Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
5341/10671 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ote miten narsisti puhuu.

Vierailija
5342/10671 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää semmonen mielessä, että me emme pysty muuttamaan toista ihmistä, mutta itseämme pystytään. Narsisti ei muutu, koska hän ei toimi väärin. Hän ei näe teoissaan ja sanomisissaan mitään väärää vaan sinä olet ne hänen mielestään ansainnut. Vain hänen mielipiteellään on väliä ja hänelle riittää se, että hän on onnellinen/tyytyväinen. Sinun onnellasi ei ole väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5343/10671 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset tukee narsisteja? Saavat pienen hyödyn jonkun narsistin uhrin kustannuksella ja lopulta paljon isommat asiat ovat raunioina. Nähty on.

Vierailija
5344/10671 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1bcec885-f97e-4105-b25e-e6df8091214b

"Mustasukkainen mies teki erosta painajaisen – poliisikaan ei voinut auttaa. Poliisien poistuttua paikalta raivo mies palasi naisen asuntoon luvatta teettämillään avaimilla."

Vaikuttaa ihan narsistin käytökseltä.

Vierailija
5345/10671 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua aloittaa uutta ketjua tästä asiasta, mutta voitaisiinko jakaa omia kokemuksia siitä miten selviytyä tällaisen kanssa elämisestä? Monilla on tilanne päällä syystä tai toisesta, joten hyvät neuvot on kullan arvoisia. Miten olette saaneet riidan poikki jos se on taas uusi versio siitä samasta riidasta mikä on käyty suhteen alusta asti? Täällä vaihtelee nyt raivo, mykkäkoulu ja teeskentelyä että kaikki olisi hyvin. Tätä on nyt jatkunut kaksi viikkoa. Keskustella ei voi kun alkaa jankkaamaan sitä samaa aina alusta. 20 vuotta vanhaa asiaa, joka on käsitelty jo monta kertaa.

Puolisolla on myös alkoholiongelma. Mut on eristetty aika tehokkaasti eikä tällä hetkellä ole ketään kenelle puhua. Ajattelin aloittaa AlAnonissa käynnit, onko muille ollut siitä apua?

Hyvä idea tuo ryhmissä käyminen, tai missä tahansa terapiassa. Ehkä saat sieltä voimaa ja lisää ymmärrystä että ihmiatä ei ole luotu elämään tuollaisessa tilassa, kestämään nasistin toistuvia hyökkäyksiä.

Mielestäni ihmiselle ei ole tärkeää opetella selviämään ja kestämään narsistin kiusaamisia, vaan ihan todella pitäisi opetella ulos tilanteesta. Ymmärtää ettei sellaista tarvitse sietää. Toki on keinoja joilla kestää pidempään, ja valehtelee itselleen pidempään että kestän nyt vielä siihen ja siihen asti mutta miksi pitää kestää ja rikkoa itseään aina enemmän ja enemmän?

Vierailija
5346/10671 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniäni on narsisti. Hänen hoviinsa kuuluu hänen oma perheensä eli minun poikani ja neljä ihanaa lapsenlastani.  Hyökkäyksiä alkoi sadella jo aika varhain ja tiedän että poikani yritti aluksi puolustaa minua. Tilanne taisi käydä kotona kestämättömäksi, koska pikkuhiljaa puolustaminen hiipui. Nyt kun aikaa on mennyt  n. 23 vuotta, huomaan poikanikin alkavan kääntyä minua vastaan. Olen pikkuhiljaa hyväksynyt sen. En voi tehdä sille asialle mitään. En käy enää heillä ollenkaan ( 3 vuoteen), enkä vastaa miniän satunnaisiin ilkeisiin viesteihin. Mutta lapset. Sama hienotunteisuus kummallakin, miniällä ja minulla, varjeli lapsia. Heitä ei vedetty mukaan riitoihin. Nyt kun heistä melkein kaikki ovat aikuisia, ja osa muuttanut omaan asuntoon, olen alkanut avautua ja purkaa tuskaani heille. Olen törmännyt epäuskoisiin tuijotuksiin. Välimme ovat olleet lämpimät, mutta taidanko nyt pilata ne? Miniä ehdottaa kokousta jossa käsiteltäisiin "minun käytöstäni heidän perhettään kohtaan".

Onko neuvoja? Mitä teen? 

Vierailija
5347/10671 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta Anoppi kirjoitti:

Miniäni on narsisti. Hänen hoviinsa kuuluu hänen oma perheensä eli minun poikani ja neljä ihanaa lapsenlastani.  Hyökkäyksiä alkoi sadella jo aika varhain ja tiedän että poikani yritti aluksi puolustaa minua. Tilanne taisi käydä kotona kestämättömäksi, koska pikkuhiljaa puolustaminen hiipui. Nyt kun aikaa on mennyt  n. 23 vuotta, huomaan poikanikin alkavan kääntyä minua vastaan. Olen pikkuhiljaa hyväksynyt sen. En voi tehdä sille asialle mitään. En käy enää heillä ollenkaan ( 3 vuoteen), enkä vastaa miniän satunnaisiin ilkeisiin viesteihin. Mutta lapset. Sama hienotunteisuus kummallakin, miniällä ja minulla, varjeli lapsia. Heitä ei vedetty mukaan riitoihin. Nyt kun heistä melkein kaikki ovat aikuisia, ja osa muuttanut omaan asuntoon, olen alkanut avautua ja purkaa tuskaani heille. Olen törmännyt epäuskoisiin tuijotuksiin. Välimme ovat olleet lämpimät, mutta taidanko nyt pilata ne? Miniä ehdottaa kokousta jossa käsiteltäisiin "minun käytöstäni heidän perhettään kohtaan".

Onko neuvoja? Mitä teen? 

Lopetat tuon lasten lastesi päiden sekoittamisen ainakin näin alkuun.

Miksi sitä mielipahaa heidän harteille pitäisi edes kaataa?

Vierailija
5348/10671 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että kaikki perusasiat menee narsistin kanssa pieleen. Ei ihme että oli tuntuu raskaalta ja masentuneelta. Esim nukkuminen. Muutkaan ei nuku jos narsisti ei nuku. Jos valitat väsymystä, hän sanoo että teeskentelet. Et ole väsynyt. Ruokaa syöt liian usein. Sinulla ei ole nälkä jos narsistillakaan ei ole nälkä. Sama toiste päin. "Et ikinä laita ruokaa". Autoa et osaa ajaa. Jos auto on ollut käytössäsi, narsisti löytää autosta vikoja jotka ovat tulleet kun se oli käytössäsi. Lapsia et tietenkään osaa kasvattaa. Olet liian kiltti. Narsisti kyllä osaa. Sanoo asioista ja kun kielletään, sinä pilaat hänen ja lasten välit. "Täällä ei saa sanoa mitään". Jos narsisti saa "sanoa" tunnelma kotona on ahdistunut. Kaikkea kytätään; jääkaapilla käyntiä, tiskikoneen täyttää, veden kulutusta, valojen päällä pitämistä, sohvalla makoilua yms. Kotona ei enää kukaan naura tai laula. Itse "pomo" istuu tyytyväisenä nojatuolissa ja katsoo sitä kanavaa mitä haluaa. Muut perheessä viihtyvät mielummin huoneissaan tai pois.

Vierailija
5349/10671 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Narsistieksä kulki perässä sammuttamassa valoja, arvosteli että makaan perse homeessa, saneli minkä merkkistä jugurttia saa ostaa jne. Tosi viehkeä tunnelma kotona, juu ei. Lyhyeksi jäi se avoliitto.

Vierailija
5350/10671 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta Anoppi kirjoitti:

Onko neuvoja? Mitä teen? 

Lopeta asioiden purkaminen lapsenlapsille. Ei ole heidän paikkansa olla isoäidin terapeutti, varsinkin kun lojaliteetti lapsilla on pitkälti omalle äidilleen.

Kannattaa myös muistaa, että moni ei tosiaan näkemättä/kokematta usko näitä narsistin tekemiä juttuja. Tämäkin kannattaa hyväksyvä. Jos nämä lapsenlapset ymmärtävät mistä puhut, niin kyllä he jossain vaiheessa sinulle asiasta puhuvat ihan itse.

Vierailija
5351/10671 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinpa taas tänään narsistin höynäyttämäksi. Eikä pitänyt olla enää mahdollista. On ne taitavia ja sinnikkäitä.

Vierailija
5352/10671 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta Anoppi kirjoitti:

Onko neuvoja? Mitä teen? 

Lopeta asioiden purkaminen lapsenlapsille. Ei ole heidän paikkansa olla isoäidin terapeutti, varsinkin kun lojaliteetti lapsilla on pitkälti omalle äidilleen.

Kannattaa myös muistaa, että moni ei tosiaan näkemättä/kokematta usko näitä narsistin tekemiä juttuja. Tämäkin kannattaa hyväksyvä. Jos nämä lapsenlapset ymmärtävät mistä puhut, niin kyllä he jossain vaiheessa sinulle asiasta puhuvat ihan itse.

Tässä asia kuulostaa minusta siltä, että miniä voi hyvinkin olla oikeassa.

Vierailija
5353/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

‼️Haluaisin varoittaa Aihe vapaalla toimivasta narsistista. Hän vaikuttaa hullulta, mutta toimii tietoisesti ja pyrkien vahingoittamaan, vaikuttamaan muiden mieliin. Narsistien uhrit ovat alttiimpia kaikenlaisille pahanteolle ja siksi suosittelen poistumaan palstalta tai käymään vain tässä keskustelussa, oman hyvinvoinnin takia.

Kyseinen hlö käyttää sanapareja aivopestäkseen tai muokatakseen ajatuksia. Esim. poikalapsi -> ajatus x, holvikaari-> ajatus y. Kuulostaa hölmöltä, mutta on oikeasti vakava asia. Älkää ainakaan altistuko tälle ilman, että ymmärrätte mitä tapahtuu.

Tässä lista muista psykologisista manipulaatiotavoista:

https://mielenihmeet.fi/9-merkkia-psykologisesta-manipuloinnista-sanoje…

“Ajatus turmelee kielen ja kieli voi myös vahingoittaa ihmissuhteita.”

-George Orwell-

Vierailija
5354/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

‼️Haluaisin varoittaa Aihe vapaalla toimivasta narsistista. Hän vaikuttaa hullulta, mutta toimii tietoisesti ja pyrkien vahingoittamaan, vaikuttamaan muiden mieliin. Narsistien uhrit ovat alttiimpia kaikenlaisille pahanteolle ja siksi suosittelen poistumaan palstalta tai käymään vain tässä keskustelussa, oman hyvinvoinnin takia.

Kyseinen hlö käyttää sanapareja aivopestäkseen tai muokatakseen ajatuksia. Esim. poikalapsi -> ajatus x, holvikaari-> ajatus y. Kuulostaa hölmöltä, mutta on oikeasti vakava asia. Älkää ainakaan altistuko tälle ilman, että ymmärrätte mitä tapahtuu.

Tässä lista muista psykologisista manipulaatiotavoista:

https://mielenihmeet.fi/9-merkkia-psykologisesta-manipuloinnista-sanoje…

“Ajatus turmelee kielen ja kieli voi myös vahingoittaa ihmissuhteita.”

-George Orwell-

Osaako joku nimetä käytetyn tekniikan ja suositella aihetta käsittelevää kirjallisuutta? Entä miten mieltä vahingoittavat sanaparit saa purettua? Vastaavalla, mutta positiivisella, toistolla?

Vierailija
5355/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti aloitti taas huuveroinnin ja muitutti täysin mikä on narsistin keskustelutyyli:

-manipulaatio

- valehtelu

- hän itse määrittää mistä puhutaan ja miten, koska ja kuinka paljon (hänestä itsestään, toisen imartelu tms on manipulaatiota)

Vierailija
5356/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee selventää lisää tilannetta.

Kerroin että tulossa on kokous jossa käsitellään minun käytöstäni. Kokoukseen tulevat osallistumaan koko perhe sekä toinen poikani. Siellä EN tule olemaan minä. Toisen poikani kanssa minulla on erittäin lämpimät välit ja häneltä kuulin tästä kokouksesta. Miniäni on ilmoittanut että olen uhkaillut yhtä lapsenlapsista lyömisellä, ja voin olla vaaraksi heille. JOKA EI PIDÄ PAIKKAANSA. Toinen poikani ei uskonut sitä hetkeäkään.

Joku siis valehtelee.

Päämääränä näyttäisi olevan minun mustamaalaaminen.

Tämä oli se syy että päätin nousta takajaloilleni. Mitta tuli täyteen. Miniä on tuohtunut että "haukun äitiä tämän lapsille", vaikka on itse tehnyt sitä yli 20 v. Siis haukkunut minua minun lapsilleni. 

Miten tästä kävellään ulos? Ensimmäisen kerran olen noussut vastarintaan, mutta oliko se virhe?

Vierailija
5357/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on vihainen sodasta. Vain sen vuoksi, koska sota vie huomiota pois hänestä. Minä en saisi reagoida sotaan mitenkään. Narsisti suuttuu jos olen huolestunut tilanteesta, luen uutisia tai pohdin asiaa. Viehän se minun huomiota pois hänestä. Tämän hän osoittaa eri keinoin rankaisemalla. Sama juttu ennenkin. Esim. kun korona alkoi niin suuttui, kun keskityin siihen mielestään liikaa, enkä häneen. Eli pitäisi olla kuin robotti silmälaput päässä, eikä reagoida mitenkään vaikka tulisi maailmanloppu niin siihen ei saisi kiinnittää huomiota, ettei se ole pois hänen huomioimisesta. Itsekkyyden huippu! Sitten julkisuuteen esittää olevansa joku sodan hyväntekijä ja auttaja, että saa vain kiillotettua kilpeään. Oikeasti ei välitä koko tilanteesta, eikä siitä saa kotona puhua mitään.

Vierailija
5358/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä mulle tuut avautuu! Mee jollekin muulle itkemään, ei paljon kiinnosta!

Vierailija
5359/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin keskustelutyyli:

Inttäminen periaatteesta pienistä ja isoista asioista

jokaisen asian kääntäminen häneen itseensä: esim. olenpa väsynyt. N: no haloo, mietipä miten väsynyt minä olen.  

asioiden vesittäminen esim. jos kertoo jostain iloisesta asiasta: hei sain uuden työpaikan: N: siinäs näet, olen koko ajan tiennyt että saat uuden työpaikan. 

heti seuraavassa hetkessä ilmenevä kateus: hyvähän sun on, olet juuri saanut uuden työpaikan.

Eri mieltä oleminen kaikesta periaatteen vuoksi

Uskomusten esittäminen faktoina. Ei vaivaudu ottamaan mistään asioista selvää, olettaa

säälin kerjääminen

Tuhahtelu, kun epäloogisuudet osoitetaan

ylimielisyyden ja uhriutumisen jatkuva vuorottelu 

Raivoisa hyökkäys kun joutuu alakynteen, silloin mikään ei ole pyhää

Halventavien sivallusten viljely tavallisen puheen seassa (esim. halveksuu asioita, joita tietää toisen arvostavan, tai ilkeilee toisen heikosta kohdasta aina tilanteen tullen)

Viesteihin vastaamatta jättäminen ja viesteillä pommittaminen

Muiden syyttäminen persoonallisuushäiriöiseksi

vihjailu että tietää sinusta salaisuuksia

Kertoo mielellään mitä pahaa muut ovat sinusta sanoneet, mitä läheisempi ihminen, sitä herkullisempaa narsisitille

Puhuu perheellesi sinusta pahaa huumorin varjolla, yrittää saada heistä liittolaista itselleen

Vierailija
5360/10671 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Mariinistako puhutaan????