Aion muuttaa Itävaltaan. Mitä itävaltalaisten elämäntapaan kuuluu?
Pakkorokotukset tietty ekana. Olen pakollisten rokotusten kannalla, tämä on yksi syy mulle kiinnostua Itävallasta. Entäs muita? Wienerschnitzelit, nahkabyysat, Mozartin kuunteleminen, tervehtiminen tyyliin Grüss Gott (Jumalan tervehditty - mulle kristittynä oikein sopivaa), struudeleilla ja etenkin sacherkakuilla - muillakin herkullisilla kakuilla - herkuttelua, mäkihypyn katselua Innsbruckissa ja Kulmissa, alppihiihtoa Kitzbühelissä, runsasta oluen juomista, Alppiniityillä vaeltelua...?
Ovatko itävaltalaiset yhtä kovia ulkoilmaihmisiä kuin norjalaiset? Onko itävaltalaisilla ja sveitsiläisillä samanlainen viha-rakkaussuhde kuin suomalaisilla ja hurr... ruotsalaisilla? Eroaako elämä Itävallassa juurikaan elämisestä Baijerissa?
Kommentit (7)
Itävallassa on tapana vaieta eräästä henkilöstä.
Teitittely. Suhteet ovat tärkeitä. Kun kerroin eräällä junamatkalla Itävallassa vastapäätä istuvalle paikalliselle, että Suomessa on todella vaikeaa päästä yliopistoon opiskelemaan tietyille aloille, en saanut häntä millään uskomaan, että sisäänpääsyn ratkaisee menestys pääsykokeissa eikä suhteet oikeisiin henkilöihin.
Eivät oikein tykkää ulkomaalaisista opiskelijoista tai töissä, koska haluavat, että kaikki osaavat ja ymmärtävät heidän tapansa ilman selityksiä. Konservatiivista porukkaa, ei todellakaan mitään rentoilua elämä siellä.
Uskonto ja se miltä näyttää naapurien silmin.
Vierailija kirjoitti:
Muiden kyttääminen ja tarvittaessa ilmiantaminen?
Ei ihan houkuta se maa.
Tuo on Sveitsin touhua, Itävallassa ovat paljon rennompia joskin länsiosissa vaivaa tuo "vuoristokyttäysmentaliteetti".