Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
5361/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin keskustelutyyli:

Inttäminen periaatteesta pienistä ja isoista asioista

jokaisen asian kääntäminen häneen itseensä: esim. olenpa väsynyt. N: no haloo, mietipä miten väsynyt minä olen.  

asioiden vesittäminen esim. jos kertoo jostain iloisesta asiasta: hei sain uuden työpaikan: N: siinäs näet, olen koko ajan tiennyt että saat uuden työpaikan. 

heti seuraavassa hetkessä ilmenevä kateus: hyvähän sun on, olet juuri saanut uuden työpaikan.

Eri mieltä oleminen kaikesta periaatteen vuoksi

Uskomusten esittäminen faktoina. Ei vaivaudu ottamaan mistään asioista selvää, olettaa

säälin kerjääminen

Tuhahtelu, kun epäloogisuudet osoitetaan

ylimielisyyden ja uhriutumisen jatkuva vuorottelu 

Raivoisa hyökkäys kun joutuu alakynteen, silloin mikään ei ole pyhää

Halventavien sivallusten viljely tavallisen puheen seassa (esim. halveksuu asioita, joita tietää toisen arvostavan, tai ilkeilee toisen heikosta kohdasta aina tilanteen tullen)

Viesteihin vastaamatta jättäminen ja viesteillä pommittaminen

Muiden syyttäminen persoonallisuushäiriöiseksi

vihjailu että tietää sinusta salaisuuksia

Kertoo mielellään mitä pahaa muut ovat sinusta sanoneet, mitä läheisempi ihminen, sitä herkullisempaa narsisitille

Puhuu perheellesi sinusta pahaa huumorin varjolla, yrittää saada heistä liittolaista itselleen

"jokaisen asian kääntäminen häneen itseensä: esim. olenpa väsynyt. N: no haloo, mietipä miten väsynyt minä olen.  

asioiden vesittäminen esim. jos kertoo jostain iloisesta asiasta: hei sain uuden työpaikan: N: siinäs näet, olen koko ajan tiennyt että saat uuden työpaikan."

Esimerkit eivät ole narsismia vaan keskustelua. Miksi saisit olla ainoa, joka kertoo väsymyksestä? Entä miksi hän ei saisi osoittaa, että olette keskustelleet aiemmin työnhaustasi, jos olette niin tehneet?

Mikset voi keskustelussa jälleen "kääntää puhetta itseesi" kertomalla lisää väsymyksesi syistä tai mistä haluatkin.

Työpaikallani jotkut tulevat huoneeseen kertoen jotain, mutta jos vastaan heille tai kerron vuorostani jotain, kääntyvät pois jo puheen alussa. Vaikka selvästi ovat osoittaneet sanansa yleisölle, enkä muuten vie poikkeuksellisen paljon aikaa. Miksi saisivat suunnilleen esitelmöidä taukotilassa muille ja sitten kääntyä pois? Eivät tunne muita huoneessa olevia paremmin.

Vierailija
5362/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, jotkut aina vaan luulevat, etteivät muut saa kääntää keskustelua itseensä. Eli jos joku aloittaa keskustelun itsestään, muutko saavat vain kuunnella, myötäillä tai alkaa puhua aivan muusta.

Tunnen ihmisiä, joiden mielestä keskusteluun ei saisi osallistua tiedoilla, jos joku on aloittanut keskustelun jostain lukemastaan asiasta. Kun eiväthän muut saa yrittää esittää asiantuntevaa siitä asiasta. Tai jos joku on opiskellut alaa ja puhuu jostain siihen liittyvästä, muut eivät saisi osoittaa itsekin perehtyneensä asiaan tai tekevänsä jotain siihen liittyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5363/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa, jotkut aina vaan luulevat, etteivät muut saa kääntää keskustelua itseensä. Eli jos joku aloittaa keskustelun itsestään, muutko saavat vain kuunnella, myötäillä tai alkaa puhua aivan muusta.

Tunnen ihmisiä, joiden mielestä keskusteluun ei saisi osallistua tiedoilla, jos joku on aloittanut keskustelun jostain lukemastaan asiasta. Kun eiväthän muut saa yrittää esittää asiantuntevaa siitä asiasta. Tai jos joku on opiskellut alaa ja puhuu jostain siihen liittyvästä, muut eivät saisi osoittaa itsekin perehtyneensä asiaan tai tekevänsä jotain siihen liittyvää.

normaali keskustelu vois mennä vaikka näin:

-kylläpä väsyttää

- no mikä nyt väsyttää, etkö saanut nukuttua

-en oikein, kissa maukui koko yön

-no voi kurja. toivottavasti ens yö menee paremmin. minäkin valvoin, kun mielessä pyöri tekemättömät työt.

-voi harmi, haluatko kertoa lisää

keskustelussa narsistin kanssa

-kylläpä väsyttää

-no haloo, luuletko ettei mua väsytä

jos et huomaa eroa, niin sehän kertoo jo paljon sinusta.

Vierailija
5364/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

normaali keskustelu vois mennä vaikka näin:

-kylläpä väsyttää

- no mikä nyt väsyttää, etkö saanut nukuttua

-en oikein, kissa maukui koko yön

-no voi kurja. toivottavasti ens yö menee paremmin. minäkin valvoin, kun mielessä pyöri tekemättömät työt.

-voi harmi, haluatko kertoa lisää

keskustelussa narsistin kanssa

-kylläpä väsyttää

-no haloo, luuletko ettei mua väsytä

jos et huomaa eroa, niin sehän kertoo jo paljon sinusta.

Totta kai noissa esimerkeissä on eroa. Esimerkeistä vaan sai kuvan, että ihminen voi luulla, että keskustelujen pitäisi pyöriä hänen ympärillään. Hänen väsymyksensä, hänen työnhakunsa, hänen työnsä. Jos toinenkin on kannustanut työnhaussa, miksei voisi jälkeenpäin sanoa, että sanoi toisen saavan uuden työn.

Oma lukunsa ovat juoruilijat, jotka ihmettelevät, kun joku osallistuu keskusteluun omilla asioillaan, ja sitten kritisoi muille selän takana. Ihmettelee siis muille, miksi joku kertoi omista asioistaan, ehkä kertoo, mitä asiat olivat, ja mahdollisesti vielä keksi muiden töistä lisää kritiikin aihetta muiden työjuttujen lisäksi.

Kyllä kyseinen kansankynttilä itsekin on äänessä ja vielä selän takana, vaikka on kyse toisen kritisoimisella esiintymisestä. Eli voisi haluta kertoa jostain, mutta kun on itse luonut säännön, ettei muka saa kertoa omista asioista, juoruaa sitten jostain muusta tai puhuu työstä. Kummallisia lukkoja joillain ihmisillä.

Vierailija
5365/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shirly ja Eve lusikassa narskuilivat

Vierailija
5366/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shirly ja Eve lusikassa narskuilivat

Kaikella rakkaudella: nyt olisi jo hyvä keksiä vähän muuta ajateltavaa ja tekemistä kuin nämä tosi-TV-neidot ja heidän tuominen esiin jatkuvasti ketjussa.

Vierailija
5367/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin että kaikki perusasiat menee narsistin kanssa pieleen. Ei ihme että oli tuntuu raskaalta ja masentuneelta. Esim nukkuminen. Muutkaan ei nuku jos narsisti ei nuku. Jos valitat väsymystä, hän sanoo että teeskentelet. Et ole väsynyt. Ruokaa syöt liian usein. Sinulla ei ole nälkä jos narsistillakaan ei ole nälkä. Sama toiste päin. "Et ikinä laita ruokaa". Autoa et osaa ajaa. Jos auto on ollut käytössäsi, narsisti löytää autosta vikoja jotka ovat tulleet kun se oli käytössäsi. Lapsia et tietenkään osaa kasvattaa. Olet liian kiltti. Narsisti kyllä osaa. Sanoo asioista ja kun kielletään, sinä pilaat hänen ja lasten välit. "Täällä ei saa sanoa mitään". Jos narsisti saa "sanoa" tunnelma kotona on ahdistunut. Kaikkea kytätään; jääkaapilla käyntiä, tiskikoneen täyttää, veden kulutusta, valojen päällä pitämistä, sohvalla makoilua yms. Kotona ei enää kukaan naura tai laula. Itse "pomo" istuu tyytyväisenä nojatuolissa ja katsoo sitä kanavaa mitä haluaa. Muut perheessä viihtyvät mielummin huoneissaan tai pois.

Just kuin meillä. Pomo istui ja katsoi ja muu perhe luikki matkoihinsa. En osannut täyttää tiskaria. Jos minä tai lapset, varsinkin tytär, ajoi hänen autollaan, niin jo oli naarmu tai muu jossain. Mikään ei voinut hajota vain siksi, että oli kulunut ja vanha, tai vaikka tekovika. Aina se oli perheenjäsenten syy.

Vierailija
5368/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa kyllä siltä että nämä kuvaukset pitävät paikkansa. Olen lukenut ja perehtynyt asiaan. Tuskin näissä kommentoijissa on narsisteja. Kommentit pitävät paikkansa.

Vierailija
5369/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan lukenut kirjaa Helvetti jota kutsuin rakkaudeksi?

Vierailija
5370/10671 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahlasin ketjua läpi useamman viikon ajan. Todella hyvä vertaistukea varten ja aivan kamalaa, mitä jotkut ovat kokeneet.

Hämmästyttävää, miten moni pienikin asia yhdistää narsisteja/narsistisia ihmisiä. Jopa jonottamiseen kykenemättömyys. Paljon pieniä asioita joita olen ihmetellyt ja jännä tajuta, että nekin kuuluvat tai voivat kuulua narsistiseen käytökseen. Omalla kohdalla kyse vanhemmasta. Jatkuva itsekehu, arvosteleminen ja ruuan yökkäily oli meillä tuttua. Teini-iässä kuulin käveleväni kuin miehet ja oli vaihe kun puristeli perheenjäsenten reisiä testatakseen kenellä on vähiten rasvaa. Hänellä tietysti. Minä oli aina ollut hankala ja varsinkin hankala lapsi.

Olen muistellut tilanteita, joita ei aiemmin osannut ajatella niin outona tai kamalana.

Esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon ja oman lapsen saatuani on muistista herännyt paljon uusia asioita. Hän alkoi sanomaan täysin normaalia kaksivuotiasta lastanikin hankalaksi, kun tämä ei halunnut leikkiä juuri niin kuin isovanhempi halusi.

Terapeutti totesi ensimmäisellä käyntikerrallani vanhempani käytöksen olevan vahvasti narsistista. Päädyin hänen luokseen ns. viimeisen niitin vuoksi. Katkaisin välit vanhempaani ja on ollut paljon kevyempi olo. Tietynlainen jännitys on kadonnut. Ei tarvitse olla jatkuvassa valmiustilassa ja odottaa seuraavaa episodia. Syyllisyyttä tunnen silti, vaikka tiedän, että tämä on itselleni ja sitä kautta perheelleni paras vaihtoehto.

Vierailija
5371/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulinpa taas tänään narsistin höynäyttämäksi. Eikä pitänyt olla enää mahdollista. On ne taitavia ja sinnikkäitä.

Tämä kappale oli linkattu toiseen ketjuun. Kuvaa täysin suhdettani narsistiin, joka sana osuu kohdilleen.

Vierailija
5372/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta Anoppi kirjoitti:

Pitänee selventää lisää tilannetta.

Kerroin että tulossa on kokous jossa käsitellään minun käytöstäni. Kokoukseen tulevat osallistumaan koko perhe sekä toinen poikani. Siellä EN tule olemaan minä. Toisen poikani kanssa minulla on erittäin lämpimät välit ja häneltä kuulin tästä kokouksesta. Miniäni on ilmoittanut että olen uhkaillut yhtä lapsenlapsista lyömisellä, ja voin olla vaaraksi heille. JOKA EI PIDÄ PAIKKAANSA. Toinen poikani ei uskonut sitä hetkeäkään.

Joku siis valehtelee.

Päämääränä näyttäisi olevan minun mustamaalaaminen.

Tämä oli se syy että päätin nousta takajaloilleni. Mitta tuli täyteen. Miniä on tuohtunut että "haukun äitiä tämän lapsille", vaikka on itse tehnyt sitä yli 20 v. Siis haukkunut minua minun lapsilleni. 

Miten tästä kävellään ulos? Ensimmäisen kerran olen noussut vastarintaan, mutta oliko se virhe?

Ehkä virhe. Narsistin pitää antaa itse kaivaa kuoppa ja toimia vasta sitten. Ja harvoin niitä voittaa. Mulle selvisi vasta 45 v, että mummu oikeasti oli narsisti. Eli voi mennä vuosikymmeniä, että selviää, kuka on oikeasti pahis ja kuka ei.

Toi on surullinen tilanne. Netissä on tietty nykyään narsisteja, jotka tarjoavat apuaan toisten narsistien voittamiseen, mutta kontaktikieli enkku.

Vierailija
5373/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin keskustelutyyli:

Inttäminen periaatteesta pienistä ja isoista asioista

jokaisen asian kääntäminen häneen itseensä: esim. olenpa väsynyt. N: no haloo, mietipä miten väsynyt minä olen.  

asioiden vesittäminen esim. jos kertoo jostain iloisesta asiasta: hei sain uuden työpaikan: N: siinäs näet, olen koko ajan tiennyt että saat uuden työpaikan. 

heti seuraavassa hetkessä ilmenevä kateus: hyvähän sun on, olet juuri saanut uuden työpaikan.

Eri mieltä oleminen kaikesta periaatteen vuoksi

Uskomusten esittäminen faktoina. Ei vaivaudu ottamaan mistään asioista selvää, olettaa

säälin kerjääminen

Tuhahtelu, kun epäloogisuudet osoitetaan

ylimielisyyden ja uhriutumisen jatkuva vuorottelu 

Raivoisa hyökkäys kun joutuu alakynteen, silloin mikään ei ole pyhää

Halventavien sivallusten viljely tavallisen puheen seassa (esim. halveksuu asioita, joita tietää toisen arvostavan, tai ilkeilee toisen heikosta kohdasta aina tilanteen tullen)

Viesteihin vastaamatta jättäminen ja viesteillä pommittaminen

Muiden syyttäminen persoonallisuushäiriöiseksi

vihjailu että tietää sinusta salaisuuksia

Kertoo mielellään mitä pahaa muut ovat sinusta sanoneet, mitä läheisempi ihminen, sitä herkullisempaa narsisitille

Puhuu perheellesi sinusta pahaa huumorin varjolla, yrittää saada heistä liittolaista itselleen

”Tuhahtelu, kun epäloogisuudet osoitetaan”

Tyypillistä AV-mammoille?

Vierailija
5374/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki narsistin itsekkyydestä parisuhteessa ja seksissä.

Hän jättää sinut suoraan puskista. Tulee takaisin (yrittää tulla takaisin) ja keskittyy vain kertomaan omista tuntemuksistaan, ei pyydä anteeksi tekoaan eikä osoita mitään empatiaa aiheuttamastaan kärsimyksestä.

Suuseksin antaminen naiselle on miesnarsistin nautinnon hetki, naisen nautinnosta viis. Miten joku onnistuu kääntämään tuonkin täysin itseensä!?

Kun nainen on todella tiukka, mies kertoo miten häntä lähes sattuu. Ei mitään oivallusta uhrata ajatustakaan sille, sattuuko naista vai ei.

Vierailija
5375/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu narskun kanssa on kuin hänelle olisi tehty pysyvä lobotomia!

Kommunikointi menee näin, kun kyse tulee esim. hänen valehtelustaan ”en muista mitään tuollaista, ei sillä ole enään merkitystä, ei tilanne ole muuttunut mitenkään” tai täysi radiohiljaisuus, tilanteesta kylmästi pois kävely, ilmekään ei värähdä kun tuijottaa suoraan silmiin puhumatta mitään puunaamana.

Vastaa esim. tekstarikeskusteluissa yhdellä ympäripyöreällä sanalla, ettei jää todisteita, tyyliin: ”mietiskelen”, ”ei havaintoa”, ” niinpä”, ”katotaan”, ” mmm”.

Vierailija
5376/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluissa joku lause joka jättää sinut ihmettelemään pariksi sekunniksi "häh?"-tilaan, on juuri se hetki kun täytyy herätä. Neljän sekunnin kuluttua aivosi ovat jo hakeneet kummalliselle lauseelle monta eri mahdollista syytä--- jotka kaikki ovat vääriä. Luota siihen ensimmäiseen vaistoon kun olet ymmälläsi: kaikki ei ole kohdallaan. Älä lähde korjailemaan asiaa mielessäsi. Kirjoita nämä lauseet ylös, ja pian saat koosteen missä mennään. Kirjaa ylös ketä ihmisiä narsisti ivaa.

Jos narsistilla on kaveripiirissään paras kaveri vaikkapa suoraan "alamaailman mafiapiiristä" hämärine kikkailuineen mutta narsisti itse esittää hyveen perikuvaa ja ihmettelet aina miksi tämä hyväntahtoinen enkeli on niin huonossa seurassa: hän on täysin samalla tasolla tämän rikollisen kanssa. Voit olla varma että tekee yhtä pimeitä hommia.

Vierailija
5377/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, että toinen oli narsisti ja joutui tämän jättämään hyväksyy helpommin kuin sen, että oma arvostelukyky petti ja tuli höynäytetyksi. Koska rakkautta ja hyviä ihmisiä on maailmassa yhä, mutta valitsenko silti aina sen narsistin, ystäväksi tai kumppaniksi. Jos oma vanhempi on narsisti, näin helposti käy.

Vierailija
5378/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin tunnistaa siitä kaikesta sairaasta mielensä omavaraisuudesta, johon hän ei tarvitse koskaan ulkopuolista apua. Hän ei tarvitse terapiaa, keskusteluapua ja järkyttävin esimerkki: narsisti loukkasi päänsä kaatuessaan. Hän hoki, ettei saa tilata ambulanssia vaikka pää vuosi verta. Narskulle häpeä on pahinta ja joutuminen muiden armoille esim. hoidettavaksi sairaalaan.

No, hönet toimitetiin ambulansilla hoitoon, mutta asiasta ei saa puhua, koska ” ei sillä ole mitään väliä, en edes muista”.

Vierailija
5379/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta Anoppi kirjoitti:

Pitänee selventää lisää tilannetta.

Kerroin että tulossa on kokous jossa käsitellään minun käytöstäni. Kokoukseen tulevat osallistumaan koko perhe sekä toinen poikani. Siellä EN tule olemaan minä. Toisen poikani kanssa minulla on erittäin lämpimät välit ja häneltä kuulin tästä kokouksesta. Miniäni on ilmoittanut että olen uhkaillut yhtä lapsenlapsista lyömisellä, ja voin olla vaaraksi heille. JOKA EI PIDÄ PAIKKAANSA. Toinen poikani ei uskonut sitä hetkeäkään.

Joku siis valehtelee.

Päämääränä näyttäisi olevan minun mustamaalaaminen.

Tämä oli se syy että päätin nousta takajaloilleni. Mitta tuli täyteen. Miniä on tuohtunut että "haukun äitiä tämän lapsille", vaikka on itse tehnyt sitä yli 20 v. Siis haukkunut minua minun lapsilleni. 

Miten tästä kävellään ulos? Ensimmäisen kerran olen noussut vastarintaan, mutta oliko se virhe?

Kokous, johon et saa osallistua, jonka aihe on sinun käytöksesi… Ystävä kallis, nyt peli poikki ja ota etäisyyttä tuohon poppooseen.

Vierailija
5380/10671 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin tunnistaa siitä kaikesta sairaasta mielensä omavaraisuudesta, johon hän ei tarvitse koskaan ulkopuolista apua. Hän ei tarvitse terapiaa, keskusteluapua ja järkyttävin esimerkki: narsisti loukkasi päänsä kaatuessaan. Hän hoki, ettei saa tilata ambulanssia vaikka pää vuosi verta. Narskulle häpeä on pahinta ja joutuminen muiden armoille esim. hoidettavaksi sairaalaan.

No, hönet toimitetiin ambulansilla hoitoon, mutta asiasta ei saa puhua, koska ” ei sillä ole mitään väliä, en edes muista”.

Ja jos narsisti eksyy terapiaan, tekee hän sen(kin)paremmin kuin muut ja esim. kuukausi riittää hyvin, koska hän vaan osaa sukeltaa asioihin syvällisemmin kuin muut.