Miksei vuokra-asuntoilmoituksissa voi olla kaikkea tietoa?
Etsin uutta asuntoa ja olen törmännyt tällaiseen ongelmaan, että useista ilmoituksista puuttuu olennaisia tietoja. Lemmikeistä ei ole mitään mainintaa, vaikka se on useille tärkeä tieto. Jostain on puuttunut sellainen oleellinen tieto, ettei asuntoon mahdu pesukonetta eikä talossa ole pyykkitupaa. Ihan kiva olisi myös tietää, onko kellarikomeroa tai pyörävarastoa. Jossain ilmoituksissa ei ole yhtään kuvaa eikä edes osoitetta tai kaupunginosaa. Voin kyllä kysyä lisätietoja, mutta helpompaa olisi lukea ne suoraan ilmoituksesta.
Kommentit (17)
Jos asuntoilmoituksessa ei ole kuvia, se sivuutetaan. Asia on niin yksinkertainen. Olen joskus nähnyt näitä ilmoituksia, joissa kuvia vain ulkopuolelta. Käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuntoilmoituksessa ei ole kuvia, se sivuutetaan. Asia on niin yksinkertainen. Olen joskus nähnyt näitä ilmoituksia, joissa kuvia vain ulkopuolelta. Käsittämätöntä.
Aha. No saako sun kamat sit kuvata vuokrailmoon kaiken kansan katseltavaksi?
Miksei sulla ole enempää järkeä päässä?
Monet vuokrailmoitukset on ihan uskomattoman laiskasti tehty. Huonot kuvat ja jonkun keharin kirjoittaman lyhyt teksti.
Jos itse olisin vuokraamassa niin tekisin sen kyllä ihan viimeisen päälle. En kehtaisi laittaa jotain hutaisten tehtyä ilmoitusta koko maailman katseltavaksi.
Mä en ole lähtökohtaisesti kieltämässä lemmikkejä. Sopimuksessa ne kielletään oletuksena. Välittäjän hakemuksessa niitä kysytään ja jos ei silloin ole puheeksi ottanut niin ne on kielletty. Eli käytän harkintaa, ei se yksi kissa tai koira mahdoton ole, mutta 3 susikoiraa yksiöön ei käy, kertoo omistajan/hakijankin mielenlaadusta kaiken oleellisen.
Mä laitan ilmoituksiin aina lemmikit, varastotilat, pesukoneiden tiedot (asunnoissa myös pyykinpesukoneet), lämmitysmuodot, vesilaskutiedot, lattiamateriaalit, ikkunoiden ilmansuunnat, esteettömyys, hissit, saunat, fillarivarastot, roskiskatos, tupakoimattomuus ymym niin silti tulee aina ensimmäisiltä jotain kysymyksiä. Mikään määrä infoa ei riitä ikinä.
Mutta katsomaan ei voi kaikenkysyjä koskaan tulla?! Miksi?
Se on aina paha juttu jos vessasta ei ole kuvaa. Se on silloin joku ikivanha kupruileva muovimatto-hirvitys.
Mä en ole laittanut mainintaa lemmikeistä. Täyspäisen ihmisen täyspäiset lemmikit on ok, mutta haluan eka jutella vuokralaisen kanssa ja jos hän on asiallisen oloinen niin lemmikitkin on ok.
Jos asunnon haluaa vuokrata,
kannattaa sinne rakentaa holvikaari.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole lähtökohtaisesti kieltämässä lemmikkejä. Sopimuksessa ne kielletään oletuksena. Välittäjän hakemuksessa niitä kysytään ja jos ei silloin ole puheeksi ottanut niin ne on kielletty. Eli käytän harkintaa, ei se yksi kissa tai koira mahdoton ole, mutta 3 susikoiraa yksiöön ei käy, kertoo omistajan/hakijankin mielenlaadusta kaiken oleellisen.
Niin ja lemmikkihän voi olla vaikka hamsteri, joka vain oleilee häkissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha. No saako sun kamat sit kuvata vuokrailmoon kaiken kansan katseltavaksi?
Ei ainakaan mulla olisi mitään sitä vastaan. Tuskin niitä kuvia silloin tullaan ottamaan kun olen alasti suihkussa.
Koskee talojen myyntiäkin. Ei mitään maininta esim. tontin koosta, onko oma vai vuokratontti, ilmoitus on tyyliin "lauta rakenteinen talo kysy lisää".
Onko sälekaihtimet, onko sisempi ulko-ovi, onko millainen taloyhtiön hissisoppari jotta jääkö hissin rikkuessa liikuntavammainen tai - rajoitteinen loukkuun sisään jos on paska soppari.
Täällä on niin hyvä hissisoppari, lauantainakin korjataan. Pitää vain muuttaa koska asunto myyty. Kaivakaapa se tieto jotta osaatte kysyjille kertoa. Osalle se on hyvin oleellinen.
Samoin tahdomme rehellisen tiedon onko luteista ollut ongelmaa
Monesti ei ilmoitukseen edes laiteta kuvaa mitä ikkunoista näkyy, varsinkin yksiöissä usein paha pettymys kun paikan päällä näkee huonot näkymät ikkunasta.
Ja miksi vuokralainen ei voi samantien kertoa, että ei onnistu 2 kk vakuus, avain pitää saada ennen vakuudenmaksua, ei ole luottotietoja eikä saa kotivakuutusta, mukana muuttaa poikakaveri, kunhan se on istunut pahoinpitelytuomionsa ja kellarikomeron lukolla ei ole niin väliä, kyllä me se auki saadaan.
Muutimme nyt loppuvuodesta, ja vanha asuntomme ei ole vieläkään löytänyt uutta asujaa. En ihmettele; ilmoituksessa on kaikki väärin kerroksesta alkaen. Ainoat valokuvat ovat pihalta ja talon ulkoseinistä. Mitään tehtyjä remontteja ei ole mainittu, vain perusparannusvuosi, joka antaa ymmärtää ettei 30 vuoteen ole uusittu mitään. :D
Maininnan puute on myös tieto:
Jos lemmikeistä ei ole mainintaa, se tarkoittaa, ettei niitä ole kielletty (ei tarkoita, että niitä erityisest kannustettaisiinkaan). Samoin jos ei mainita pyykkitupaa tai talouythiön saunaa, pyörävarastoa tai kellaria, niin ei niitä silloin yleensä ole. Ja jos ei sanota, että pyykkikone mahtuu niin ei se silloin välttämättä mahdu - toisaalta mistä se vuokranantaja voi tietää, minkä kokoinen pyykkikone sulla on. Niitä kun on myynnissä eri kokoisia.
Kuvia ei aina ole kovin helppo saada, kun asunnossa on vielä edellisen asukkaan tavarat, ja hän taas ei haluaniitä nettin leviteltäväksi kuvata. Samasta syystä sitä osoitetta ei anneta, koska edellisen asukkaan kannalta ei ole kiva jos siellä käy ihmisiä kurkkimassa ikkunoista.
Kaupunginosa kyllä olisi hyvä kertoa.