Kumppanin ikävä käytös mietityttää
Hei! Mietityttää kumppanin käytös. Ollaan seurusteltu vasta vuosi. Ensinnäkin, hän ei osaa pyytää anteeksi. Vika on aina minussa. Ei näe itsessään mitään vikaa tai virheitä. Hän ei osaa ollenkaan puhua tunteistaan ja kun yritän jutella suhteestamme, hän on aina samaa mieltä. Emme siis juurikaan kommunikoi.
Hän jäi kiinni siitä, että oli viestitellyt useamman kuukauden naispuoliselle työkaverilleen, mutta ei ollut ikinä kertonut hänelle, että seurustelee. Tämä työkaveri on siis kiinnostunut hänestä ja luuli, että heillä on jotain meneillään. Mutta enhän minä saa suuttua, olen kuulemma vain liian mustasukkainen.
Panostan suhteeseen paljon enemmän kuin hän ja välillä tuntuu, että olen hänelle kuin äiti, sillä hän ei osaa tehdä edes ruokaa tai siivota. Hän myös usein häpeää minua julkisilla paikoilla, eikä uskalla esimerkiksi puhua myyjille kaupassa. Minä taas saatan höpötellä tuntemattomien kanssa ja tätä hän häpeää.
Kumppanillani on paljon lapsuuden traumoja, kasvanut alkoholistiäidin kanssa, joka usein hylkäsi hänet.
Voiko lapsuuden traumat vaikuttaa nykyhetkeen? Hän ei halua mitään apua, eikä näe, että hänessä olisi mitään vikana.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että olisi tuollaisen miehen kanssa.
0/5
Naiset on kuule ihan käsittämättömän kärsivällisiä miesten suhteen.
Jos eivät olisi, ihmislaji olisi jo kuollut sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että olisi tuollaisen miehen kanssa.
0/5
Läheisriippa odottaa ja odottaa, että toinen muuttuisi että vihdoinkin saisi sen mitä suhteelta haluaa. Tuollaisissa suhteissa on usein kaksi rikkinäistä ihmistä, joiden säröt osuu yhteen.
Tunnen monta aivan fantastista ihmistä, joilla on ollut käsittämättömän järkyttävä lapsuus.
Ihminen kasvaa aikuiseksi ja osaa kohdella toisiaan luonteensa mukaisesti, lapsuuteen turha vedota.
Sano hänelle mitä mieltä olet tuosta touhusta ja kerro että et kovin kauan enään katsele häntä jos ei muutu.Itsehän koitan korjata keskustelemalla asioista enkä vain tee toiselle sitä ikävintä eli ole toisen seläntakana salaa.Mutta se on sinun päätöksesi mitä teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5Olisikin provo. Mulla on nyt vasta alkanut silmät aueta ja mietin, että helpottaisi itseäni saada muiden ihmisten näkökulmia tähän.
Mitä näkökulmia? Johan tuon näkee sokee Reettakin, että Porvoossa vasta silmiä auotaan. Ei kukaan olisi tuollaisen tyypin kanssa ollut päivääkään, saati vuotta.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Olisikin provo. Mulla on nyt vasta alkanut silmät aueta ja mietin, että helpottaisi itseäni saada muiden ihmisten näkökulmia tähän.
Mitä näkökulmia? Johan tuon näkee sokee Reettakin, että Porvoossa vasta silmiä auotaan. Ei kukaan olisi tuollaisen tyypin kanssa ollut päivääkään, saati vuotta.
No ei kai hän nyt alussa ihan tuollainen ollut? Alussahan kaikki oli kivaa ja ihanaa, enää ei. Nyt mua on alkanut ottaa päähän se, ettei me pystytä kommunikoimaan. Yritän puhua hänelle jostain ja saan takaisin vaan muminaa/on kaikesta samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5Olisikin provo. Mulla on nyt vasta alkanut silmät aueta ja mietin, että helpottaisi itseäni saada muiden ihmisten näkökulmia tähän.
No ei kai hän nyt alussa ihan tuollainen ollut? Alussahan kaikki oli kivaa ja ihanaa, enää ei. Nyt mua on alkanut ottaa päähän se, ettei me pystytä kommunikoimaan. Yritän puhua hänelle jostain ja saan takaisin vaan muminaa/on kaikesta samaa mieltä.
No ei tuo kaikesta samaa mieltä oleminen kovin myrkylliseltä kuulosta.
Ja kaikessa ratkaisee motiivi, siksi netissä ei voi diagnosoida. On teko ja sille 50x mahdollisia motiiveja. Ihmistä tuntematta ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo kaikesta samaa mieltä oleminen kovin myrkylliseltä kuulosta.
Ja kaikessa ratkaisee motiivi, siksi netissä ei voi diagnosoida. On teko ja sille 50x mahdollisia motiiveja. Ihmistä tuntematta ei voi tietää.
No ei tietenkään, mutta kai se jostain kertoo, ettei uskalla/halua sanoo omia mielipiteitään. Mutta onko se ok esiintyä sinkkuna ihmiselle, joka on susta kiinnostunut? Ja sit kuitenkin mä oon ”liian mustasukkanen”. Vaikka toi työkaveri on ainoa ihminen josta oon ollut mustasukkainen, koska intuitio sanoi, että kaikki ei oo ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on tarpeeksi syitä harkita vakavasti eroa.
Liian vaikeasti ongelmaisen kanssa ei pysty rakentamaan pitkäaikaista onnellista suhdetta, ja aapeen juttu kuulostaa nyt just sellaiselta.
Toki voit kitkuttaa hänen kanssaan seuraavat kymmenen vuotta, hoivata ja ruokkia, yrittää ymmärtää ja hyväksyä. Ja vihdoin nelikymppisenä todeta, että ei olisi kannattanut tuhlata aikaansa toivottomaan suhteeseen. Kokemuksesta sanon, että loputon heikon miehen hoivaaminen ei johda iloon ja onneen, vaan ainoastaan entistä suurempaan hoivaamiseen.
Kiitos vastauksesta! Hänen mielestään hänellä ei edes ole mitään ongelmia, vaan omasta mielestään hän on hyvä ja kunnollinen mies.
No niin. Tuo on jo niin iso red flag kun olla voi. Hän voi puhua sinulle lapsuudesta että saa sympatiasi, mutta tosiasiassa hän on kylmäverinen hyväksikäyttäjä ja alustaa sinua hyväksymään yhä huonompaa kohtelua. Yleensä pahoinpidellyt puolisot tuntee sympatiaa ja sääliä väkivaltaista puolisoaan kohtaan koska tällä on ollut niin ikävä lapsuus. Tosiasiassa hän valitsee olla sitä mitä on. Hän on ikävä ihminen jolla oli vaikea lapsuus. Ei hyvä ihminen joka kipuilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on tarpeeksi syitä harkita vakavasti eroa.
Liian vaikeasti ongelmaisen kanssa ei pysty rakentamaan pitkäaikaista onnellista suhdetta, ja aapeen juttu kuulostaa nyt just sellaiselta.
Toki voit kitkuttaa hänen kanssaan seuraavat kymmenen vuotta, hoivata ja ruokkia, yrittää ymmärtää ja hyväksyä. Ja vihdoin nelikymppisenä todeta, että ei olisi kannattanut tuhlata aikaansa toivottomaan suhteeseen. Kokemuksesta sanon, että loputon heikon miehen hoivaaminen ei johda iloon ja onneen, vaan ainoastaan entistä suurempaan hoivaamiseen.
Kiitos vastauksesta! Hänen mielestään hänellä ei edes ole mitään ongelmia, vaan omasta mielestään hän on hyvä ja kunnollinen mies.
No niin. Tuo on jo niin iso red flag kun olla voi. Hän voi puhua sinulle lapsuudesta että saa sympatiasi, mutta tosiasiassa hän on kylmäverinen hyväksikäyttäjä ja alustaa sinua hyväksymään yhä huonompaa kohtelua. Yleensä pahoinpidellyt puolisot tuntee sympatiaa ja sääliä väkivaltaista puolisoaan kohtaan koska tällä on ollut niin ikävä lapsuus. Tosiasiassa hän valitsee olla sitä mitä on. Hän on ikävä ihminen jolla oli vaikea lapsuus. Ei hyvä ihminen joka kipuilee.
Ei hän hirveästi olekaan puhunut lapsuudestaan, koska hän ei hirveästi muista siitä mitään. Muistaa kuitenkin, että äitinsä joi paljon ja oli päiviä poissa ryyppyreissuilla.
En mä pidä häntä pahana ihmisenä, mutta ongelmaisena ja rikkinäisenä kyllä. Ja tarvitsisi ammattiapua, jota ei tule hakemaan.
En ymmärrä miksi tätä epäillään heti provoksi, aivan kuin ne toisen huonot puolet näkisi heti. Kukaan empaattinen ja välittävä ihminen ei myöskään lähde suhteesta heti ensimmäisen huonon piirteen tultua esiin vaan yrittää ensin ymmärtää ja saada tilanteen muuttumaan paremmaksi, ellei kyse ole sitten jostain todella vakavasta kuten fyysinen väkivalta tai pettäminen.
Mutta kokemuksesta sanon, että tuskin tulee muuttumaan. Itse olen juuri eroamassa samankaltaisesta miehestä ja vaikka olen kuinka yrittänyt niin tuntuu, että kaikki muuttuu koko ajan vain huonommaksi. Mies ei näe mitään vikaa itsessään eikä kestä minkäänlaista kritiikkiä, joten yritykset saada mies muuttamaan käytöstään vain pahentavat tilannetta koska mies loukkaantuu siitä etten näe häntä täydellisenä ja hyvänä miehenä. Hänellä on myös maaginen kyky vierittää kaikki aina toisen syyksi - hän vain reagoi toisen käytökseen, joten se miten hän käyttäytyy on aina minun oma vikani. Mies ei ole kertonut lapsuudestaan mitään, joten en osaa sanoa millainen lapsuus tällä minun miehelläni on ollut.
Paljon tsemppiä ja voimia ja kannattaa vain erota, vaikka se ikävää onkin. Minäkin mietin koko ajan että entä jos vielä yrittäisin ja entä jos minä olenkin se syyllinen ja jos olisin parempi kumppani niin toinenkin olisi parempi kumppani, mutta ei minkään suhteen kuuluisi olla jatkuvaa tappelua ja taistelua omista oikeuksista. Ja kun toinen ei näe mitään vikaa itsessään niin kyllä se on jo itsessään sellainen piirre, ettei suhdetta vain voi saada toimimaan ihmisen kanssa joka pitää itseään aina täydellisenä ja virheettömänä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tätä epäillään heti provoksi, aivan kuin ne toisen huonot puolet näkisi heti. Kukaan empaattinen ja välittävä ihminen ei myöskään lähde suhteesta heti ensimmäisen huonon piirteen tultua esiin vaan yrittää ensin ymmärtää ja saada tilanteen muuttumaan paremmaksi, ellei kyse ole sitten jostain todella vakavasta kuten fyysinen väkivalta tai pettäminen.
Mutta kokemuksesta sanon, että tuskin tulee muuttumaan. Itse olen juuri eroamassa samankaltaisesta miehestä ja vaikka olen kuinka yrittänyt niin tuntuu, että kaikki muuttuu koko ajan vain huonommaksi. Mies ei näe mitään vikaa itsessään eikä kestä minkäänlaista kritiikkiä, joten yritykset saada mies muuttamaan käytöstään vain pahentavat tilannetta koska mies loukkaantuu siitä etten näe häntä täydellisenä ja hyvänä miehenä. Hänellä on myös maaginen kyky vierittää kaikki aina toisen syyksi - hän vain reagoi toisen käytökseen, joten se miten hän käyttäytyy on aina minun oma vikani. Mies ei ole kertonut lapsuudestaan mitään, joten en osaa sanoa millainen lapsuus tällä minun miehelläni on ollut.
Paljon tsemppiä ja voimia ja kannattaa vain erota, vaikka se ikävää onkin. Minäkin mietin koko ajan että entä jos vielä yrittäisin ja entä jos minä olenkin se syyllinen ja jos olisin parempi kumppani niin toinenkin olisi parempi kumppani, mutta ei minkään suhteen kuuluisi olla jatkuvaa tappelua ja taistelua omista oikeuksista. Ja kun toinen ei näe mitään vikaa itsessään niin kyllä se on jo itsessään sellainen piirre, ettei suhdetta vain voi saada toimimaan ihmisen kanssa joka pitää itseään aina täydellisenä ja virheettömänä.
Nimenomaan! Alkuhuumassa muutenkin näkee kaiken eri tavalla.. eikä sitä ajattele silloin järjellä.
Voi ei, oon pahoillani että säkin olet tämmöisessä suhteessa! Oletteko te olleet kauan yhdessä? Meillä myös toi, ettei hän kestä saada mitään kritiikkiä. Yritin yksi päivä jotain sanoa hänelle hänen käytöksestään, niin ei siihen kommentoinut sanaakaan, vaan suuttui ja alkoi syyllistämään mua kaikista mun vioista ja virheistä, jotka ollaan jo käsitelty. Eikö hän ole kertonut yhtään mitään lapsuudestaan? Varmasti se käytös kumpuaa sieltä..
Tsemppiä sullekin! Sama täällä, mietin myös, että entä jos olisin vaan parempi, ni ehkä hän ei käyttäytyisi noin. Luuletko, että sun kumppani käyttäytyisi noin jonkun toisen kanssa? Oon miettinyt just sitä, että ehkä vika onkin mussa ja ehkä jonkun toisen kanssa hän ei olisi tämmöinen. Mut en kyl usko, eiköhän hänellä oo ihan omia ongelmia.
Kiitos kaikille vastauksista! On hänessä toki hyviäkin puolia, hän osaa olla hauska ja mukava. Mutta en koe, että olisin kuitenkaan onnellinen hänen kanssaan. Ärsyttää, että kun yritän jutella vakavista asioista hänelle, niin hän vain myötäilee mua, eikä sano ollenkaan omia mielipiteitään.