Miksi kaikki autot NS merkkiautoja, vrt merkkivaatteita, miksei voisi olla halpoja markettiautoja joilla ei olisi lainkaan merkkiä (esim Prismassa myytäisiin näitä)?
Nämä autot valmistettaisiin halvalla edullisista tarvikeosista. Kun bulkkiautoja olisi tarpeeksi niin merkkiautoilla ajavia alettaisiin pitää samanlaisina hienostelijoina kuin merkkivaatteita käyttäviä!
Moni ostaisi alennuksesta tuollaisen verkkareihin verrattavan "kotiauton".
Kommentit (16)
Pirkka-auto? Ehkä siksi, että autoa ei voi valmistaa halvalla. Osta kunnon kengät ja juokse. Taittuu taival, sulaa läski ja maailma pelastuu.
Lähinnä tämä keskustelunaloite tarkoittaisi sitä, että joku autovalmistaja suostuisi valmistamaan ja myymään autoa jonkun toisen brändillä.
Saksassa Lidl on ainakin myynyt muistaakseni hetkellisesti Volkswagen-autoja, mutta kaiketi ongelmia on ollut. Piirimyyjät valittavat, että Lidlistä Volkkarinsa ostaneet ovat tehneet koeajot jälleenmyyjällä, eivätkä he ole saaneet myynnistä mitään katetta.
Joo, ensin pitää vaan löytää tekijät, joille tuollainen olisi kannattavaa teollisuutta.
Siitähän se lähtee.
Kun autotehtaita ei noin vaan perusteta joka kolkkaan.
Pitää olla pääomaa, osaamista, rahoittajat, rakentaa tilat ja liukuhihnoineen, ja vielä saada joku tekemään ne auton osat erittäin halvalla.
Mitä paremmista ja kestävimmistä osista auto on rakennettu, sen kalliimpi se on.
Siitä vaan Intiaan ostoksille. Siellä näitä "pirkka-autoja" valmistetaan. Ei vaan tuppaa oikein Suomen talveen sopimaan, kun pirkkahintaisissa ei ole lämmittimiä ja hinnan vuoksi turvavarusteitakaan ei juuri ole.
K-menu-auto olis vielä halvempi kuin Pirkka-auto mut ei tietty myöskään yhtä laadukas, siitä vois puuttua joku olennainen juttua. Ja sit ois toi S-marketin Xtra-auto, joka ois jo ihan siinä ja siinä, kehtaako sillä ajaa jos tutut näkee.
Huomattava osa autoteollisuudesta (ja kaikesta muustakin ns. kestokulutustavarateollisuudesta) toimii jo tuolla periaatteella. Mahdollisimman halvalla objektiivisesti huonoa tavaraa, mutta kuitenkin joten kuten riittävän pitkään koossa pysyvää sontaa, jottei ostajalle synny liian huonoa kokemusta ja miksi syntyisikään, kun kilpailijat toimivat samoin eikä paremmasta yksinkertaisesti tiedetä. Kosmeettisia viritelmiä ja näennäisiä muutoksia, joilla sama auto myydään 4-5 eri mallinimellä.
Tietysti osattaisiin tehdä vuosikymmeniä kestävää tekniikkaa, jota olisi mahdollista huoltaa helposti itsekin ja elektroniikankin voisi toteuttaa ihan avoimella koodilla. Vaan eivätpä ostaisi enää muutaman vuoden välein taas käänteentekevää uutuusmallia, jossa korin vääntöjäykkyys on kasvanut 40 % (eli edellinen oli tehty pullataikinasta) ja hilavitkutinnäyttö on melkein tuuman suurempi kuin ennen!
Kuka haluaisi ajaa K-menun tai Xran autoilla. Ainoa varuste olisi kääntyvät etupyörät!
Vierailija kirjoitti:
Huomattava osa autoteollisuudesta (ja kaikesta muustakin ns. kestokulutustavarateollisuudesta) toimii jo tuolla periaatteella. Mahdollisimman halvalla objektiivisesti huonoa tavaraa, mutta kuitenkin joten kuten riittävän pitkään koossa pysyvää sontaa, jottei ostajalle synny liian huonoa kokemusta ja miksi syntyisikään, kun kilpailijat toimivat samoin eikä paremmasta yksinkertaisesti tiedetä. Kosmeettisia viritelmiä ja näennäisiä muutoksia, joilla sama auto myydään 4-5 eri mallinimellä.
Tietysti osattaisiin tehdä vuosikymmeniä kestävää tekniikkaa, jota olisi mahdollista huoltaa helposti itsekin ja elektroniikankin voisi toteuttaa ihan avoimella koodilla. Vaan eivätpä ostaisi enää muutaman vuoden välein taas käänteentekevää uutuusmallia, jossa korin vääntöjäykkyys on kasvanut 40 % (eli edellinen oli tehty pullataikinasta) ja hilavitkutinnäyttö on melkein tuuman suurempi kuin ennen!
Sinäkin olet niitä kitisijöitä, joiden mielestä T-Ford oli kehityksen huippu. Osta sellainen ja korjaa pajalla!
Ikään kuin nykyiset kertakäyttöautot ja T-Ford olisivat ainoat vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan Intiaan ostoksille. Siellä näitä "pirkka-autoja" valmistetaan. Ei vaan tuppaa oikein Suomen talveen sopimaan, kun pirkkahintaisissa ei ole lämmittimiä ja hinnan vuoksi turvavarusteitakaan ei juuri ole.
Intiassakin on talvi, pakkasta ja lunta. Siellä on maailman korkein vuoristo, jolle johtavalla ylängöllä asuu kymmeniä tai satoja miljoonia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tämä keskustelunaloite tarkoittaisi sitä, että joku autovalmistaja suostuisi valmistamaan ja myymään autoa jonkun toisen brändillä.
Saksassa Lidl on ainakin myynyt muistaakseni hetkellisesti Volkswagen-autoja, mutta kaiketi ongelmia on ollut. Piirimyyjät valittavat, että Lidlistä Volkkarinsa ostaneet ovat tehneet koeajot jälleenmyyjällä, eivätkä he ole saaneet myynnistä mitään katetta.
No tavallaan tuota tehdäänkin. Esim. VW myy autojaan kolmella brändillä: Skoda, Seat ja VW. Nuohan on samaa tekniikkaa ja käyttävät samoja osia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan Intiaan ostoksille. Siellä näitä "pirkka-autoja" valmistetaan. Ei vaan tuppaa oikein Suomen talveen sopimaan, kun pirkkahintaisissa ei ole lämmittimiä ja hinnan vuoksi turvavarusteitakaan ei juuri ole.
Intiassakin on talvi, pakkasta ja lunta. Siellä on maailman korkein vuoristo, jolle johtavalla ylängöllä asuu kymmeniä tai satoja miljoonia ihmisiä.
Niin?? Ja kuinka p*skoja ne niiden nanot on, eihän ne pärjää eurooppalaisessa törmäystestissä ollenkaan. Samoin kun kiinalaiset autot. Niitä tehdään paljon ja myydään halvalla, mutta mitään tekemistä turvallisen kulkuvälineen kanssa niillä ei ole. Totuus vaan on, että kiinassa tai intiassa sillä ei ole mitään väliä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tämä keskustelunaloite tarkoittaisi sitä, että joku autovalmistaja suostuisi valmistamaan ja myymään autoa jonkun toisen brändillä.
Saksassa Lidl on ainakin myynyt muistaakseni hetkellisesti Volkswagen-autoja, mutta kaiketi ongelmia on ollut. Piirimyyjät valittavat, että Lidlistä Volkkarinsa ostaneet ovat tehneet koeajot jälleenmyyjällä, eivätkä he ole saaneet myynnistä mitään katetta.
No tavallaan tuota tehdäänkin. Esim. VW myy autojaan kolmella brändillä: Skoda, Seat ja VW. Nuohan on samaa tekniikkaa ja käyttävät samoja osia.
VAG... Audi, Bentley, Porsche, Lambo, Bugatti, Skoda, Seat, VW.
Taitavat tehdä jotain raskastakin kalustoa, ainakin Scaniaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tämä keskustelunaloite tarkoittaisi sitä, että joku autovalmistaja suostuisi valmistamaan ja myymään autoa jonkun toisen brändillä.
Saksassa Lidl on ainakin myynyt muistaakseni hetkellisesti Volkswagen-autoja, mutta kaiketi ongelmia on ollut. Piirimyyjät valittavat, että Lidlistä Volkkarinsa ostaneet ovat tehneet koeajot jälleenmyyjällä, eivätkä he ole saaneet myynnistä mitään katetta.
No tavallaan tuota tehdäänkin. Esim. VW myy autojaan kolmella brändillä: Skoda, Seat ja VW. Nuohan on samaa tekniikkaa ja käyttävät samoja osia.
VAG... Audi, Bentley, Porsche, Lambo, Bugatti, Skoda, Seat, VW.
Taitavat tehdä jotain raskastakin kalustoa, ainakin Scaniaa.
K autokin löytyy
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaisi ajaa K-menun tai Xran autoilla. Ainoa varuste olisi kääntyvät etupyörät!
Pirkka-maasturissa kääntyisi vain takarenkaan säästösyistä, merkkiautoissa lähinnä olisi kääntyvät etupyörät, niitä pidettäisiin kyllä turhana hienostelua ajamisen kannaltak-menussa ei olisi tuulilasin pyyhkimiä eikä Rainbowssa lainkaan jousitusta.
On niissä markettivaatteissakin aina joku merkki. Jos ihminen ostaa Prismasta Nanson paidan, on se minusta enemmän merkkituote, kuin joku Dacia (joka siis voi olla ihan ok ja fiksu hankinta, en pidä merkistä maksamista mitenkään hienona).