Onko diesel-autoissa joku pakkasraja?
Kommentit (7)
Eri diesel laaduilla on jähmettymis pisteet, esim. normaalia talvi dieseliä voi käyttää maksimissaan jossain -38 pakkasessa ja pitkiä aikoja sitä saa säilyttää vain -29 asteen pakkasessa. Arktista dieseliä voi käyttää jopa alle -40 asteen pakkasessa ja kesä diesel hyytyy jo -5 asteen pakkasessa.
Jos tankissa on väärää laatua niin dieselin sisältämä parafiini kiteytyy ja tukkii polttoaineen suodattimen jolloin moottori sammuu tai ei edes lähde käyntiin.
Minä oon välillä lorauttanut tankkiin jäänestoainetta vai mitä se nyt onkaan, niin ei pakkaset ole haitanneet. Tosin en ymmärrä autoista mitään, kysymys tarkoitti varmaan ihan muuta.
Ainoahan on dieselin pakkaskestävyys. Talvella myytävien pakkaskesto on -29 - -34 . Ja nykydieseleiden tankkiin ei saa laittaa mitään lisäainetta.
Vierailija kirjoitti:
Ainoahan on dieselin pakkaskestävyys. Talvella myytävien pakkaskesto on -29 - -34 . Ja nykydieseleiden tankkiin ei saa laittaa mitään lisäainetta.
Onhan niitä muitakin rajoja teoriassa, mutta ensimmäisellä rajalla mennään, koska ei dieselauto liiku mihinkään ilman polttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon välillä lorauttanut tankkiin jäänestoainetta vai mitä se nyt onkaan, niin ei pakkaset ole haitanneet. Tosin en ymmärrä autoista mitään, kysymys tarkoitti varmaan ihan muuta.
Perinteinen keino on laittaa bensaa dieselin sekaan, esim. 5 litraa tyhjää tankkiin ja sitten loput dieseliä päälle. Se nostaa pakkasen kestävyyttä.
Kaikki dieselöljy ei sovellu pakkaseen, koska siinä olevat hartsit kiteytyvät ja tukkivat polttoaineen syötön. Talvilaaduilla ja ääriolosuhteissa lisäaineilla dieselit toimivat myös arktisissa olosuhteissa.