Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Seurustelin joskus selvästi narsistisen henkilön kanssa. Hän manipuloi minua esim. siten, että keskustelussa
sanoi minun olevan tiettyä mieltä asiasta, josta olin aivan päinvastaista mieltä. Eli laittoi minun päähäni
ajatuksia omista mielipiteistään. Tätä on vaikea selittää näin kirjoittaen. Mm. hän ilmoitti, että minun on
lunastettava lapsuuskotini itselleni, koska se on minulle kertakaikkisen rakas. Ja minä kun olin juurta jaksaen selittänyt, miten ihan kammoan lapsuuskotiani kaikkien pahojen kokemuksien jälkeen.
Hyvä, että tiedostat tämän. Tuntuu hirveältä, mutta samalla helpottavalta lukea näistä kokemuksista, koska ymmärtää ettei ole yksin.
Tuohon valheelliseen väitteeseen kysymyksen sisällä, tai väitteeseen jonkin lauseen sisällä, tai tietynlaisen ilmapiirin tai vaikutelman luomiseen manipulointikeinona olen törmännyt useasti. Jos ei olisi tarkka ja hyvin maadoittunut todelliseen maailmaan, sitä alkaisi menettää todellisuudentajuaan.
Ulkopuoliset, tasapainoiset, mutta ihmisen hyvyyteen uskovat ihmiset menevät tuohon täysillä. Uskoen narsistia
Nykyisin katselen esim. poliitikkojen väittelyitä melko kyynisesti ja näen heidän lävitseen. Erilaisia manipulaatiokeinoja käytetään sumeilematta, aika harva keskustelee asiatasolla. Aidot ihmiset on oppinut suodattamaan.
.
Tietämäni n ihan opiskeli johtamista, ihmisten psyykeeseen vaikuttamista, sitä miten saa alaiset (ja muut) toimimaan kuten tahtoi. Myynnin strategioita, yrityselämän huipulle tarkoitettuja kursseja, neuvottelutaitoja. Sitten kun näitä taitoja tuodaan lähisuhteisiin, niin aika heikoilla olet, vaikka olisit kuinka tuntosarvet koholla ja vahva.
Vierailija kirjoitti:
Seurustelin joskus selvästi narsistisen henkilön kanssa. Hän manipuloi minua esim. siten, että keskustelussa
sanoi minun olevan tiettyä mieltä asiasta, josta olin aivan päinvastaista mieltä. Eli laittoi minun päähäni
ajatuksia omista mielipiteistään. Tätä on vaikea selittää näin kirjoittaen. Mm. hän ilmoitti, että minun on
lunastettava lapsuuskotini itselleni, koska se on minulle kertakaikkisen rakas. Ja minä kun olin juurta jaksaen selittänyt, miten ihan kammoan lapsuuskotiani kaikkien pahojen kokemuksien jälkeen.
Kuulostaa ikävän tutulta. Sen lisäksi, että narsisti on aina vääntämässä mustan valkoiseksi mitä käsittämättömimmistä asioista (uskoen itse valheeseensa) hän yrittää juuri laittaa toisen päähän ajatuksiaan. Jos toinen osapuoli on herkkä ja manipuloitavissa (tällaisiähän narsisti etsii kumppanikseen) voi hän pahimmillaan alkaa myötäillä täysin narsistin ajatuksia. Ikävimmillään tästä voi seurata välirikkoja uhrille ja hänen lähipiirilleen.
Vierailija kirjoitti:
Tietämäni n ihan opiskeli johtamista, ihmisten psyykeeseen vaikuttamista, sitä miten saa alaiset (ja muut) toimimaan kuten tahtoi. Myynnin strategioita, yrityselämän huipulle tarkoitettuja kursseja, neuvottelutaitoja. Sitten kun näitä taitoja tuodaan lähisuhteisiin, niin aika heikoilla olet, vaikka olisit kuinka tuntosarvet koholla ja vahva.
Olen törmännyt näihin tekniikoihin asiakkaana ostotilanteessa. Silloin en vielä ymmärtänyt mitä minulle tehtiin, mutta intuitio varoitti, enkä mennyt lankaan. Tuli vain outo olo. Jälkikäteen ymmärsin tekniikan.
Ihminen, joka on päässyt irti narsistin kynsistä ja näkee selkeästi, tunnistaa manipuloinnin on kyllä henkisesti vahva kohtaamaan muita haasteita elämässään. Tämä ei kai ollut narsistin tarkoitus alunperin.
Tässä kohtaa voikin sitten todeta, että sen pahuuden ja voiman määrän, jonka narsisti uhriin kohdisti, uhri käyttää suurempana ja itsensä eduksi hyvään.
Uhri voittaa lopulta.
Jokainen mies omaa narsistisen persoonallisuushäiriön piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan ilminarsistista ja piilonarsistista niin voiko olla molempia?
En osaa eksästä oikein määritellä kumpaa olisi, sillä piirteitä on molemmista. Vastaavasti molemmissa on piirteitä jotka eivät sovi kuvioon lainkaan.
Ja kyseessä todella julma hirviö, että olen jopa miettinyt voiko olla psykopaatti ja onko silloin yhteyttä enemmän ilmi- vai piilonarsismiin?
En ole tutustunut lainkaan ilmi- ja piilonarsismin käsitteisiin, mutta eksäni on haavoittuvainen narsisti, mid range narsisti ja myös luultavasti psykopaatti. Lisäksi sellainen communal narsisti, joka kaveeraa kaikkien kanssa ja auttaa ihmisiä ja luultavasti onnistuu näin pitämään itseään hyvänä ihmisenä. Ja minäkin erehdyin pitämään häntä sosiaalisena ja avuliaana sen sijaan, että kulkeekin koko ajan kokemassa verkkoja.
Nämä ilmi ja piilonarsu käsitteet, kuin myös ohut-ja paksunahkaisuus käsitteet ovat täyttä huuhaata ja varmaan jonkun psykopaatin kehittämiä että saadaan hämmennettyä koko narsismi käsite aivan päälaelleen. Narsistin uhrejakin kun näissä monissa tämän sortin artikkeleissa väitetään myös toisen sortin narsisteiksi.
Onneksi täällä aikalailla ymmärretään ettei uhri ole narsisti.
Miksi ne ovat sinusta täyttä huuhaata? Käsittääkseni käsitteet ovat psykiatrien ja psykologien kehittämiä, ja mielestäni kumpaakin narsismia on olemassa. Kun narsisistin uhri on lapsi, on suuri vaara, että hänellekin kehittyy narsismia, vanhemmistaanhan hän saa mallin. Tämä on se tapaus, jossa uhrista voi tulla myös narsisti. Yleensä en ole muuten nähnyt uhreja väitetyn narsisteiksi, voisitko laittaa tähän linkin yhteen artikkeliin niistä monista, jossa mielestäsi sellaista väitetään? Kuulostaa aika erikoiselta. Kiitos.
Tää on aika pitkä mutta tässäkin oli aiheesta jokseenkin kyseenalaistakin juttua ja tästä samasta asiasta on ollut nyt viimeaikoina yhä enemmän puolesta ja vastaan. Onneksi on myös vastaan, ettei kaikkea niellä sellaisenaan.. https://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm
Enkä siis väitä että tässäkään artikkelissa olisi kaikki mennyt metsään, mutta aika paljon rasahtelee tuon ohutnahkaisen narsistin kohdalla...
Ok, sinulla on täysi oikeus olla sitä mieltä. Itse uskon jakamasi artikkelin olevan melko lailla oikea analyysissaan. Eli lapselle syntyy jo hyvin varhain vuorovaikutussuhteessa trauma, joka synnyttää narsismin. Lisäksi uskon, että se tekee narsismin parantamisesta niin vaikeaa, lähes mahdotonta. Onneksi heitä voi oppia välttämään edes.
Narsistin lapsi on harvoin vain narsistin kasvattama. Jos narsku perheessä on isä ja äitinä tasapainoinen, empaattinen ihminen, riski lapsen sairastua vähenee heti.
Kyllä yksi narsisti riittää pilaamaan perheen. Ei ole hyvä jos empaattinen äiti, vaikka suojelisi lapsia, jää suhteeseen ja esimerkillään näyttää että on ok sietää narsistia.
Ei lapsi sitä tajua. Hän elää sitä todellisuutta, mitä perhe on. Kaikilla on paha olo, mutta ei sitä voi ymmärtää lapsen kokemksella. Itse ymmärsin koko totuuden vasta yli viisikymppisenä narsisti-isän kuoleman jälkeen. Eikä narsisti ole kokonaan paha ihminen. Hän annostelee myös hyviä hetkiä sinne mukaan.
Narsisti on paha ihminen. Hyvät hetket on sellaisia milloin narsisti ei jaksa pahoinpidellä lähipiiriään, manipulointia tai sitten tulossa on kohta jotain todella ikävää ja tämä petaa mahdollisimman suurta pudotusta, jotta tuntuisi mahdollisimman pahalle. Kaikki on aina suunniteltua. Jos koko ajan on kamalaa niin uhri lähtee. Hyvien ja pahojen hetkien vaihtelu aiheuttaa uhrin aivoissa kognitiivisen dissonanssin joka on aivopesun muoto millä pyritään hämärtämään uhrin todellisuudentaju ja sitomaan tämä paikoilleen.
Edesmenneen narsistiäidin tyttärenä en ole ihan varma, oliko äiti paha. Välillä selvästi yritti normaaliakin kanssakäymistä, mutta ne sisäänrakennetut mekanismit olivat ehkä kuin demoni, jota ei kyennyt vastustamaan. Yksi sellainen mekanismi on ehkä: "jos en saa huomiotasi rakkautena, niin ainakin saan sen muulla tavoin, esim. vihana". Äidin teot kyllä olivat silkkaa pahuutta, eli ehkä olet oikeassa.
Varmasti on myös tarkoituksellisesti pahoja ihmisiä. Narsismissa on kuitenkin kyse ennen kaikkea henkilön vaurioituneesta itsetunnosta ja empatiakyvyttömyydestä.
Eksäni kohdalla ajattelin sen myös olevan kuin demoni, jota hän ei pystynyt vastustamaan. Etenkin suhteen loppuvaiheessa minä aloin vahvistumaan, loittonemaan hänestä ja hän aavisti sen. Näin kuinka kovasti hän ponnisteli ollakseen "normaali", ja silti sortui mitätöimiseen, mykkäkouluihin, raivostumiseen tyhjästä. Yritti nopeasti korjata tilanteita, ensimmäistä kertaa pyysi jopa anteeksi - käytös muuttui todella sekavaksi. Toki matkan varrella oli tilanteita, jossa p*rseily oli sitä luokkaa, ettei sitä vahinkona voi pitää mitenkään. Uskon, että hän myös halusi omalla tavallaan suhteeseen niitä kivoja päiviä, vaikka monesti niistä seurasikin raivari. Hän sanoi itsekin, ettei ymmärrä omaa käytöstään.
Äitini oli välinpitämätön. Se ei ollut tietoista tuhoamista, mutta hän ei yksinkertaisesti välittänyt minusta. Häntä ei kiinnostunut oliko minulla vaatteita, ruokaa, olinko terve ja sitten kun olin tarpeeksi vanha, hän lopetti yhteydenpidon kokonaan. Hän on yhtä tunnekylmä myös muita ihmisiä kohtaan. Välillä saattaa olla joku, jonka nostaa hetkeksi jalustalle, mutta ei siellä kukaan kauan pysy ja sen jälkeen hän ei ole missään tekemisissä henkilön kanssa. Terapeuttini sanoi äitini olevan narsistinen.
Te joilla narsistin kanssa lapsi, pelkäättekö mitä n tekee lapsellenne silloin kun lapsi hänen luonaan viettämässä säännöllisesti päiviä tai viikonloppuja?
Omia havaintoja lähisukulaisesta:
# Taipumus kehitellä vanhoja tai uusia ystävyyksiä (hovin kokoaminen), joka ei toimikaan. Kaikissa sama kaava. Ensin ollaan ylimpiä ystäviä ja sitten jotain(?) tapahtuu. Hylätään ihmiset nopeasti ja voi, miten pahoja ne olivatkaan!
# Edesmenneen sukulaisen arvohuonekalujen myynti salaa.
# Puolison avioton lapsi. Moninkertainen hyöty: Puoliso sai rangaistuksen, joutui rengiksi ennen omaan yritykseensä ja kaikkeen syytön lapsi jäi rahatta ja avioliitto "säilyi". Ja iso omaisuus siirtyi narsissin nimiin kokonaan!
# Kerran kysyin mahdollisuutta lainata Espanjan asuntoaan viikoksi. Ei ei, syynä "ettet osaa lukita asuntoa"(!)
# Kaikkivoittava kateus. Nätti, hoikka, paksuhiuksinen sisko, joka vielä näytti ikäistään nuoremmalta...Siskon "vapaa" elämä, joka tosiasiassa oli penninvenytystä ja surkeita duuneja. Ulkopuolisten kehut pahensivat asiaa.
# Tuttu, joka tuli Ruotsista käymään. Emailia ei voinut antaa. Pelkäsikö totuuden paljastumista?
# Ikuinen kyttääminen ja mollaaminen.
# Valehtelu: Abortti oli "kohtuun levinnyt psoriasis" ja hänelle oli tehty älykkyystesti jonkin toisen sairaalakeikan jälkeen: tulos yli 160.
# Esitti aina hyvin lapsi- ja eläinrakasta, abortin teetti yhden lapsen jälkeen; otti koiran ja kuukauden päästä ilmenikin allergia...koira piti palauttaa.
Hajahuomioita siis. Nykyään emme ole missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla narsistin kanssa lapsi, pelkäättekö mitä n tekee lapsellenne silloin kun lapsi hänen luonaan viettämässä säännöllisesti päiviä tai viikonloppuja?
Narsisti usein kuitenkin omassa mukavuudenhalussaan myös luopuu lapsistaan. Tällöin on tietysti toiselle vanhemmalle raskaampaa lapsen hoito, mutta ei tarvitse pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse miettiä tällä hetkellä tuollaista kun exä ei tapaa lapsiaan.
Ei suostu valvottuihin tapaamisiin, eikä muuta voida järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Kuvastaa hyvin kuinka mielipuolista elämä tällaisen ih,isen kanssa on. Kun mun kumppani kysyi, että mistä unelmoin, haaveilen ja sitten viimein kerroin, niin se ei hänelle riittänyt. Nyt sitten menit keksimään ton! Näin hän kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, aviopuoliso vieläpä. Kaikki oli markkinointia.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi pelkäsin, mutta en enää. Hän on viettänyt niin vähän lapsen kanssa aikaa, että kasvatustyön olen tehnyt yksin. Heillä ei siis ole lapsen kanssa ollut riitoja tai muuta, jolloin narsku olisi päässyt suoltamaan omia, outoja mielipiteitään lapsen päähän. Se, että he näkevät harvoin, on luultavasti narskusta vain hyvä juttu, koska muutenhan minulla olisi vapaata.
Narsissin varjossa kirjoitti:
Omia havaintoja lähisukulaisesta:
# Taipumus kehitellä vanhoja tai uusia ystävyyksiä (hovin kokoaminen), joka ei toimikaan. Kaikissa sama kaava. Ensin ollaan ylimpiä ystäviä ja sitten jotain(?) tapahtuu. Hylätään ihmiset nopeasti ja voi, miten pahoja ne olivatkaan!
# Edesmenneen sukulaisen arvohuonekalujen myynti salaa.
# Puolison avioton lapsi. Moninkertainen hyöty: Puoliso sai rangaistuksen, joutui rengiksi ennen omaan yritykseensä ja kaikkeen syytön lapsi jäi rahatta ja avioliitto "säilyi". Ja iso omaisuus siirtyi narsissin nimiin kokonaan!
# Kerran kysyin mahdollisuutta lainata Espanjan asuntoaan viikoksi. Ei ei, syynä "ettet osaa lukita asuntoa"(!)
# Kaikkivoittava kateus. Nätti, hoikka, paksuhiuksinen sisko, joka vielä näytti ikäistään nuoremmalta...Siskon "vapaa" elämä, joka tosiasiassa oli penninvenytystä ja surkeita duuneja. Ulkopuolisten kehut pahensivat asiaa.
# Tuttu, joka tuli Ruotsista käymään. Emailia ei voinut antaa. Pelkäsikö totuuden paljastumista?
# Ikuinen kyttääminen ja mollaaminen.
# Valehtelu: Abortti oli "kohtuun levinnyt psoriasis" ja hänelle oli tehty älykkyystesti jonkin toisen sairaalakeikan jälkeen: tulos yli 160.
# Esitti aina hyvin lapsi- ja eläinrakasta, abortin teetti yhden lapsen jälkeen; otti koiran ja kuukauden päästä ilmenikin allergia...koira piti palauttaa.
Hajahuomioita siis. Nykyään emme ole missään tekemisissä.
Kylläpä liippaa läheltä erästä sukulaista! Ex puolisoiden omaisuudet meni, edesmenneiden sukulaisten arvotavaroiden myyminen netissä, nätimmät siskot, nuorena tehty abortti, älykkään esittäminen, lapsirakkaan esittäminen, ainoa joka ei sovi "listaasi"on eläinrakkaus, ei edes esitä eläinrakasta (ehkä joillekin?)
Joo, mut hei, tässä illan kysymys:
MITEN LAKKAAN VIEHÄTTÄMÄSTÄ NARSISTEJA?
Koskien kaikkia ihmissuhteita. Miten tulla surkeaksi lähteeksi? Miten ryhtyä lähettämään ihan erilaista vibaa itsestään, kuin tähän saakka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti usein kuitenkin omassa mukavuudenhalussaan myös luopuu lapsistaan. Tällöin on tietysti toiselle vanhemmalle raskaampaa lapsen hoito, mutta ei tarvitse pelätä.
Tuntemani narsku uhkaa hylätä aikuisen lapsensa jos ei tee niinkuin hän määrää, ja näitä uhkauksia on vähän väliä. "Hällä ei ole sitten poikaa" .. jos ei tee niinkuin hälle sopii. Samoin hylkäsi vanhan äitinsäkin aikoinaan, "sen haudallekaan en aio mennä". Tosin on hylännyt jo koko sukunsa, kaikissa kun on vikaa, niin, kenessähän se vika onkaan?
Vierailija kirjoitti:
Joo, mut hei, tässä illan kysymys:
MITEN LAKKAAN VIEHÄTTÄMÄSTÄ NARSISTEJA?
Koskien kaikkia ihmissuhteita. Miten tulla surkeaksi lähteeksi? Miten ryhtyä lähettämään ihan erilaista vibaa itsestään, kuin tähän saakka?
Ole seellaisessa taloudellisessa tilanteessa, että sun kimppuun ei pääse taloudellisen alistanisen ja väkivallan kautta. Auttoi kummasti.
Oppikirjaesimerkki narsistin keskustelutyylistä: Narsku mäkättää kuin vanha lammas että ei se ruoka itsekseen valmistu eli menepäs piika keittiöön siitä! Vihaisella äänellä tietysti. Hetken päästö narsku tulee selittämään koiransa ruokavaliota ihan kuin ei mitään.....ja kun narskulle kertoo suoraan kuinka huvittava hän on kosto seuraa heti. Vaikka sitten omista töistä luistamisena. Tämä tapahtui töissä pari päivää sitten ja kyseinen tyyppi on noin 40 vuotias nainen jolla on muitakin narskulle tyypillisiä maneereita. Semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan ilminarsistista ja piilonarsistista niin voiko olla molempia?
En osaa eksästä oikein määritellä kumpaa olisi, sillä piirteitä on molemmista. Vastaavasti molemmissa on piirteitä jotka eivät sovi kuvioon lainkaan.
Ja kyseessä todella julma hirviö, että olen jopa miettinyt voiko olla psykopaatti ja onko silloin yhteyttä enemmän ilmi- vai piilonarsismiin?
En ole tutustunut lainkaan ilmi- ja piilonarsismin käsitteisiin, mutta eksäni on haavoittuvainen narsisti, mid range narsisti ja myös luultavasti psykopaatti. Lisäksi sellainen communal narsisti, joka kaveeraa kaikkien kanssa ja auttaa ihmisiä ja luultavasti onnistuu näin pitämään itseään hyvänä ihmisenä. Ja minäkin erehdyin pitämään häntä sosiaalisena ja avuliaana sen sijaan, että kulkeekin koko ajan kokemassa verkkoja.
Nämä ilmi ja piilonarsu käsitteet, kuin myös ohut-ja paksunahkaisuus käsitteet ovat täyttä huuhaata ja varmaan jonkun psykopaatin kehittämiä että saadaan hämmennettyä koko narsismi käsite aivan päälaelleen. Narsistin uhrejakin kun näissä monissa tämän sortin artikkeleissa väitetään myös toisen sortin narsisteiksi.
Onneksi täällä aikalailla ymmärretään ettei uhri ole narsisti.
Miksi ne ovat sinusta täyttä huuhaata? Käsittääkseni käsitteet ovat psykiatrien ja psykologien kehittämiä, ja mielestäni kumpaakin narsismia on olemassa. Kun narsisistin uhri on lapsi, on suuri vaara, että hänellekin kehittyy narsismia, vanhemmistaanhan hän saa mallin. Tämä on se tapaus, jossa uhrista voi tulla myös narsisti. Yleensä en ole muuten nähnyt uhreja väitetyn narsisteiksi, voisitko laittaa tähän linkin yhteen artikkeliin niistä monista, jossa mielestäsi sellaista väitetään? Kuulostaa aika erikoiselta. Kiitos.
Tää on aika pitkä mutta tässäkin oli aiheesta jokseenkin kyseenalaistakin juttua ja tästä samasta asiasta on ollut nyt viimeaikoina yhä enemmän puolesta ja vastaan. Onneksi on myös vastaan, ettei kaikkea niellä sellaisenaan.. https://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm
Enkä siis väitä että tässäkään artikkelissa olisi kaikki mennyt metsään, mutta aika paljon rasahtelee tuon ohutnahkaisen narsistin kohdalla...
Ok, sinulla on täysi oikeus olla sitä mieltä. Itse uskon jakamasi artikkelin olevan melko lailla oikea analyysissaan. Eli lapselle syntyy jo hyvin varhain vuorovaikutussuhteessa trauma, joka synnyttää narsismin. Lisäksi uskon, että se tekee narsismin parantamisesta niin vaikeaa, lähes mahdotonta. Onneksi heitä voi oppia välttämään edes.
Narsistin lapsi on harvoin vain narsistin kasvattama. Jos narsku perheessä on isä ja äitinä tasapainoinen, empaattinen ihminen, riski lapsen sairastua vähenee heti.
Kyllä yksi narsisti riittää pilaamaan perheen. Ei ole hyvä jos empaattinen äiti, vaikka suojelisi lapsia, jää suhteeseen ja esimerkillään näyttää että on ok sietää narsistia.
Ei lapsi sitä tajua. Hän elää sitä todellisuutta, mitä perhe on. Kaikilla on paha olo, mutta ei sitä voi ymmärtää lapsen kokemksella. Itse ymmärsin koko totuuden vasta yli viisikymppisenä narsisti-isän kuoleman jälkeen. Eikä narsisti ole kokonaan paha ihminen. Hän annostelee myös hyviä hetkiä sinne mukaan.
Narsisti on paha ihminen. Hyvät hetket on sellaisia milloin narsisti ei jaksa pahoinpidellä lähipiiriään, manipulointia tai sitten tulossa on kohta jotain todella ikävää ja tämä petaa mahdollisimman suurta pudotusta, jotta tuntuisi mahdollisimman pahalle. Kaikki on aina suunniteltua. Jos koko ajan on kamalaa niin uhri lähtee. Hyvien ja pahojen hetkien vaihtelu aiheuttaa uhrin aivoissa kognitiivisen dissonanssin joka on aivopesun muoto millä pyritään hämärtämään uhrin todellisuudentaju ja sitomaan tämä paikoilleen.
Kiitos tästä viestistä. Minuun on käytetty tätä mekanismia, ja olen ollut jo vuosia jumissa. Olen täysin lamaantunut enkä pääse eteenpäin elämässäni.
Miten tästä pääsee eteenpäin?
Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin lähteä eikä katsoa taakseen. Muuten käy kuin Lootin vaimolle mikä jähmettyi suolapatsaaksi. Niin käy jos ei vain paina putkinäön kanssa niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. Ei pidä ajatella, ei tuntea, ei mitään. Ajatella ja tuntea ehtii kun pääsee turvaan. Sitten enää täytyy pitää vain huoli siitä että ikinä ei palaa takaisin.
Minäkään en itkenyt yli 10 vuoden suhteen aikana juuri koskaan. Saati huutanut. Ei todellakaan ollut mikään räiskyvä suhde! Nyt tajuan, ettei siihen ollut tilaa, alitajuntaisesti sitä oppi, että arki sujuu parhaiten kun on Grey rock. Sitä muuttui tosi hajuttomaksi ja mauttomaksi, plain vanilla. Ei tullut kohdatuksi emotionaalisesti, jos itse näytti mitään negatiivisia tunteita tai olisi tarvinnut lohdutusta, toinen ahdistui, suuttui tai muuttui itse uhriksi. Vähän niin kuin emotionaalisesti kaltoinkohdeltu vauva: sellainen vauvahan ei suinkaan huuda, vaan lopettaa itkemisen täysin, kun tietää ettei siihen vastata.
Vasta discard-vaiheessa itsellä vyöryi kaikki tunteiden patoumat, itkut ja vihakin. Narsisti tyrmistyi tästä, piti minua riidanhaluisena ja hulluna. Ja sitten tosiaan alkoi se tosi kamala käytös. Grey rock oli suojannut tietyltä tapaa pahimmalta ulkoiselta, mutta syönyt sisäisesti tosi paljon itsetuntoa ja minuutta.
Aika usein henkinen väkivalta lamaannuttaa väkivallan kohteen, itsellekin kävi niin. Lamaannus.