Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteista olen huomannut sen, että valehtelulla ei ole mitään rajoja, ja jos narsisti alkaa vainota jotain ihmistä, narsisti voi jatkaa sairasta käytöstään jopa vuosikymmeniä. Mustamaalata vihaamaansa ihmistä päivittäin, ja valehdella toisista mitä mieleen vain tulee. Vakavin pään vika mitä voi olla.
Tämä. Itse olen nyt naapurustossa joutunut tällaisen maalittamisen kohteeksi ja koska syytteet on niin uskomattomia, niin normaali ihminen (tietysti!) ajattelee, että niissä täytyy olla jotain perää. Eli muut naapurit on nyt varovaisia, kun kuvittelet yhden puhuvan edes osittain totta.
Tätä ei ole kestänyt edes kauaa ja nyt ollaan muuttamassa pois (omistusasunto, samalla menee lasten ystävyyssuhteet ja koulut yms.). Mutta ei tätä taistelua kannata edes alkaa käymään, kun lopputulos vie vielä enemmän.
Samanlaisia kokemuksia, ihan tärähtäneitä, oikeastaan lähes sairaita juttuja levitetty minustakin työpaikalleni ja lähipiiriin. Milläs tässä sitten puolustautuu kun kukaan ei usko. Lähtisin pois jos se olisi mahdollista mutta mun tilanteessa ei ole.
Minä jouduin myös naapurin outojen tarinoiden kohteeksi. Joissain oli vähän perää, kun hän oli onkinut minusta tietoja sieltä täältä, mutta käänteli niistä kipeitä juttuja. Se hätkähdytti silloin, kun en ollut vastaavaa kokenut. Kuitenkin oli pakko ajatella uskokoot ken haluaa eikä antaa sen vaikuttaa omaan toimintaan. Käsittääkseni selvisin aika vähillä vaurioilla.
Minulla hälytyskellot soi, jos joku lähestyy ilkeän juoruilun merkeissä. En jaksa yhtään selän takana -puhujia, siitä tulee huono olo. Kannattaa aina tehdä "reality check". Narsisti saattaa uskotella, että kaikkihan sinua pitää alkoholistina, hulluna, pettäjänä, perheen rikkojana tai muuta vastaavaa. Totuus on toinen. Jokainen elämää nähnyt aikuinen tietää myös sen, että jokaisen elämään kuuluu kaikenlaisia vaiheita ja ongelmia.
Niin paha olla, että varmasti vielä joku päivä hyppään jonnekin järveen narsistin vuoksi, kun ei tämä sairas kuvio hänen kanssaan muuten lopu koskaan. Lyhyitä ”onnen” hetkiä ja yleensä jatkuvaa pahaa oloa. Niin väsynyt monen vuoden jälkeen. Narsisti on kuin pikaliima. Jos se pääsee tarraamaan ja kuivumaan kiinni niin se ei lähde irti millään.
Onko narsistilla mitään ihastumisen tai rakastumisen tunteita, kuten normaalilla ihmisellä? Tai edes välittämisen tunteita? Eli voiko narsisti ihastua tai rakastua? Jos esim narsisti on parisuhteessa niin kait hänellä on jotain lämpimiä tunteita sentään puolisoonsa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on helppo tunnistaa. Narsistin seurassa tulee epämääräinen huonommuuden ja vääränlaisen ihmisen tunne. Narsisti ei yritä koskaan tehdä toisen oloa aidosti hyväksi. Tai jos tekee hetkellisesti, silläkin on välinearvo.
Ja siitä, että saa olla aina varuillaan, kun ei voi tietää mistä milloinkin tuulee. Tulee mietittyä paljon, miten pitäisi suhtautua narskun edesottamuksiin. Etkä saa oikein itsekään selvää, mistä kiikastaa kun kaikki on niin sekavaa. Ja joka kerta kun siitä yrittää puhua, keskustelu menee jotenkin ihan sivuraiteille ja solmuun.
Ei hyvissä ihmissuhteissa ole tällaista.
Mun exä kääntää sen niin että vika on minussa. Hän on hiljaa koska ei tiedä mitä mulle voi sanoa kun siltä tuntuu että mitä tahansa sanookin niin se ei ole minulle hyvä jne..
Ihan mieletöntä kun itselläsikin on samanlainen tunne eikä siitä päästä yli sitten millään. Oon kyllä jo oppinut että exä tekee joskus niistä tilanteista sellaisia että se mitä hän sanoo on tottakin. Ja tiedostan jo että kyse on vaan siitä manipuloinnista. Hän esim heittää alatyylisen vitsin (ansa viritetty) jotta saa negatiivista huomiota vaikka huomio olisikin suht neutraalia.
En voi nauraa vitsille, enkä onneksi osaakaan.
Narsistille tuo on pelkkää shakkia jota en voi voittaa pelaamalla sitä.
Hän saattaa luvata tehdä jonkin tietyn asian jota ei tule tekemään ja syy on minussa.
Nämä asiat yleensä pitää tehdä tiettyyn aikaan esim. Koiran vieminen aamulla ulos.
Jos lähden koiran kanssa niin hän tekee siitä riidan. Jos en niin riita tulee joka tapauksessa koska koira pissasi lattialle ja se on minun syytäni kun en vienyt koiraa ulos.
"parhaimmillaan" hän pääsee sanomaan että hän oli tekemässä asian x silloin aikaisemmin, mutta kun en antanut.. Vaikka hän ei ollut tekemässä asiaa x enkä sitä mitenkään estellyt.
Ikinä ei ole hyvä aika puhua asioista. Ja jos niin luulee ja vieläpä kuvittelee asioiden jotenkin selvinneen niin ei..
Vierailija kirjoitti:
Niin paha olla, että varmasti vielä joku päivä hyppään jonnekin järveen narsistin vuoksi, kun ei tämä sairas kuvio hänen kanssaan muuten lopu koskaan. Lyhyitä ”onnen” hetkiä ja yleensä jatkuvaa pahaa oloa. Niin väsynyt monen vuoden jälkeen. Narsisti on kuin pikaliima. Jos se pääsee tarraamaan ja kuivumaan kiinni niin se ei lähde irti millään.
Älä missään nimessä vahingoita itseäsi tilanteen takia. Voisitko ajatella, että alkaisit etsimään sinulle mielihyvää tuottavia asioita? Esim. harrastus, opiskelu, uusien taitojen opettelu, kirjoittaminen, luonnossa kävely. Vaikka vain vähän kerrallaan otat itsellesi omaa aikaa. Keskusteluapu voisi auttaa jäsentämään asioita, vaikka et olisi valmis eroamaan.
Minäkin mietin itsemurhaa monesti suhteessa ollessani ja aina tuntui kuitenkin, että kannattaa katsoa kaikki kortit ennen mitään lopullista ratkaisua. Pääsin lopulta eroon monen eroyrityksen kautta ja olen onnellinen tällä hetkellä (silloin en uskonut että voin enää koskaan olla onnellinen).
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olin mustasukkainen. Ja vainoharhainen.
Tämä eksäni tapasi töllöttää jokaista vähänkin viehättävämpää naista, joka näköpiiriin sattui. Minäkin katson kauniita ihmisiä, mutta en nyt sentään käänny taakseni katsomaan ja varsinkaan en huokaile syvään, jos olen seurustelukumppanin kanssa liikkeellä. Hän toisinaan jopa yritti ottaa kuvia, videoita.
Yritin selittää, että kyse on kunnioituksesta. Että ei tunnu kivalta, kun niin avoimesti töllöttelee muita, kun olemme yhdessä liikkeellä. Lopputulos: minä olen mustasukkainen ja vainoharhainen.
Samaa tekee oma narsistimies, pää pyörii kuin pöllöllä. Lisäksi: liikkuessamme yhdessä jossain ei kävele vieressäni. Harppoo edellä tai jää maleksimaan taakseni. Juhliin lähtiessämme kun olen tälläytynyt saattaa pihalla vilkaista minuun päästä varpaisiin kuin halpaa makkaraa antaen ymmärtää, että en näytä hyvältä. Autossa matkalla juhliin saattaa sanoa, että "laitoit sitten ihan hirveän hajuista parfyymia". Juhlissa ei ole vieressäni, jättää yksin seisomaan jos en tunne paikalta ketään muita. Voitte kuvitella mitä tämä on tehnyt naisen itsetunnolle vuosien varrella, ja että emme käy yhdessä enää missään. Ja miksi mulla on rakastaja.
Good for you! Siis rakastaja.
Tuttua, niin tuttua. Juhlissa häipyy ja jättää mut yksin oli kyse sitten hänen sukulaistensa juhlista (eivät ole kovin aktiivisia hakeutumaan toisten seuraan) tai muista. Ihan turha edes ajatella, että yhdessä juhlisimme. Onneksi en ole ihmisarka ja juttelen ihmisten kanssa.
Ja jos meillä on juhlat (hänen vaatimuksestaan yleensä), niin hän hengaa yhden kaverinsa kanssa, polttelee sikaria ja kaikkea muuta ja koko roska kaatuu mun niskaan. Niin seurustelu, tarjoilu kuin kaikki muukin. Etukäteen ei auta. Jos on luvannut auttaa, niin peruu puheensa. Koettu monta kertaa. Tietää, että minä kyllä siivoan ja laitan, kun kerran vieraat on tulossa.
Olen tuo, jonka mies tuijotteli ja tölläsi. Nyt siis ex
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteista olen huomannut sen, että valehtelulla ei ole mitään rajoja, ja jos narsisti alkaa vainota jotain ihmistä, narsisti voi jatkaa sairasta käytöstään jopa vuosikymmeniä. Mustamaalata vihaamaansa ihmistä päivittäin, ja valehdella toisista mitä mieleen vain tulee. Vakavin pään vika mitä voi olla.
Tämä. Itse olen nyt naapurustossa joutunut tällaisen maalittamisen kohteeksi ja koska syytteet on niin uskomattomia, niin normaali ihminen (tietysti!) ajattelee, että niissä täytyy olla jotain perää. Eli muut naapurit on nyt varovaisia, kun kuvittelet yhden puhuvan edes osittain totta.
Tätä ei ole kestänyt edes kauaa ja nyt ollaan muuttamassa pois (omistusasunto, samalla menee lasten ystävyyssuhteet ja koulut yms.). Mutta ei tätä taistelua kannata edes alkaa käymään, kun lopputulos vie vielä enemmän.
Samanlaisia kokemuksia, ihan tärähtäneitä, oikeastaan lähes sairaita juttuja levitetty minustakin työpaikalleni ja lähipiiriin. Milläs tässä sitten puolustautuu kun kukaan ei usko. Lähtisin pois jos se olisi mahdollista mutta mun tilanteessa ei ole.
Minä jouduin myös naapurin outojen tarinoiden kohteeksi. Joissain oli vähän perää, kun hän oli onkinut minusta tietoja sieltä täältä, mutta käänteli niistä kipeitä juttuja. Se hätkähdytti silloin, kun en ollut vastaavaa kokenut. Kuitenkin oli pakko ajatella uskokoot ken haluaa eikä antaa sen vaikuttaa omaan toimintaan. Käsittääkseni selvisin aika vähillä vaurioilla.
Minulla hälytyskellot soi, jos joku lähestyy ilkeän juoruilun merkeissä. En jaksa yhtään selän takana -puhujia, siitä tulee huono olo. Kannattaa aina tehdä "reality check". Narsisti saattaa uskotella, että kaikkihan sinua pitää alkoholistina, hulluna, pettäjänä, perheen rikkojana tai muuta vastaavaa. Totuus on toinen. Jokainen elämää nähnyt aikuinen tietää myös sen, että jokaisen elämään kuuluu kaikenlaisia vaiheita ja ongelmia.
Pahimpana pidän näitä narsistin kanssa "samanhenkisiä", hänen puolellaan olevia ihmisiä. Minua on jopa fyysisesti uhattu tälläisten taholta perättömien juorujen vuoksi. En oikeasti pysty näkemään itse, että olisin nyrkit pystyssä jonkun kuulemani juorun perusteella minulle vieraan ihmisen kimpussa. Mitä ihmettä.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään narsisti ei ole tämän arvoinen. Lähde suhteesta ja aloita alusta oma elämä. Pystyt siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään narsisti ei ole tämän arvoinen. Lähde suhteesta ja aloita alusta oma elämä. Pystyt siihen.
Lisään edellisen kirjoittajan kommenttiin, että lue tämä ketju. Huomaat, että et ole yksin, moni jakaa kokemukset kanssasi. Tärkein neuvoni on, että sinä tiedät, mitä on tapahtunut ja mitä tapahtuu. Vaikka kukaan muu ei uskoisi (ja usko pois, kyllä meitä on, jotka uskovat) tarinaasi, niin sinä tiedät totuuden.
Ala kirjoittaa päiväkirjaa. Etäännytä itseäsi. Älä antaudu väittelyyn, älä jaa enää sisintäsi. Se on aluksi vaikeaa, mutta kun pääset vauhtiin käy se helpommaksi.
Sinä olet arvokas.
Koitin joskus viritellä narskun kanssa jotain fwb-meininkiä (älkää vaan kysykö miksi) mutta touhu meni niin absurdiksi ettei sitä ollut mitään syytä viedä yhtään eteenpäin. Lupaili siis ummet ja lammet eikä kuitenkaan koskaan innostunut treffeistä jos minä pyysin. Sitten mun olisi pitänyt hypätä hänen joka oikun perässä heti kun käsky käy. Ja sitten vielä ne etukäteissuunnittelut kuinka sitten treffeillä tehdään sitätätätota ja todellisuus oli täysin geneeristä hänen räpeltämistä, vaikkei saanut edes heppiä ylös tai pysymään. Eikä halunnut koskea minuun ollenkaan. Että semmoinen suuri rakastaja kun karu totuus paljastui :D :D
Katson tässä 90 days fianceen keskusteluohjlemaa. Ed sanoi exälleen (jota ilmeisesti yritti koko suhteen ajan muokkaamaan mieleisekseen ja jätti vähän väliä):
”I miss your mouth - you have funny teeths”
Tuli mieleen tämä:
”Dr. Fox käyttää sanaa enlisting, jonka suomennan eräänlaiseksi hyvien hovin jäsenten rekrytoinniksi. Hovin jäsenten täytyy olla narsistia myötäileviä, hänen loukkauksensa hyväksyviä ja hänen vääristynyttä maailmankuvaansa takaisin peilaavia. Näin ollen jokainen, jonka rajat ovat liian tukevat, ei sovellu hovin jäseneksi eikä siten tule rekrytoiduksi. Dr. Fox kertoo, että narsistit kokeilevat jo hyvin alussa kokelaan sopivuutta luomalla tälle jollain tapaa epämukavan olon.”
Olen kahden vaiheilla, onko tuo Ed narsistinen vai muuten vaan totaalisen onneton tunari.
Vierailija kirjoitti:
Koitin joskus viritellä narskun kanssa jotain fwb-meininkiä (älkää vaan kysykö miksi) mutta touhu meni niin absurdiksi ettei sitä ollut mitään syytä viedä yhtään eteenpäin. Lupaili siis ummet ja lammet eikä kuitenkaan koskaan innostunut treffeistä jos minä pyysin. Sitten mun olisi pitänyt hypätä hänen joka oikun perässä heti kun käsky käy. Ja sitten vielä ne etukäteissuunnittelut kuinka sitten treffeillä tehdään sitätätätota ja todellisuus oli täysin geneeristä hänen räpeltämistä, vaikkei saanut edes heppiä ylös tai pysymään. Eikä halunnut koskea minuun ollenkaan. Että semmoinen suuri rakastaja kun karu totuus paljastui :D :D
Kiitos tästä! Sain päivän nauruannoksen. Narsisti yritti saada minustakin panosuhdetta itselleen eikä tainnut tajuta, että naisellakin on jotkut kriteerit sellaisessakin suhteessa. Mullekin maalattiin kuvia villistä seksistä. Did not happen.
Mikä tuon Edin ongelma oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Onko narsistilla mitään ihastumisen tai rakastumisen tunteita, kuten normaalilla ihmisellä? Tai edes välittämisen tunteita? Eli voiko narsisti ihastua tai rakastua? Jos esim narsisti on parisuhteessa niin kait hänellä on jotain lämpimiä tunteita sentään puolisoonsa vai?
KUKAAN joka välittää toisesta ihmisestä, ei systemaattisesti kiusaa ja henkisesti tai fyysisesti pahoinpitele, vähättele, manipuloi ja valehtele, tee ansoja toisille. Jos sanot narsistille, että älä tee noin se sattuu, niin narsisti tekee juuri niin, "painaa päälle" juuri siitä aiheesta ja uudelleen ja uudelleen, minkä tietää että satuttaa eniten. Rakastavat, empatiaa omaavat ihmiset eivät toimi näin. Empatia estää sen. Narsistin "rakkaus" on siis näytelmää - hänelle itselleenkin. Vaikka n voi tietysti puhua rakkaudesta, välittämisestä, yhteydestä, yms. Mutta n ei välitä muusta kuin itsestään, itseasiassa sisimmässään vihaa ja kadehtii muita ihmisiä yli kaiken. Ei siinä ole tilaa aidolle välittämiselle. Sinullekin on kirjoitettu "upea" rooli valmiiksi! Samanlainen joka kerta, juoni ei muutu.
Andrew'lla on paljon kokemusta aiheesta ja kertoo tästä videollaan
Watch "DID THE NARCISSIST EVER LOVE YOU?" on YouTube
Shirley ja Eve, narskusiskot
Vierailija kirjoitti:
Shirley ja Eve, narskusiskot
Lopeta jo, tämä on varmaan 20. kerta kun kommentoit samaa. On nähty ja kuultu.
Voit lukea vaikka tästä, miten leikkaamalla saadaan tiettyjä piirteitä korostumaan ihmisissä:
https://ketunhantak.blogspot.com/2020/03/narsistinen-rekrytointimalli.h…
Minua on alkanut myös säälittää meidän lapset ja tunnen syyllisyyttä, kun mies ärsyttää ja pilkkaa teiniä tahallaan. Nuoremman on ottanut siipensä alle. Nuorempi lapsi yrittää kaikessa olla samaa mieltä ja pyytelee koko ajan anteeksi ja pelkää ristiriitoja isänsä kanssa.
Samaa tekee oma narsistimies, pää pyörii kuin pöllöllä. Lisäksi: liikkuessamme yhdessä jossain ei kävele vieressäni. Harppoo edellä tai jää maleksimaan taakseni. Juhliin lähtiessämme kun olen tälläytynyt saattaa pihalla vilkaista minuun päästä varpaisiin kuin halpaa makkaraa antaen ymmärtää, että en näytä hyvältä. Autossa matkalla juhliin saattaa sanoa, että "laitoit sitten ihan hirveän hajuista parfyymia". Juhlissa ei ole vieressäni, jättää yksin seisomaan jos en tunne paikalta ketään muita. Voitte kuvitella mitä tämä on tehnyt naisen itsetunnolle vuosien varrella, ja että emme käy yhdessä enää missään. Ja miksi mulla on rakastaja.