Toimeentulotuen laskentakaava
Ärsyttää kun täälläkin viljellään myyttiä siitä että tt-tukea saa vähintään sen perusosan verran. Newsflash, EI PIDÄ PAIKKAANSA! Ainoastaan jos olet täysin tuloton niin sen verran saat.
Laskentakaava on:
Kaikki tulot, sis. as.tuki, pvrahat, lapsilisä, elarit yms raha mikä tileille on tullut. Paitsi 9e/pv työllistämistoimista. Ja jos olet palkkatöissä niin palkasta vähennetään kannustimena max 150e/kk tai 20% palkasta
Menot: vuokra, kohtuulliset sähkö-, kaasu- ja vesilaskut (eli n. 50e/kk /lasku). Kotivakuutus / kk, bussilippu jos olet töissä ja se perusosa/ henkilö. Näitten erotus on se toimeentulotuki. Jos saat tt-tukea niin yleensä samalla myönnetään maksusitoumus apteekkiin jos on lääkärin määräämä pitkäaikainen lääkitys.
Eli: Tulot miinus menot on tt-tuki. Ja se ei todellakaan ole sen perusosan verran!
Ja googlettamalla löytyy moniakin linkkejä tt-tuen laskemiseen.
Älkää enää kertoko muka totuuksia tt-tuesta!
Harkinnanvaraiset on sitten eri asia, senhän kertoo jo nimikin....
Kommentit (16)
Ehkä Suomessakin pitäisi antaa tuen sijaan ruokakuponkeja, joilla ei voi osataa olutta tai tupakkaa. Ei ainakaan pääsisi kehuskelemaan kuinka säästää 200 kuukaudessa matkusteluun
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:06"]
Siellähän isoin kissan kokoisin kirjaimin lukee, että kaikki tulot miinustetaan toimeentulotuesta, eikä tuon pitäisi kenellekkään olla uusi juttu.
Onneksi olen itse täysin tuloton, eli saan 485e/kk+asumistuen ja maksusitoumuksen lääkkeisiin. Nipin napin pysyy hengissä, mutta viinat ja röökit on haettava kuukausittain Tallinnasta. Suomen hintatasolla, kun ei ole varaa viettää hauskaa, hauskuus kun on myös työttömän oikeus.
[/quote]
Ei niitä tuloja miinusteta siitä tuesta vaan se tuki ON tulojen ja menojen erotus!
Ja sen tuenhan saa käyttää ihan mihin itse haluaa, vaikka Viron viina-ja tupakkaralliin.
Ap kritisoi sitä myyttiä, että se tt-tuki on AINA vähintään perusosan verran, mutta näinhän se ei ole.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 13:50"]
Siellähän isoin kissan kokoisin kirjaimin lukee, että kaikki tulot miinustetaan toimeentulotuesta, eikä tuon pitäisi kenellekkään olla uusi juttu.
Onneksi olen itse täysin tuloton, eli saan 485e/kk+asumistuen ja maksusitoumuksen lääkkeisiin. Nipin napin pysyy hengissä, mutta viinat ja röökit on haettava kuukausittain Tallinnasta. Suomen hintatasolla, kun ei ole varaa viettää hauskaa, hauskuus kun on myös työttömän oikeus.
[/quote]
Ei niitä tuloja miinusteta siitä tuesta vaan se tuki ON tulojen ja menojen erotus!
Ja sen tuenhan saa käyttää ihan mihin itse haluaa, vaikka Viron viina-ja tupakkaralliin.
Ap kritisoi sitä myyttiä, että se tt-tuki on AINA vähintään perusosan verran, mutta näinhän se ei ole.
[/quote]
Ei kai kukaan luulekaan, että jos keskipalkkainen menee sossuun, niin saa sieltä vähintään perusosan?
Äänestin just keskustalaista, joka kannattaa perustulon kokeilua. Se olis kaikille sama! Ei tarttis opiskella lähihoitajaksi osatakseen hakia tukia, kuten m annet nyt tekee.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 13:50"]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:21"]
Äänestin just keskustalaista, joka kannattaa perustulon kokeilua. Se olis kaikille sama! Ei tarttis opiskella lähihoitajaksi osatakseen hakia tukia, kuten m annet nyt tekee.
[/quote]
Perustuloa kannattaisi sitten kokeilla tietyillä ikäluokilla, ei sen perusteella mitä tekee. Koska kokeilu esim. opiskelijoiden keskuudessa ei kerro vielä muusta. Opintoaikojen pituudesta korkeintaan.
Itseasiassa sehän menee niin että tulot miinus menot miinus perusosa.
Minkään muun asian suhteen ei netissä levitetä sellaista mutua kuin sossutukien. Kaikista helpoimmalla asia selviää kun menee sinne sosiaaliviraston sivuille ja tutkii niitä dokumentteja. Jotkut kaverin kummin kaimat ja heidän "tietoutensa" asiasta kannattaa sivuuttaa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:50"]Itseasiassa sehän menee niin että tulot miinus menot miinus perusosa.
[/quote]kyllä mun päätöksessä se perusosa on ihan laskettu menojen kanssa samaan...
Tulos ei toki muutu mihinkään....
Tuloista vähennetään hyväksyttävät menot ja tosiaan se perusosa. Se mitä jää miinukselle, saa sossusta.
Asiakkaasta on kiinni, mihin perusosansa sitten käyttää, ja sillä voi vaikka ostaa läppärin, jos syö -50% laputettuja ruokia ja käy dyykkaamassa.
Toivottavsti tästä tulisi jotakin tolkkua näihin huhuihin, jotka vellovat koko ajan. Ihan naurettavia T. tukea saanut
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 07:47"]
Ehkä Suomessakin pitäisi antaa tuen sijaan ruokakuponkeja, joilla ei voi osataa olutta tai tupakkaa. Ei ainakaan pääsisi kehuskelemaan kuinka säästää 200 kuukaudessa matkusteluun
[/quote]
Ne ruokakupongitkin voi aina myydä pikkasen halvemmalla kaverille ja näin matkakassa karttuu tavalla tai toisella:)