Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitteleva autoilija av-mamma kysyy: mäkilähtö?

Vierailija
12.04.2015 |

Mitäs teen väärin kun jos joudun pysähtymään ylämäkeen ja sitten kun saa taas ajaa niin olen ykkösvaihteella ja painan kaasua runsahkosti (muuten auto alkaa liukua taaksepäin) niin kuuluu kauhea ääni prrrrruuum. Miten se tehdään oikeaoppisesti? Kai sitä ääntä maailmaan mahtuu mutta olisi kiva osata lähteä vähän huomaamattomammin....
Ap

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla lähtee auto valumaan taakse jos en paina kunnolla kaasua. ja jos painan kunnolla kaasua niin kuuluu nolo wwwwrrrrrrrrruuuuuuuum!

Vierailija
2/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut puhetta ennenkin tästä.

Naisten ja monen miehenkin, pitäisi perehtyä auton tekniikkaan sen verran, että tietää kuinka kytkin toimii, siis mitä siellä teknisesti tapahtuu kun poljin painetaan lattiaan, tai jarrujen toiminta suhteessa polkimen liikkeisiin ja käsijarrun vaikutus vain vetämättömiin pyöriin, tai toisinpäin?

Kun on mielikuva noista asioista, niin on paljon helpompaa oppia käsittelemään ajoneuvoa eri tilanteissa.

M39

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kuuluu  WRRRRRUUUUM ja kohta kuuluu taas sillä olen lähdössä kauppaan! Mutta minusta on parempi äänellä  kuin että alan räpläämään siinä mäkivaloissa ja sitten auto sammuu tuhat kertaa ja käynnistän sitä tuhat kertaa naama punaisena ja sammuu taas. Mieluummin otan WRRRUUUUM-äänen ja pakenen äkkiä vain pois valoista! Varmasti kaikki tuijottaa mutta en katso taakse niin ei kai haittaa.

Enemmän ne tööttäilisi jos jään siihen valoihin starttaamaan autoa tuhat kertaa sen takia etten uskalla painaa tarpeeksi kaasua. Minulle sopii tämä äänekäs lähtö paremmin vaikka onhan se noloa. Mutta näin pääsen heti äkkiä pois siitä valoista.

t. eräs tammikuussa-15 kortin saanut av-mamma

Vierailija
4/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sama sen on miten ääntä lähtee, kunhan ajaa oikein ja menee omalla vuorollaan.

Vierailija
5/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän suosiolla käsijarrua mäkilähdöissä, varsinkin jos takana on toinen auto. Lähden normaalisti liikkeelle, kaasua alas, kytkintä ylös, kunnes tunnen, että auto tahtoo eteenpäin, vapautan käsijarrun.

Vierailija
6/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kytkimen hallintaan liittyvä ongelma. Harjoitelkaa kytkimen käyttöä.

Vierailija
7/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa automaattivaihteinen auto, ongelma poistuu.

Vierailija
8/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama oli itselläni etenkin vielä talvella. Menin sitten viikonloppuaikaan yhden oppilaitoksen mäkeen treenaamaan kytkimen ja kaasun sopivaa suhdetta ja sitten se löytyi ja nyt sujuu jo paljon hiljaisemmin mäkilähdöt kuin aiemmin.

Vierailija
9/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jossakin mäessä rauhassa katsoa, millä kierroksilla kytkin pystyy pitämään auton paikallaan. Eli siis niin, että et paina kaasua etkä jarrua. Sitten nostat siitä kytkintä varovasti kevyesti kaasua painaen. Näin opit kierrosmittarin avulla, missä kierroksissa uskallat lähteä pienelläkin kaasulla, ilman jarrua..

Vierailija
10/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetettele rauhassa jossakin mäessä. Isäni opetti minulle ensimmäisenä mäkilähdöt, mitkä silloin oli aivan kamalia, kun piti jyrkimmälle kohdalle isossa mäessä aina pysähtyä :D asuttiin siis maalla eikä liikenettä.

Vierailija
11/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 10:59"]

[/quote]

Ja jos kuitenkin haluaa manuaalin pitää, niin liikkeellelähtöavustin ajaa saman asian. Nämä kai ovat aika turhia neuvoja Suomessa, jossa valtaosa autoista on ostettu markoilla.

Vierailija
12/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatti ja autostop mulla, ei ongelmia mihin pysähtyy ja milloin. Aina lähtö yhtä sujuvaa :)

Vierailija
13/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 10:59"]

[/quote]

Kyllä minusta ihmisen on hyvä oppia manuaalivaihteisella ajo. Ovat ne sen verran yleisiä Suomessa. On hyvä osata ajaa erilaisilla autoilla eikä vain sillä omallaan.

Vierailija
14/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei luonnistu se kaasun ja kytkimen käyttö mäessä niin käyttäkää käsijarrua..tai hommatkaa se automaatti. Polttaa tolla menolla kytkimen loppuun

Vierailija
15/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas moni täällä olevista mammoista hallitsee sen mäkilähdön pakki päällä?

Vierailija
16/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 10:48"]Minä käytän suosiolla käsijarrua mäkilähdöissä, varsinkin jos takana on toinen auto. Lähden normaalisti liikkeelle, kaasua alas, kytkintä ylös, kunnes tunnen, että auto tahtoo eteenpäin, vapautan käsijarrun.
[/quote]

Autolla ei ole tahtoa, se ei tahdo mitään. Kuski hallitsee autoa ja tekee päätökset.

Vierailija
17/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 10:48"]Minä käytän suosiolla käsijarrua mäkilähdöissä, varsinkin jos takana on toinen auto. Lähden normaalisti liikkeelle, kaasua alas, kytkintä ylös, kunnes tunnen, että auto tahtoo eteenpäin, vapautan käsijarrun. [/quote] Autolla ei ole tahtoa, se ei tahdo mitään. Kuski hallitsee autoa ja tekee päätökset.

[/quote]

Paitsi jos auto on ranskalainen. Silloin se vain tahtoo olla omassa pilttuussaan, etenkin talvisin.

Vierailija
18/21 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:47"]

Kuinkas moni täällä olevista mammoista hallitsee sen mäkilähdön pakki päällä?

[/quote]

En edes ymmärrä kysymystä, niin en varmaan. =D 

Vierailija
19/21 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän auton mäessä pelkällä kytkimellä ja kaasulla, en käytä jarrua ollenkaan. Liikaa kaasua annat, ja nosta sitä kytkintä tarpeeksi samalla, ei auto silloin taaksepäin liiku.

Vierailija
20/21 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mäkilahdossa tarvita runsaasti kaasua. Eihän se lähtötekniikka ole yhtään sen kummempi kuin tasaiselta lähtiessä, ainoat erot on siinä että jalkojen tulee toimia suht rutinoituneesti ja nopeasti, ettei auto lähde valumaan eikä sammu kun voimaa tarvitaan ylämäkeen hieman enemmän kuin tasaisella.

Mutta periaate ihan sama, kytkin tuntumalle, jalka jarrulta kaasulle, vähän kaasua ja varovaisesti kytkintä ylemmäksi. Ei ole mitään rakettiedettä. Kannattaa opetella ensin sujuva auton liikauttelu tasaisella ja sitten siirtyä siitä johonkin mäkeen tesailemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän