Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
2421/10671 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tosta on alkoholistin tyhjää rähinähölinää, "ei" ja "ihan paska" kaikkeen + lautanen seinään?

Tää ei oo nyt alkoholismi keskustelu. Niitäkin löytyy paljon. Voin neuvoa jos tarvitset neuvoja?

Vierailija
2422/10671 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin hakemaan jälkiehkäisyn, johon miesystäni totesi, että tuohan onkin sinulle varmaan todella tuttuaa puuhaa ja nauroi ivallisesti päälle. Laitoin myöhemmin viestin, että oli muuten ihan toinen kerta eläissäni. Ei hän sillä tietenkään mitään ilkeää ollut tarkoittanut. Ei tietenkään, ei koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2423/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin hakemaan jälkiehkäisyn, johon miesystäni totesi, että tuohan onkin sinulle varmaan todella tuttuaa puuhaa ja nauroi ivallisesti päälle. Laitoin myöhemmin viestin, että oli muuten ihan toinen kerta eläissäni. Ei hän sillä tietenkään mitään ilkeää ollut tarkoittanut. Ei tietenkään, ei koskaan.

Juuri näin. Sehän oli "vitsi"! Kukaan vaan ei naura. SINÄ nyt ymmärsit väärin tyhmä raukka poloinen. SINUN pitäisi vähän terästäytyä.

Vierailija
2424/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanpuolustusharrasteissa on piinkova narsisti, jota on joskus vain pakko sietää. Tyyppi on aika perinteinen 'robotti'. Hän ei esimerkiksi tajua, että jos hän solvaa jotakuta tosi ala-arvoisesti että miksi hänelle sanottiin pahasti sen perään. Eli ei tajua syy-seuraussuhteita ollenkaan.

Lisäksi hän luulee, että hän voi vaikuttaa ihmisiin miten vain, eivätkä ihmiset puhu keskenään mitään hänen selkänsä takana. Hän voi siis puhua vaikka mitä palturia omista tekosistaan, vaikka muilla olisi parempi tieto hänen suoriutumisestaan. Jos hän on mokannut jossain tilaisuudessa, niin hän voi omaksua itselleen jonkun hyvin pärjänneen roolin ja kertoa pärjänneensä tämän toisen lailla.

Tyypin juttuihin ei voi luottaa enää yhtään. Avioeronsa jälkeen hän ei totta kerro kuin ehkä kouluttamistaan asioista. Tosin häntä ei voi oikein koulutushommissakaan pitää, koska hän haluaa kertoa asiat vaikeasti tai muuten huonosti, koska saa tyydytystä, kun ihmiset eivät osaa hänen opettamaansa asiaa ja joutuvat tunnustamaan sen. Eli käytännössä haluaa nöyryyttää oppilaitaan.

Harjoituksiin osallistuvia naisia hän yrittää iskeä kertomalla väritettyjä juttuja itsestään. Eli käytännössä vain jatkuvasti kehumalla itseään heille. Esimerkkinä hänen tiedetään olleen Mikkelissä seisoskelemassa hukassa olleen näköisenä yhdessä tapahtumassa, minkä hän käänsi itsekehuksi kertomalla naiselle, johon on iskenyt silmänsä, että hän oli Mikkelissä kurssilla rajajääkärien kanssa ja että hän on aika kovassa kunnossa kun pysyi heidän vauhdissaan mukana.

Yhdessä illanvietossa toinen samoilla kursseilla hänen kanssaan käyvä mies huvitti naista, johon hän oli iskenyt silmänsä ja narsistihan suuttui tästä ja levitti tyypin yksityiselämään kuuluneita tietoja julkisesti. Valitettavasti uhri tyytyi anteeksipyyntöön, sillä narsisti puukottaa tätä nyt selkään joka tilanteessa ja sanoo että hän ahdisteli kyseistä naista. Itseään narsisti kuvaa herrasmieheksi, joka kohtelee naisia aina hyvin, mutta hän on saanut pari naista hermoromahduksen partaalle, ajanut yhden täysin hunningolle tuhottuaan tämän itsekunnioituksen ja säikyttänyt usean naisen läheltään.

Hirveä ihminen, joka osaa olla tuntemattomille toisinaan vakuuttavan oloinen, valitettavasti.

Vierailija
2425/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka tulitte narsistin jättämiksi (discard), kertoisitteko enemmän siitä? Oliko pitkä/lyhyt suhde? Tuliko yllätyksenä, miten tapahtui? Miten reagoitte ja mitä teissä tapahtui? Miten ympäristö reagoi?

Vierailija
2426/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua näitä juttuja, aivan kuin omasta elämästäni. Oon nyt 3 vuotta eron jälkeen vähitellen pystynyt myöntämään, että mikäli eksäni ei ollut aivan diagnostisia kriteereitä täyttävä narsisti, vahvasti narsistisia piirteitä kumminkin oli. Onko kenelläkään viikko-viikko-vanhemmuutta narsistin kanssa? Omassa tilanteessani eniten ahdistaa se, että lapset ovat joka toisen viikon hänen luonaan. Ahdistaa suuresti, mitkä vaikutukset tällä on lapsiin. En näe kuitenkaan mahdolliseksi, että saisin lapset kokonaan asumaan luokseni, sillä vanhemmuus on ex-puolisolleni todella tärkeä rooli, ja hän korostaa isyyttään kaikissa mahdollisissa yhteyksissä.

Vierailija
2427/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka tulitte narsistin jättämiksi (discard), kertoisitteko enemmän siitä? Oliko pitkä/lyhyt suhde? Tuliko yllätyksenä, miten tapahtui? Miten reagoitte ja mitä teissä tapahtui? Miten ympäristö reagoi?

24 vuotta yhdessä ex-miehen kanssa. Petti minua monta vuotta eri naisten kanssa ja pettäminen oli aina minun syytäni. Lopuksi hänellä pitkä salasuhde ja jätti minut tuon naisen vuoksi. Jatkaa kiusaamista päivittäin puhelimitse ja spostilla.

Tavallaan ero ei ollut yllätys, koska miehen uskottomuus oli pitkäaikaista. Minä vain halusin uskoa että jonain päivänä se tajuaa perheensä merkityksen.

Tuttavat eivät meinanneet uskoa, että kunnollisena perheenisänä pidetty mies on pettäjä. Pikkuhiljaa uskoivat. Exän suku pitää exää kaikesta huolimatta pyhimyksenä ja minä olen hankala ex-vaimo.

Vierailija
2428/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua näitä juttuja, aivan kuin omasta elämästäni. Oon nyt 3 vuotta eron jälkeen vähitellen pystynyt myöntämään, että mikäli eksäni ei ollut aivan diagnostisia kriteereitä täyttävä narsisti, vahvasti narsistisia piirteitä kumminkin oli. Onko kenelläkään viikko-viikko-vanhemmuutta narsistin kanssa? Omassa tilanteessani eniten ahdistaa se, että lapset ovat joka toisen viikon hänen luonaan. Ahdistaa suuresti, mitkä vaikutukset tällä on lapsiin. En näe kuitenkaan mahdolliseksi, että saisin lapset kokonaan asumaan luokseni, sillä vanhemmuus on ex-puolisolleni todella tärkeä rooli, ja hän korostaa isyyttään kaikissa mahdollisissa yhteyksissä.

Meillä viikko-viikko enkä usko saavani mitenkään yksinhuoltajuutta ja lapsia lähes kokoaikaisesti itselleni. Ei ole vedenpitäviä perusteita. Kaikki on tosi vaikeaa. Ex mies ei noudata kirjallisia eikä suullisia lapsiin liittyviä sopimuksia paitsi silloin kuin hänelle sopii.

Exä soittelee koko ajan lastenvalvojalle ja ulisee kun olen huono äiti. En tosiaan ole, mutta jos en tee jotain exän pillin mukaan niin luulee saavansa sympatiaa lastenvalvojalta.

Ex myös paistattelee ja yrittää esittää hyvää isää nykyään. Avioliiton aikana ei ollut kiinnostunut lapsista yhtään.

Vierailija
2429/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

24 vuotta yhdessä ex-miehen kanssa. Petti minua monta vuotta eri naisten kanssa ja pettäminen oli aina minun syytäni. Lopuksi hänellä pitkä salasuhde ja jätti minut tuon naisen vuoksi. Jatkaa kiusaamista päivittäin puhelimitse ja spostilla.

Tavallaan ero ei ollut yllätys, koska miehen uskottomuus oli pitkäaikaista. Minä vain halusin uskoa että jonain päivänä se tajuaa perheensä merkityksen.

Tuttavat eivät meinanneet uskoa, että kunnollisena perheenisänä pidetty mies on pettäjä. Pikkuhiljaa uskoivat. Exän suku pitää exää kaikesta huolimatta pyhimyksenä ja minä olen hankala ex-vaimo.

Miten reagoit eroon? Onko uudella naisystävällä millainen rooli lastenne elämässä?

Vierailija
2430/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tosta on alkoholistin tyhjää rähinähölinää, "ei" ja "ihan paska" kaikkeen + lautanen seinään?

Voitko vähän avata, mitä tarkoitat "tyhjällä" rähinähölinällä? On aika tavallista että narsitilla on päihdeongelmia.

Saan tuosta kiinni: addiktio voi aiheuttaa narsistista käytöstä, kun riippuvuussairaus etenee. Jos addiktiokäytökseen saa hoitoa, piirteet voivat hellittää.

Mutta jos ihminen on vahvasti narsistinen, raittius ei korjaa häntä eikä uhrius poistu. Hän voi olla jopa ilkeämpi selvinpäin. Se luonnepatologia ei häviä sieltä mihinkään.

Voi sensijaan muuttua esim ikäväksi uskovaiseksi tai muuten terveyshihhuliksi. Mutta ihmisenä vähintään yhtä uuvuttava, kylmä, itseään korostava.

Vierailija
2431/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narskun on ainasaatava näyttää voittajalta ja hänellä on oma uskollinen (?) huutosakkinsa eli lentävät apinat alan slangissa. Siinäpä hänen mielikuvitusvaltakuntansa pähkinänkuoressa. Moraalia ei kannata mainita samassa yhteydessä. Pääasia on tarinassa jossa narsisti on aina syytön ja vieläpä uhri.

Sitten vielä kun maailmassa on ihan oikeitakin uhreja. Näiden erottelun oppimiseen ihmiselämä kannattaa omistaa, jos haluaa olla oikeuden toteutumisen puolella, edes sen hengessä.

Vierailija
2432/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko vähän avata, mitä tarkoitat "tyhjällä" rähinähölinällä? On aika tavallista että narsitilla on päihdeongelmia.

Saan tuosta kiinni: addiktio voi aiheuttaa narsistista käytöstä, kun riippuvuussairaus etenee. Jos addiktiokäytökseen saa hoitoa, piirteet voivat hellittää.

Mutta jos ihminen on vahvasti narsistinen, raittius ei korjaa häntä eikä uhrius poistu. Hän voi olla jopa ilkeämpi selvinpäin. Se luonnepatologia ei häviä sieltä mihinkään.

Voi sensijaan muuttua esim ikäväksi uskovaiseksi tai muuten terveyshihhuliksi. Mutta ihmisenä vähintään yhtä uuvuttava, kylmä, itseään korostava.

Nimenomaan näin. En suosittele, että jäisi odottamaan, että muuttuuko kumppani jos joskus lopettaisi juomisen. Liian monta whatif juttua siinä.

Vierailija
2433/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä koettu ja eletty. Päihteiden lopettamisen jälkeen hirveämpää perhe-elämää. Kontrolloi kaikkea aivan sairaalloisesti. Vainoharhainen kyttääjä; epäili jopa isyyttään. Aikaisemmin oli paljon mennyt päihteilyn piikkiin, mutta oikeasti sen loputtua alkoi karvas totuus paljastua. Erosin ja uhkailu ja häiriköiminen jatkuivat vuosikausia. Ja kyseessä älykäs ja vaikutusvaltainen mies, joka osasi olla vakuuttava. Todellisuudessa juoma-aikaan oli selvin päin rennompi. Kammottavaa.

Vierailija
2434/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasukammiointi. Suoranainen valehteleminen ja manipulointi.

"Mehän puhuttiin tästä jo, tämä on sulle ihan ok. Onko sun aina pakko olla tuollainen tuuliviiri, ei ihme että X on susta huolissaan. Ootko miettinyt terapiassa käymistä?"

( Ei olla sovittu asiasta. X on yhteinen tuttavamme, entinen kaverini, narcin uusi kätyri "flying monkey")

Vierailija
2435/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsuni jätti minut usein useiden vuosien aikana. Ja jättäminen tapahtui aina silloin kun olisin tarvinnut kaikkein eniten tukea. Jättäminen tapahtui aina jollain tavalla niin ja sellaisena ajankohtana että se samanaikaisen shokeerasi ja aiheutti minulle mahdollisimman paljon tuskaa. Todellisuudessa narsisti ei koskaan jättänyt minua kokonaan vaan päin vastoin silloin kun itse olisin ollut riittävän vanha lähtemään niin alkoi kaikenlainen pommitus ja iilimatomainen roikkuminen, stalkkaaminen, painostus, uhkailu, you name it.

Jättämisen uhka leijui usein ilmassa ja usein kaikki ehdollistettiin että "riippuu miten kiltisti osaat olla"

Joskus taas asia saattoi yllätyksekseni kääntyä niinkin että olimme vuosia tai kuukausia jo seurustelleen kun ilmottikin ettei ole vielä ihan varma rupeaisiko seurustelemaan kanssani.

Jättäminen saattoi tapahtua kesken ajomatkan ja hän vain pysäytti auton ja väkivalloin työnsi ulos ja siihen jäin hämmästelemään. Ihan ilman että olisi oölut riitelyä tai mitään. Yht'äkkiä.

Jättäminen saattoi olla joko suurieleistä tai sitten kesken lauseeni kääntyi ja poistui ja myöhemmin tekstasi että eihän meillä koskaan ole ollutkaan parisuhdetta että mitä nyt höpiset siellä nainen.

Aina halusi jollain tavalla jättää minut hämmentyneeseen olotilaan. Mielellään myös veti aina jonkun kolmannen osapuolen mukaan. Jos kolmatta osapuolta ei ollut siihen hätään niin esimerkiksi kaivoi jonkun kymmenen vuoden takaisen exänsä kuvan ja piti sitä autonsa häikäisyläppään teipattuna ja oli kuin se olisi ihan normaalia ja "ainahan tää on tässä ollut etkö ole tosiaan tajunnut"

Itsehän näiden 6vuoden aikana hajosin aikalailla ja unohdin itseni. Näistä näennäisistä jättämisistä huolimatta olen varma etten todellisuudessa olisi päässyt hänestä koskaan eroon, ilman jomman kumnan kuolemaa. Itse jäin henkiin vaikkei siitäkään ollut aina takeita ja se oli koko ajan sellaista selviytymistaistelua kuinka tässä nyt käy.

Kysyit miten ympäristö reagoi. Lähimmät ystäväni vihasivat häntä. Toiset näkivät läpi ja ne jotka ei nähneet, rakastivat tätä ja suorastaan ihailivat.

Vierailija
2436/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti pahimmillaan on ulkomaailmaa kohtaan täydellinen, ihana, hurmaava ja vieraanvarainen jne. Mutta kotona näyttää todellisen ihmismonsterinsa uhrilleen esimerkiksi puolisolleen, voi myös kääntää lapsen äitiään vastaan.

Vierailija
2437/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2438/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsuni jätti minut usein useiden vuosien aikana. Ja jättäminen tapahtui aina silloin kun olisin tarvinnut kaikkein eniten tukea. Jättäminen tapahtui aina jollain tavalla niin ja sellaisena ajankohtana että se samanaikaisen shokeerasi ja aiheutti minulle mahdollisimman paljon tuskaa. Todellisuudessa narsisti ei koskaan jättänyt minua kokonaan vaan päin vastoin silloin kun itse olisin ollut riittävän vanha lähtemään niin alkoi kaikenlainen pommitus ja iilimatomainen roikkuminen, stalkkaaminen, painostus, uhkailu, you name it.

Jättämisen uhka leijui usein ilmassa ja usein kaikki ehdollistettiin että "riippuu miten kiltisti osaat olla"

Joskus taas asia saattoi yllätyksekseni kääntyä niinkin että olimme vuosia tai kuukausia jo seurustelleen kun ilmottikin ettei ole vielä ihan varma rupeaisiko seurustelemaan kanssani.

Jättäminen saattoi tapahtua kesken ajomatkan ja hän vain pysäytti auton ja väkivalloin työnsi ulos ja siihen jäin hämmästelemään. Ihan ilman että olisi oölut riitelyä tai mitään. Yht'äkkiä.

Jättäminen saattoi olla joko suurieleistä tai sitten kesken lauseeni kääntyi ja poistui ja myöhemmin tekstasi että eihän meillä koskaan ole ollutkaan parisuhdetta että mitä nyt höpiset siellä nainen.

Aina halusi jollain tavalla jättää minut hämmentyneeseen olotilaan. Mielellään myös veti aina jonkun kolmannen osapuolen mukaan. Jos kolmatta osapuolta ei ollut siihen hätään niin esimerkiksi kaivoi jonkun kymmenen vuoden takaisen exänsä kuvan ja piti sitä autonsa häikäisyläppään teipattuna ja oli kuin se olisi ihan normaalia ja "ainahan tää on tässä ollut etkö ole tosiaan tajunnut"

Itsehän näiden 6vuoden aikana hajosin aikalailla ja unohdin itseni. Näistä näennäisistä jättämisistä huolimatta olen varma etten todellisuudessa olisi päässyt hänestä koskaan eroon, ilman jomman kumnan kuolemaa. Itse jäin henkiin vaikkei siitäkään ollut aina takeita ja se oli koko ajan sellaista selviytymistaistelua kuinka tässä nyt käy.

Kysyit miten ympäristö reagoi. Lähimmät ystäväni vihasivat häntä. Toiset näkivät läpi ja ne jotka ei nähneet, rakastivat tätä ja suorastaan ihailivat.

Lisäys vielä. Aina jättämisen jälkeen joko ghostasi pari viikkoa tai aloitti monelaisen kiusaamisen johon sai mukaan aina kavereitaan(olisiko flying monkeys) jotka suostuivat tekemään narsun puolesta monenlaisia pimeitä häiriköinti ja pilkkaavia juttuja minua kohtaan. Ja heillä vaikutti olevan todella hauskaa kaikkea sitä tehdessään. Oli kuin puukkoa olisi väännelty sisälläni ja aina vielä jostain löytyi suolaa heitettäväksi haavaan.

Sain terapiassa kaiken sisälle pakkautuneen vihan ja kostonhimon pois sisältäni. Sitä tuli j tuli ulos ryöpsyittäin ja tunsin sen ihan fyysisestikin. Kaiken jälkeen koen olevani onnekas kuin selviydyin. Ja yllättävän täyspäinenkin vielä :) Jaksan myös uskoa vielä rakkauteen mutta siihen en ole vielä lähtenyt. Haluan olla todella varma seuraavassa suhteessa että mies on tasapainoinen eikä esitä muuta kuin oikeasti on. Yksinkään ei ole hullumpi olla.

Vierailija
2439/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaasukammiointi. Suoranainen valehteleminen ja manipulointi.

"Mehän puhuttiin tästä jo, tämä on sulle ihan ok. Onko sun aina pakko olla tuollainen tuuliviiri, ei ihme että X on susta huolissaan. Ootko miettinyt terapiassa käymistä?"

( Ei olla sovittu asiasta. X on yhteinen tuttavamme, entinen kaverini, narcin uusi kätyri "flying monkey")

Tuuliviiriksi minuakin kutsui. Ja tietysti hulluksi. Vaikka itse oli molempia ja paljon muuta. Joskus oikein uskoinkin häntä ja kävin terapiassakin että osaisin olla parempi tyttöystävä. Terapia meni suunnilleen niin että haukuin ja soimasin terapeutille itseäni ja kerroin kuinka vaikeaa miehelläni varmasti on kanssani. Terapeutti tietenkin uskoi ja miksei olisi uskonut. Sain diagnoosin määrittelemätön persoonallisuushäiriö, vai monimuotoinen vai miten se nyt menikään, täytyykin ihan tarkistaa

Vierailija
2440/10671 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kertoa uudelle tuttavalleen omia heikkouksia, kiusaamiskokemuksia jne. ellet ole täysin varma siitä, että hän ei ole persoonallisuushäiriöinen esimerkiksi narsisti,sosiopaatti tai psykopaatti.

Voi nimittäin olla aluksi aivan ihanan empaattinen ja mukava, sitten kääntyä sinua vastaan ja ottaa henkiset heikkouteni aseekseen.

Kääntää muutkin ihmiset sinua vastaan niin halutessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi