Luetelkaa keskiluokkaisia juttuja
Mä aloitan:
farmariauto eli tuttavallisemmin "farkku"
Kommentit (45)
koulutetut ihmiset, ja alempaa keskiluokkaa sitten nuo amk-tutkinnot.
Ja onhan Suomessa sellaista.
Itse olemme keskiluokkainen perhe, tohtori-maisteri-pariskunta, molemmilla ihan hyvin toimeentulevat vanhemmat, ja sitä kautta varallisuutta on kertynyt jo aika nuoresta. Ja palkatkin bruttona yhteensä lähelle kymmentä tuhatta euroa. Joten on meillä varaa ihan tavallisiin keskiluokkaisiin juttuihin. (Joihin en todellakaan laske mitään Jari Sillanpäätä. Kyllähän Porin Jazz on sellainen keskiluokan kesätapahtuma, Savonlinnan Oopperajuhlien lisäksi. Tosin oikea keskiluokka tietää, että Porin Jazz on pilattu popilla.)
Yläluokka sen sijaan Suomessa on aika olematon, ainakin suomenkielinen sellainen.
tulotasoni edustaa käyhällistöä, koulutukseni keskiluokkaa, mutta "makuni" ainakin joissakin asioissa yläluokkaa (mitä se nyt on).
Hemmetin vaikea elää yläluokkaisen maun ja laatuvaateiden kanssa, kun tulotaso on minimitasoa...
- ok-talo
- 2 autoa
- 2 lasta
- rotukissa ja rotukoira
- philips kodinkoneet
- päältäajettava ruohonleikkuri
- moottorivene
- jättitramboliini turvaverkolla
- vaimolla oma peilipöytä
- itselämpiävä kiuas
mariskoolit, iittalan & arabian astiat. 'Rikkaat' hankkii omaperäiset esim ulkomailta tai kumminkin semmoista mitä ei kaikissa taloissa ole
palveluammattien laajentumisen myötä. Luovien alojen nopea kehittyminen teknologian ansiosta on myös toisaalta synnyttänyt uudenlaista, aiempaa pirstaleisempaa luokkajakoa. Tämä ap:n aloittama keskustelu on auttamattomasti vanhentunut. Oma suosikkini nykyisistä luokkakeskusteluista on entisen keskiluokan jakaminen "egoisteihin ja ekoisteihin".
eikä omakotitaloa. Eikä tule.
Olen käyttänyt jo viimeiset 25v ainoastaan helmikorviksia ja olen kotirouva. Eli pakkohan tässä on keskiluokkaista olla:-)
...NOT
Tai jos on sieltä ostanut jotakin. Huvittavaa :D !
jonne ovat muuttaneet pakoon pk-seudun kallista hintasoa. Muistavat mainita uuden talonsa neliömäärän.
Pitävät ruokablogia.
Suomessa ei muuta olekaan, kuin keskiluokkaa. Alaluokka luulee olevansa keskiluokkaa ja yläluokasta tehdään verotuksella väkisin keskiluokkaa. Jäljelle ei jää kuin yhtä saatanan paskakeskiluokkaa.
matka joko kanarialle, thaimaahan tai lappiin laskettelemaan.
kiitos hallituksen, joten ei nuo edellä mainitut kuvaa keskiluokkaa..
korkeakoulutus, toimistotyö, 2 lasta, tila-auto, omakotitalo taajamassa, esprit-n t-paita, keittiösaareke, orkidea
PartyLite, Oriflame, Tupperware, Kaj Stenvall, Juhani Palmu ja pakettitalo. Tradenomi, insinööri ja sairaanhoitaja.
asialliset keskustelun aiheet, korrekti käytös, Keski-Euroopan lomareissut, viimeisimmän mallin Audi, kaksi lasta ja kanssaihmistä kunnioittava elämänasenne.
"Tyylikkään köyhäilyn taito", design, kirpparit ja huutonet. Kaukomatkat Aasiaan ja julkiset liikennevälineet. Luomutuotteet ja trendioluet.
Keskiluokka on hyvin heterogeeninen ryhmä niin kulutustottumuksiltaan, koulutukseltaan kuin palkkatasoltaan.
Joskus ennen "yhtenäiskulttuurin" aikaan voitiin käydä keskuteluja keskiluokasta yhtenä massana, mutta ei enää.