Jos teet joululaatikot itse, porkkana ja lanttu, teetkö valmiista soseesta vai kuoritko ja soseutatko itse?
Miten teet joululaatikot?
Helposti vai vanhalla tyylillä?
Kommentit (21)
Itse kasvatin tarvittavat lantut, porkkanat ja perunat. Ja maito ja munat peräisin oman tilan eläimiltä.
En ole koskaan kuorinut ja soseuttanut itse. Vain perunalaatikon teen vanhalla tyylillä, porkkana ja lanttu soseena, ja maksa valmiiksi jauhettuna kaupasta.
Erittäin hyvää tulee kun itse tekee, mutta se kuoriminen, keittäminen ja soseuttaminen ja maksan jauhaminen on turhaa hommaa tehdä itse kun ne saa valmiinakin, eli jätän väliin ja käytän senkin ajan johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Itse kasvatin tarvittavat lantut, porkkanat ja perunat. Ja maito ja munat peräisin oman tilan eläimiltä.
Mahtava idylli! Hienoa että joillakin on tähän vielä mahdollisuus ja taidot!
Kuorin itse, keitän ja soseutan. Ei ole iso homma. Kuoriminen toki ärsyttää, mutta suhtnopeasti sekin hoituu. Kuorin perunaa 2kg, porkkanaa 1,5kg ja bataattia kilon. Perunalaatikon tein aiemmin ja tein paistamista vaille valmiiksi pakastimeen. Bataatti ja porkkanalaatikot tein aatonaattona. Maksalaatikon ostin valmiina. Inhoan maksaruokia, mutta kun muutama muu sitä haluaa niin ostetaan se valmiina sitten.
Vierailija kirjoitti:
Omatekoisesta soseesta.
Mutta ei mulla ole kyllä mitään ongelmaa toisaalta syödä valmislaatikoitaan.
Onhan se kuitenkin erilaista kun tekee itse, valmiista soseestakin, kuin kaupan. Esim. minä en käytä porkkanalaatikossa riisiä kuten kaupan valmiissa tuppaa olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omatekoisesta soseesta.
Mutta ei mulla ole kyllä mitään ongelmaa toisaalta syödä valmislaatikoitaan.Onhan se kuitenkin erilaista kun tekee itse, valmiista soseestakin, kuin kaupan. Esim. minä en käytä porkkanalaatikossa riisiä kuten kaupan valmiissa tuppaa olemaan.
joo, mutta ei siltikään mulle mikään ongelma. Ja muutenkin niin pieniä määriä noita syödään, että tosi nopea tehdä itse.
Teen laatikot itse, jopa imelletyn perunalaatikon. On aina onnistunut. Lapsien herkkulaatikko on porkkanalaatikko. Itse tykkään perunalaatikosta. Maistoin sitä vasta aikuisena 24-vuotiaana ekan kerran anopin luona ja ihastuin heti.
Vierailija kirjoitti:
Kuorin itse, keitän ja soseutan. Ei ole iso homma. Kuoriminen toki ärsyttää, mutta suhtnopeasti sekin hoituu. Kuorin perunaa 2kg, porkkanaa 1,5kg ja bataattia kilon. Perunalaatikon tein aiemmin ja tein paistamista vaille valmiiksi pakastimeen. Bataatti ja porkkanalaatikot tein aatonaattona. Maksalaatikon ostin valmiina. Inhoan maksaruokia, mutta kun muutama muu sitä haluaa niin ostetaan se valmiina sitten.
Oletko koskaan harkinnut valmista sosetta? Koska se kuoriminen on todellakin ärsyttävää ja keittely jne. aikaavievää.
Oman maan lantuista, porkkanoista ja perunoista tein. Pyrin omavaraisuuteen kasvisten osalta. Ensi kesänä kokeilen uutena itselleni kaalin kasvatusta. Joka vuosi lisäilen jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan harkinnut valmista sosetta? Koska se kuoriminen on todellakin ärsyttävää ja keittely jne. aikaavievää.
En ole harkinnut ja niin kauan kuin pystyn kuorimaan niin kuorin itse. Ei se keittäminen nyt niin kauaa aikaa vie ja siinä samalla voi touhuta jotakin muuta. Ei sitä kattilaa tarvitse kytätä. 😁 Kuoriminen joo ärsyttää, mutta ei se onneksi kamalasti aikaa vie. Tupperin kuorimaveitsellä saa nopeasti kuorittua.
Itse teen, tosin en ole lanttu-tai porkkanalaatikoita vuosiin tehnyt. Meillä uppoaa bataattilaatikko ja vuohenjuusto-punajuurilaatikot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole harkinnut ja niin kauan kuin pystyn kuorimaan niin kuorin itse. Ei se keittäminen nyt niin kauaa aikaa vie ja siinä samalla voi touhuta jotakin muuta. Ei sitä kattilaa tarvitse kytätä. 😁 Kuoriminen joo ärsyttää, mutta ei se onneksi kamalasti aikaa vie. Tupperin kuorimaveitsellä saa nopeasti kuorittua.
Minusta tuo kuoriminen ja pilkkominen on alkanut tuntua mukavan rauhoittavalta puuhalta.
Tykkään tätä nykyä tehdä valkosipuli- ja aurajuustoperunoitakin. Samoin testasin syksyllä janssonin kiusauksen tekemistä (sehän olikin tosihyvää!) ja nyt sitten saattanee kinkunjämät päätyä kinkkukiusaukseen.
Ja siis ihan veitsellä pilkon, siivutan ja suikaloin. Hermo lepää <3
Joskus olen kokeillut valmiita soseita, en tykännyt. Teen mieluummin itse, ei ole iso homma kuoria 1,5 kg lanttua ja porkkanaa. Lantut keitän ja porkkanan höyrytän tai paahdan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo kuoriminen ja pilkkominen on alkanut tuntua mukavan rauhoittavalta puuhalta.
Tykkään tätä nykyä tehdä valkosipuli- ja aurajuustoperunoitakin. Samoin testasin syksyllä janssonin kiusauksen tekemistä (sehän olikin tosihyvää!) ja nyt sitten saattanee kinkunjämät päätyä kinkkukiusaukseen.
Ja siis ihan veitsellä pilkon, siivutan ja suikaloin. Hermo lepää <3
Mä oon kans tykännyt siitä lähtien kun sain kunnon veitsen!
Itse teen 2 kilosta porkkanoita ja lanttuja. Porkkanoiden kuoriminen on tosi nopeaa. Eihän siinä mene kuin 15 sekuntia/porkkana. Tänä vuonna oli tosi isoja, että meni muutama minuutti. Plus pilkkomiseen pari minuuttia. Sauvasekoittimella soseutus myös muutama minsa. Keittoaikaa en laske, kun liesi tekee työn. Mutta heittäisin arviona, että vartti menee tuohon kun itse tekee soseen. Niin kiire ei mulla ikinä ole. Lantuissa menee vähän kauemmin, että vedetään siihen hatusta 30 minsaa yhteensä.
Ja sitä paitsi tuo on kivaa puuhaa minusta.
Kerran vuodessa jos homman tekee, ei ole paljon.
Tykkään tehdä itse, on puoli-ilmaista ja hyvää.
Lantut kuorin, porkkanat vain pesen huolellisesti ennen keittämistä ja porkkanoista kannat pois.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatan riisinkin itse
Ja käytät tietysti omaa maitoa ja munitkin itse?
Omatekoisesta soseesta.
Mutta ei mulla ole kyllä mitään ongelmaa toisaalta syödä valmislaatikoitaan.