Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polvilumpion kondromalasia

Vierailija
10.04.2015 |

Heippas, tuollainen tuomio tuli lekurilta parisen viikkoa sitten. Muilla kokemusta tästä ja siitä miten pystyy taas jatkaa liikunnan harrastusta ilman että pahentaa? 

Tällä hetkellä olen töissä ja työ rasittaa tuota polvea, pelkästään kyykkyyn meno sattuu. Onnistuuko salilla käyminen siten että vain menen polkemaan pyörää vai pitkittääkö se oireita? Entä onko mitään toivoa että ennen kesää pääsisin tekemään jalkatreeniä painojen kanssa? (kyykkyä, prässiä, reisilaitteita, taljaa yms.)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni todettiin tuo rustopehmentymätauti oikeassa polvessa reilu viisi vuotta sitten, täytän tänä vuonna 26.

Mä en ainakaan pysty harrastaa liikuntaa :/

Oikea polvi särkee liki päivittäin, toisinaan vähemmän ja toisinaan niin paljon että itkettää. Menee lukkoon, liikkuu paljon jähmeämmin kuin vasen, välillä ei taivu ollenkaan, vaikeuttaa kävelyäkin. En voi hölkätä, juosta, hyppiä, kyykkiä, pyöräillä, olla polvien päällä/polven varassa, yms. En voi liikkua kuin kävellen, uiminen sujuu myös. Mutta muut liikuntamuodot on joutunu hylkäämään. Polvi särkee niin levossa kuin liikkeessä ja vie välillä yöunetkin.

Särkylääkkeet ei auta, voltaren ym ei auta, parantavaa leikkausta tai hoitomuotoa ei ole. Pitää vaan vahvistaa reisilihaksia. Mua pelottaa missä kunnossa tää jalka on parin vuoden sisään, joudunko hommaamaan kävelykepin...

Vierailija
2/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän parikin tyyppiä, jotka ovat olleet leikkauksessa ja saaneet polvet taas kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten arcoxia? Oletteko kokeilleet? Mulla pitää polvet vähän vetreempinä eivätkä ole niin kipeät

Vierailija
4/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi! Minulle ainakin lääkäri sanoi, ettei ole mitään hoitoa, eikä voi leikata. On kyllä melko karmea tuomio nuorelle ihmiselle, joka rakastaa liikuntaa. Kaikki vinkit kelpaavat kyllä!

Vierailija
5/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toi vaiva on ollut molemmissa polvissa, ja oli pahimmillaan kun olin 18-vuotias. Nyt ikää 33, ja on mennyt aika hyvin pahin vaihe ohi, ei enää juuri kipuile. No, pyöräile en kyllä vieläkään, mutta salilla käyn ja kävelen työmatkat (7km päivässä). 

Pahimmillaan en siis aikanaan päässy kyykkyyn (tai ainakaan sieltä ylös), ja särkylääkettä meni sikana. Nykyisinkään en kyllä voi kyykätä painojen kanssa, mutta esim jalkaprässi jo onnistuu. Ja siis tosiaan pystyn kivuitta liikkumaan säännöllisesti.

Tsemppiä, toivottavasti helpottaa!

Vierailija
6/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:39"]Miten arcoxia? Oletteko kokeilleet? Mulla pitää polvet vähän vetreempinä eivätkä ole niin kipeät
[/quote]

Voiko tuota syödä jatkuvasti? Mites jotkut luontaistuotteet, onko kukaan saanut sellaisista apua?

Vierailija
7/17 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:42"]Täälläkin yksi! Minulle ainakin lääkäri sanoi, ettei ole mitään hoitoa, eikä voi leikata. On kyllä melko karmea tuomio nuorelle ihmiselle, joka rakastaa liikuntaa. Kaikki vinkit kelpaavat kyllä!
[/quote]
Miksei voi leikata? Miksi nuo pari tuntemaani ihmistä kuitenkin on leikattu ja heillä on polvet kunnossa tällä hetkellä. Toki vaiva uusiutuu helposti myöhemmin, mutta nyt ainakin ok.

Vierailija
8/17 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusto ei uusiudu itsekseen. Tämä ei ole vaiva joka niin vaan leikataan kuntoon. On kokemusta lähes 10 vuoden ajalta. Rustovaurion laajuudesta ja sijainnista riippuen voidaan mahdollisesti viljellä potilaan omia rustosoluja ja siirtää ne keinoaineesta luotuun taskuun rustopinnalle ja se joko toimii tai ei. Prosessi on kuukausista jopa vuoteen. Tietoa löytyy mm. nivelklubi sivulta.

Vierailija
9/17 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:36"]Entä onko mitään toivoa että ennen kesää pääsisin tekemään jalkatreeniä painojen kanssa? (kyykkyä, prässiä, reisilaitteita, taljaa yms.)
[/quote] Luultavasti saat jättää kyykkäilyt ja prässit loppuelämäksi. Liikuntaa kannattaa jatkaa, se hidastaa vamman etenemistä. Itse en ole vielä keksinyt, miten jalkojen lihakset saa säilytettyä siten, että ei tule sietämättömiä leposärkyjä.

Vierailija
10/17 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 23:37"]Tiedän parikin tyyppiä, jotka ovat olleet leikkauksessa ja saaneet polvet taas kuntoon.
[/quote] Otapa ensin selvää tästä ap n vaivasta ennen kuin viisastelet.

Vierailija
11/17 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija (2.viestin kirjoittaja);

Miulle lääkäri ihan sano, ettei tähä auta mitkään leikkaushoidot, että vaikka leikattaisiin, niin ei sillä saavutettaisi mitään pysyvää parannusta, joten turhaa se olisi. Särkylääkkeitä nyt ei kannata napsia, tai niitä sais olla koko ajan ottamassa, joten olen turtunut tuohon päivittäiseen kevyempään kipuun, mutta se vihlova, pistävä, helvetinmoinen kipu on se mikä saa puremaan hammasta ja nielemään kyyneliä, kerrankin alkoi vihlomaan ihan yhtäkkiä niin paljon että itku tuli. 

Rakastan kävelyä, ja vaikka polvi kipuileekin ja liikkuu jähmeästi, niin aion ostaa urheilupuolelta kunnon jalkineet jotka tukee, ja liikkua tänä kesänä paljon, paitsi niinä kovina kipuaikoina. Oon koittanu googlettaa tähä vaivaan tarkoitettua polvitukea, mutta hinnat on sen verran korkeat, että jää ainakin toistaiseksi ostamatta.

Vierailija
12/17 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Missä, keneltä, miten olette saaneet diagnoosinne??!!

Mulle ortopedi sanoi että ei oo kondromalasia....eikä mikään muukaan kun magneetista ei mitään näy! Käski kävelemään vaan...nyt sit pahentuu, molemmat polvet, toinen pahempi.

Oireet sopii täysin kondromalasiaan.

Lumpioissa ritisee kun meen kyykkyyn, siihen lääkäri väitti että se on normaalia, että monilla ritisee tai ratisee polvet! (Ei kyl mun tutuilla)

Oon ihan pulassa kun lääkärit ei halua enempää auttaa...Saikku jatkuu...työt menetetty, pian elämä.

Polvet kipuilee, turvoksissa, verisuonia jo katkeilee...särkee, yöllä myös. Portaat vaikeet ja kyykkyyn meno ei käy. Kävelykin vaikeaa, välillä kuljen kyynärsauvoilla.

Vierailija
13/17 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvinivelen kiputiloihin on niin monia mahdollisia syitä, että diagnoosin saaminen voi kestää kauan. Minun tapauksessani aikaa kului n. 2 vuotta. Aluksi kävin yli vuoden sinnikkäästi samalla yleislääkärillä ja lopuksi hän passitti ortopedille. Tämä lähetti magneettikuvaan ja tuomio oli: suurella todennäköisyydellä kontromalasia.

Vaan mitä hyötyä on diagnoosista, kun vaivaan ei ole olemassa hoitoa? Kipua voi lievittää särkylääkkeillä, nivelen tukemisella ja välttämällä rasitusta. Lisäksi voi vahvistaa reisilihaksia. Nivelen pehmytkudosta sellaiset keinot eivät kasvata takaisin.

Jokin kuitenkin parantaa sen. En tiedä mikä. Olen kärsinyt kontromalasiasta kahdesti. Kummallakin kerralla alkusysäys oli nivelen vamma n. 6kk ennen kivun ilmenemistä. Ensimmäisen tapaturman jälkeinen kipuvaihe kesti viitisen vuotta. Tuolloin ko. sairautta ei ollut vielä tunnistettu, joten en saanut diagnoosia enkä hoito-ohjeita. Toinen tapaturma tapahtui parikymmentä vuotta myöhemmin ja kipuvaihe kesti kahdeksan vuotta. Kummallakin kerralla kipu vaan lopulta lakkasi.

Ainoa asia, jolla olen huomannut olevan pysyvää vaikutusta vaivaani, on ollut ruokavalio. Lääketieteellistä näyttöä asiasta ei kuitenkaan ole, joten en voi suositella kenellekään omaa dieettiäni, joka on rukiiton.

Vierailija
14/17 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Täällä myös yksi, ja minulle toistaiseksi ainut apu löytynyt kalevalaisesta jäsenkorjauksesta.

Vierailija
16/17 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee kuinka laajalla alueella on. Mulla rustoton kohta on tosi pieni, mutta silti välillä kipuilee. Reisi- ja pakaralihaksia pitää joo treenata, ja huolehtia samalla lihasten liikkuvuudesta. Mulla fysioterapeutti katsoi liikeratoja. Huomaamattani esim. kyykistyessä polvi kääntyi sisäänpäin, vaikka muka olin kiinnittänyt linjauksiin huomiota jo aiemmin. Aivoissa vaan oli vääristynyt malli, joka oli tottunut virheelliseen linjaukseen ja koki sen suoraksi. Fysioterapiaa siis suosittelen jos mahdollista. Akuuttiin kipuun fysioterapeutti suositteli kylmäpakkausta pakastimen kautta jäädytettynä, ja mulla ainakin toimii hyvin.

Vierailija
17/17 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja kovasti polveen painetta tuovia liikkeitä kuten syviä kyykkyjä ei lääkäri suositellut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme