Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei opettajat

Vierailija
10.04.2015 |

Te, jotka lomailette 13 viikkoa vuodessa, 10 niistä kesällä. Koetteko minkäänlaista empatiaa sitä 7v lasta kohtaan, joka joutuu viettämään pitkät päivät yksin? Vastaa kyllä tai ei. Kiitos ei muita vastauksia, ainoastaan kyllä tai ei. 

Ja tiedoksi, minun 7v ei tarvitse olla yksin, mutta silti vastaukseni on kyllä.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai opettajiako tässä syytetään siitä, että lapsilla on liian pitkät kesälomat? HAH.

Vierailija
2/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tunne empatiaa! Mistä mä voin edes tietää, miten kukakin lomansa viettää? En uhraa kesälomallani ajatustakaan oppilailleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haskaa ajatuksiani yhdellekään 7-vuotiaalle, joka ei ole oma lapseni. Se on niiden lasten omien huoltajien tehtävä. Minun lapsellani on kotona äiti katsomassa perään jokaisena lomapäivänä - ammatinvalintakysymys.

Vierailija
4/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:15"]

En. Työ on työtä.

[/quote]

Toivottavasti tälläisellä asenteella varustettu opettaja ei ikinä, koskaan tule opettamaan minun lastani.

Vierailija
5/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pahemmin ajattele. Minun loppuu työsopimus 30.5. eli heti maanantaina, 1.6., ilmoittaudun taas työttömäksi. Kyllä tässä pinnassa on enemmän taas se, että viikon karenssi, sitten ansiosidonnaista ja pitäisi taas syksyksi löytää töitä... Eli minulla ei ole 10 viikon kesälomaa vaan 10 viikon työttömyys.

Vierailija
6/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:15"]

En. Työ on työtä.

[/quote]

Toivottavasti tälläisellä asenteella varustettu opettaja ei ikinä, koskaan tule opettamaan minun lastani.

[/quote]

Voi, voi... Tietäisitpä vaan!

Vierailija
7/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa työhönsä kyllästyneen oloisia opettajia linjoilla. Oppilaani, kaikki 25 ekaluokkalaista, ovat minulle tärkeitä. Huolehdin siitä, että heillä menee hyvin iltapäivisin, viikonloppuina ja loma-aikoina. Toki huolehtiminen on ensisijaisesti vanhempien tehtävä mutta olen kyllä tarvittaessa apuna. Vielä kesälomallakin olen soitellut mm. lastensuojeluun, kun oppilan tilanne on huolettanut.

Vierailija
8/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiaa kyllä, mutta en niin paljon, että ottaisin hoitaakseni. Hoidan jo 10 tuntia päivässä muiden lasten asioita ja hyvinvointia koko talven.

Vierailija
9/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä tunnen empatiaa yksinäistä 7-vuotiasta kohtaan. Tunnen empatiaa myös vanhempia kohtaan, jotka joutuvat huolehtimaan, miten lapsi pärjää kotona/ järjestelemään lapselle lomahoitoa. En silti koe, että lomahoidon järjestäminen olisi millään tavalla minun tehtäväni. Hoidan omat työtehtäväni, ja ne henkilöt, joiden vastuulla on koululaisten kesätoiminnan järjestäminen hoitakoon omansa. Opettajien työtehtävät on järjestetty tällä nykyisellä tavalla. Toki jokainen saa olla kateellinen (hohhoijjaa aina tätä!), mutta kysehän on kuitenkin ammatinvalinnasta. Jos minulle kasattaisiin vielä näiden nykyisten hommien lisäksi niskoilleni kesätoiminnan järjestäminen, olettaisin saavani myös melkolailla enemmän liksaa.

Vierailija
10/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:40"]Minä oon vaan lastenhoitaja, mutta säälin noita oppilaita kenen opettajille ovat ihan vain työ.
[/quote]
Ai säälit? Kun kerran olet lastenhoitaja niin hoidathan kaikkien hoitoa ja vahtimista tarvitsevat lapset vapaa-aikanasi ja lomiesi aikana myös? Jos et niin kyllä käy sääliksi lapset jotka ovat sinulle vain työ.

Vierailija
11/43 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:40"]Minä oon vaan lastenhoitaja, mutta säälin noita oppilaita kenen opettajille ovat ihan vain työ. [/quote] Ai säälit? Kun kerran olet lastenhoitaja niin hoidathan kaikkien hoitoa ja vahtimista tarvitsevat lapset vapaa-aikanasi ja lomiesi aikana myös? Jos et niin kyllä käy sääliksi lapset jotka ovat sinulle vain työ.

[/quote]

Minä vastasin tuolla alkupuolella jotenkin niin, että työ on työtä, enkä ole lastenhoitaja tai kerhotäti. Se ei tarkoita, ettenkö ole todella omistautunut työlleni ja välitä aidosti oppilaistani (jotka muuten ovat yläkoululaisia). Välitän todella ja kohtaan heidät päivittäisessä työssäni aidosti ja lämpimästi. Olen ihminen ihmiselle. Olen antanut oman puhelinnumeroni huoltajille, vaikka kollegat (yläkoulun aineenopettajat) kauhistelevat. Annan numeron tarvittaessa oppilaillekin. Kukaan ei toistaiseksi ole käyttänyt tätä luottamusta väärin, koska välini oppilaisiin ovat niin hyvät, ja huoltajatkin selvästi kokevat, että heidän lapsensa saa hyvää opetusta.

Olen kuitenkin ammattilainen. En jaksaisi henkisesti sitä kuormitusta, joka noin 120 nuoren asioiden kantamisesta omalla sydämellä väistämättä aiheuttaisi, jollen osaisi erottaa työtä ja vapaa-aikaa. Moni oppilas toki jättää pysyvän jäljen mieleeni ja saatan muistaa heidät vielä vuosienkin kuluttua, mutta kun lähden kesälomalle, osaan kyllä jättää työasiat kouluun. Tai miten sen nyt ottaa - totta on, että henkisesti lomalle siirtyminen vie varmasti pidempään kuin jonkin muun ammattikunnan edustajalta. Väistämättä sitä reflektoi kulunutta lukuvuotta ja aivot edelleen työstävät niitä asioita hyvän tovin Suvivirren jälkeenkin.

Sinä "toivon, että tällainen opettaja koskaan opeta lastani" -tyyppi: Oletatko, että muutkin ihmistyötä tekevät suhtautuvat asiakkaisiinsa/hoidettaviinsa "muutenkin kuin työnä"? Pitäisikö lääkärin miettiä vapaa-ajallaankin päivän potilaskohtaamisia ja -kohtaloita? Onko psykologi hyvä työssään vain, jos pitää vapaa-ajallaankin yhteyttä potilaaseensa tai vähintäänkin pohtii iltakaudet ratkaisuja tämän ongelmiin? Entä palomiehet, poliisit ja hoitohenkilökunta, jotka joutuvat päivittäisessä työssään näkemään kaikenlaisia ihmiskohtaloita? Väitän, että ammattilaisuus on nimenomaan sitä, että kykenee erottamaan rankankin työn omasta, henkilökohtaisesta arjesta. Myös opettaja on ammattilainen, jolla on toisten vastaavien professioiden haltijoiden tavoin oikeus ottaa "työ työnä" ilman, että hänen ammattitaitonsa sen perusteella kyseenalaistetaan. 

Vierailija
12/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Työ on työtä.

Vierailija
13/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinkoyläpeukku.

Vierailija
14/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, mitä yksilöihin tulee. Mutta ei se oo mun asia. Työ todellakin on työtä.

Vierailija
15/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
16/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
17/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa vain kyllä tai ei. Ei mitään selityksiä, kiitos.

t. Ap

Vierailija
18/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tommoselle määräilijälle vastaa mitään! T. Ope

Vierailija
19/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:20"]

Vastaa vain kyllä tai ei. Ei mitään selityksiä, kiitos.

t. Ap

[/quote]

Et pysty estämään.

Vierailija
20/43 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.