pitisiköhän vaihtaa älypuhelin "mummopuhelimeen"?
Tulee roikuttua ihan hemmetisti avllä, asioita jää rästiin, niskaa särkee älypuhelimen takia. Nyt kun laskeskelin niin tuijotan tätä ruutua pahimmillaan 3-4h päivä. Hyi.
Tunnilla saattaa joskus pyrähtää 15 min jonkun fitness blogin, instan, fbn selaamiseen. Täähän on täyttä //&/$$. Henkinen hyvinvointini on saattanut mennä huonompaan suuntaan, tän paholaisen vuoksi. Tai oma vika tämä on, kun lähtenyt lapasesta, mutta sama tilanne näyttää olevan monella muullakin. Fbtä ja muita palveluita vois sitten päivitellä viikonloppuisin kun kerkeää istahtaa läppärin ääreen. Uutiset vois lukea ihan oikeasta lehdestä ja lopettaa turhanpäiväisten blogien seuraamisen. (Joista en edes oikeasti pidä)
Aikaa pitäisi jäädä enemmän normaaliin elämiseen. Noh tulen sitten raportoimaan vaikka 1kk päästä, miten elämä on muuttunut. * Pistän muistutuksen tästä seinällä roikkuvaan kalenteriin.
Lähteekö muita messiin?
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 00:41"]Älä ainakaan av:n takia sitä mee tekemään. Täällä väitetään vaikka mitä älyluurien haitoista. Ei kaikkee kannata uskoo sokeesti. ;-)
[/quote]
No enhän minä kenenkään puheiden takia ole mitään tekemässä :o.
Niskaa särkee, asioita jää tekemättä, ulos haluaisin mennä mutta puhelin vie huomion. Ahdistaa.
Nukkumaan meno saattaa viivästyä jopa 2 tunnilla kännykän takia. Aamulla vituttaa. Kynnys stressiin laskee. Väsyttää. Puhelin heti herätessä ja nukkumaan pannessa. Silloinkin kun pitäisi oppia uutta.
Mä olen nyt ollut vähemmän täällä, mutta olen pahasti koukussa äityleihin ym fb ryhmii . Tää nykyaika someineen on helvettiä. Ois kiva välillä vaikka ratkoa ristikoita tai katsoa telkkaria
Itse huomasin myös, että keskityn liikaa puhelimeen ja sen tarjoamaan sisältöön. Ihmiset pakenevat todellista elämää sairaaseen mielikuvitus elämään, joka on jo valitettavasti ottanut vallan joissain ja tulee vielä ottamaan lisää. Mulla menee 4-6h helposti päivässä instagramin, iltalehden, vauva av, facebookin tuijotteluun. Ei se vain ole oikeaa ja tervettä elämää. Ihmiset tyhmistyy ja nykynuoriso on ihan hakoteillä somen takia. Kaikki haluaa tykkäyksiä, huomiota jne. Ite vähensin nyt luurin käyttöä 1-2h päivässä ja elämä paljon parempaa. Luen enemmän, opiskelen paremmin, urheilen, keskustelen ihmisten kanssa oikeasti kasvotusten. Näin on paljon parempi. Sitä tuntee jo itsensä näiden muiden nuorten keskellä erittäin fiksuksi ja järkeväksi kun tajunnut toimia jo nyt, eikä silloin kun on liian myöhäistä.
Minä vaihdoin iPhonen mummopuhelimeen pari vuotta sitten. Kävin ostamassa kaupasta halvan nokialaisen. Ajattelin optimistisesti, että kyllähän sellaisella ennenkin pärjättiin. Puhelimessa oli soitto- ja tekstiviestitoimintojen lisäksi sähköposti kuitenkin.
No juu, aikas äkkiä vaihdoin takaisin. Ehkä kaksi viikkoa jaksoin. Yllättävän moneen asiaan (äly)puhelinta nykyään tarvitaan. Kokeilemalla tietysti selviää. :)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 01:15"]
Minä vaihdoin iPhonen mummopuhelimeen pari vuotta sitten. Kävin ostamassa kaupasta halvan nokialaisen. Ajattelin optimistisesti, että kyllähän sellaisella ennenkin pärjättiin. Puhelimessa oli soitto- ja tekstiviestitoimintojen lisäksi sähköposti kuitenkin. No juu, aikas äkkiä vaihdoin takaisin. Ehkä kaksi viikkoa jaksoin. Yllättävän moneen asiaan (äly)puhelinta nykyään tarvitaan. Kokeilemalla tietysti selviää. :)
[/quote]
Mihin älypuhelinta tarvitaan? Kiinnostaisi tietää, kun en ole vielä keksinyt ja mietin enkö vaan tajua :).
Mä luovuin jo. Olihan se shokki siirtyä iPhone vitosesta vanhaan Nokiaan. Kaikista eniten jäin kaipaamaan puhelimen kameraa. Lainkaan ei ole ikävä kännykkäpalstailua, ainoastaan välillä harmittaa kaupassa jos pitäisi joku resepti vilkaista eikä voi katsoa puhelimella.
Kamera täytyy tosiaan vielä ostaa, muuten kyllä jään "mummopuhelimen" käyttäjäksi.
N23
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 02:36"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 01:15"]
Minä vaihdoin iPhonen mummopuhelimeen pari vuotta sitten. Kävin ostamassa kaupasta halvan nokialaisen. Ajattelin optimistisesti, että kyllähän sellaisella ennenkin pärjättiin. Puhelimessa oli soitto- ja tekstiviestitoimintojen lisäksi sähköposti kuitenkin. No juu, aikas äkkiä vaihdoin takaisin. Ehkä kaksi viikkoa jaksoin. Yllättävän moneen asiaan (äly)puhelinta nykyään tarvitaan. Kokeilemalla tietysti selviää. :)
[/quote]
Mihin älypuhelinta tarvitaan? Kiinnostaisi tietää, kun en ole vielä keksinyt ja mietin enkö vaan tajua :).
[/quote]
Ennen puhelimella soitettiin ja lähetettiin tekstiviestejä. Hienolla mallilla saattoi pystyä jopa lähettämään sähköpostia tai ottamaan valokuvia.
Nykyään puhelin korvaa kalenterin, tietokoneen, kameran, musiikkisoittimen, muistiinpanovälineet, pienet pelikonsolit, kellon, herätyskellon, valokuva-albumin, sanomalehden, television, sekä paljon muuta. Miksi kantaisin kaikkia yllä mainittuja mukanani, kun kaikki on älypuhelimessani?
[/quote] Ennen puhelimella soitettiin ja lähetettiin tekstiviestejä. Hienolla mallilla saattoi pystyä jopa lähettämään sähköpostia tai ottamaan valokuvia. Nykyään puhelin korvaa kalenterin, tietokoneen, kameran, musiikkisoittimen, muistiinpanovälineet, pienet pelikonsolit, kellon, herätyskellon, valokuva-albumin, sanomalehden, television, sekä paljon muuta. Miksi kantaisin kaikkia yllä mainittuja mukanani, kun kaikki on älypuhelimessani?
[/quote]
Ok, en siis tarvitse älypuhelinta. Kamera on ainoa, jota noista kaipaan (radio, kello ja herätyskello on siinä mummomallissakin), mutta toisaalta tarvitsenko oikeasti aina mukana olevaa kameraa. Yleensä mielummin koen tilanteet livenä kuin linssin läpi.
11: Milloin ihmiset ovat kantaneet valokuva-albumeita tai televisioita mukanaan? Ei koskaan Älypuhelin on vain luonut sinulle tarpeen, jota aiemmin ei ollut.
1. Mulla menee kaikki aika luurissa. Nytkin kävin vain vessassa ja tulin tänne-jatkan unia kohta.
Sairasta!
En tee enää muuta. Vain ruoanlaitto ja pesula sekä ulkona käynnit.
Oon miettiny että ostan käytetyn peruspuhelimen ja laitan kannettavan kuntoon.
Lisäksi mulla on paha rannesärky!
Reseptejä voi muuten katsoa keittokirjoista..
Oon ajatellu että jos muuttaisin maalle niin
voisin laittaa kasvimaata ja olispa muuta tekemistä sitten!
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 02:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 02:36"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 01:15"] Minä vaihdoin iPhonen mummopuhelimeen pari vuotta sitten. Kävin ostamassa kaupasta halvan nokialaisen. Ajattelin optimistisesti, että kyllähän sellaisella ennenkin pärjättiin. Puhelimessa oli soitto- ja tekstiviestitoimintojen lisäksi sähköposti kuitenkin. No juu, aikas äkkiä vaihdoin takaisin. Ehkä kaksi viikkoa jaksoin. Yllättävän moneen asiaan (äly)puhelinta nykyään tarvitaan. Kokeilemalla tietysti selviää. :) [/quote] Mihin älypuhelinta tarvitaan? Kiinnostaisi tietää, kun en ole vielä keksinyt ja mietin enkö vaan tajua :). [/quote] Ennen puhelimella soitettiin ja lähetettiin tekstiviestejä. Hienolla mallilla saattoi pystyä jopa lähettämään sähköpostia tai ottamaan valokuvia. Nykyään puhelin korvaa kalenterin, tietokoneen, kameran, musiikkisoittimen, muistiinpanovälineet, pienet pelikonsolit, kellon, herätyskellon, valokuva-albumin, sanomalehden, television, sekä paljon muuta. Miksi kantaisin kaikkia yllä mainittuja mukanani, kun kaikki on älypuhelimessani?
[/quote]Kuka edes haluaa kantaa televisiota mukaann missään muodossa. Mulla vanha nokialainen ja kyllä siinä on kamera ja muistiinpanomahd. ja kalenteri yms. ainoastaan nettiyhteyttä ei ole tai siis senkin saa jos haluaa. On G2 mahdollisuudet ja mulle riittää hyvin.
Netissä roikkuminen rajoittuu mulla aamukahviaikaan hetken, joten en tarvitse sinne puhelimella mennä.
Olen jemmannut niitä mummopuhelimia siltä varalta, että niitä ei kohta enää saa. Niissäkin on jo kamera, kalenteri, radio ja saattaapa joillakin päästä lukemaan sähköpostit. Mitä ihmettä minä älypuhelimella teen, kun käytän kuitenkin tietokonetta päivittäin?
t. mummo
Nettiaddiktius on sellainen Suomessa tabu vielä, ettei ole tosikaan. Jossain muualla maailmassa, esimerkiksi Etelä-Koreassa on jo tyyliin 100 hoitolaitosta addikteille ja Jenkeissäkin asiasta on tehty paljon tutkimusta ja on siten myös tietoa. Läheiseni on addikti ja voi kuinka vaikeaa hälle oli löytää edes terapiaa, vaikka itse tiesi diagnoosi. Terapeutit vaan naureskelivat hälle, liekö itsekin olleet nettiaddikteja sitten.
Onneksi läheiseni on fiksu ihminen ja sai luettua alan tieteellisen tutkimuksen englannin kielellä itsekin ja kolmas terapeutti tajusi, että nettiaddiktio on addiktio siinä missä muutkin. Jos haluatte kokeilla, että oletteko addikteja itsekin, niin kokeilkaa. Ei ole vaikea testata.
Oletteko myös tajunneet sen, että näiden älypuhelimien myötä ihmiset jakavat itsestään liikaa asioita nettiin muiden tuijoteltavaksi. Ihmiset postaavat synnytyssalista kuvia facebookkiin, vauvoistaan ja lapsistaan kuvia facebookiin. Ennen vanhaa oli valokuva-albumi mihin ne laitettiin, eikä ihmiset jaellu yksityiselämäänsä tuntemattomille. Tätä nykyajan toimintaa voisi verrata siihen, että kuvitelkaapa jos ysärillä kasarilla olisi liimattu perhe kuvat kadulle tolppaan ja kaikki olisi siitä päässyt katsomaan kuvianne. Ideahan on sama, mutta kaikki tapahtuu vain netissä. Mun mielestä lapsen yksityisyyttä pitää sen verran kunnioittaa, ettei sen koko historiaa löydy ja näy instassa tai facebookissa. Olen itse 19v nuori ja olen jo päättänyt, että kun joskus lapsia saan, niin en tällaista hänelle tule ikinä tekemään.
Älypuhelin on yksiä sairaimpia keksintöjä mitä on. Sen tajuaa monikin, mutta harva pystyy oikeasti luopumaan siitä, koska se koukuttaa, on tarve koska kaikilla muillakin on, sieltä löytyy muka kaikki mitä nykyihminen elämäänsä kaipaa.
Mulla on muutama hyvä kaveri joiden kanssa viihdyn ja on hauskaa. Valitettavasti loput niiden hyvien ja ei-niin hyvien kanssa en vietä juuri lainkaan näiden puhelimien takia. He eivät ole enään tällä planteetalla henkisesti. Heitä tavattaessa keskustelut liittyvät instagramiin, snapchattiin ja heidän tinder panoihim tms. Heillä on paljon ulkonäköpaineita, eikä heidän kanssaan voi syntyä minkäänlaista järkevää keskustelua, koska heidän aivokapasiteetti ei riitä niihin. En heitä vihaa todellakaan enkä hylkää, mutta vähemmän heitä tapaan kuin ennen. Ei sitä tyhjäpääkeskustelua vain jaksa saati sitä, että esim baarissa istutaan puhelimet kädessä. Me eletään lopun aikoja me ihmiset. Ollaan tyhmin olento maanpäällä ja sen huomaa päivittäin.
Älä ainakaan av:n takia sitä mee tekemään. Täällä väitetään vaikka mitä älyluurien haitoista. Ei kaikkee kannata uskoo sokeesti. ;-)