Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankaluudella saa valtaa työpaikalla

Vierailija
12.04.2015 |

Vuosia olin se kiltti ja joustava, hyvät alaistaidot omaana työkaveri/alainen. Joustin, ahkerasti paiskin töitä, olin suttavainen ja mukava. Huomasin, että auttavaisuudestani tuli itsestäänselvyys, joustavuudestani normi, ahkeruuteni vuoksi toiset lipsuivat töistään ja siirsivät ikävät, hankalat työt minulle tehtäväksi. Palkankorotukset valuivat muille , lomaa oli vaikeaa saada silloin kun muutkin halusivat samaa aikaa; loman sai aina se toinen.
Sitten vihdoin lamppu syttyi minullakin, ja alon hankalaksityypiksi. Arvostelin kaikkia työkavereitani, mainosgin omaa osaamistani ja ahkeruuttani, tungin ikäviä töitä goidille tehtäväksi. Vaadin, arvostelin, olin joustamaton. Aloin saada arvostusta ja tilaa työpaikalla, lomaa irtosi aina kun halusin, sain palkankorotuksen. Aloin miettimään vain ja ainoastaan omaa etuani. Surullista, mutta niin totta! Suomessa kiltteydellä ja joustavuudella ei saavuta mitään työelämässä, aletaan vain käsitellä kukn kynnysmattoa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:11"]

Mitäs kun oma esimies on se tossukka? Joo kyllä me voidaan ihan kolmistaan hoitaa ne 10 ihmisen työt...

[/quote]

Täällä kohtalotoveri. Esimies antaa epärealistisia deadlineja, hän laskee vaan että kun oma osuus on valmis se riittää. Ei ollenkaan anna mulle viimeistelylle aikaa; minä kun teen dokumenteista viimeistelyt. Teen niin paljon valmiiksi kuin pystyn, mutta kaikkea ei pysty ennen kuin saan lopulliset versiot tehtäväksi. Esimies huokaisee, että valmista tuli ajoissa kun saa homman valmiiksi varttia vaille deadline, vaikka minulla on siinä vielä päivän tai isoissa projekteissa kahdenkin päivän työt. Sitten asiakkaiden silmissä minä olen se hidas...mulla pitäisi olla luonnetta alkaa sanoa, että meillä voi laskea jokaiseen projektiin sitten kaksi päivää lisää, koska en pääse omaa osuuttani tekemään koskaan ennen. 
[/quote]
sun pitää oppia asettamaan oma deadline, milloin työt on oltava sinulla viimeistään.

Vierailija
2/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:35"]Mä sain potkut kun käyttäydyin noin.. Eli eipä toimi aina.
[/quote]
Suomessa on niin korkea irtisanomissuoja, että vakipaikassa arvostelu ja joustamattomuus ei ole syy antaa potkuja. Ehkä olit vain typerä? Kannattaa käyttäytyä sillä tavoin miten saa arvostusta... Ap:han valittaa, että kilttinä ja joustavana arvostusta ei tullut, mutta itsekkäänä ja hankalana taas tuli. Kannattaa miettiä millainen käytös työpaikalla palkitaan.
[/quote]
Ei potkuihin tarvita kuin johtajan asema tai yt-neuvottelut ja perusteluja ei tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:04"]Vuosia olin se kiltti ja joustava, hyvät alaistaidot omaana työkaveri/alainen. Joustin, ahkerasti paiskin töitä, olin suttavainen ja mukava. Huomasin, että auttavaisuudestani tuli itsestäänselvyys, joustavuudestani normi, ahkeruuteni vuoksi toiset lipsuivat töistään ja siirsivät ikävät, hankalat työt minulle tehtäväksi. Palkankorotukset valuivat muille , lomaa oli vaikeaa saada silloin kun muutkin halusivat samaa aikaa; loman sai aina se toinen.
Sitten vihdoin lamppu syttyi minullakin, ja alon hankalaksityypiksi. Arvostelin kaikkia työkavereitani, mainosgin omaa osaamistani ja ahkeruuttani, tungin ikäviä töitä goidille tehtäväksi. Vaadin, arvostelin, olin joustamaton. Aloin saada arvostusta ja tilaa työpaikalla, lomaa irtosi aina kun halusin, sain palkankorotuksen. Aloin miettimään vain ja ainoastaan omaa etuani. Surullista, mutta niin totta! Suomessa kiltteydellä ja joustavuudella ei saavuta mitään työelämässä, aletaan vain käsitellä kukn kynnysmattoa.
[/quote]

Niin totta. Olin nuorempana tuollainen kiltti kynnysmatto, opettelen siitä pikkuhiljaa pois.

Vierailija
4/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on. Kiltit ihmiset imetään kuiviin työuupumuksen partaalle. Mikään ei riitä nykypäivänä. Tulosta täytyy tulla, tulosta. Jos olet liian kiltti, niin saa kärsiä. Mies21

Vierailija
5/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kun oma esimies on se tossukka? Joo kyllä me voidaan ihan kolmistaan hoitaa ne 10 ihmisen työt...

Vierailija
6/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:09"]Näin se on. Kiltit ihmiset imetään kuiviin työuupumuksen partaalle. Mikään ei riitä nykypäivänä. Tulosta täytyy tulla, tulosta. Jos olet liian kiltti, niin saa kärsiä. Mies21
[/quote]

Lisään tähän vielä, että olen ollut pienen aikuisikäni töissä ja raatanut itseni muutaman kerran todella lähelle masennusta ja työkyvyttömyyteen. Mies21

Vierailija
7/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opettelen pois siitä kiltteydestä vasta nyt 40 vuotiaana. Kovin vaikeaa on koska se sotii mun arvoja ja moraalia vastaan.

Vierailija
8/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan noin. Minä olen työnantajan roolissa, meillä on miehen kanssa yhteinen yritys. Meillä on valtaosa työntekijöistä ollut kilttejä ja ihania. Mutta erityisest aloituksestasi tulee mieleen eräs hyvin alistuvaja nöyrä nuori työntekijä määräaikaisessa työsuhteessa. Koko sen työsuhteen ajan meillä oli miehen kanssa jatkuvast sanaharkkaa siitä kuinka paljon toisen kiltteyttä saa käyttää hyväksi. Mies olisi käyttänyt paljon suruttomammin, minä pidin kiltin puolia, koska olen itsekin vähän liian kiltti. Silti minäkin opin kuinka houkuttelevaa oikeasti on käyttää toisen kiltteyttä hyväkseen, kun toinen sitä oikein tarjottimella tyrkyttää.

Vierailija
9/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. En ole koskaan ollut mikään ylikiltti, mutta jos töitä on ollut paljon olen joutanut, ajatellut sen firman parasta, asiakkaiden parasta. Ihmettelen edelleen, miten esimiehet eivät tarpeeksi arvosta näitä hiljaisia ahkeroitsijoita, jotka tarpeen tullen joustavat. Sitten kuitenkin ne palkankorotukset, hyvät loma-ajat valuvat niille työpaikan itsekkäillw, hankalille, joustamattomille tyypeille? Niille, jotka laistavat ikävistä töistä, eivät suostu tekemään ylitöitä, valittavat kaikesta, arvostelevat kaikkia ja samaanaikaan pitävät itseään firman parhaimpana työntekijänä.
No, nyt olen itse aellainen ja vihdoin saan ääneni kuuluville, minua kuunnellaan, mielipiteigäni arvostetaan, sain palkankorotuksen.

Vierailija
10/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:22"]Ap tässä. En ole koskaan ollut mikään ylikiltti, mutta jos töitä on ollut paljon olen joutanut, ajatellut sen firman parasta, asiakkaiden parasta. Ihmettelen edelleen, miten esimiehet eivät tarpeeksi arvosta näitä hiljaisia ahkeroitsijoita, jotka tarpeen tullen joustavat. Sitten kuitenkin ne palkankorotukset, hyvät loma-ajat valuvat niille työpaikan itsekkäillw, hankalille, joustamattomille tyypeille? Niille, jotka laistavat ikävistä töistä, eivät suostu tekemään ylitöitä, valittavat kaikesta, arvostelevat kaikkia ja samaanaikaan pitävät itseään firman parhaimpana työntekijänä.
No, nyt olen itse aellainen ja vihdoin saan ääneni kuuluville, minua kuunnellaan, mielipiteigäni arvostetaan, sain palkankorotuksen.
[/quote]

Tämän minäkin haluaisin tietää. Mies21

Vierailija
11/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain potkut kun käyttäydyin noin.. Eli eipä toimi aina.

Vierailija
12/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:35"]Mä sain potkut kun käyttäydyin noin.. Eli eipä toimi aina.
[/quote]
Suomessa on niin korkea irtisanomissuoja, että vakipaikassa arvostelu ja joustamattomuus ei ole syy antaa potkuja. Ehkä olit vain typerä? Kannattaa käyttäytyä sillä tavoin miten saa arvostusta... Ap:han valittaa, että kilttinä ja joustavana arvostusta ei tullut, mutta itsekkäänä ja hankalana taas tuli. Kannattaa miettiä millainen käytös työpaikalla palkitaan.

Vierailija
13/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä mahdollista sekin, ettei ap ole mitenkään hankala ja joustamaton edelleenkään. Hän on vain siirtynyt kynnysmatosta puolensa pitäväksi kommunikoivaksi työntekijäksi. Ap:hen iskostettu häpeäntunne saa hänet vain uskomaan, että hän on nyt jotenkin paha. Mutta objektiivisesti katsottuna hän onkin vain hyvällä tavalla entistä avoimempi.
Todellinen tilanne voi hyvin olla näinkin.

Vierailija
14/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan tutkimuksissakin on todettu, että narsistisillä piirteillä saa vaikutusvaltaa, parempaa palkkaa ja paremmat työt. Pitää olla äänekäs, suosia oikeita tyyppejä, mutta olla samaanaikaan arvosteleva, kova arvoiltaan ja ajatella aina ja kaikkialla omaa etuaan.

Vierailija
15/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:11"]

[/quote]

Täällä kohtalotoveri. Esimies antaa epärealistisia deadlineja, hän laskee vaan että kun oma osuus on valmis se riittää. Ei ollenkaan anna mulle viimeistelylle aikaa; minä kun teen dokumenteista viimeistelyt. Teen niin paljon valmiiksi kuin pystyn, mutta kaikkea ei pysty ennen kuin saan lopulliset versiot tehtäväksi. Esimies huokaisee, että valmista tuli ajoissa kun saa homman valmiiksi varttia vaille deadline, vaikka minulla on siinä vielä päivän tai isoissa projekteissa kahdenkin päivän työt. Sitten asiakkaiden silmissä minä olen se hidas...mulla pitäisi olla luonnetta alkaa sanoa, että meillä voi laskea jokaiseen projektiin sitten kaksi päivää lisää, koska en pääse omaa osuuttani tekemään koskaan ennen. 

Vierailija
16/16 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein pahimpia on kiltit jotka on jotenki katkeroituneet. Paiskii hirveesti töitä eikä anna muille tilaa huomata itse ne tehtävät jotka on vielä tekemättä. Sitten valittaa kun joutuu aina ottamaan vastuuta niin ja niin paljon ja on yrittänyt päästä vastuusta eroon mutta muut ei tee mitään. Huoh... Ei kai ne muut opi huomaamaan niitä tehtäviä jos kukaan ei sano mitään ja se tunnollinen on ne jo tehnyt. Vitun raskaita työkavereita nää tällaset. Relais vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan