Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännön kokemusta tälläisesta ei kenelläkään ole, koska tällaisia ohutnahkaisia narsisteja ei ole olemassakaan.
Covert narsistit ovat ns. ohutnahkaisia narsisteja. He ovat huomattavasti vaikeampia spotata kuin overt tyypin narsistit.
Minä olen ohutnahkainen narsisti, ja voin vakuuttaa, että olen kyllä olemassa. ;-) Nyt terapiassa, jossa yritän korjata itseäni. Toinen vanhemani oli overt narcissist.
Olisi kiva kuulla sinulta itseltäsi millä perustein olet ohutnahkainen narsisti? Tunnetko empatiaa? Oletko ennemmin altavastaaja vai päällepäsmäri? Pidätkö itseäsi narsistina?
yleensä en tai empatia on ollut rajattu tiettyihin tapauksiin.Olen ollut altavastaaja. Mutta kostanut salaa tapauksissa, jossa tuntenut oikeuksiani loukatun. Pidin itseäni ainutlaatuisena ja ehdottomasti muita parempana. Mielestäni olen hiljakseen parantumassa, nyt kun olen tietoinen asiasta.
Mikä mielestäsi erottaa sinut ihan perusnarsistista?
julkinarsistien toiminta on selkeämmin huomionhakuista ja dramaattisempaa. Aina joku produktio meneillään. Itse olen reaktiivinen, mutta reagoin yleensä kuviteltuihin omanarvontunnon loukkauksiin.
Miten voit tietää että kuvittelemasi asia on kuviteltua?
Onko narsisteilla tapana katkoa välit oksentamalla kaikki paha olonsa viestillä toisen niskaan ja sen jälkeen äkkiä estää toinen sovelluksessa, ettei toinen saa edes mahdollisuutta vastata syytöksiin? Vai onko enemmän epävakaan persoonallishäiriön toimintamalli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi toimintamalli jonka huomasin oli se että aloitti myöhään iltaisin riidan haastamisen ja epäilen että tavoitteena oli ainakin osittain estää se että pääsisin nukkumaan. Saattoi myös soitella myöhään ja suuttui kun en vastannut.
Hänellä oli itsellään uniongelmia joten saattoi kokea että jos hän ei saa unta niin muutkaan ei sitten saa.
Valvottaminen on kidutusväline. Valvottaminen on narsistien vakiokamaa.
Kun ex tuli baarista (tykkäsi hillua kännissä), siinä missä normaali ihminen yrittäisi hiipiä hiljaa ettei toinen herää, hän AINA herätti ja tarvi minut yleisöksi.
Jos teeskentelin nukkuvani, hän kävi käsiksi ja retuutti kunnes istun häntä vastapäätä ja hän sai jakamattoman huomioni.
Silloin kun sain mongerruksesta selvää, hän kehui itseään miten hänestä tulee vielä kuuluisa (en ole sen koommin kuullut) ja solvasi minua kuinka tavallinen olen häneen verrattuna. Ideani kuitenkin kelpasi.Alkoholinkäyttö on toinen asia. Itsekin join eron jälkeen ja näin paljon erilaisia ihmisiä, mutta narsistin tapa mennä kännissä täysin sekaisin on aivan outo. Yleensä ihminen voi kännissä hiukan turruttaa itseään, aistejaan ja muistojaan, mutta narsistilla ei oikein ole sitä itseä mitä turruttaa ja sitten etsii sitä viinasta. Psykopaatin aivot tarvii enemmän stimulaatiota että tuntisi jotain, mutta eihän niillä ole samaa tunnepalettia kuin muilla. Syvyyttä haetaan sitten siitä ainoasta mitä osataan eli väkivallasta ja huonoudesta. Ja kännin piikkiin kaikki.
En osaa tätä selittää, zombievitsi ei tähän sovi, mutta sellainen narsisti on, elävä kuollut.Joillakin näillä narsuleilla toden totta on se humaltuminenkin aivan jotain käsittämätöntä! Tosiaan menevät johonkin aivan käsittämättömään tilaan mitä vaikea edes selittää. Varmasti poikkeuksiakin löytyy ja jotkut ehkei muutu niin rajusti.
SIIS TÄMÄ! Narsistisen puolisoni humalakäyttäytyminen on jotain aivan järkyttävää. Ei sitä pysty oikein sanoin kuvailla, se pitää vaan nähdä. En ymmärrä kuinka sekaisin hän saattaa saada itsensä jo pelkällä oluella. Tarinat ovat aivan toisesta ulottuvuudesta ja uskoo niihin itsekin. Milloin on muukalaislegioonassa, milloin mitäkin. Käytöstavat häviävät (ne viimeisetkin) ja hänestä tulee eläin. Siis en keksi muuta sanaa.
Mistähän tällainen narsistin humalakäytös kumpuaa?
Olen nähnyt monenlaista ihmistä humalassa ja _yksikään_ ei ole ollut lähelläkään tätä narsistin kuvotusta.
Alan aivan täristä kun mietin millainen hän on päihtyneenä. Selvinpäinkin hänessä on jo todellakin tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi toimintamalli jonka huomasin oli se että aloitti myöhään iltaisin riidan haastamisen ja epäilen että tavoitteena oli ainakin osittain estää se että pääsisin nukkumaan. Saattoi myös soitella myöhään ja suuttui kun en vastannut.
Hänellä oli itsellään uniongelmia joten saattoi kokea että jos hän ei saa unta niin muutkaan ei sitten saa.
Valvottaminen on kidutusväline. Valvottaminen on narsistien vakiokamaa.
Kun ex tuli baarista (tykkäsi hillua kännissä), siinä missä normaali ihminen yrittäisi hiipiä hiljaa ettei toinen herää, hän AINA herätti ja tarvi minut yleisöksi.
Jos teeskentelin nukkuvani, hän kävi käsiksi ja retuutti kunnes istun häntä vastapäätä ja hän sai jakamattoman huomioni.
Silloin kun sain mongerruksesta selvää, hän kehui itseään miten hänestä tulee vielä kuuluisa (en ole sen koommin kuullut) ja solvasi minua kuinka tavallinen olen häneen verrattuna. Ideani kuitenkin kelpasi.Alkoholinkäyttö on toinen asia. Itsekin join eron jälkeen ja näin paljon erilaisia ihmisiä, mutta narsistin tapa mennä kännissä täysin sekaisin on aivan outo. Yleensä ihminen voi kännissä hiukan turruttaa itseään, aistejaan ja muistojaan, mutta narsistilla ei oikein ole sitä itseä mitä turruttaa ja sitten etsii sitä viinasta. Psykopaatin aivot tarvii enemmän stimulaatiota että tuntisi jotain, mutta eihän niillä ole samaa tunnepalettia kuin muilla. Syvyyttä haetaan sitten siitä ainoasta mitä osataan eli väkivallasta ja huonoudesta. Ja kännin piikkiin kaikki.
En osaa tätä selittää, zombievitsi ei tähän sovi, mutta sellainen narsisti on, elävä kuollut.Joillakin näillä narsuleilla toden totta on se humaltuminenkin aivan jotain käsittämätöntä! Tosiaan menevät johonkin aivan käsittämättömään tilaan mitä vaikea edes selittää. Varmasti poikkeuksiakin löytyy ja jotkut ehkei muutu niin rajusti.
SIIS TÄMÄ! Narsistisen puolisoni humalakäyttäytyminen on jotain aivan järkyttävää. Ei sitä pysty oikein sanoin kuvailla, se pitää vaan nähdä. En ymmärrä kuinka sekaisin hän saattaa saada itsensä jo pelkällä oluella. Tarinat ovat aivan toisesta ulottuvuudesta ja uskoo niihin itsekin. Milloin on muukalaislegioonassa, milloin mitäkin. Käytöstavat häviävät (ne viimeisetkin) ja hänestä tulee eläin. Siis en keksi muuta sanaa.
Mistähän tällainen narsistin humalakäytös kumpuaa?
Olen nähnyt monenlaista ihmistä humalassa ja _yksikään_ ei ole ollut lähelläkään tätä narsistin kuvotusta.Alan aivan täristä kun mietin millainen hän on päihtyneenä. Selvinpäinkin hänessä on jo todellakin tarpeeksi.
Jotkut alkoholistit muuttuu piruiksi humalassa. Se on jotain niin hämmästyttävää kun ensimmäisen kerran näkee. Aivan kuin paha henki saisi vallan ihmisestä.
Sanotaan että ihmisen aito puoli tulee esiin humalassa....
Minulla on kokemusta narsistista eroamisesta.
Maanpäällinen helvetti on sopiva kuvaus siitä kaikesta. Lopulta oli pakko palata yhteen lasten vuoksi, hän käytti lapsia todella häikäilemättömästi erossa aseena minua vastaan, ja vaati lapsia itselleen. Minä olin lapset siihen saakka huolehtinut, häntä ei lapset siihen saakka olleet kovinkaan paljon kiinnostanut.
Sanomattakin selvää, että lapset olivat aivan kauhuissaan, eivät olisi saaneet nähdä äitiään.
Myös sos.tt. mies sai syömään kädestään ja minua väitti päihdeäidiksi (en edes käytä alkoholia, saati huumeita).. yms yms.
Eli lopputulos: ei olisi kannattanut edes yrittää eroa ennen kuin lapset ovat aikusia. Itse menetin mielenterveyteni ja työkykyni tässä kaikessa. Tämä on helvettiä ja jatkuu vaaaaaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
Teen molempia näitä jatkuvasti. En aio lopettaa, koska joku tuntematon nainen internetissä siitä valittaa.
Joo, lopettaa ei tarvi. Suurin osa varmaan lopettaa suhteet. Se vaan kiinnostaisi tietää, miksi joku aikuinen ihminen kokee haluavansa toimia näin ja vie sen vielä toteutusasteelle? Ja vieläpä jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännön kokemusta tälläisesta ei kenelläkään ole, koska tällaisia ohutnahkaisia narsisteja ei ole olemassakaan.
Covert narsistit ovat ns. ohutnahkaisia narsisteja. He ovat huomattavasti vaikeampia spotata kuin overt tyypin narsistit.
Minä olen ohutnahkainen narsisti, ja voin vakuuttaa, että olen kyllä olemassa. ;-) Nyt terapiassa, jossa yritän korjata itseäni. Toinen vanhemani oli overt narcissist.
Olisi kiva kuulla sinulta itseltäsi millä perustein olet ohutnahkainen narsisti? Tunnetko empatiaa? Oletko ennemmin altavastaaja vai päällepäsmäri? Pidätkö itseäsi narsistina?
yleensä en tai empatia on ollut rajattu tiettyihin tapauksiin.Olen ollut altavastaaja. Mutta kostanut salaa tapauksissa, jossa tuntenut oikeuksiani loukatun. Pidin itseäni ainutlaatuisena ja ehdottomasti muita parempana. Mielestäni olen hiljakseen parantumassa, nyt kun olen tietoinen asiasta.
julkinarsistien toiminta on selkeämmin huomionhakuista ja dramaattisempaa. Aina joku produktio meneillään. Itse olen reaktiivinen, mutta reagoin yleensä kuviteltuihin omanarvontunnon loukkauksiin.
Eikös kaikki narsistit ole tarpeen tullen "julkinarsuja" ja silloin kun vastaa heidän pyrkimyksiään paremmin niin heittäydytään piilonarsuiksi ja heitetään naamio naamalle..? Hehän ovat kameolentteja. Kaikki samaa sakkia eri vahvuuksilla
Ei vastaa minun käsitystäni noiden kahden eroista. Tosin en ole ihan varma mitä tarkoitat sillä, että joku no tarpeen tullen julkinarsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit tietää että kuvittelemasi asia on kuviteltua?
No, samalla lailla kuin mitä tahansa mielessään olevan asian voi "tietää". Mitä ihmeen kolmannen asteen kuulustelua oikein tässä harrastat? OIkeastaan halusin vain todeta, että kyllä niitä piilonarsisteja on.
Narsisti on nykyinen sana moittia, kun sanavarasto on pieni. Todellisuudessa narsisteja ei ole kovinkaan paljoa.
Näkymätön käsi
eläkkeellä 18 vuotta kirjoitti:
Narsisti on nykyinen sana moittia, kun sanavarasto on pieni. Todellisuudessa narsisteja ei ole kovinkaan paljoa.
Narsistista käytöstä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei liity keskustelutyyliin, mutta onko narsitilla vaikea olla kumminkin, kun tilanteita on päällä? Heillähän on yleensä tilanteita päällä, joten miltä heistä mahtaa tuntua? Haluavatko lopulta jotain muuta kuin sitä pahaa, mitä usein itse tekevät. Vai onko niin, että he todella haluavat myllerystä vai haluaisivatko olla ihan seesteisen elämän kannalla? Eikö se syö ihmistä, jos aina on joku ihmeellinen säätö päällä? Heillähän on jotain aina menossa, joko syyttelyä, epäilyä ja jonkinlaista muiden ihmisten solvaamista tai he nostattelevat itseään korokkeelle, mutta eivät näe siinä mitään ongelmaa. En vuosikymmeniin edes miettinyt narsismia, mutta jotenkin se on nyt tullut lähelle ja aika julmalta näyttää. Totta, mutta se sain myös paljon hyvää aikaan. Ehkä kiitän joskus näitä ihmisiä, että myös pahasta voi saada hyvää. Se elämä, on oppikoulua aina.
Epäilen vahvasti olleeni parin narsistin lähipiirissä ja yhdistävä tekijä oli, että he eivät pystyneet tuntemaan onnellisuutta. Heille elämä näyttäytyi kärsimyksenä josta ei halunnut aktiivisesti pois mutta pitkää elämää he eivät toivoneet (eikä taustalla masennusta). Eli eivät tunnu nauttivan itsekään olotilastaan.
Aito narsisti on valpas ja onnellinen kun saa kiusata. Se on eräänlainen peli, miten paljon voi ihmistä manipuloida, riistää ja nöyryyttää.
Moni ei kestä ajatusta kuolemasta, jotkut taas voi puuskahtaa, 'ei mitään väliä enää millään' säälinkeräysmielessä.
eläkkeellä 18 vuotta kirjoitti:
Narsisteja on noin yksi prosentti väestöstä, joten kyseessä on yksi yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko narsisteilla tapana katkoa välit oksentamalla kaikki paha olonsa viestillä toisen niskaan ja sen jälkeen äkkiä estää toinen sovelluksessa, ettei toinen saa edes mahdollisuutta vastata syytöksiin? Vai onko enemmän epävakaan persoonallishäiriön toimintamalli?
Voi kuule olla ihan normaalinkin ihmisen toimintaa tuollainen. Ja tuo tarve päästä vastaamaan ei välttämättä ole.
Tarviiko olla narsisti jos ei halua olla väleissä kanssasi?
Minun kokemukseni mukaan narsisteja on aika paljon, etenkin vanhemmassa sukupolvessa. Nuoret tuntuvat jotenkin terveemmiltä noin ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinut on joku ihminen estänyt? Miksi et kysy häneltä suoraan? Ehkä olet tehnyt todella jotain pahaa ja sylkenyt ihmisten päälle itse ja nyt täällä sitä itket. Onko todella, että ihmiset eivät edes ymmärrä mitä itse tekevät ja sitten miettivät, että miksi joku on heille vähän jotain sanonut ja estää heidät. Onkohan estäjä todella tehnyt sen miksi? Onko sinussa vikaa? Ei varmaa, jos estää. Jos olet halunnut välit poikki jo aikaisemmin. Oletko jäänyt vain jumiin omaan narsismiin, koska siltä kuulostaa sinun kirjoitus ja pahasti. Sehän voi olla jostain syystä myös sinun ongelma, mistä me täällä tiedämme sitä. Katkeruutta sinulta. Ei kukaan turhaa laita estoja, jos sinussa ei ole mitään vikaa. Oletko ajatellut sitä. Oletko laittanut viestiä, kun tiedät, että sinut on estetty? Oletkohan sinä itse katkonut jotain, oksentanut omaa pahaa oloa muihin ihmisiin, kun sinulle on noin käynyt. Niin siinä käy kun on epävakaa, kuten kerrot itsestäsi. Kukaan ei välejä laita poikki ihmisiin, jos itse tajuaa jotain hoitaa hyvin. Ehkä itse pitää avata ne omat silmät. Miksi et voi soittaa, jos sinut on joku estänyt jossain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit eivät tunne empatiaa (toisten ihmisten elämä ei kiinnosta heitä kuin hyötymismielessä) mutta osaavat kyllä teeskennellä sitä. Jotkut paremmin, jotkut surkeasti.
Ohutnahkaiset ovat mielestäni ja kokemukseni mukaan enemmän ns reppanoita, lapsenomaisia, hiljaisia, mukautuvia mutta myös passiivis aggressiivisia ja loisivia. Vastavuoroisuus on heille vaikeaa. Eivät avaudu eivätkä uskoudu vaan ovat jotenkin sfinksimäisiä.
Mutta voi miten mieluusti heittäytyvät passattaviksi ja hoivattaviksi lapsi! Ei noiden kanssa seksikään sitten suju, se voi jäädä pois tai olla jotenkin vaan hankalaa. Eli naisena voi huomata olevansa ihan ymmällään kun miestä ei tunnu seksi edes kiinnostavan.Edellinen kysymys ei. kuitenkaan ollut osoitettu sinulle. Ihmetyttää vähän, miksi vastasit. :-)
Mutta aina on toki niitäkin naisia jotka haluavat pikkupojan hoivattavakseen. Perverssi tuo suhde on, jos minulta kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinut on joku ihminen estänyt? Miksi et kysy häneltä suoraan? Ehkä olet tehnyt todella jotain pahaa ja sylkenyt ihmisten päälle itse ja nyt täällä sitä itket. Onko todella, että ihmiset eivät edes ymmärrä mitä itse tekevät ja sitten miettivät, että miksi joku on heille vähän jotain sanonut ja estää heidät. Onkohan estäjä todella tehnyt sen miksi? Onko sinussa vikaa? Ei varmaa, jos estää. Jos olet halunnut välit poikki jo aikaisemmin. Oletko jäänyt vain jumiin omaan narsismiin, koska siltä kuulostaa sinun kirjoitus ja pahasti. Sehän voi olla jostain syystä myös sinun ongelma, mistä me täällä tiedämme sitä. Katkeruutta sinulta. Ei kukaan turhaa laita estoja, jos sinussa ei ole mitään vikaa. Oletko ajatellut sitä. Oletko laittanut viestiä, kun tiedät, että sinut on estetty? Oletkohan sinä itse katkonut jotain, oksentanut omaa pahaa oloa muihin ihmisiin, kun sinulle on noin käynyt. Niin siinä käy kun on epävakaa, kuten kerrot itsestäsi. Kukaan ei välejä laita poikki ihmisiin, jos itse tajuaa jotain hoitaa hyvin. Ehkä itse pitää avata ne omat silmät. Miksi et voi soittaa, jos sinut on joku estänyt jossain?
Toinen vain kysyi anonyymisti ja sinä sait kohtauksen jossa suorastaan syljet kysyjän naamalle. Rauhoitu hyvä ihminen, kukaan ei ole hyökännyt kimppuusi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään tiedetään, syy on aina lopulta uhreissa, kun oli niin mahdoton ihminen ja oikeastaan uhri on aina itse se narsisti. Vaihda jo levyä.
Onko sinulla antaa esimerkkiä alun kommenteista, jotka ei sinusta kertonut narsistista? Ja toistaalta kommentista, jossa kerrotaan aidosta narsistista? Itse hyppäsi matkaan joskus s. 90 paikkeilla.