Olisitko mieluummin lehmä vai hirvi?
Kommentit (22)
Hirvi tietenkin. Vapaana luonnossa enkä tuotantoeläimenä navetassa.
Lehmä koska niillä on kiva täpläkuvio ja isot tissit.
Lehmä, koska ihmiset hoitaisivat minua ja saisin olla turvallisesti sisätiloissa.
Helvetin mielenkiintoinen kysymys.
Hirvi - vapaa, vihollisia ilves (harvinainen), susi (harvinainen), karhu (no eipä niitäkään metsät vilise), ihminen ja auto (ihan liikaa). Syksyllä saa hauleja persiiseen, jos ei sitä ennen ole kumauttanut yhteen rekan kanssa. Talvella vttumaista kahlata hangessa ja etsiä syötävää, kesäisin pirullisena riesana hyönteiset. Ja syksyllä saa pelätä. Kevät ainoaa onnen aikaa, mut ruoka on silloin vähissä. Vammautua ei saa, se on turmioksi. Paneskella saa keväisin mielinmäärin, kunhan ei jää sarvista kiinni kilpakosijaan. Se on turmioksi.
Lehmä - pahimmillaan nököttää navetassa yli puolet vuodessa, mut jos hyvä tuuri on, niin se navetta on nykyisin melko mukava: on lämmintä, on pehkuja, on kuivaa, on seuraa toisista lehmistä, lypsäminen käy joutuisasti ja kätevästi, ei ole joku onneton kopeloimassa ja vetämässä tisseistä. Ruokaa saa säännöllisesti ja vaivat hoidetaan. Tietysti teuraaksi joutuu jossain vaiheessa, mut hyvä lypsäjä on arvokas ja voi maatalousnäyttelyn missikisoissa saada jopa pokaalin. Sonneja ei näy uhoomassa mailla eikä halmeilla ja Romeota mallaa kylmäkätinen siementäjä, jota voi huoletta potkaista sorkalla otsaan.
Lehmä olisin mieluummin - saisin kerrankin ne kuuluisat lehmän hermot, minä kun olen niin temperamenttinen ja hätähousu.
Varmaan lehmä. Haluaisin tietää miltä lypsäminen tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:03"]
Helvetin mielenkiintoinen kysymys.
Hirvi - vapaa, vihollisia ilves (harvinainen), susi (harvinainen), karhu (no eipä niitäkään metsät vilise), ihminen ja auto (ihan liikaa). Syksyllä saa hauleja persiiseen, jos ei sitä ennen ole kumauttanut yhteen rekan kanssa. Talvella vttumaista kahlata hangessa ja etsiä syötävää, kesäisin pirullisena riesana hyönteiset. Ja syksyllä saa pelätä. Kevät ainoaa onnen aikaa, mut ruoka on silloin vähissä. Vammautua ei saa, se on turmioksi. Paneskella saa keväisin mielinmäärin, kunhan ei jää sarvista kiinni kilpakosijaan. Se on turmioksi.
Lehmä - pahimmillaan nököttää navetassa yli puolet vuodessa, mut jos hyvä tuuri on, niin se navetta on nykyisin melko mukava: on lämmintä, on pehkuja, on kuivaa, on seuraa toisista lehmistä, lypsäminen käy joutuisasti ja kätevästi, ei ole joku onneton kopeloimassa ja vetämässä tisseistä. Ruokaa saa säännöllisesti ja vaivat hoidetaan. Tietysti teuraaksi joutuu jossain vaiheessa, mut hyvä lypsäjä on arvokas ja voi maatalousnäyttelyn missikisoissa saada jopa pokaalin. Sonneja ei näy uhoomassa mailla eikä halmeilla ja Romeota mallaa kylmäkätinen siementäjä, jota voi huoletta potkaista sorkalla otsaan.
Lehmä olisin mieluummin - saisin kerrankin ne kuuluisat lehmän hermot, minä kun olen niin temperamenttinen ja hätähousu.
[/quote]
Huh, sinähän jaksoit pohtia asiaa oikein kunnolla! En tosiaan tiedä miksi tällaisia juttuja putkahtelee päähäni, mutta mukavaa että joku muukin alkoi mietiskellä tätä. :) ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:06"]
Varmaan lehmä. Haluaisin tietää miltä lypsäminen tuntuu.
[/quote]
:D
Mää tahro olla lehm koivu al.
Mää en tahro olla luav.
Mää en tahro oppi uut taitto-ohjelma.
Mää en tahro selvittä äit-tytär suhret.
Mää en tahro viärä sitä kirjet posti.
Mää en tahro soitta Kelan tätil.
Mää en tahro muista yhtäkän pin-koori.
Antakka mu olla lehm koivu al.
Viäkkä mu väsyne nahk
kamarim permanol, kakluni ette.
Lehmä. En kestäisi metsästysaikaa, sitä että porukka on perässä koirien kanssa. Ajatuskin ahdistaa.
Hirvi. Hirvenmetsästyskausista huolimatta ottaisin ennemmin vapauden, kuin navetassa oleskelun ja suht. varman teuraaksi joutumisen. Sitä paitsi vituttais joka aamu nousta helvetin aikaisin vaan sen takia, että joku haluaisi tulla lypsämään just ennen kukonpieremää. Hirvenä saisin itse päättää oman unirytmini.
Mietin viitsinkö edes avata kun ajattelin että ei tässä ole kahta sanaa mitä oirukka haluis olla. Mutta sit ne haluukin olla lehmiä! Siistii varmaan vaan syödä, märehtiä, tuottaa maitoa ja seistä kytkettynä paskan hakuisessa navetassa.
Itse olisin siis ehdottomasti hirvi! Villi ja vapaa metsän kuningas. Joo, voi olla että joku ampuis mut, mutta ainakin olisin ollut vapaa siihen asti
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:45"]
Hirvi. Hirvenmetsästyskausista huolimatta ottaisin ennemmin vapauden, kuin navetassa oleskelun ja suht. varman teuraaksi joutumisen. Sitä paitsi vituttais joka aamu nousta helvetin aikaisin vaan sen takia, että joku haluaisi tulla lypsämään just ennen kukonpieremää. Hirvenä saisin itse päättää oman unirytmini.
[/quote]
Robottinavetoissa lehmä saa itse päättää moneltako menee lypsylle ja moneltako nukkuu ja syö. :)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:10"]
Mää tahro olla lehm koivu al.
Mää en tahro olla luav.
Mää en tahro oppi uut taitto-ohjelma.
Mää en tahro selvittä äit-tytär suhret.
Mää en tahro viärä sitä kirjet posti.
Mää en tahro soitta Kelan tätil.
Mää en tahro muista yhtäkän pin-koori.
Antakka mu olla lehm koivu al.
Viäkkä mu väsyne nahk
kamarim permanol, kakluni ette.
[/quote]Ai tää on niin ihana, Heli Laaksosen parhaita. Vielä kuoltuaankin on väsynyt, mut hyödyllinen tämä mamma.
No kuna haluais olla saamaton löntys, kun taas hirveä uljaamlaa eläintä tuskin löytyy
Hirvi. Saa elää sentään suht vapaasti.
-L. Vanilja-