Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
5381/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin pariterapiaan narsistin kanssa. Aiheena se, että hän oli käynyt fyysisesti kimppuuni. Nämä ammattitaidottomat kunnalliset terapeutit sitten alottivat keskustelun sillä samalla kaavalla kuin kaikkien muidenkin kanssa niin puolessa tunnissa narsisti oli kaasuvalottanut kaiken niin, että hän on se tasapainoinen tyyppi ja minä perhetaustani vuoksi ongelmatapaus ja koko väkivalta-case vaiettiin kuoliaaksi. En tunnistanut lainkaan niitä kahta ihmistä, joista narsisti puhui, esittäen niiden olevan minä ja hän. 

Vierailija
5382/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin tunnistaa siitä kaikesta sairaasta mielensä omavaraisuudesta, johon hän ei tarvitse koskaan ulkopuolista apua. Hän ei tarvitse terapiaa, keskusteluapua ja järkyttävin esimerkki: narsisti loukkasi päänsä kaatuessaan. Hän hoki, ettei saa tilata ambulanssia vaikka pää vuosi verta. Narskulle häpeä on pahinta ja joutuminen muiden armoille esim. hoidettavaksi sairaalaan.

No, hönet toimitetiin ambulansilla hoitoon, mutta asiasta ei saa puhua, koska ” ei sillä ole mitään väliä, en edes muista”.

Just näin, ei saa kertoa mitään kenellekään mistään mitä hänelle on tapahtunut. Tiedän kokemuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5383/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuu, kuinka hän muistaa kaiken paremmin kuin muut. Lapsuudestaan varsinkin. Sisaruksiaan mollaa, kun eivät muista mitään ja hän kaiken. Kolme sisarusta syntyneet vuoden välein.

Kumma kyllä, kun viimeisen kerran yritin tehdä selväksi miten pahasti on minulle puhunut elämäni ajan, hänellä ei ollut mitään muistikuvia omista sanoistaan tai tilanteista. Sanoi myös, että sovitaanko, ettei puhuta enää mistään menneistä. Tapahtuneita asioita on turha muistella. Itse kyllä muistuttaa kaikista muiden mokista, inhimillisistä virheistä, tai itseensä kohdistuneista ”vääristä” sanoista.

Kerran kehuskeli minulle, kuinka ajoi sairaalaan loukattuaan itsensä. Kuuntelin kärsivällisesti loppuun asti kaikki kehuskelut siitä miten lääkäri oli kehunut hänen haavanpaketointitaitojaan ym. Tarinan päätyttyä kerroin, että minä olin se joka ajoi hänet sairaalaan ja istui kolme tuntia ensiavussa hänen kanssaan/odottaen lääkärikäynnin ajan. Hän vastasi ainoastaan ”ai niinkö se menikin” tuijottaen eteensä.

Sain sillä reissulla ajaessani kuunnella valitusta siitä kuinka en osaa antaa ensiapua, kuinka olen liian hiljainen ja häneltä lähtee taju, jos en puhu koko ajan, enkö nyt tajua ja osaa...jne kirosanojen höystämänä. Huuto ja tyhmäksi/osaamattomaksi haukkuminen alkoi jo siinä vaiheessa kun yritin auttaa haavan sitomisessa ja vahingossa pudotin puoliksi avatun sidelappupaketin lattialle. Totta, en ollut koskaan joutunut sitomaan haavaa tai käynyt EA-kurssia ym.

Mutta kyllä tuon jälkeen olen ajatellut kuinka paljon värittää tarinoita näyttääkseen paremmalta tai ilmeisesti aidosti unohtaa miten asiat oikeasti menivät. Kuuntelijoille jää ihan väärä kuva. Tuossakin tilanteessa Hänen mieleen jäi se, kuinka häntä kehuttiin, ei se että joku auttoi häntä.

Vierailija
5384/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusteluissa joku lause joka jättää sinut ihmettelemään pariksi sekunniksi "häh?"-tilaan, on juuri se hetki kun täytyy herätä. Neljän sekunnin kuluttua aivosi ovat jo hakeneet kummalliselle lauseelle monta eri mahdollista syytä--- jotka kaikki ovat vääriä. Luota siihen ensimmäiseen vaistoon kun olet ymmälläsi: kaikki ei ole kohdallaan. Älä lähde korjailemaan asiaa mielessäsi. Kirjoita nämä lauseet ylös, ja pian saat koosteen missä mennään. Kirjaa ylös ketä ihmisiä narsisti ivaa.

Jos narsistilla on kaveripiirissään paras kaveri vaikkapa suoraan "alamaailman mafiapiiristä" hämärine kikkailuineen mutta narsisti itse esittää hyveen perikuvaa ja ihmettelet aina miksi tämä hyväntahtoinen enkeli on niin huonossa seurassa: hän on täysin samalla tasolla tämän rikollisen kanssa. Voit olla varma että tekee yhtä pimeitä hommia.

Hyvin tyypillistä että enkelinä esiintyvä n kas kummaa kaveeraa "pikkunilkkien"kanssa. Paheksuessaan heitä sinulle. Etkä yleensä ole kosketuksissa näihin tyyppeihin, eli kuvio voi aivan hyvin olla päinvastainen tai molemmat ovat ns samaa paskaa.

Voit vaan miettiä miten sinua musta

Vierailija
5385/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko hovi täynnä toinen toistaan alkoholisoituneempia elämämkoululaisia, joiden elämälle naureskeli.

Paljastui itse vähintään yhtä reppanaksi.

Olisi mielenkiintoista mitä mies minusta keksii.

Hurmausvaiheessa kehuskeli mökilläni, mersullani, sijoituksillani ja tasapainoisilla lapsillani minun ollessani kuuloetäisyydellä🙄

Vierailija
5386/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin tunnistaa siitä kaikesta sairaasta mielensä omavaraisuudesta, johon hän ei tarvitse koskaan ulkopuolista apua. Hän ei tarvitse terapiaa, keskusteluapua ja järkyttävin esimerkki: narsisti loukkasi päänsä kaatuessaan. Hän hoki, ettei saa tilata ambulanssia vaikka pää vuosi verta. Narskulle häpeä on pahinta ja joutuminen muiden armoille esim. hoidettavaksi sairaalaan.

No, hönet toimitetiin ambulansilla hoitoon, mutta asiasta ei saa puhua, koska ” ei sillä ole mitään väliä, en edes muista”.

Ja jos narsisti eksyy terapiaan, tekee hän sen(kin)paremmin kuin muut ja esim. kuukausi riittää hyvin, koska hän vaan osaa sukeltaa asioihin syvällisemmin kuin muut.

Lähes kaikki inhimillinen on narsulle kilpailua. Ja kilpailuttaa sinua aina jonkun kolmannen osapuolen kanssa.

Jos demoni on ihminen, niin narsisti ruumiillistaa sen. Etenkin mitä pidemmällä on npdn jatkumolla. Kääntävät kaiken ylösalaisin - kaiken on oltava rumaa, valheellista, pahansuopaa. Turha näihin on aikaansa tuhlata.

Heille elämä on sotaa ja vastustajia muut ihmiset.

Vierailija
5387/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5388/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyt narsistista mikä lempivärisi on? Hän vastaa, en oikein tiedä mikä sinun?

Kerrot sen olevan keltainen.

Narsisti vastaa: juu keltainen kyllä on ihana väri, se on kyllä minunkin lempiväri.

Tämä siis karkea esimerkki, narsisti tekee alussa tätä juuri siksi että tuntisit olevasi hänen sielunkumppani.

Vierailija
5389/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa mies oli mitä hurmaavin, ja hyvin keskustelutaitoinen. Syvällinen ja todella hauska. Kehui, kuinka en ole kuin muut ja kuinka hän on aina haaveillut juuri minun kaltaisesta naisesta. Haukkui eksäänsä, kuinka tämä oli epätasapainoinen mielenterveysongelmainen ja kuinka joutui tämän asioita jatkuvasti hoitamaan. Sinisilmäisesti uskoin.

Pian alkoi raivokohtaukset aivan pienemmistäkin asioista. Tai kun uskalsin kertoa vaikeasta kokemuksestani, vastauksena raivo: "Minä en kuuntele tällaista itsen säälimistä!" Tai kun uskalsin kertoa sairaudestani, johon kaipasin pääasiassa tukea: "Mitä muuta olet salannut?! En voi luottaa sinuun!"

Hän oli myös hyvin mustasukkainen. Jopa silloisesta naisterapeutistani - epäili tätä mieheksi ja ihmetteli, miksi koirani haisteli minua niin kovasti, kun tulin vastaanotoltaan. Meidän myös tuli mennä nukkumaan samaan aikaan ja herätä samaan aikaan, koska "parisuhteissa ihmiset ovat yhtä". Hyvä että suihkuun sain mennä yksin - jallitti sinnekin perässä. Miespuoliset ystäväni täytyi blokata, ja kysyi myös olisinko valmis poistamaan profiilini Facebookista mikäli hän näin pyytäisi.

Hän myös kertaalleen löi, kun nukuin. Heräsin tähän. Oli käydä käsiksi myös erään raivokohtauksensa yhteydessä, jolloin ymmärsin viheltää pelin poikki. Eron yhteydessä sanoin pelkääväni häntä, jolloin hän käänsi asiat siten, että ajatukseni johtuvat vain paniikkihäiriöstäni, joka vääristää kokemusta. Ehdotti naimisiin menoa.

Aivan käsittämätöntä, kun näitä nyt listaan! Jos olisin jäänyt tuohon suhteeseen, en tiedä, kuinka olisi käynyt. Ei hyvin. Olen varmasti jälleen yksi "mielenterveysongelmainen ex" hänen listallaan. En ole tämän suhteen jälkeen uskaltanut etsiä parisuhdetta, koska se terve erottelukyky on vielä hataralla pohjalla. Mutta itsetuntemuksen kanssa työskennellessä ja rajoja opetellessa.

Vierailija
5390/10671 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko hovi täynnä toinen toistaan alkoholisoituneempia elämämkoululaisia, joiden elämälle naureskeli.

Paljastui itse vähintään yhtä reppanaksi.

Olisi mielenkiintoista mitä mies minusta keksii.

Hurmausvaiheessa kehuskeli mökilläni, mersullani, sijoituksillani ja tasapainoisilla lapsillani minun ollessani kuuloetäisyydellä🙄

Ihan tutulta kuulostaa. Hakeutuu tilanteisiin, joissa voi itse loistaa, kun muut ovat vielä säälittävämpiä (vähintään hänen itsensä mielestään). Ja kehui myös toisille mun rahoja ja uraa ja miten fiksu ja tasapainoinen olen. No, olispa kiva kuulla mitä musta puhutaan nyt.

Vierailija
5391/10671 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuntuu, että narsisti imee kaikki voimat, kannattaa tehdä fyysisen voiman harjoituksia, se säteilee myös henkistä voimaa. Olen nyt tällä viikolla pistänyt musiikin täysille ja potku- ja lyöntisarjoja, kun salille en pääse. Onneksi olen käynyt joskus aiemmin ohjatusti kuntopotkunyrkkeilyssä niin on vähän käryä siitä, mitä ja miten tehdä ja kunnon vahvat uloshengitykset mukaan niin ryhtikin kohenee samalla ja voimantunne valtaa mielen. 

Tsemppiä jokaiselle, jolla kipu narsistista on akuutti!

Vierailija
5392/10671 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku joskus tarvitsee henkistä tukea ja on rahaa jonkin verran käytettävissä, tässä yksi suositus. Tanja tuntee narsismin läpikotaisin ja itse kävin etävastaanotolla, joten onnistuu mistä päin maailmaa tahansa. 

https://kriisiapua.fi/

Hyvällä tsägällä julkisen puolen mtp:stä voi saada jotain apua, mutta yhtä todennäköisesti ei. 

Vierailija
5393/10671 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin juuri Sam Vakininin videota. Siinä hän kuvailee, miten narsistimiehellä on kuin maatuskanukke. Se isoin nukke on sen narsistin äiti ja sinne sisälle sitten kertyy, kuten hän kuvaili itsellään kuusikymppisenä olevan noin 20-30 kpl, pikkunukkea. Eksistä ei päästetä henkisesti irti vaan ne ovat ikuisesti siellä tallessa, pikkunukkeina, äitihahmon korvikkeina. 

Vierailija
5394/10671 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisessa suhteessa kamalaa on se, kun olet itse kykenevä reflektoimaan itseäsi, mutta toinen osapuoli ei. Tällaissa tilanteissa narsistinen ihminen käyttää tämän hyväkseen - keskitytte yhdessä pohtimaan vain sinua ja sinun ongelmiasi. Itsereflektointi on mitä mahtavin ja tervein ominaisuus, mutta narisistisessa suhteessa pahimmillaan loukku, jossa terveempi osapuoli ylianalysoi itsensä hajalle, ja toinen vain lisää vettä myllyyn. Huh. Puistatuttaa ajatellakin, millaiseen henkiseen vankilaan itsensä tällaisssa suhteissa pahimmillaan ajaa! 

Vierailija
5395/10671 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti näitä löytyy, ja sitten on se toinen N-tyyppi joka kaipaa jatkuvasti huomiota ja hoivaa ja tyyliin asustaa sairaalassa ja soittaa itselleen ambulanssin tämän tästä ja vaatii osakseen huolenpitoa.

Vierailija
5396/10671 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistisessa suhteessa kamalaa on se, kun olet itse kykenevä reflektoimaan itseäsi, mutta toinen osapuoli ei. Tällaissa tilanteissa narsistinen ihminen käyttää tämän hyväkseen - keskitytte yhdessä pohtimaan vain sinua ja sinun ongelmiasi. Itsereflektointi on mitä mahtavin ja tervein ominaisuus, mutta narisistisessa suhteessa pahimmillaan loukku, jossa terveempi osapuoli ylianalysoi itsensä hajalle, ja toinen vain lisää vettä myllyyn. Huh. Puistatuttaa ajatellakin, millaiseen henkiseen vankilaan itsensä tällaisssa suhteissa pahimmillaan ajaa! 

Kamalaa on sekin, ettei sinun tunteillesi ole tilaa. Koskaan et voi suuttua ja vaatia toista ymmärtämään.

Vierailija
5397/10671 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa on sekin, ettei sinun tunteillesi ole tilaa. Koskaan et voi suuttua ja vaatia toista ymmärtämään.

Tämä juuri. Kaikki tunteet käännetään viaksi ja haavoittuvuutesi käännetään sinua vastaan. Kamalaa alistamista ja hallintaa.

Vierailija
5398/10671 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. Kaikki tunteet käännetään viaksi ja haavoittuvuutesi käännetään sinua vastaan. Kamalaa alistamista ja hallintaa.

Minä opin jo lapsuuskotona, että niitä ei kannata edes ilmaista. On kuin ilmastointiteipattu suu.

Vierailija
5399/10671 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma narsisti-isäni sai väkivaltaisia raivokohtauksia milloin mistäkin. Kerran sitten suutuin kunnolla, niin tämä totesi vaan, että "sulla on tosi huonot hermot".

Vierailija
5400/10671 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma narsisti-isäni sai väkivaltaisia raivokohtauksia milloin mistäkin. Kerran sitten suutuin kunnolla, niin tämä totesi vaan, että "sulla on tosi huonot hermot".

Minä en tiedä, mikä äiti oli, mutta isä oli piilonarsisti, joka ei raivonnut, mutta koko perheen ilmapiiri oli henkisesti väkivaltainen ja alistettu. Kun välillä sain raivarin, äiti oli sitä mieltä, että olen tosi hankala ja outo ihminen. Koskaan en saanut kummaltakaan vanhemmalta mitään validointia itselleni.