Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
5201/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kukaan normaali ei katsele narsistia kovin kauaa, tai hinta on sen mukainen, tarvitaan läheisriippuvainen toiseksi osapuoleksi.

Vierailija
5202/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin narsistin kiusaamisesta. Hän on niin ennalta-arvattava ja toistaa kaavamaisesti samoja asioita, eikä nyt näennäisestä viisaudestaan huolimatta ole mikään kovinkaan terävä tyyppi, että on todella helppoa tietää miten häntä voi ärsyttää ja kiusata. Sopivasti kehumalla ja mielistelemällä hänet saa pidettyä koukussa ja sitten voi taas kiusata olemalla antamatta huomiota ja kehuja, joista on riippuvainen. Saan tyydytystä siitä, että narsisti on riippuvainen minusta (olen sellaisessa asemassa, että hänen menestys on minusta riippuvainen) ja minulla on henkinen ote häneen. Hän tarvitsee huomiotani, kehumista jne. että pysyy voimissaan. Narsisti on huvia minulle. Kerroin tämän siksi, että ei kaikki suinkaan kärsi narsistista vaan narsistilla voi myös huvitella ja hän voi olla ihan hyvää viihdettä, kun osaa pelata hänellä oikein ja saa hänet riippuvaiseksi itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5203/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V*ttu, että alkaa ottamaan päähän eräs narsisti. Suuttuu heti jos sanoo hänelle jonkin kuulumisen tai asian, mihin hän itse ei liity mitenkään. Eli hänelle ei voi normaalisti kertoa esim. kuulumisia tai että mitä olet tehnyt jos asiaan ei liity tämä narsisti niin suuttuu ja lopettaa kommunikoinnin siihen. Ei voi esim. kertoa, että tänään on siivouspäivä tai oli kauppareissu tai tänään menen uimaan ym. Ihan siis normaali asia esim. söin kotona jäätelöä ja mainitsin siitä niin narsisti veti herneen nenään ja lopetti yhteydenpidon välittömästi. Ihmeissäni mietin, että mikä sille nyt tuli? Sitten tulin siihen tulokseen, että narsisti ei kestä mitään normaalejakaan asioita, tekemisiä tai kuulumisia kerrottavan hänelle jos hän ei liity siihen asiaan mitenkään. Eli hänelle ei saa puhua, kuin hänestä itsestään ja silloinkin ylistävään sävyyn. Kuinka loputtoman itsekästä! Alkoi ottamaan taas niin päähän, että nyt saa narsissi olla kyllä ihan omissa oloissaan ja miettiä miksei minusta vähään aikaan kuulu mitään..

Miksi olet tekemisissä ankeuttajan kanssa🙄

Tää on myös semmonen yks tyyli mitä kannattaa ihan itse miettiä että onko oikeestaan mitään järkeä vastailla aina ihmisille tyyliin: "mitä mä sanoin, mitäs läksit, miks teit niin ja noin". Itseasiassa Sinä olet ihminen jollaisia en itse katsele

Toinen uhriutuu kuin narsisti konsanaan ja toinen häneltä kysyy "miksi olet tekemisissä ankeuttajan kanssa".

Vaikka joku toinen olisi mitä tahansa niin ihmisellä on aina vastuu itsestään. Ei se ole enää narsistioletetun syytä että uhrioletettu lietsoo itsensä suutuksiin.

"miettiköön miksei minusta vähään aikaan kuulu mitään"...

Sinulaistesi narsujen takia joskus tuntuu että pommi olisi ihan paikallaan

Senkun tuut tappamaan. Haluatko osoitteenkin vielä?

Käännä nyt juttu vielä tälleen. Uhriudu rauhassa

Vierailija
5204/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nautin narsistin kiusaamisesta. Hän on niin ennalta-arvattava ja toistaa kaavamaisesti samoja asioita, eikä nyt näennäisestä viisaudestaan huolimatta ole mikään kovinkaan terävä tyyppi, että on todella helppoa tietää miten häntä voi ärsyttää ja kiusata. Sopivasti kehumalla ja mielistelemällä hänet saa pidettyä koukussa ja sitten voi taas kiusata olemalla antamatta huomiota ja kehuja, joista on riippuvainen. Saan tyydytystä siitä, että narsisti on riippuvainen minusta (olen sellaisessa asemassa, että hänen menestys on minusta riippuvainen) ja minulla on henkinen ote häneen. Hän tarvitsee huomiotani, kehumista jne. että pysyy voimissaan. Narsisti on huvia minulle. Kerroin tämän siksi, että ei kaikki suinkaan kärsi narsistista vaan narsistilla voi myös huvitella ja hän voi olla ihan hyvää viihdettä, kun osaa pelata hänellä oikein ja saa hänet riippuvaiseksi itsestään.

No, itse ajattelen, että jotain on pielessä myös ihmisessä, joka nauttii toisella leikkimisestä. Narsistit ovat paskakasoja, mutta heillä on jo ihan riittävästi kärsimystä siinä, että eivät pääse itseään pakoon vaan oma itse seuraa mukana, minne tahansa meneekin ja millä tahansa tavalla yrittää itseään ja elämäänsä paeta. 

Vierailija
5205/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras esimerkki on Putin. Kuuntelee hetken puhetta, niin ymmärtää pian, millainen sairaus psykopatianarsismi on.

Vierailija
5206/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja 14.29 menee kyllä nyt kiusaamisen puolelle

Kirjoituksesi oli kaikkea muuta kuin terve.

Vierailija
5207/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet väärin. Ketään ei pidä kiusata, ei edes narsistia. Eikä antaa narsistin kiusata itseä.

Täällä monet ovat mieltä, että ihminen voi tulla narsistiksi traumaattisen, rakkaudettoman, täynnä vaillejäämistä olleen lapsuuden vuoksi.

Toinen reitti on se, että vanhemmat ylihemmottelevat lapsen, nostavat lapsen jalustalle, jolle ei laiteta mitään rajaa eikä uskalleta vaatia mitään. Lapsesta kasvaa tyranni. Kun tällainen sitten aikuisena on tekemisissä ns. tavallisten ihmisten kanssa jotka kohtelevat häntä tavallisena ihmisenä eivätkä palvo häntä kuin omat vanhemmat aikanaan, narsistinen käytös laukeaa.

Lähipiiriini kuuluu jälkimmäinen narsisti. Hänellä on diagnoosi ja hän on hoidossa ja itse kertonut tuon taustastaan. Narsisti on lapsena saanut aivan liian vähän tai sitten aivan liikaa.

Vierailija
5208/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grey rock tolle narsulle vaan, älkää provosoituko! Narsistit yrittää juuri tuota että ärsyttää ja yrittää saada reaktiota aikaan. Tää on niin nähty jo, ja aika alkeellinen perus-narsu manipulaatio. Psykopaatit eivät edes alentuisi tuohon. Tämä on narsisteille se ainoa keino pakottaa väkisin sitä "yhteyttä" toisiin ihmisiin, mitä muuten eivät tunne koska peilisolut puuttuu. Ja lapsuudessa jäi oikeaa rakkautta saamatta. Onhan se surullista, mutta sitä on turhaa narskun kostaa koko ajan muille ihmisille, se ei johda mihinkään hyvään lopulta. Näistä narsisteista kasvaa alitajuisesti katkeria - eivät tajua olevansa katkeria... Se on vain se nakertava turhautumisen tunne mikä syö koko ajan sisältä. Olen huomannut, että ne ihmiset jotka eivät saa elämässään mitä haluavat, eivät onnistu, eivätkä aidosti omaa hyvää itsetuntoa ovat juuri niitä, jotka sitten pyrkivät päämääriinsä kyseenalaisilla keinoilla. Eivät onnistu reilun pelin kautta, eivät vaan osaa. Vahvuutta on olla tekemättä ikäviä asioita silloinkin kun voisi. Just because you can does NOT mean you should!

Muuten hyvä, mutta että jäi oikeaa rakkautta saamatta? Meitä muutahan on rakastettu ihan sikana vai. Tietämissäni tapauksissa nasseilla on n 3-4 vuotta nuorempi sisarus, ihan normaali rakkautta on saanu vaikka on muitakin lapsia perheessä. Että ovat vaan huonoa ainesta muuten. Eikä voi lapsuutta syyttää jos aikuisena valitsee tehdä huonosti. Narsismi voi johtua myös siitä että lasta on pidetty ihmelapsena eli rakastettu liikaa.

Narsisti uhreiksi joutuvat on yhtälailla voineet jäädä ilman rakkautta mutta se ei oikeuta tuhoamaan muita.

Meidän ei tarvi tuntea mitään myötätuntoa niitä kohtaan.

Vierailija
5209/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, itse ajattelen, että jotain on pielessä myös ihmisessä, joka nauttii toisella leikkimisestä. Narsistit ovat paskakasoja, mutta heillä on jo ihan riittävästi kärsimystä siinä, että eivät pääse itseään pakoon vaan oma itse seuraa mukana, minne tahansa meneekin ja millä tahansa tavalla yrittää itseään ja elämäänsä paeta. 

En usko että kärsivät, kun itsekritiikki puuttuu. Ja nykyään kun on netti, voivat hakea ja saada huomiota loputtomasti. Vaikka provoilemalla ihmisten ketjuissa.

Vierailija
5210/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on kommunikaatiossa myös Devils Advocate eli ns. Paholaisen asianajaja-tyyliltään.

Tän allekirjoitan, riita narsistin kanssa on sille vain todisteiden ja lyömäaseiden etsimistä seuraavaa riitaa varten. Ihan kaiken mitä hädissäsi sanot hän kääntää sinua vastaan. Ja jos sanot yhdenkin sanan eri tavalla, niin hän tulkitsee, että olet valehdellut. Eli taas yksi ase hänen puolelleen.

Riidat on myös sellaisia, että hän haluaa ehdottomasti "voittaa" ne, eli saada sinun mielipiteesi vaihdettua omaansa, sen jälkeen hän on tyytyväinen kun olet alistunut hänen ylivoimaisuutensa, älykkyytensä ja valtansa alle. Olen kysynyt että mihin ajattelee tällaisen riitelytyylin johtavan, onnelliseen parisuhteeseenko? Ei tule vastausta.

Vastauksia vaaditaan ja tiukkaan sävyyn. Jos olet epätoivoisena hiljaa kun sipuli ei enää kestä tai mietit jo itsesi satuttamista, niin se tulkitsee senkin itseensä kohdistuvaksi. Vastaukset pitää tulla aina oikealla tavalla, oikein istumalla ja jakaus oikeassa kohdassa, muuten niitä ei "hyväksytä" vastauksiksi. Ja vaikka vastaisit siihen tärkeimpään riidan aiheuttaneeseen kysymykseen, niin senkin jälkeen kaivetaan lisää ja aloitetaan alusta. Ja sitten riidellään jo siitä, että mistä äsken riideltiin. Ja karuselli pyörii kunnes olet menettää järkesi ja olet valmis juoksemaan pääsi seinään. Edes siinä vaiheessa kun romahdat henkisesti ja olet vain tärisevä ja itkevä rätti nurkassa kädet suojaten päätäsi, se ei lopu.

Voimakkaat reaktioni johtuvat lapsena kokemaani narskuäidin raivotunteihin. Istutti säännönllisesti mut alas ja huuti niin että tukka oli lähteä. Huuto ei liittynyt millään lailla minuun, olin vain sopiva ja hallittava raivon kohde. Olin kotona kuin vankilassa siihen asti kun täytin 18.

Nyt 50+ enkä vieläkään tajua tän kaiken kokonaisvaltaisia vaikutuksia itseeni. Jos tajuan vasta 20 vuoden jälkeen, että mieheni ei ehkä ole ihan terve päästään niin miten vinksallaan ymmärrykseni oikein on? Tähän asti olen todellakin uskonut että kaikki tämä rähjääminen on minun syytäni. Enää en.

Viimeisestä miehen raivari ja mökötyskierteestä tuli todella pahat niveloireet. Ehkä immuunijärjestelmäni hyökkää kehoani vastaan kun kuvittelee puolustavansa minua ulkopuoliselta hyökkääjältä? Tai kun raivokohtauksen aikana välillä toivon kuolemaani niin kehoni alkaa toteuttaa toivettani? Iho-onglmia, allergioita, näppylöitä, herkkyyksiä jne. on tullut tämän liiton aikana.

Jos leikitään, että ollaan täällä maan päällä oppimassa asioita, niin narskuäitini ja -mieheni tarkoitus elämässäni voisi olla se, että opin pitämään puoleni ja näkemään mikä on sallittua ja mikä ei ihmisten välisissä suhteissa, ja ennenkaikkea se, että opin rakastamaan itseäni enkä odota jonkun muun ihmisen täyttävän tätä rakastetuksi Mitä mieltä olette?

Oh my. Luin tätä ja on kuin oma elämäni. Mun äiti sanoi, että nyt otetaan ripille, kun alkoi kuulustelu ja raivo. Ja mä olin kiltti tyttö, joka kävi vain kirjastossa. Jotain sairasta mielihyvää hän siitä sai.

Ja sama juttu. 20 vuoden avioliiton aikana mut on pistetty maan rakoon kerta toisensa jälkeen. Samanlaista ripitystä.

Halaus sulle. Mun oppi on kai ollut se, että mä olen vahvempi kuin luulen ja mun pitää vain luottaa, että omat siivet kantavat.

Kiitos. Minäkin pakenin kirjoihin lapsuudenkodissa.

Meillä tilanne on nyt tosi paha kotona. Ensimmäisen kerran olen saanut tappouhkauksia. Ja tänään pitäisi lähteä vielä esittämään onnellista perhettä sukujuhliin pokerinaamalla. Viikkkoon en ole juuri nukkunut ja se näkyy.

Kirjat ❤️ Ja sitä kautta ihan omat maailmat, mielikuvitus.

Mutta. Onko sinulla yhtään ystävää jäljellä? Voitko edes vihjaista jollekin sukulaiselle tilanteestasi? Parasta tietysti olisi, että vain nyt ottaisit jalat alle ja lähtisit. Ei se elämä paremmaksi käy. Ne tappouhkaukset pitää ottaa tosissaan. Voitko tallentaa puhelimeesi.

Tiedän, että lähteminen ei ole helppoa. Sun tilanne kuulostaa niin vakavalta, että sun varmaan pitää kuitenkin ennen pitkää lähteä.

”Ja voin luvata, ettei se satuta kun kaiken pudottaa.”

Vierailija
5211/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovitusta asiasta ei pitänyt kiinni jonka vuoksi suutuin ja kiukkusin. Aloitti mykkäkoulun, noin pari päivää ja kohta häpesin jo omaa suuttumista ja olin pahoillani kiukkuamisesta. Sanoin haluavani puhua ja koitin selittää että otin asian liian vakavasti ja että olen pahoillani kun kiukkusin ja että koitan jatkossa hermostua vähemmän ja käyttäytyä asiallisesti. Toinen sanoo että hänestä tuntuu että manipuloin häntä ja että hänen täytyy kokoajan varoa sanomisiaan ja tekemisiään etten käy ”sekoilemaan”. Olen hänen mielestä narsistinen ihminen kun suutun jos asiat eivät mene mieleni mukaan. Pyysin anteeksi ja vannoin mielessäni etten enää hermostu koska hän sanoi ettei tiedä kuinka kauan enää jatkaa tällaista draamaa. Uskoin olevani narsisti.

Juhlat, lääkäriajat, lastenasiat, yhteiset lomat.. noin 90% kaikista näistä olin yksin koska puolisolla tuli aina jotain muuta tai ei huvittanut ja aina se olin minä joka päätyi pyytämään anteeksi viimekädessä. Kaikki ihmettelivät kuinka puolisoni jaksaa minua kun olen hullu. En tiedä vieläkään että kumpi meistä se narsisti on jos ylensäkään kumpikaan. En ymmärrä että mitä ympärilläni on tapahtunut tuona aikana, aivan kuin olisi jäänyt johonkin välitilaan eikä tiedä että mikä on totta enää.

Juuri tuoltahan se tuntuu. Vähän kuin, että kumpi oli ensin, muna vai kana.

Sun sisällä on kuitenkin pieni ääni, joka kertoo, että nyt ei ole ihan reilua. Jokin sussa tietää, että kaikki ei ole kohdallaan.

Vierailija
5212/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Disneyn narsistisin hahmo on ...

Vierailija
5213/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös naispuolisia narsisteja ja he valehtelevat niin paljon kuin haluavat vakuuttaakseen ihmiset. Nämä naiset ovat vaarallisia, koska he pitävät itseään kaikkien muiden yläpuolella. He eivät pysähdy mihinkään tuhotakseen ihmishenkiä ja perheitä, kun he haluavat naimisissa olevan miehen maksavan niistä.

Nämä narsistiset naiset ympäröivät itsensä vanhoilla miehillä, joilla on sosiaalista valtaa. He käyttävät näitä vanhoja miehiä kuin nukkeja. Narsistiset naiset pysähtyvät mihinkään saadakseen haluamansa, eivätkä he kunnioita ketään.

Vierailija
5214/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija2322424224 kirjoitti:

Roope Ankka on kyllä aika paha.

Vierailija
5215/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmin sanailua. Tämä Tauskin stti on kuin narsistin oppikirjasta. Alennetaan toinen lapsen tasolle ja ollaan muka niin aikuisia, niin aikuisia. Montako niistä lapsistaan Tauno on kasvattanut?

”TAUSKILLE Henny painottaa, että nyt tarvitaan jokaisen apua ja kaikki työ on tärkeää. Tauski on toista mieltä.

– Hyvä lapsi, sulla menee suun soittoon nyt enemmän aikaa, älä soita mulle suuta, kun käänny ympäri ja mene projektiin, Tauski vastaa.

– En mä Tauski käänny sun käskystä. Se on ihan sama, miten vanha mä oon, mutta täällä tehdään kaikki yhdessä töitä , Henny yrittää.

– Rakas lapsi, älä nyt. Ihan oikeasti, Tauski jatkaa.

Henny ei huuteluja purematta niele.

– Sä voit olla mun puolesta vaikka 95-vuotias ja mä vaikka v**** 15, mutta älä sä lapsittele mua! Herranjumala. Mä olen aikuinen ihminen! 27-vuotias Henny tulistuu.

– Sä voit mennä sisälle vaikka kahvittelemaan Pauliinan kanssa ja sit kaikki hoituu, Henny huutaa ennen kuin jatkaa töitään.

Lue lisää: Tauskin ja Pauliina Laitisen lämpimät välit puhuttavat Farmilla – Gogi puuskahtaa kameroille suorasukaisen arvion

TAUSKI on käänteeseen tyytyväinen.

– Mulla on paljon lapsia ja olen kasvattanut niitä aikuiseksi. Yritin ottaa sellaisen rauhallisen linjan, että vaimentaa tilannetta, että ota lapsikulta rauhallisesti ja mene kohteellesi. Meillä on Pauliinan kanssa nyt enemmän keskusteltavaa asioista ja yhteistä tekemistä, Tauski selittää kameralla.”

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000008641669.html

Vierailija
5216/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija2322424224 kirjoitti:

Aku Ankka

Vierailija
5217/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsuutensa ja nuoruutensa kasvaa narsistisessa ympäristössä niin helposti puolisoksikin valikoituu narsisti tai muuten vaan luonnevikainen tapaus, koska se on tuttua ja kotoisaa.

Melkein 50vuotta piti elää ja kaksi huonoa parisuhdetta kokea ennen kuin oivalsin, että mikä elämässäni on pielessä.

Itse tarjoilin narsistista lähdettä ja läheisriippuvuutta kaikille elämäni narskuille, mutta nyt kun silmäni ovat auenneet niin tajuan miten vinksallaan oleva käsitys minulla on ollut parisuhteistakin. Kaikki tämä vain siksi, että olen kasvanut tällaisessa ympäristössä ja pitänyt sitä normaalina.

Jos jotain positiivisita, niin nykyään haistan narskun tai sosiopaatin todella nopeasti. Näen naamarin taakse, koska tunnistan tietyt sanonnat tai maneerit.

Vierailija
5218/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsupsykon keskustelutyyli;

Hyökätään sotimaan viattomien kimppuun ja kun ei pärjätäkään luvataan keskustella suullisesti jos ne keiden kimppuun on hyökätty laskevat puolustus aseensa.

Kun ei edelleenkään pärjätä vaikka on uhrattu omia nuoria miehiä tykin ruuaksi, niin käännetään juttu niin että viattomat itsensäpuolustajat onkin narkkareita ja ties mitä jengiläisiä.

Narsu yrittää vielä paskaa puhumalla käännyttää näitä kenen kimppuun on itse hyökännyt kehoittamalla ottamaan valta omiin käsiin 😃😃😃 Jos en narsuja ennestään tuntisi, olisin pöyristynyt ja ihmeissäni

Vierailija
5219/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, oliko tällainen jo mainittu, mutta minun narsistipuolisollani on tapana kehitellä päässään skenaarioita ihan kaikesta, mitä joku voi tehdä ja sanoa, mitä saattaa tapahtua ja miten hän sitten reagoi.

Esimerkiksi hänen on tarkoitus ensi viikolla tavata harrastukseensa liittyen eräs vastakkaista sukupuolta oleva henkilö. Ensin hän otti varovasti puheeksi asian minun kanssani, kysellen että mitä minä mahdan ajatella, näytti kuvia ja oli selvästi pohtinut kaikenlaisia argumentteja liittyen. Kun huomasi, että asia on minulle Ok, vuodatti hirveän litanian asioita, mitä oli pohtinut tähän tapaamiseen liittyen. Mitä se nainen voi sanoa ja ajatella, mitä hän sitten tekee ja mitä sitten jos käykin niin ja näin, niin mitä hän sitten tekee.

Minä hengästyin pelkästä kuuntelemisesta ja sanoin, että etkö voi vain antaa olla, ja asioiden mennä painollaan? Emme voi vaikuttaa toisten tekemiseen juurikaan. Hänestä se oli kummallista. Kutsun tätä hänen pään sisäiseksi shakkipelikseen, ja ihmissuhdepelaamistahan tämä on. Koko ajan seuraava siirto hollilla, ikäänkuin elämän voisi suunnitella.

Mua manipuloi niin, että alkoi puhua tarinankehittelystä, että niin ei saisi tehdä. Ajattelin aina, että yrittää vaientaa minut etukäteen, kun alan yhdistellä pisteitä. Mutta voihan se olla sitäkin, että viittasi tuohon päänsisäiseen shakkipeliinsä.

Hän lähestyi minua jälkikäteen ajatellen todella laskelmoidusti. Lisäksi sanoi joskus, että hän oli ajatellut, että pääsee fyysisesti lähelleni joskus muutaman kuukauden kuluttua, jos pelaa korttinsa oikein.

Narsistillani tämä suunnitelmallisuus meni jo käsikirjoittamisen puolelle. Juonet ja dialoginpätkät sai minun kertomistani oman elämäni asioista. Kerran narsisti kysyi että muistatko kun tämä ja tämä henkilö kerran kohteli sinua noin. Mitä mieltä olit siitä? Sanoin että loukkasihan se. Narsisti oli oudon hiljainen. Sitten, vuosia myöhemmin, narsisti yhtäkkiä yhdessä tilanteessa toimi juuri niin, sanoi juuri ne sanat, pahoittaakseen mieleni. Paljon muitakin esimerkkejä on, niihin liittyy aina se että narsisti toistaa jonkun minun elämäni tapahtuman jossa hän ei alunperin ole ollut osallisena ja ottaa jonkun roolin, minun sanat tai jonkun toisen maneerit salakavalasti. Nämä voi olla siis ihan arkisia juttujakin, mutta mielellään sellaisia jossa minun traumoja toistetaan. En huomannut tätä kuviota ennenkuin se oli jatkunut jo vuosia. Todella julmaa. Kutsun näitä käsikirjoitettuja kohtauksia "narsistisiksi episodeiksi". Niissä on tyypillistä se, että kun narsisti on tekemässä "viime hetken suunnitelmia" ja aloittamassa "näytelmän" niin hiljenee oudosti. Esim. Kun sanon jotain niin narsisti tavallaan vaan oudosti tuijottaa ja selvästi salaa jotain. (Hg Tudor on muuten puhunut tästä tyyntä ennen myrskyä -ilmiöstä.) Myös sellainen viekas ilme tapaamisen alussa kertoo että nyt on käsikirjoitettu uusi episodi alkamassa. Tästä tulee sellainen olo että en ollut narsistille ihminen vaan räsynukke jota voi heitellä miten sattuu. Samalla narsisti puhui miten mahtavaa on huomata kuinka olen ollut täynnä energiaa ja että narsisti pitää siitä että minulla menee hyvin. Tämäkin oli vain manipulaatio saada minut kertomaan miksi minulla menee nyt niin hyvin tms. Jotta sitten sen voisi yrittää tuhota. Todella sekopäistä touhua.

Tässä hirmu hyvin narsismia kuvattu! On niin vaikea kuvailla narsistin touhuja sellaiselle joka ei tiedä. Usein ihmiset tietää vain sen että narsisti on itserakas, empatiakyvytön valehteleva mahtailija, mutta nää asiat mitä siellä kahdenkesken tapahtuu on käsittämättömiä ja vaikea edes selittää kenellekään.

just tämä, luullaan että narsisti on itserakas mahtailijaksi, kehuu itseään koko ajan, ja siinä se. Jos niin olisi, niin tuskin narsismi olisi mikään iso ongelma! Mutta kun narsismi on pikkaisen muutakin kuin ”ylpeyttä itsestä”, päinvastoinhan narsistin ylpeys on fasaadi, kuori, ja epätoivoista raivoamista että saisi ihmiset ajattelemaan että kyllä, kyllä hän on hieno kaikilla tavoilla, ei saa nähdä millainen hän oikeasti on…Mutta ne ongelmat. Ne tulevat siitä, että narsisti on valmis nujertamaan ja tuhoamaan ihmisiä, ja se on päämäärä, josta mikään ei häntä pysäytä, ennen kuin muut ovat heikkoina elämiensä murusissa. Vähän dramatisoituna, mutta siinä se ydinasia.

Vierailija
5220/10671 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farmin sanailua. Tämä Tauskin stti on kuin narsistin oppikirjasta. Alennetaan toinen lapsen tasolle ja ollaan muka niin aikuisia, niin aikuisia. Montako niistä lapsistaan Tauno on kasvattanut?

”TAUSKILLE Henny painottaa, että nyt tarvitaan jokaisen apua ja kaikki työ on tärkeää. Tauski on toista mieltä.

– Hyvä lapsi, sulla menee suun soittoon nyt enemmän aikaa, älä soita mulle suuta, kun käänny ympäri ja mene projektiin, Tauski vastaa.

– En mä Tauski käänny sun käskystä. Se on ihan sama, miten vanha mä oon, mutta täällä tehdään kaikki yhdessä töitä , Henny yrittää.

– Rakas lapsi, älä nyt. Ihan oikeasti, Tauski jatkaa.

Henny ei huuteluja purematta niele.

– Sä voit olla mun puolesta vaikka 95-vuotias ja mä vaikka v**** 15, mutta älä sä lapsittele mua! Herranjumala. Mä olen aikuinen ihminen! 27-vuotias Henny tulistuu.

– Sä voit mennä sisälle vaikka kahvittelemaan Pauliinan kanssa ja sit kaikki hoituu, Henny huutaa ennen kuin jatkaa töitään.

Lue lisää: Tauskin ja Pauliina Laitisen lämpimät välit puhuttavat Farmilla – Gogi puuskahtaa kameroille suorasukaisen arvion

TAUSKI on käänteeseen tyytyväinen.

– Mulla on paljon lapsia ja olen kasvattanut niitä aikuiseksi. Yritin ottaa sellaisen rauhallisen linjan, että vaimentaa tilannetta, että ota lapsikulta rauhallisesti ja mene kohteellesi. Meillä on Pauliinan kanssa nyt enemmän keskusteltavaa asioista ja yhteistä tekemistä, Tauski selittää kameralla.”

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000008641669.html

Ja juuri tuo KOSTAMINEN. Valitsi Hennyn, kun uskalsi sanoa vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi