Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Sata tapaa tappaa sielu -kirja.
On olemassa tapa narsistin lapsena erkaantua haitallisista käyttäytymismalleista. Psykologia siihen ei tosin valitettavati riitä.
Luojan ihmeet tosin kyllä.
Niin kaukaahaetulta kuin se tässä tämän yhden viestin aikana kuulostaakin, rukoilkaa kuten Raamattu opettaa, jos tuossa tilanteessa olette, niin ihmeet kyllä alkavat.
Jeesus teitä kaikkia sinuatkoot, etenkin näinä lopunaikoina.
Ratkaisu heille joille sellainen on mahdollinen kirjoitti:
Sata tapaa tappaa sielu -kirja.
On olemassa tapa narsistin lapsena erkaantua haitallisista käyttäytymismalleista. Psykologia siihen ei tosin valitettavati riitä.
Luojan ihmeet tosin kyllä.
Niin kaukaahaetulta kuin se tässä tämän yhden viestin aikana kuulostaakin, rukoilkaa kuten Raamattu opettaa, jos tuossa tilanteessa olette, niin ihmeet kyllä alkavat.
Jeesus teitä kaikkia sinuatkoot, etenkin näinä lopunaikoina.
Olen rukoillut,pyytänyt ja anonut mutta mitään Ei ole tapahtunut,ei mitään ihmeitä,ei mitään ja tiedän että lopunajat ovat,harmittaa joutua kadotukseen.
Rauhoittuminen on hyvä alku. Niin kauan aikaa kun meillä on vielä nykyhetki, tulevaisuus on vielä ainoastaan tulevaisuutta. Sitten, mahdollisuuksiemme mukaan, voimme valita istahtaa hetkeksi alas, vetää happea sisään, pidättää hengitystä ja puhaltaa se ulos toistaen tuon kolme kertaa. Se poistaa välittömän fyysisen paniikin. Sitten, voimme esmes valita tutustua tähän:
1 thess 5 17
Ja pahoitteluni aiemman viestini kirjoitusvirheistä sekä sanatoistoista, kullakin meistä lukuisat epätäydelisyytemme. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä narsisti ihan tietoisesti valehtelee ja ihan tietoisesti loukkaa tai provosoi. He nauttivat siitä, että he ovat löytäneet napit, joita painella ja saada aikaan reaktioa ihan kuin itse nautit siitä, kun saat tuotettua toiselle iloa. Vertaa narsistia ilkikuriseen lapseen, joka ihan tahallaan kiusaa toista.
Sen sijaan luultavasti vain psykopaattinarsisti haluaa pitkäjänteisesti tuhota vastapuolen.
Kyllä narsistin tunnusmerkkeihin kuuluu tämä pitkäjänteinen uhrinsa dissaaminen, alistaminen, kaikenlainen empatian puute, sumuttaminen, imurointi, lovebombing jne. Jos sen tarkoitus ei ole vastapuolen tuhoamista niin mikä sitten? Ei tarvitse olla sarjamurhaaja eikä Donald Trump aiheuttaakseen uhreilleen mittavia kärsimyksiä. Eivät he ole jälkikäteenkään tulleen ilmaisemaan katumustaan. Ei heitä kiinnosta muu kuin varastaa väkivalloin toisen energiat ja itse porskuttaa sillä bensiinillä iloisesti etiäpäin vailla huolia ja murheita.
Tällaisella ihmisellä täytyy olla muitakin persoonallisuushäiriöitä kuin narsismi. Mutta jätän jankkaamisen. Totean vaan, että jos narsismiksi tunnistetaan vain tällainen ilmiselvä kiusaaminen, niin ei ihme, että moni voi niin huonosti.
Arkipäivän tavallisia narsisteja on paljon. Heillä ei ole vain piirteitä, vaan he ovat puhtaasti narsisteja. Eivätkä todellakaan aiheesta puhuessa tajuaisi itse tekevänsä pahaa, käytös ja manipulaatio ovat niin sisäänrakennettua ja normaalia heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä narsisti ihan tietoisesti valehtelee ja ihan tietoisesti loukkaa tai provosoi. He nauttivat siitä, että he ovat löytäneet napit, joita painella ja saada aikaan reaktioa ihan kuin itse nautit siitä, kun saat tuotettua toiselle iloa. Vertaa narsistia ilkikuriseen lapseen, joka ihan tahallaan kiusaa toista.
Sen sijaan luultavasti vain psykopaattinarsisti haluaa pitkäjänteisesti tuhota vastapuolen.
Kyllä narsistin tunnusmerkkeihin kuuluu tämä pitkäjänteinen uhrinsa dissaaminen, alistaminen, kaikenlainen empatian puute, sumuttaminen, imurointi, lovebombing jne. Jos sen tarkoitus ei ole vastapuolen tuhoamista niin mikä sitten? Ei tarvitse olla sarjamurhaaja eikä Donald Trump aiheuttaakseen uhreilleen mittavia kärsimyksiä. Eivät he ole jälkikäteenkään tulleen ilmaisemaan katumustaan. Ei heitä kiinnosta muu kuin varastaa väkivalloin toisen energiat ja itse porskuttaa sillä bensiinillä iloisesti etiäpäin vailla huolia ja murheita.
Tällaisella ihmisellä täytyy olla muitakin persoonallisuushäiriöitä kuin narsismi. Mutta jätän jankkaamisen. Totean vaan, että jos narsismiksi tunnistetaan vain tällainen ilmiselvä kiusaaminen, niin ei ihme, että moni voi niin huonosti.
Arkipäivän tavallisia narsisteja on paljon. Heillä ei ole vain piirteitä, vaan he ovat puhtaasti narsisteja. Eivätkä todellakaan aiheesta puhuessa tajuaisi itse tekevänsä pahaa, käytös ja manipulaatio ovat niin sisäänrakennettua ja normaalia heille.
Eikös n ainakin välillä tiedä oikein hyvin mitä tekee ja mitä on - ja yleensä ylpeilee härskiydellään. Jos ei avoimesti, niin mielessään.
Idea on se että kukaan ei voita eikä kuseta häntä, kun hän ehtii ensin..
Täysin viidakon laki-tyyppejä. Ja liikkuvat sen takia myös mieluusti lain harmaalla alueella.
Hämmentäminen on se juttu.
Ei oikein tiedä mihin uskoisi kun on pidempään näiden seurassa. Ja juuri sitä he haluavatkin, hämärtää moraalia ja todellisuudentajua.
Narsisti tietää ihan hyvin mitä tekee, siksi hän esim. käyttäytyy puolisoaan kohtaan hyvin, kun on yleisöä.
Sitä olen miettinyt, että kolme läheistä narsistiani ovat kaikki piilovitt***leet, kontrolloineet, valehdelleet, mykkäkouluilleet/raivonneet tms. Sitten on muutamia ystäviä, jotka ovat selvästi narsistisia/ yli-itsekkäitä ja hankalia, mutta he eivät kiusaa eivätkä lyö vyön alle ikinä. Näitä jälkimmäisiä en kutsu narsisteiksi, mutta en tiedä missä kohtaa virallinen ja oikea rajanveto kulkisi.
Juttuhan on silleen, että silloin kun itse vielä hahmottelee, mutta tietää jo suunnan, niin monesti Jumalahan meitä ihmisiä auttaa ja tukee. Toisten ihmisten kautta taikka jopa suoraan.
Dr. Ramadi.
https://www.youtube.com/c/DoctorRamani
Tuo on yksi. Mutta lopunajat ovat jo hieman isompi nr kaksi. Molemmat suorassa yhteydessä toinen toiseensa.
The 4 Types of Narcissism You Need To Know @ youtube
Haastattelija erityishuomionarvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen narsistin puoliso. Tai entinen, mieheni luojan kiitos kuoli viime vuonna. Meillä 3 alakoululaista joista yhdellä hieman isänsä piirteitä. Koulussa häiriköi tunnilla, näsäviisastelee opettajille, kiusaa ja jekuttaa luokkakavereita. Kotona ei aina tottele, kiusaa sisaruksia, nimittelee minua. Surettaa jos lapsikin on narsisti. Voiko enää mitään muuttaa jos on vinoon perheeseen kasvanut josta imenyt isänsä vaikutteita. Olen antanut lapselle rakkautta, hellyyttä ja kaikkea sitä mihin isä ei kykene. Tunnen epäonnistuneeni äitinä ja pelottaa tulevaisuus tämän yhden lapsen kanssa. Lapsi osaa olla myös hurmaava ja ihana rakas lapseni, mutta on se ikävämpi puoli hänessä myös. Voiko mitään tehdä enää 13-vuotiaalle jos on jäänyt vaurioita?
Voi. Tiukasti puutut vääristelyyn, valehteluun ja uhriutumiseen. Käyt tilanteet aina läpi ja kerrot mitä niissä on oikeasti tapahtunut. Et mene selittelyyn etkä valehteluun mukaan. Nämä lapset näkee kaiken värittyneiden lasien läpi. On todella rasittavaa kasvattaa tuollaista. Mutta vielä ei ole liian myöhäistä kun otat jämäkkäät otteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kohde, olen uhri. Tai oikeastaan selviytyjä. 'Kohde' on narsistin käyttämä termi uhrista.
Aijaa. Vai onko uhri sittenkin narsistin käyttämä termi kohteesta? En ole kuullut narsistin käyttävän mitään termiä. Varmaankin sallitaan että jokainen itse voi päättää mitä termiä itsestään käyttää tässä yhteydessä. Semantiikasta voidaan tietenkin keskustella, mitä sana kohde ilmaisee ja mitä uhri. Itselleni kohde ilmaisee suunnitelmallista kiusaamista. Miksei voi olla montaa termiä kun kerran ilmiökin on niin monimuotoinen.
Semantiikka voi tuntua hiusten halkomiselta, ja jos sanat ovat itselle vain sanoja ilman merkityksiä tämä keskustelu voi tuntua turhalta. Esim. aspergereille tämä tarve määrittää sanojen merkityksiä tässä yhteydessä olisi ehkä vaikea ymmärtää. Jokainen tietenkin määrittelee itse miten haluaa itsensä nähdä tai tulla kutsutuksi.
Kohde -sana edustaa minulle vastaavaa sanaa kuin maalitaulu. Molemmat sävyltään suhteellisen sotilaallisia. Minusta tuntuisi melko erikoiselta kutsua itseäni kaiken tämän keskellä maalitauluksi tai kohteeksi.
Mitä tulee suunnitelmallisuutteen, en tiedä toteuttaako narsistit yleensä jotakin suunnitelmaa? Sehän on sairaus, persoonallisuushäiriö, opittu käytösmalli.
Veikkaan, että nämä narsistit, jotka toteuttavat suunnitelmallisesti pahantekoa tai jonkinlaista kohteen tuhoamista ovat lopulta vähemmistössä.
Miten sinä tämän näet tai koet?
Itse olin nimenomaan maalitauluna ja kohteena, (muutaman eri psykiatrin vahvistaman) psykopaattisen narsistin käsittelyssä pari vuosikymmentä. Uskon, että tällaiset peitellyt psykopaatit ovat harvinaisempia kuin perusnarsut. Minulla vain kävi huono tuuri. En halua vähätellä yhtään kenenkään tilanteita, tunnen muutaman narsunkin. Välillä kuitenkin tuntuu että he ketkä eivät psykopaatin kanssa ole olleet läheisissä tekemisissä ja "kohteena" oikein ihan ymmärrä millaista se on ja saattavat vähätellä vahingossa. Eipä siinä mitään, niin se vaan menee, oman kokemuksen kautta kaikilla. Koko asia on surullista enkä halua ajatella itseäni uhrina, vaan kohteena tai selviytyjänä kuten sinäkin. Kiitos kun voit keskustella asiallisesti&rauhallisesti ja kysyit mielipidettäni. Siitähän on paljon näyttöä että toiset n:t ovat tietoisia ja suunnitelmallisia ja toiset vaan reagoivat ns. apinanraivolla (yleistettynä). Se suunnitelmallisuus mm. siinä juuri on erityisen loukkaavaa ja pelottavaa, kun sen tietoisesti toteuttaa ihminen johon olet luottanut täysin ja joka lopulta osoittautuu että onkin mieleltään ihan sekaisin. Paheni vuosi vuodelta, mutta alkanut jo lapsuudessa. Naamiona terve mieli. Voisi sanoa vaikka niin että n kävi koko ajan mielessään sotaa minua vastaan, mutta ei kertonut sitä minulle. Puolustautuminen tällaisessa tilanteessa on mahdotonta ja tilanne hyvin epäreilu. Kävi muitakin vastaan mutta minä olin maisemissa ylivoimaisesti pisimpään ja valikoiduin kohteeksi eri lailla kuin muut empatian vuoksi. Uhri voi olla tavallaan vahingonkin kautta (esim. sodan uhri), kohde ei ole vahinko (sodan kohde). Olen molempia, mutta minusta kohde on minun tilanteeseen kuvaavampi. Kyllä koen että n:t maalittaa, olkoonkin joillekin heille tiedostamatonta toimintaa. Minun tapauksessa maalitti kateuden kohdetta.
Kyllä siis semantiikalla on minullekin merkitystä ja pidätän itselläni oikeuden itsestäni käyttää edelleenkin valitsemiani termejä tässä yhteydessä. Jokaiselle suotakoon samat oikeudet. Tämä on ollut hyvä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Silmät on jotenkin elottomat, tai niiden ilme pysyy sellaisena intensiivisenä koko ajan tilanteesta riippumatta.
Pitkään luulin että ilmeettömyys johtuu tämän henkilön poikkeuksellisesta vaaleudesta, mutta ei. Ne silmät eivät välitä tunnetta vaikka henkilö hymyilisi.
Kylmä sydän, kylmät silmät.
Minäkin tykkään käyttää sanaa kohde. Se kuvaa sitä, että naristilla on toiminnalleen kohde, mutta että kohteesta ei välttämättä tule uhria sanan negatiivisessa merkityksessä, ainakaan pysyvästi.
Narsistin tyttärenä olen vasta nyt tajunnut, että olin vain samanlainen egon jatke hänelle kuin joillekin saattaa olla vaikka auto. Minua itseäni ei narsisti nähnyt eikä tuntenut, eikä arvostanut. Kaikki hänen tekonsa ja perustelunsa lähtivät hänen omista hyötynäkykohdistaan. Sain kuunnella hänen ongelmiaan jo lapsena kuin olin "niin kypsä ikäisekseni". Samasta syystä jäin täysin omiin hoteisiini jo viisivuotianaa kun olin "kehitystäni edellä". Kun hampaisiin tuli reikiä, minulle kun ei ollut opetettu itsehuoltoa, seurasi kehuja miten hyvä hammashoito nykyään on, silloin kun hän oli nuori, saatiin tekohampaat jo rippilahjaksi. Alle kouluikäisenä minua pompoteltiin vuosittain eri hoitajalle, koska äiti tuli tietenkin mustasukkaiseksi kun kiinnyin hoitajiin. Teki tosi hyvää kiintymyssuhteiden kehittymiselle...jne jne jne.
Tutka piippaa vahvasti. Toivottavasti Susannalle ei käy kovin pahasti.
https://www.seiska.fi/Kotimaa/Susanna-Laineen-kanssa-seurusteleva-Petri…
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä piippaa? Julkisuudenhakuinen räppäri heittää rooliin kuuluvaa typerää läppää - so?
Luin satunnaisella otannalla tästä ketjusta kommentteja ja sanoisin, että jos ei ole alan koulutusta ja kokemusta, niin olisi syytä pidättäytyä antamasta mitään psykologisia analyyseja tai diagnoseja - antavat lähinnä antajasta typerän kuvan.
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä piippaa? Julkisuudenhakuinen räppäri heittää rooliin kuuluvaa typerää läppää - so?
Luin satunnaisella otannalla tästä ketjusta kommentteja ja sanoisin, että jos ei ole alan koulutusta ja kokemusta, niin olisi syytä pidättäytyä antamasta mitään psykologisia analyyseja tai diagnoseja - antavat lähinnä antajasta typerän kuvan.
- kova vauhti suhteessa (lovebombing ja kiireentuntu)
- Susanna aivan myyty (lovebombing)
- narsistimiehelle ominainen lapsellisuus (pukeutuminen, tyyli, jutut, alkoholi)
- esineellistää naisia
No, aika näyttää.
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän narsistien uhreilla on yleensä paljon enemmän kokemusta narsismista kuin jollain lääkärillä, joka ei ole koskaan joutunut narsistin väkivallan uhriksi, saatika kokenut sitä vuosikausia. Eihän narsisti koskaan lääkärille raivoaisi samalla tavalla kuin läheisilleen, koska lääkäri voisi pitää narsistia vakavasti sairaana.
Kaikkien narsistien käytös on niin maneerista, että tapaukset on helppo tunnistaa melko nopeasti jos kokemusta aiheesta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinä ymmärrät kyllä väärin narsismin. Kannattaa ihan tosissaan perehtyä paremmin. Ilmeisesti tosiaan joku voi sanoa vähän joka toista henkilöä narsistiksi. Sinunlaisia ei onneksi ole monia vaan yleisesti ottaen ihmiset tunnistaa ilmiön.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Trolli on tainnut jälleen aktivoitua. Muistakaa GR!:)