Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko siitä olla jotain haittaa, jos on hommannut joskus y-tunnuksen, mutta ei ole ilmoittanut lopettaneensa yritystoiminnan?

Vierailija
26.12.2021 |

Joskus 18-vuotiaana yhdessä kesätyössä vaadittiin, että kaikilla työntekijöillä pitää olla y-tunnus ja semmonen tuli sitten silloin hommattua. No parissa viikossa kävi selväksi, että koko kesätyö on lähes ilmaista orjahommaa ja lopetin ne hommat. Ehdin tienata jonkun 70 euroa. Yrittäjänä toimineelta papalta kotiin kysyä silloin neuvoa, että miten siitä sitten yrittäjänä maksetaan verot, mutta se tuumasi että se on niin pieni summa ettei siitä tarvi edes veroja maksaa. Unohdin sitten koko jutun.

Tuon jälkeen oon opiskellut 5 vuotta ja ollut yhden vuoden sairauspäivärahallakin. En oo ikinä mitään veroilmoituksia täyttänyt, kun ne on esitäytetty oikein. Nyt sitten aloin miettiä, että jos sitä alkais valmistumisen jälkeen yrittäjäksi. Aloin nyt jouluna lueskelemaan asioista ja huomasin mm. sen että kun yritystoiminta loppuu, niin siitä pitäis tehdä joku ilmoitus. Sitten huomasin myös sen että jos on y-tunnus, niin se velvoittaa pitämään koko ajan kirjanpitoa. No mitäs jos nyt aloitan uuden yrityksen, niin saanko jotain sanktioita, kun selviää että en oo tehnyt ilmoitusta yritystoiminnan lopettamisesta enkä myöskään pitänyt mitään kirjanpitoa? Kuinka vakava juttu tämä on?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota verotoimistoon yhteyttä, ei sulla voi olla kirjanpitoa kun ei ole tapahtumia ollut.

Vierailija
2/14 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin saat kovasti selitellä, jos joskus meinaat hakea työttömyyskorvausta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollaista sattuu vaikka ja kuinka. Mulla ollut y-tunnus kymmeniä vuosia ja joskus siitä on verottaja jotain soitellut, mutta kun ei ole yritystoimintaa, ei siinä sitten mitään. Se pitäisi kuulemma lakkauttaa. Joopa joo.

Vierailija
4/14 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta sanktioita tule. Hoida kuitenkin Y-tunnus kuntoon siltä varalta, että joudut työttömäksi. Sinut nimittäin katsotaan erittäin helposti yrittäjäksi ja sinulta evätään kaikki tuet, vaikkei yrityksessäsi olisi näkynyt vuosikausiin mitään elonmerkkiä. 

Vierailija
5/14 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuosta sanktioita tule. Hoida kuitenkin Y-tunnus kuntoon siltä varalta, että joudut työttömäksi. Sinut nimittäin katsotaan erittäin helposti yrittäjäksi ja sinulta evätään kaikki tuet, vaikkei yrityksessäsi olisi näkynyt vuosikausiin mitään elonmerkkiä. 

No mä aion nyt koittaa yrittämistä ensin, eli y-tunnus saa olla voimassa. Yhdellä ihmisellä ei kuitenkaan ilmeisesti voi olla useampaa y-tunnusta eli tuota samaa on käytettävä kuitenkin. Mutta jos ei sillä yritystoiminnalla elä, niin pitää sitten tehdä ilmoitus siitä lopettamisesta että saa työttömyystukea. Sekin kyllä harmittaa, että ilmeisesti en voi saada myöskään starttirahaa, koska mulla on tuo tunnus olemassa. Sitä pitäis näköjään hakea ennen kuin on y-tunnus. Olipa kyllä melko tyhmä idea hommata tuo y-tunnus silloin nuorena. 

-ap

Vierailija
6/14 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä aion nyt koittaa yrittämistä ensin, eli y-tunnus saa olla voimassa. Yhdellä ihmisellä ei kuitenkaan ilmeisesti voi olla useampaa y-tunnusta eli tuota samaa on käytettävä kuitenkin. Mutta jos ei sillä yritystoiminnalla elä, niin pitää sitten tehdä ilmoitus siitä lopettamisesta että saa työttömyystukea. Sekin kyllä harmittaa, että ilmeisesti en voi saada myöskään starttirahaa, koska mulla on tuo tunnus olemassa. Sitä pitäis näköjään hakea ennen kuin on y-tunnus. Olipa kyllä melko tyhmä idea hommata tuo y-tunnus silloin nuorena. 

-ap

Ei kannata surra menneitä. Ihan hyvin voisit jäädä ilman starttirahaa, vaikkei sinulla olisikaan Y-tunnusta.

Vierailija
7/14 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sinut on poistettu varmasti verorekisteristä, y-tunnus on ja pysyy. Kunhan aktivoit sen ja haet ennakkoverorekisteriin.

Vierailija
8/14 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että ap:n hommeli on ollut pelkkää elinkeinonharjoittamista, ei mitään yrittämistä sanan varsinaisessa merkityksessä.

Vierailija
9/14 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sinut on poistettu varmasti verorekisteristä, y-tunnus on ja pysyy. Kunhan aktivoit sen ja haet ennakkoverorekisteriin.

Ap koskaan missään verorekisteristä ollutkaan.

Siellähän ollaan vain arvolisäveron ja ennakkoverojen takia.

Koskaan ap edes ole rekisteröitynyt mihinkään noihin verottajan reksitereihin.

Niihin pitää itse rekisteröityä, ei ne automaattisesti tule.

Vierailija
10/14 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet vain sellaiset tuloslaskelman ja taseen että ei tuloja ei kuluja joka vuodelle. Alv-vapautusta pitäisi hakea, jos tulot jää alle rajan. 

Mulla oli vuosituhannen alkupuoliskolla y-tunnus muutaman vuoden. Tosiasiassa olin työtön, mutta puolison tulojen vuoksi en saanut mitään, joten se oli vain feikkinä ja jonkun satunnaisen homman sain, minkä sitten laskutin y-tunnuksella, mutta arvonlisäverosta oli vapautus. Yhtenä vuonna vain opiskelin avoimessa yliopistossa ja sain vähäksi aikaa palkkatöitä, joten tein sitten taseen ja tuloslaskelman, jossa oli nollat.  Ei multa koskaan mitään kyselty, miksi tulot on niin pienet. 

Kyllä sinä voit starttirahaa saada, kun teet vain selvityksen. Sun pitää vain perustaa uusi yritys. Sinulla voi kyllä olla uudelle yritykselle uusi y-tunnus, ei se henkilökohtainen ole, vaan yrityskohtainen. Starttiraha ei ole yritykselle tarkoitettua rahaa, vaan työttömyyskorvauksen kaltainen verollinen tuki, jota maksetaan yrityksen alkuvaiheessa yrittäjän elinkustannuksiin. Mutta jos jatkat yritystä saman y-tunnuksen alla, silloin starttirahaa ei ehkä myönnetä. Ennen starttirahaan oli vaatimuksena yrittäjäkurssi, ellei taustalla ollut muuten yritystoimintaan riittäviä tietoja, esim. kaupallisen alan opintoja. En tiedä miten nykyään, mutta nykyään ei tietääkseni tarvitse olla työtön sitä saadakseen, kuten ennen piti. 

Vierailija
11/14 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän se oma y-tunnus pitää lopettaa PTH:n ja kaupparekisteriin ja veroreksitereihin.

Vierailija
12/14 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Ja tuollainen passiivinen Y-tunnus vie herkästi puolisonkin tuet. 2013 kun jäin työttömäksi ja työkkärin täti jostain hoksasi, että vaimolla (palkkatöissä) oli vuosien takaa y-tunnus, niin alkoi lopun ajan lomakerumba. Kerroin ja perustelin a)yrityksellä ei ole ollut toimintaa vuosiin b) en ole koskaan työskennellyt ko yhden naisen sivutoimisessa verkkokaupassa minuuttiakaan. Ja todistustaakka oli tietenkin minulla. Miten todistat, että olet jättänyt tekemättä jotain vuosia sitten? En työskennellyt yrityksessä -todista se. Olisi helppo todistaa, että en ole työskennellyt vaikka Fazerilla. Sen kun vaan pyytää HRrästä todistuksen. Mutta vaimon vastaava todistus omasta ex-firmastaan ei sitten kelvannutkaan.... 

No, 3 kk vatuloinnin jälkeen saivat päätettyä, että en ole yrittäjä ja sain tuet. Vähän ehti tulla kylmä hiki ja laskut kasaantua. Tapauksesta ei ole kuin 9 vuotta eli tuskin mikään on muuttunut tällä välillä ainakaan parempaan suuntaan.

Vierailija
13/14 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinällään haittaa jos ei ole tuloja, mutta esim. työttömyystuen saamisen se estää ja kerran vuodessa pitää veroilmoitus täytellä nollatuloilla. Tai hyväksyä esitäytetty :) 

Vierailija
14/14 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä järkeilisin niin, että tuossa tilanteessa lopettaisin y-tunnuksen vähin äänin ja jos alan uudestaan yrittää, perustaisin uuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi