ja isä häipyi sinne. Ne kaksi muodostivat jatkossa yksikön. Narsistin kanssa nainen voi tosiaan tulla jätetyksi toisen naisen vuoksi niin, että se toinen nainen on miehen oma äiti. Huh. 

Vierailija
5431/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pitkään huomaa narskun käytöksen, ettet saa tavata omia ystäviä viikonloppuisin, kun hän vetoaa, että ole minun kanssani ja siis narsku tekeytyy uhrin asemaan, ettet mukamas välitä hänestä.?!! Mutta vain narskulla on oikeus tavata omia ystäviään viikonloppuisin? Narsku tuhoaa koko itsetuntosi ja haluaa sinut pois omista ystävistä, sukulaisista ym. Ennen pitkään huomaa olevansa vain yksin ja sitten vasta alkaa kunnon haukkuminen, etteihän sinulla ole edes ystäviä ja olet niin huono ihminen ym. Narsku haukkuu kaikkea mitä olet, mitätöi, alistaa. Joten ehkä narskun äiti on ollut samanlainen narsku, ja toki huomasin sen hänen äidissään, siis tartutti saman sairauden poikaansa. Tämä äitikään ei välitä toisten tunteista pätkän vertaa ja kehuu vain itseään. Ja manipuloi, että valkaise hampaat ja huonot hiukset ym. Ja tälle narsku äidille ei kelpaa kuin omat ystävät, kun minun ystävät eivät saa tulla edes mansikan poimintaan. Siis narsku äiti sanoo, että "Ollaan vain omalla porukalla?!" Siis vain narsku äiti hyväksyy ns. omat ns. "ystävät?" Haukkuu miniöitä toisilleen, että ei sekään osaa muuta kuin huutaa, että tosi huono äiti, kun hän on osannut itse kasvattaa lapsensa oikein? Siis narsku lapset?

Vierailija
5432/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen jukkelis kirjoitti:

Tuosta tulee mieleen suomi24 maahanmuuttopalstan kieroin trolli Moktar.Gubta/ Valuuttakauppias

LOL! Mikäs wincapitalainen siellä määkii? Pitäisi varmaan saada huijata mielin määrin?

Vierailija
5433/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on kommunikaatiossa myös Devils Advocate eli ns. Paholaisen asianajaja-tyyliltään.

Tieteellinen lähde tälle? Tuo tyylihän vain kertoo, että osaa katsoa asioita molemmalta kantilta. Outoa, jos se olisi narsismiin liittyvä piirre.

Ottamatta kantaa tuohon alkuperäiseen väitteeseen niin älykäs narsisti on erittäin taitava manipuloimaan, koska hän ymmärtää ihmisen heikot kohdat ja reaktiot niihin. Hänellä ei vaan ole empatiakykyä toisen henkistä tai fyysistä kipua kohtaan eikä hän pysty huolenpitoon tai aitoon rakkauteen. 

Tuo kirjoittamasi ei liity siihen, että narsistilla olisi Paholaisen asianajajan kommunikaatiotyyli. Alan epäillä, että kumpikaan teistä ei tiedä mitä Paholaisen asianajaja tarkoittaa. Miksi se olisi huono piirre?

Nyt sä et taida tajuta mitä se tarkoittaa. Öaholaisen asianajaja on sellainen tyyppi, mikä soittaa suutaan niissä paikoissa joissa tervepäinen ymmärtäisi olla hiljaa tai osoittaa myötätuntoa. Eli jos lapsi tulee kiusattuna kotiin, niin pa syyllistää lasta saamastaan kohtelusta, vaikka kuka tahansa muu sanoisi että jahas, soitetaan kouluun ja tälle tulee stoppi. Parisuhteessa aivan mahdoton, ei tule yhtään mitään kanssakäymisistä, koska kaikki on aina yhden ihmisen vika.

Paholaisen asianajaja ei todellakaan tarkoita tuota! Voi LOL mitä käsityksiä ihmisillä on. Paholaisen asianajaja on satoja vuosia vanha termi, jolla on kiinteä merkitys. Otapa selvää.

Vierailija
5434/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin että kaikki perusasiat menee narsistin kanssa pieleen. Ei ihme että oli tuntuu raskaalta ja masentuneelta. Esim nukkuminen. Muutkaan ei nuku jos narsisti ei nuku. Jos valitat väsymystä, hän sanoo että teeskentelet. Et ole väsynyt. Ruokaa syöt liian usein. Sinulla ei ole nälkä jos narsistillakaan ei ole nälkä. Sama toiste päin. "Et ikinä laita ruokaa". Autoa et osaa ajaa. Jos auto on ollut käytössäsi, narsisti löytää autosta vikoja jotka ovat tulleet kun se oli käytössäsi. Lapsia et tietenkään osaa kasvattaa. Olet liian kiltti. Narsisti kyllä osaa. Sanoo asioista ja kun kielletään, sinä pilaat hänen ja lasten välit. "Täällä ei saa sanoa mitään". Jos narsisti saa "sanoa" tunnelma kotona on ahdistunut. Kaikkea kytätään; jääkaapilla käyntiä, tiskikoneen täyttää, veden kulutusta, valojen päällä pitämistä, sohvalla makoilua yms. Kotona ei enää kukaan naura tai laula. Itse "pomo" istuu tyytyväisenä nojatuolissa ja katsoo sitä kanavaa mitä haluaa. Muut perheessä viihtyvät mielummin huoneissaan tai pois.

Ihan kuin olisit ollut sisällä mun avioliitossa. En olisi osannut itse summata sitä paremmin.

Vierailija
5435/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taas vahvana suru, aggressio, epäusko ja hämmennys siitä, miten narsisti onnistui saamaan verkkoonsa ja hyväksikäyttämään. VIHAAN HÄNTÄ! Samalla  kuitenkin myös säälin. En saa kiinni itsestäni ja ajatuksistani, laiminlyön itseäni. Haluaisin vain ryömiä luolaan ja syntyä siellä rauhassa uudelleen, puhdistua hänen saastastaan ja olla näkemättä häntä enää ikinä. 

Vierailija
5436/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistimiehillä on usein narsismin aiheuttajana narsistiäiti eikä miehen napanuora ole katkennut. Ihan vaan tuli mieleen tuosta ylläolevasta. Oma isäni meni jopa takaisin äitinsä luokse majailemaan eron jälkeen. 

Oman ex-kumppanin isä oli narsistinen, äitinsä mitä ilmeisimmin hyvin alistettu. Exäni halveksi kovasti äitiään, ja myös siskoaan - puhui näistä aina hyvin ikävään sävyyn. Kun erottiin, mies meni lopulta itkemään asiaa äidilleen ja pyysi, että hänen äitinsä voisi soittaa minulle ja kertoa, kuinka tämä ero on virhe. Huoh. Tässäkin asiassa hän taantui lapsenomaiseksi. Kuten raivokohtauksissaankin. Ja sitähän narsismi monin tavoin on, lapsenomaisuutta. Kasvu on jäänyt kesken.

Vierailija
5437/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman ex-kumppanin isä oli narsistinen, äitinsä mitä ilmeisimmin hyvin alistettu. Exäni halveksi kovasti äitiään, ja myös siskoaan - puhui näistä aina hyvin ikävään sävyyn. Kun erottiin, mies meni lopulta itkemään asiaa äidilleen ja pyysi, että hänen äitinsä voisi soittaa minulle ja kertoa, kuinka tämä ero on virhe. Huoh. Tässäkin asiassa hän taantui lapsenomaiseksi. Kuten raivokohtauksissaankin. Ja sitähän narsismi monin tavoin on, lapsenomaisuutta. Kasvu on jäänyt kesken.

Meidän suvussa on ollut niin, että narsisti-isä meni isovanhemmilleni itkemään ja sitten hänen siskoaan värvättiin paikkaamaan vanhempieni välejä. Lapsi palasi äitinsä helmoihin itkemään eikä pystynyt pitämään huolta omasta perheestään aikuisen miehen tavoin. 

Vierailija
5438/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen pitkään huomaa narskun käytöksen, ettet saa tavata omia ystäviä viikonloppuisin, kun hän vetoaa, että ole minun kanssani ja siis narsku tekeytyy uhrin asemaan, ettet mukamas välitä hänestä.?!! Mutta vain narskulla on oikeus tavata omia ystäviään viikonloppuisin? Narsku tuhoaa koko itsetuntosi ja haluaa sinut pois omista ystävistä, sukulaisista ym. Ennen pitkään huomaa olevansa vain yksin ja sitten vasta alkaa kunnon haukkuminen, etteihän sinulla ole edes ystäviä ja olet niin huono ihminen ym. Narsku haukkuu kaikkea mitä olet, mitätöi, alistaa. Joten ehkä narskun äiti on ollut samanlainen narsku, ja toki huomasin sen hänen äidissään, siis tartutti saman sairauden poikaansa. Tämä äitikään ei välitä toisten tunteista pätkän vertaa ja kehuu vain itseään. Ja manipuloi, että valkaise hampaat ja huonot hiukset ym. Ja tälle narsku äidille ei kelpaa kuin omat ystävät, kun minun ystävät eivät saa tulla edes mansikan poimintaan. Siis narsku äiti sanoo, että "Ollaan vain omalla porukalla?!" Siis vain narsku äiti hyväksyy ns. omat ns. "ystävät?" Haukkuu miniöitä toisilleen, että ei sekään osaa muuta kuin huutaa, että tosi huono äiti, kun hän on osannut itse kasvattaa lapsensa oikein? Siis narsku lapset?

Tämä. Ensin narsisti eristää sinut ystävistäsi ja sen jälkeen alkaa haukkua sinua, että kyllä sinulla varmaan olisi enemmän ystäviä, jos et olisi noin huono sitä ja tätä, jne. Luulin aluksi että tämä eristäminen ei ollut tapahtunut minulle, mutta sitten selvisi että osa ystävistäni olikin alkanut tietyllä tapaa pitää minuun etäisyyttä sen vuoksi että pelkäsivät narsistia ja ihmettelivät miksi vietän aikaa narsistin kanssa, olisinko minäkin siis vaarallinen... Ilkeä? Itse olin autuaan tietämätön tästä, koska narsisti piti minua kuin kukkaa kämmenellä samalla kuin olikin ollut minulta salaa ilkeä ystävilleni, jopa samassa tilanteessa, kahta eri naamaria. Kukaan ei uskaltanut sanoa tästä minulle narsistin koston pelossa ja ihmisethän nimenomaan pelkäävät sitä narsistin mielipuolisuutta. Kun narsistin valhemaailma paljastui minulle ja koko vyyhti purkautui, suhteet ystäviini myös lähenivät paremmiksi kuin ennen koskaan, sen vuoksi että he ymmärsivät että olin ollut narsistin uhri ja tahtomattani huijattavana. Älkää uskoko narsistin teille kertomaan illuusioon elämästänne. Jos joku kertoo sinulle usein että sinä olet sellainen ja tällainen ja varsinkin jos et itseäsi/elämääsi tunnista kuvauksesta, niin juoskaa ja lujaa!

Vierailija
5439/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin tunnistaa siitä kaikesta sairaasta mielensä omavaraisuudesta, johon hän ei tarvitse koskaan ulkopuolista apua. Hän ei tarvitse terapiaa, keskusteluapua ja järkyttävin esimerkki: narsisti loukkasi päänsä kaatuessaan. Hän hoki, ettei saa tilata ambulanssia vaikka pää vuosi verta. Narskulle häpeä on pahinta ja joutuminen muiden armoille esim. hoidettavaksi sairaalaan.

No, hönet toimitetiin ambulansilla hoitoon, mutta asiasta ei saa puhua, koska ” ei sillä ole mitään väliä, en edes muista”.

Vaihtoehtoisesti narsisti voi myös hakea huomiota ja draamaa kaikilla mahdollisilla tavoilla, myös ”keksityillä” vakavilla sairauksilla jne. Saattaa myös olla vahvasti mukana, jos joku läheinen/tuttu sairastuu vakavasti, jonka seurauksena saa taas itsekin huomiota.

Vierailija
5440/10671 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin tunnistaa siitä kaikesta sairaasta mielensä omavaraisuudesta, johon hän ei tarvitse koskaan ulkopuolista apua. Hän ei tarvitse terapiaa, keskusteluapua ja järkyttävin esimerkki: narsisti loukkasi päänsä kaatuessaan. Hän hoki, ettei saa tilata ambulanssia vaikka pää vuosi verta. Narskulle häpeä on pahinta ja joutuminen muiden armoille esim. hoidettavaksi sairaalaan.

No, hönet toimitetiin ambulansilla hoitoon, mutta asiasta ei saa puhua, koska ” ei sillä ole mitään väliä, en edes muista”.

Vaihtoehtoisesti narsisti voi myös hakea huomiota ja draamaa kaikilla mahdollisilla tavoilla, myös ”keksityillä” vakavilla sairauksilla jne. Saattaa myös olla vahvasti mukana, jos joku läheinen/tuttu sairastuu vakavasti, jonka seurauksena saa taas itsekin huomiota.

Ihan pihalla ootte molemmat.

Vaikuttaa enempi katkerien  omaterapialta nuo kirjoitukset.