Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vilkutat suojatien eteen pysähtyneelle autolle?

Vierailija
12.04.2015 |

Hei vain, autoilija!

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:31"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:16"]

On se palvelu, mistä saa auton omistajan tiedot nimittäin.

[/quote]

Minun tiedoista ei selviä kun nimi, mutta ei osoitetta. Otettu aikanaan moottoripyörän takia, niitä tupattiin pölliä (yksi minulta varastettu) niin, että katsottiin rek.nron. tiedoista nimi/osoite ja yöllä käytiin hakemassa pois. Autossa sama kun se nyt siihen automaattisesti tuli, kun osoitteenluovutuskielto on. Turvakielto rekisterit on sitten eriasia, niiden omistajasta ei saa mitään tietoa, mutta harvalla niitä on.
[/quote]
No jos on kovin hankalaa, en edes yritä. Kyllä niitä kaloja meressä riittää.
Terkuin se sama pihtarimiehen omaava mamma

Vierailija
22/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:39"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:32"]

Nissan Patrolli polkas jarrun pohjaan ja iski hätävilkut päälle

[/quote]

Hyvä tyyli jos perässä on toisia autoja.. :) En tiedä Nissanista, mutta mun autossa kytkeytyy hätävilkut automaattisesti paniikkijarrutuksessa itsestään päälle. Eli jarruvalot vilkkuu ja hätävilkut kytkeytyy päälle toiminto.
[/quote]

Noh täällä ei paljoa ajotyylillä ole muuten väliä kun motarilla ajetaan ilman turvavöitä 160-180 lasissa autot persuuksissa kiinni ja väläytellään pitkiä "mees nyt pois tieltä mä tuun", mut jalankulkijoita kyllä väistetään hinnalla millä hyvänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:39"]

Eli jarruvalot vilkkuu ja hätävilkut kytkeytyy päälle toiminto.

[/quote]

Toi jarruvalojen vilkkuminen on ok. juttu, mutta en tiedä kuinka yleinen toiminto se nykyautoissa on. Eli takana tuleva tajuaa: vilkkuva jarruvalo =jarruttaa kovaa, normaali jarruvalo = normaali jarrutus. Tuota hätävilkkujen automaattista kytkeytymistä en kyllä tajua, mkä idea siinä on?

Vierailija
24/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:39"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:32"]

Nissan Patrolli polkas jarrun pohjaan ja iski hätävilkut päälle

[/quote]

Hyvä tyyli jos perässä on toisia autoja.. :) En tiedä Nissanista, mutta mun autossa kytkeytyy hätävilkut automaattisesti paniikkijarrutuksessa itsestään päälle. Eli jarruvalot vilkkuu ja hätävilkut kytkeytyy päälle toiminto.
[/quote]

Noh täällä ei paljoa ajotyylillä ole muuten väliä kun motarilla ajetaan ilman turvavöitä 160-180 lasissa autot persuuksissa kiinni ja väläytellään pitkiä "mees nyt pois tieltä mä tuun", mut jalankulkijoita kyllä väistetään hinnalla millä hyvänsä.
[/quote]

Ainiin ja koulubussit laittaa hätävilkut päälle jokaisen hidastetöyssyn kohdalla, melko työlästä touhua. Ja liikenneympyrään on ok jäädä vaikka rupatteleen puhelimeen tai jäädä venaamaan kaveria kyytiin kuhan muistaa laittaa hätävilkut päälle :)

Vierailija
25/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:02"]Tallinnassa ainakin on ystävääisemmät autoilijat.
[/quote]
Tämä pitää paikkansa
. Samoin Tukholmassa.
Jos Tallinnassa auto meinaa jyrätä suojatiellä, on siinä suomalainen rekisterikilpi.

Päästän itse aina kävelijän suojatiellä. Tarkoitan että saatan jarrutta kovastikin. Katson kyllä ensin taakseni.
Mielestäni se on helppoa ja nopeaa, koska autoissamme on automaattivaihteet.
Minulle heilahtaa käsi yleensä aina.
Kun itse kävelen suojatiellä, kiitän pysähtynyttä autoilijaa aina.

Vierailija
26/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:39"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:32"]  Nissan Patrolli polkas jarrun pohjaan ja iski hätävilkut päälle [/quote] Hyvä tyyli jos perässä on toisia autoja.. :) En tiedä Nissanista, mutta mun autossa kytkeytyy hätävilkut automaattisesti paniikkijarrutuksessa itsestään päälle. Eli jarruvalot vilkkuu ja hätävilkut kytkeytyy päälle toiminto. [/quote] Noh täällä ei paljoa ajotyylillä ole muuten väliä kun motarilla ajetaan ilman turvavöitä 160-180 lasissa autot persuuksissa kiinni ja väläytellään pitkiä "mees nyt pois tieltä mä tuun", mut jalankulkijoita kyllä väistetään hinnalla millä hyvänsä.

[/quote]

Onko siellä sitten kovat sanktiot jos tölväisee jalankulkijaa? Jos siellä ei kerran muuten välitetä omasta ja muiden turvallisuudesta tuon taivaallista.

Vierailija
27/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:54"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:39"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:32"]  Nissan Patrolli polkas jarrun pohjaan ja iski hätävilkut päälle [/quote] Hyvä tyyli jos perässä on toisia autoja.. :) En tiedä Nissanista, mutta mun autossa kytkeytyy hätävilkut automaattisesti paniikkijarrutuksessa itsestään päälle. Eli jarruvalot vilkkuu ja hätävilkut kytkeytyy päälle toiminto. [/quote] Noh täällä ei paljoa ajotyylillä ole muuten väliä kun motarilla ajetaan ilman turvavöitä 160-180 lasissa autot persuuksissa kiinni ja väläytellään pitkiä "mees nyt pois tieltä mä tuun", mut jalankulkijoita kyllä väistetään hinnalla millä hyvänsä.

[/quote]

Onko siellä sitten kovat sanktiot jos tölväisee jalankulkijaa? Jos siellä ei kerran muuten välitetä omasta ja muiden turvallisuudesta tuon taivaallista.
[/quote]

Olen saanut käsityksen, että riippuu ihan mitä kastia olet.. Jos länkkäri ajaa Arabin yli on tuomiot suuremmalla todennäköisyydellä kovemmat kuin toisinpäin.. Myöskään peräänajo ei ole automaattisesti peräänajajan vika jos kuski on Arabi. Tasan ei ole nallekarkit jaettu.
Saudien ei tarvitse maksaa sakkoja muualla kuin Saudeissa niin ajavat motarilla niin lujaa kuin auto kulkee. Monesti olemme todistaneet kun auto ohittaa 180 lasissa pientareen kautta jos ei jaksa odottaa, että toinen pääsee pois edestä. Sitten nää vielä pelaa sellaista venäläistä rulettia, että alkavat siinä vauhdissa lyömään jarruja pohjaan vittuillakseen takana tulevalle.
Eikä olla varmaan kertaakaan ajettu motarilla näkemättä kolariautoa katollaan pientareella.
Joka kerta rukoilen mielessäni, että päästään ehjänä määränpäähän.

Vierailija
28/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en oo kenenkään nähny vilkuttavan, mutta kädenheilautuksia oon nähny. Ite kiitän autoilijaa näin sääntöjen noudattamisesta, jos ohi on mennyt jo auto tai useampi pysähtymättä. Ainaki itelle tästä tulee ratintakana hyvämieli, vaikka en oleta niin toimittavan.

Vierailija
29/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:49"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:39"]

Eli jarruvalot vilkkuu ja hätävilkut kytkeytyy päälle toiminto.

[/quote]

Toi jarruvalojen vilkkuminen on ok. juttu, mutta en tiedä kuinka yleinen toiminto se nykyautoissa on. Eli takana tuleva tajuaa: vilkkuva jarruvalo =jarruttaa kovaa, normaali jarruvalo = normaali jarrutus. Tuota hätävilkkujen automaattista kytkeytymistä en kyllä tajua, mkä idea siinä on?
[/quote]Kyseessä on Volvo? Idea on siinä, että kyseessä kun on toiminto joka kytkeytyy vasta, jos kyseessä on ollut maksimaalinen jarrutus. Yleensä kyseessä tilanne josta on syytä varoittaa muuta liikennenttä välittömästi.

Vierailija
30/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:26"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:49"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:39"] Eli jarruvalot vilkkuu ja hätävilkut kytkeytyy päälle toiminto. [/quote] Toi jarruvalojen vilkkuminen on ok. juttu, mutta en tiedä kuinka yleinen toiminto se nykyautoissa on. Eli takana tuleva tajuaa: vilkkuva jarruvalo =jarruttaa kovaa, normaali jarruvalo = normaali jarrutus. Tuota hätävilkkujen automaattista kytkeytymistä en kyllä tajua, mkä idea siinä on? [/quote]Kyseessä on Volvo? Idea on siinä, että kyseessä kun on toiminto joka kytkeytyy vasta, jos kyseessä on ollut maksimaalinen jarrutus. Yleensä kyseessä tilanne josta on syytä varoittaa muuta liikennenttä välittömästi.

[/quote]

Kysessä on S80 Volvo kyllä. Kerran vaan kytkeytynyt kun jänis hyppäsi eteen. Ihmettelin, että mitä nuo hätävilkut vilkuttaa, luin käyttöohjekirjasta vasta jälkeenpäin. Jarruvalojen vilkkumistahan itse ei tietty edes näe, mutta siitä olin lukenut jossain Mersuja koskevassa artikkelissa.

Vierailija
31/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivista ja odotettua toimintaa kannattaa vahvistaa.

Vierailija
32/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 06:23"]

Missä maassa autoilijat on huomaavaisempia?Olen kävellyt Tukholmassa,Oslossa,Köpiksessä,Pietarissa, Lontoossa,Frankfurtissa,Wienissä,Bangkokissa, Hong Kongissa ja Saigonissa. Missään näistä ei olla ystävällisiä jalankulkijoille. Miamissa oltiin ystävällisiä kun siellä on jotkut hirveät seuraamukset jos kolhii jalankulkijan kanssa. Ei muutn mutta ärsyttää tällaiset; muualla maailmassa on kaikki paremmin kommentit

[/quote]

Missään noista paikoista ei varmaan kuitenkaan ollut huonompiliikennekuri kuin Suomessa?

Belgiassa ainakin autoliikkenne seisahtui, kun jalankulkija meni tien viereen odottamaan ylipääsyä.

Vierailija
33/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkutan kiitokseksi jos joku pysähtyy sen takia että voin mennä tien yli. Ei kaikki autoilijat tee niin.

Vierailija
34/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:37"]Mua taas välillä jopa ärsyttää autoilijoiden liika innostus päästää jalankulkija/pyöräilijä ensin yli. Käyn lähes päivittäin lähikaupalla lasten kanssa, melkein aina autot pysähtyy kun edes lähestymme kadunylitystä. Ihan jees jos olisimme jo valmiina ylittämään, mutta tuntuu ihan hölmöltä kun ne pysäyttää itsensä siihen odottelemaan vaikka meidän seurue ei ole vielä ollenkaan kasassa siinä kadunreunassa vielä. Ja se näkyy kyllä aina ihan varmasti että minä olen vasta 3-5m päässä kadusta, lastenvaunut käännetty poikittain eikö ylimenosuuntaan, 2pienempää tulossa vasta useamman metrin päässä ja minä kääntyneenä katsomaan sinne taakseni. Sitten nää autot pysähtyy päästämään yli. Siinä ehtis kyllä liki 10autoa mennä ennenkuin ollaan valmiita, nolottaa sit kiireellä hoputtaa lapsia sieltä yli.. Yleensäkään en ymmärrä miksei me voitais odotella sopivaa rakoa, siinä ehtis lapsiakin opettaa kuinka katsotaan molempiin suuntiin...nyt pitää aina vaan vauhdilla singota tien yli.. (Vähän ot)
[/quote]
No mä ainakin hidastan muutenkin kun näen pieniä lapsia tien vieressä. Niistä kun ei koskaan tiedä mihin suuntaan päättävät sännätä. Lapset ovat eläviä liikennemerkkejä.

Vierailija
35/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:37"]Mua taas välillä jopa ärsyttää autoilijoiden liika innostus päästää jalankulkija/pyöräilijä ensin yli. Käyn lähes päivittäin lähikaupalla lasten kanssa, melkein aina autot pysähtyy kun edes lähestymme kadunylitystä. Ihan jees jos olisimme jo valmiina ylittämään, mutta tuntuu ihan hölmöltä kun ne pysäyttää itsensä siihen odottelemaan vaikka meidän seurue ei ole vielä ollenkaan kasassa siinä kadunreunassa vielä. Ja se näkyy kyllä aina ihan varmasti että minä olen vasta 3-5m päässä kadusta, lastenvaunut käännetty poikittain eikö ylimenosuuntaan, 2pienempää tulossa vasta useamman metrin päässä ja minä kääntyneenä katsomaan sinne taakseni. Sitten nää autot pysähtyy päästämään yli. Siinä ehtis kyllä liki 10autoa mennä ennenkuin ollaan valmiita, nolottaa sit kiireellä hoputtaa lapsia sieltä yli.. Yleensäkään en ymmärrä miksei me voitais odotella sopivaa rakoa, siinä ehtis lapsiakin opettaa kuinka katsotaan molempiin suuntiin...nyt pitää aina vaan vauhdilla singota tien yli.. (Vähän ot)
[/quote]

No, ainakin Jyväskylässä poliisit kyttäili yks syksy suojateitä ja työkaveri sai 400e "pikavoiton", kun ei pysähtynyt, kun suojatietä lähestyi jalankulkija.

Vierailija
36/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:57"]

No, ainakin Jyväskylässä poliisit kyttäili yks syksy suojateitä ja työkaveri sai 400e "pikavoiton", kun ei pysähtynyt, kun suojatietä lähestyi jalankulkija.

[/quote]

Niillä on silloin tällöin tehoiskuja, juuri äsken oli..

Poliisi valvoi valtakunnallisesti suojatiesääntöjen noudattamista maaliskuun lopussa. Kahden valvontapäivän aikana poliisi kirjasi yli 300 suojatiesääntöjen rikkomusta. Pääosin autoilijoille, mutta myös jalankulkijoille, poliisitarkastaja Pasi Kemppainen kertoo tiedotteessa.

Poliisin mukaan autoilijoille kirjattiin räikeimmästä suojatiesäännön rikkomisesta, suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittamisesta pysähtymättä, yhteensä 120 seuraamusta. Lisäksi kirjattiin 121 seuraamusta tilanteissa, joissa autoilija ei ollut antanut esteetöntä kulkua suojatiellä olevalle tai sinne astumassa olevalle jalankulkijalle.

Vierailija
37/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan käden kiitokseksi. Ja toiselle kysyjälle: myös Norjassa autoilija pysähtyy aina.

Vierailija
38/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:52"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:37"]Mua taas välillä jopa ärsyttää autoilijoiden liika innostus päästää jalankulkija/pyöräilijä ensin yli. Käyn lähes päivittäin lähikaupalla lasten kanssa, melkein aina autot pysähtyy kun edes lähestymme kadunylitystä. Ihan jees jos olisimme jo valmiina ylittämään, mutta tuntuu ihan hölmöltä kun ne pysäyttää itsensä siihen odottelemaan vaikka meidän seurue ei ole vielä ollenkaan kasassa siinä kadunreunassa vielä. Ja se näkyy kyllä aina ihan varmasti että minä olen vasta 3-5m päässä kadusta, lastenvaunut käännetty poikittain eikö ylimenosuuntaan, 2pienempää tulossa vasta useamman metrin päässä ja minä kääntyneenä katsomaan sinne taakseni. Sitten nää autot pysähtyy päästämään yli. Siinä ehtis kyllä liki 10autoa mennä ennenkuin ollaan valmiita, nolottaa sit kiireellä hoputtaa lapsia sieltä yli.. Yleensäkään en ymmärrä miksei me voitais odotella sopivaa rakoa, siinä ehtis lapsiakin opettaa kuinka katsotaan molempiin suuntiin...nyt pitää aina vaan vauhdilla singota tien yli.. (Vähän ot) [/quote] No mä ainakin hidastan muutenkin kun näen pieniä lapsia tien vieressä. Niistä kun ei koskaan tiedä mihin suuntaan päättävät sännätä. Lapset ovat eläviä liikennemerkkejä.

[/quote]

Juuri näin, olen ihan samaa mieltä! Ja kyllä autoilijalla täytyy olla se muutama minuutti aikaa odottaa, että saat joukkiosi kasaan. Parempi odottelu kuin alle jäänyt lapsi.

Vierailija
39/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkttaminen johtunee siitä, että on niin harvinaista ja positiivisesti yllättävää, jos edes joku autoilija noudattaa liikennesääntöjä ja antaa tietä suojatielle astuvalle. Useimmat ajavat hidastamatta läpi jalankulkijan etu- tai takapuolelta.

Vierailija
40/67 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 08:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 06:23"]

Missä maassa autoilijat on huomaavaisempia?Olen kävellyt Tukholmassa,Oslossa,Köpiksessä,Pietarissa, Lontoossa,Frankfurtissa,Wienissä,Bangkokissa, Hong Kongissa ja Saigonissa. Missään näistä ei olla ystävällisiä jalankulkijoille. Miamissa oltiin ystävällisiä kun siellä on jotkut hirveät seuraamukset jos kolhii jalankulkijan kanssa. Ei muutn mutta ärsyttää tällaiset; muualla maailmassa on kaikki paremmin kommentit

[/quote]

Missään noista paikoista ei varmaan kuitenkaan ollut huonompiliikennekuri kuin Suomessa?

Belgiassa ainakin autoliikkenne seisahtui, kun jalankulkija meni tien viereen odottamaan ylipääsyä. 

[/quote]

Itävallassa oleskellessani opin, että suojatietä ei voinut jalankulkijana edes lähestyä ellei ollut menossa yli. Jos edes etäisesti näytti siltä, että on kenties menossa suojatielle, niin autot pysähtyivät aina odottamaan. Täysin eri liikennekulttuuri kuin Suomessa.