Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Onko rasittava suhde narsistin kanssa vaikuttanut teidän ulkonäköön? Tiedän, että turhamaista, mutta alan tuntea syvää vihaa narsistia kohtaan, kun katson itseäni peilistä. Erityisen stressaava jakso takana ja ihan yllättäin ilmestynyt jyrkkiä vanhenemismuutoksia kasvoille tyyliin: nuo tuli tuohon yhdessä yössä. Ilmeisesti syvä uupumus on romahduttanut kasvot nopeasti. Vielä pari kuukautta sitten näytin ihan hyvältä. Onko tosiaan niin, että kujanjuoksu narsistin kanssa ja äärimmäinen stressi voi romahduttaa ulkonäön henkisen hyvinvoinnin lisäksi? Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Onko rasittava suhde narsistin kanssa vaikuttanut teidän ulkonäköön? Tiedän, että turhamaista, mutta alan tuntea syvää vihaa narsistia kohtaan, kun katson itseäni peilistä. Erityisen stressaava jakso takana ja ihan yllättäin ilmestynyt jyrkkiä vanhenemismuutoksia kasvoille tyyliin: nuo tuli tuohon yhdessä yössä. Ilmeisesti syvä uupumus on romahduttanut kasvot nopeasti. Vielä pari kuukautta sitten näytin ihan hyvältä. Onko tosiaan niin, että kujanjuoksu narsistin kanssa ja äärimmäinen stressi voi romahduttaa ulkonäön henkisen hyvinvoinnin lisäksi? Onko muilla kokemusta tällaisesta?
No siis mullahan se alkoi jo lapsena. Narsisti vanhempi. Lihoin, sairastelin. Laihduin. Lihoin. Hiukset irtosi ja oheni. Atopiaa, ihottumaa, allergiaa, migreeniä, hymyttömyyttä, huolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanooko narsisti rakastavansa? Minulle narsisti ei ole koskaan vuosien aikana sanonut, että rakastaisi minua. Kyse siis suhteesta. Korkeintaan on sanonut tykkäävänsä minusta. Senkin vain pari kertaa. Ehkä tunteita ei sitten tosiaankaan ole. Ihme, ettei edes valehtele rakastavansa, kun muuten antaa romanttista vaikutelmaa, tietysti valheellista.
12v aikana taisi sanoa 4 kertaa rakastavansa minua.
Kun meinasin tehdä abortin, jätin hänet ensimmäisen kerran ja 2 kertaa kun hän oli todella kovassa humalassa.
On sanonut tykkäävänsä minusta joitakin kertoja, mutta useimmiten niissä on ollut se MUTTA sana perässä. Joku aika sitten lähetti viestin jossa oli "Tykkään sinusta, mutta kertakaikkinen ja äärimmäisen katala temppuilusi on vakava ongelma kaikkinensa asioitten suhteen." En tajunnut tuota mutta sanan jälkeistä ollenkaan, mihin se liittyy tai tarkoittaa.
Silloin kun hän on ollut kovassa humalassa niin sitä tykkäämispuhetta on ollut ilman muttaa. Tavallaan silloin hän oli aidoin ja herkin. Toisaalta kovassa humalassa oli usein myös aggressiivinen, väkivaltainen ja täys hullu.
Ei hän tainnut ikinä ymmärtää mitä romanttisuus ja rakkaus tarkoittaa. Tai edes se tykkääminen. Mä annoin kyllä kaikkeni, mutta mitään hyvää en saanut takaisin.
Suosittelisin ettet antaisi liikaa painoarvoa noille neljälle kerralle kun hän on suvainnut sanoa jotain mitä sinä haluat kuulla. Ne merkitsevät sinulle niin paljon että muistat jokaisen kerran, varmaan missä ja miten hän sanoi ne. Hänelle ne eivät merkitse ihan todella ja aikuisten oikeasti yhtään mitään. Jonkun täytyy sanoa sinulle tämä: Se että uskottelet itsellesi että hän on noina kertoina ollut aidoimmillaan ja herkimmillään, on itsellesi valehtelemista. Ja en sano tätä pahalla, parempi että joku sanoo tämän kun että ymmärrät sen vasta monen vuoden päästä ja menetät näin kalliita vuosia elämästäsi.
Tarkoitin aidoimmillaan ja herkimmillään myös kaikkea sitä mistä on silloin avautunut esim omasta lapsuuden perheestään, aiemmista parisuhteista yms. Ne on niitä hetkiä jolloin humalatilan vuoksi hän ei ole voinut kontroilla sitä mitä puhuu vaan on antanut tulla tekstiä jostain sisältä. Tai ainakin haluan uskoa, että olen nähnyt hänet aidoimmillaan ilman mitään muuria ja maskia silloin. Voin toki olla väärässäkin. Myöhemmin olen selvittänyt niitä asioita mistä on puhunut niin totta ne ovat olleet. Selvänä ei ole muistanut että on humalassa puhunut moisia ja kieltää täysin tällaiset asiat.
Meillä ns ero parhaillaan menossa. Hän ei ymmärrä että olen tällä kertaa tosissani eron suhteen. Tämä ketju, Youtube kanavat yms ovat avanneet silmäni täysin. Ei tätä voi jatkaa enää, ei mitenkään, ei todellakaan.
Kyllä ne hänen rakkaussanomat muistaa niin kuin ne hyvätkin hetket mitä on 12v aikana ollut. Mutta valettahan ne ovat olleet, näytelmää hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Onko narsisteilla tavallisestikin yliluonnollisen hyvä muisti kaikkeen, mitä uhri joskus vuosia, jopa vuosikymmeniä sitten on sanonut?
Hautooko ja muisteleeko hän niitä sanomisia, vai miten se on mahdollista? Pystyy siteeraamaan sanatarkasti.
Kyllä muistaa ja sanomiset vielä värittyy vuosien aikana. Tulee semmostakin, mitä uhri ei ole sanonutkaan ja tehnyt. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Ei onneksi, mutta narsku varmasti toivoisi tätä. Hänelle itselleen se olisi luultavasti aivan kauheaa, minulle ulkonäkö ja pinta ei ole muutenkaan niin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Olette varmaan huomanneet, että facebook ja instakin ovat monelle narsistille mahtavia pelikenttiä. ”Meilläpä syötiinkin tänään tällaista ruokaa (kuva), tällaisen tortun väkersin tänään (kuva), nyt olenkin tällaisella matkalla tällaisessa hotellissa(kuva), tällaiset popot tuli ostettua tänään (kuva), tällaiset oli Jormatertun synttärit tänään (kuva).
Ja sitten eikun tykkäyksiä odottelemaan. Hohhoijaa mitä pätemisen tarvetta.
Joo just niin. Täällä ketjussa kun me kohteet ollaan vertailtu kokemuksiamme narsistin uhrina olemisesta niin just tää ruokakuvien postailu on tullut usein esiin. Tämän takia niitä tukiryhmiä on perustettu ja auttavia puhelimia.
En ole kohde, olen uhri. Tai oikeastaan selviytyjä. 'Kohde' on narsistin käyttämä termi uhrista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanooko narsisti rakastavansa? Minulle narsisti ei ole koskaan vuosien aikana sanonut, että rakastaisi minua. Kyse siis suhteesta. Korkeintaan on sanonut tykkäävänsä minusta. Senkin vain pari kertaa. Ehkä tunteita ei sitten tosiaankaan ole. Ihme, ettei edes valehtele rakastavansa, kun muuten antaa romanttista vaikutelmaa, tietysti valheellista.
Narsisti antaa just sen mikä sen on pakko, saadakseen mitä haluaa. Eikä muutes sitten YHTÄÄN enempää! Saattaa vilauttaa rakkaus-korttia kyllä, että tällaista olisi mahdollisuus saada mutta eiiiii...sinun täytyy tehdä ENEMMÄN! Hyppiä, tanssia, miellyttää, palvoa, itkeä, raivota, antaa kaikkesi! Ja arvaa mitä sen jälkeen....?
Hähää etpäs saakaan!
Narsistille et koskaan riitä ja sussa on aina jotain vikaa vaikka tekisit oikeasti kaikki hyvin
He uhriutuu ja manipuloi, myös valehtelee. Narsisti myös sanoo ettei sun kaverit oo sulle hyvää seuraa tuntematta heitä koska vain haluaa erottaa sut kavereistaan ”periaatteesta”itselleen. Jos kaverit ei olisi oikeasti hyvää seuraa normaali ihminen osaisi perustella tämän (miksi ei?) mutta narsisti ei. Hän sanoo jotain muttei osaa sen tarkemmin kertoa tai sanoa jos alkaa kyseleen tai kyseenalaistaan. He myös puhuvat ristiin. Narsistit saattaa vaikuttaa mukavilta mutta sanat on eri kun itse teot. Hän yrittää olla ihana vaikka todellisuudessa on viekas kuin kettu ja vihaa täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko narsisteilla tavallisestikin yliluonnollisen hyvä muisti kaikkeen, mitä uhri joskus vuosia, jopa vuosikymmeniä sitten on sanonut?
Hautooko ja muisteleeko hän niitä sanomisia, vai miten se on mahdollista? Pystyy siteeraamaan sanatarkasti.
Kyllä muistaa ja sanomiset vielä värittyy vuosien aikana. Tulee semmostakin, mitä uhri ei ole sanonutkaan ja tehnyt. Kokemusta on.
Muistaa osittain mutta jotkut narsistit taas valehtelevat niin paljon ja värittävät tarinoitaan heille mieluisiki myös sillonkin vaikka muistaisivat. Kääntää kaiken itselleen hyväksi tai sillee et näyttää aina itse paremmassa valossa.h eivät myös ota itse kritiikkiä vastaan tai toisten mielipiteitä. He myös määräävät ja hallitsevat tai rajoittavat
Narsisti kertoi puhelimessa rakastavansa vaimoaan siinä muiden kuullen. Samalla vilkuillen muita, että "huomaatteko miten mahtava aviomies MINÄ olen". Ei rakkauden tunnustuksetkaan tähtää muuhun kuin siihen, että HÄN kerää sulkia hattuunsa. Pidetään yllä hienoja kulisseja.
Kyllä nauratti. On niin läpinäkyvää esittämistä. Ei varmasti ole nättiä se, mitä kodin seinien sisäpuolella tapahtuu. Sen verran vinksahtanut tapaus oli kyseessä, mitä sitten opin tuntemaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole kohde, olen uhri. Tai oikeastaan selviytyjä. 'Kohde' on narsistin käyttämä termi uhrista.
Aijaa. Vai onko uhri sittenkin narsistin käyttämä termi kohteesta? En ole kuullut narsistin käyttävän mitään termiä. Varmaankin sallitaan että jokainen itse voi päättää mitä termiä itsestään käyttää tässä yhteydessä. Semantiikasta voidaan tietenkin keskustella, mitä sana kohde ilmaisee ja mitä uhri. Itselleni kohde ilmaisee suunnitelmallista kiusaamista. Miksei voi olla montaa termiä kun kerran ilmiökin on niin monimuotoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa. Vai onko uhri sittenkin narsistin käyttämä termi kohteesta? En ole kuullut narsistin käyttävän mitään termiä. Varmaankin sallitaan että jokainen itse voi päättää mitä termiä itsestään käyttää tässä yhteydessä. Semantiikasta voidaan tietenkin keskustella, mitä sana kohde ilmaisee ja mitä uhri. Itselleni kohde ilmaisee suunnitelmallista kiusaamista. Miksei voi olla montaa termiä kun kerran ilmiökin on niin monimuotoinen.
Minähän sanoinkin "en ole". Pidän oikeuden päättää itse miten haluan tulla kutsutuksi, tai miten asiat koen, miten tunnen. Olen huomannut narskun käyttävän mielellään tuota "kohde" -sanaa itse. Tämä on siis minun kokemukseni. :)
Keskustelu uutisankasta aiheena naapurin kruununperijän avioero hävisi, kun keskusteluun otettiin mukaan narsistiaspekti. Narsistin uhri tunnistaa kuitenkin pariskunnan ilmeissä ja eleissä narsistin ja uhrin käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu uutisankasta aiheena naapurin kruununperijän avioero hävisi, kun keskusteluun otettiin mukaan narsistiaspekti. Narsistin uhri tunnistaa kuitenkin pariskunnan ilmeissä ja eleissä narsistin ja uhrin käytöstä.
Kuten yleensäkin, narsistille ilmaantuu kyllä puolustajia, koska eihän nyt kukaan voi hänestä sellaista uskoa.
Jokaisen käytös kertoo hänestä itsestään. Narsisti kohtelee muita esineenä eli hän on itse pelkkä esine.
Tylsääkin tylsempi, tyhjä kuori.
Loisii muilta mutta itsessä ei ole mitään. Narsisti on vain kuori vailla ihmisyyttä eli pelkkä esine.
Jos suhde tai ihminen tuottaa pahaa oloa, niin silloin on syytä etääntyä sellaisesta.
Minusta on äärimmäisen rasittavia ihmiset, jotka kaatavat omat ongelmansa työkaverien päälle, eivätkä ymmärrä, ettei työkaveri pääse pakoon valittavaa työkaveria. Työssäkäymisen pitää olla siedettävää, jossa ei tarvitse olla työkaverin terapeuttina. Kaikki, jotka siellä työpaikalla kaatavat yksityiset ongelmansa työkavereiden päälle ovat osaltaan työilmapiirin huonontajia.
Sanat ja teot ristiriidassa. Ja myös sanat ja sanat.
On ihan sama, hokeeko narsisti rakastavansa vai eikö hoe. Toisen kohtelu on se mikä ratkaisee. Jos jollain, niin narsistilla sanat ovat vain sanahelinää.
Hän puhuu juuri niin kuin häntä huvittaa muiden tunteista välittämättä tai puhuu sitä, mikä häntä kulloinkin hyödyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semantiikka voi tuntua hiusten halkomiselta, ja jos sanat ovat itselle vain sanoja ilman merkityksiä tämä keskustelu voi tuntua turhalta. Esim. aspergereille tämä tarve määrittää sanojen merkityksiä tässä yhteydessä olisi ehkä vaikea ymmärtää. Jokainen tietenkin määrittelee itse miten haluaa itsensä nähdä tai tulla kutsutuksi.
Kohde -sana edustaa minulle vastaavaa sanaa kuin maalitaulu. Molemmat sävyltään suhteellisen sotilaallisia. Minusta tuntuisi melko erikoiselta kutsua itseäni kaiken tämän keskellä maalitauluksi tai kohteeksi.
Mitä tulee suunnitelmallisuutteen, en tiedä toteuttaako narsistit yleensä jotakin suunnitelmaa? Sehän on sairaus, persoonallisuushäiriö, opittu käytösmalli.
Veikkaan, että nämä narsistit, jotka toteuttavat suunnitelmallisesti pahantekoa tai jonkinlaista kohteen tuhoamista ovat lopulta vähemmistössä.
Miten sinä tämän näet tai koet?
Silmät on jotenkin elottomat, tai niiden ilme pysyy sellaisena intensiivisenä koko ajan tilanteesta riippumatta.
Pitkään luulin että ilmeettömyys johtuu tämän henkilön poikkeuksellisesta vaaleudesta, mutta ei. Ne silmät eivät välitä tunnetta vaikka henkilö hymyilisi.